Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

9.9.2019

Kuinka aamurutiinit parantavat hyvinvointia


Aamurutiinit ovat yksi todella hyvä tapa parantaa hyvinvointiasi. Kun synkronoit kehosi ja mielesi jo heti aamusta, sujuu päivä paljon mukavammin ja stressittömämmin. Aamuilla on iso merkitys siihen millaiseksi päivä muodostuu. Huonosti nukutun yön jälkeen on ihanaa kun sinulla on aamuisin rutiineja jotka auttavat sinut paremmin uuteen päivään! 

"Take care of the mornings and the rest of the day will take care of itself"

Aamuista voi parhaimmillaan saada energiaa, valppautta, tyyneyttä. Toisella se voi olla joogaa tai meditaatiota, toisella aamulenkki. Kun oma aamurutiini on hoidettu, päivä on hyvä aloittaa keskittyneesti. Itse ajattelen aina niin, että aamuisin keho ja mieli on hyvä jotenkin synkronoida ja siihen liittyy aina liikkuminen ja itsestä huolehtiminen. Aikaa ennen koiraa, kävin aamuisin treenaamassa tai kävelyllä. Nyt kävelemme koiran kanssa yhdessä. Niinä aamuina kun en lähtenyt aamulenkille, venyttelin kotona. Nyt olen venytellyt aamuisin koirapuistossa. 


Jotta saisit energisen startin päivään, laita keho liikkeelle jo aamulla. Se voi olla vaikka kymmenen minuutin venyttely. Mutta jos et yksinkertaisesti ole yhtään aamuihminen ja liikkuminen ei tunnu aamulla luontevalta, kehitä oma aamurutiini josta sinulle tulee hyvä fiilis. Se voi olla myös rauhallinen lehdenlukuhetki kynttilöiden loisteessa, omaa aikaa itselle.

Ainakin minun päiväni riippuu täysin siitä, millainen aamu on ollut. Ja toki millainen edellinen yö on ollut. Olenko nukkunut hyvin. Koko päivää myös helpottaa se, miten olen itseni kohdannut jo aamusta ja miten sinut olen omien ajatusteni kanssa. Silloin on toisten ihmisten kohtaaminenkin paljon antoisampaa ja inspiroivampaa. On energiaa virtaa, luovuutta, aikaansaamista, tavoitteellisuutta, hyvää yhteyttä ihmisten kanssa ja oppimista. Pystyn antamaan itsestäni aivan eri tavalla. Tässä työssä tietysti pitää pystyä antamaan itsestään ja inspiroimaan muita joka päivä, mutta se on huomattavasti helpompaa ja kevyempää itselle kun oma mielentila on avoin ja olet läsnä ja sinulla on hyvä fiilis. 

Omiin aamurutiineihin kuuluu aina seuraavat asiat:

1. Ulkoilu koiran kanssa
En koskaan kuuntele musiikkia tai äänikirjaa kun lähden aamulla ulos. Keskityn lintujen lauluun ja heräämiseen. Kävellään tai mennään koirapuistoon jossa heitän Tamille palloa ja venyttelen.

2. Kasvonaamio
Laitan usein jonkin kasvonaamion tullessani ulkoa koiran kanssa. Naamio virkistää ja herättää.

3. Aamiainen
Keitän luomukahvia ja teen smoothien.

4. Kirjoittaminen
Aamut ovat minulle parasta ja luovinta aikaa, joten silloin minun kannattaa käyttää ne itseäni ajatellen. Usein kirjoitan. Viime aikoina olen kirjoittanut myös muistikirjaani mistä tänään olen kiitollinen, mitä tänään on mielessä ja kertaan päivän kalenterini. Tämä poistaa mahdollisen kaaoksen tunteen, kun tiedät mihin menet ja kenet tapaat ja mitä pitää muistaa. Ja se että mietit mistä olet kiitollinen, se tekee onnelliseksi. Asiat voivat olla pieniä juttuja mitä sillä hetkellä tulee mieleen. Käytän tähän aikaa ehkä viisi minuuttia.

5. Herätän lapsen
Laitan lapselle aamupalan ja seurustelen hänen kanssaan. Omat jutut on tehty ja seuraava tunti on pyhitetty hänelle. Tänä aamuna makasimme lapsen sängyssä yhdessä 5 minuuttia hänen herättyään. Silitin hänen päätään ja hän silitti pikkukoiraa vieressään. Voiko olla enää mitään ihanampaa. Kaikkien aamu alkaa hyvin.

5. Autoon ja töihin
Kun ajan asiakkaalle, kuuntelen usein jotain äänikirjaa. Sellaista josta saa inspiraatiota, voimaa, positiivisia fiiliksiä. Jos ajan tunteja pitämään, kuuntelen musiikkia joka laittaa minut jo liikkeelle ja hyvään coaching tilaan liikunnallista tuntia varten! Luukutan musiikkia täysillä ja hytkyn penkissä ja joraan liikennevaloissa. Joskus, ja useimmiten, ajan vain kuuntelematta mitään. Hiljaisuus on ihanaa. 

eri värisillä kynillä saa eloa tekstiin

muistikirja on aina laukussa ja paksumpaan kirjaan kirjoitan joka aamu omia fiiliksiä
Smoothie ja kahvi

Silmänympärysnaamio

Sitten on myös niitä päiviä, jolloin aamut eivät ala niin hyvin. Ne ovat päiviä jolloin ei ole energiaa, ei ole hyvää keskittymistä eikä toisten ihmisten laskemista omaan tilaan. Ärsyttää kaikki eikä kiitollisuuden aiheitakaan löydy. Silloin pitää pysähtyä, keskittyä positiiviseen ja yrittää aloittaa päivä kuitenkin niin hyvin kuin mahdollista. Väärällä jalalla ei pidä lähteä kotoa, parasta kun korjaa tilanteen mahdollisimman hyvissä ajoin niin päivästäkin tulee hyvä. Viime viikolla olin todella väsynyt yhtenä aamuna. Kirjoitin muistikirjaani siihen kohtaan "olenko mistään", mihin kirjoitan aina asiat joista olen kiitollinen. Oli sellainen olo että vain ärsytti, eikä löytynyt mitään mistä olla kiitollinen. Lopulta alkoi jo naurattaa tuo kommenttini "olenko kiitollinen". Tottakai olen, monestakin asiasta. Kirjoitin ensin muistikirjaan mitä asioita oli mielessäni ja alkoi niitä kiitollisuuden aiheitakin sitten löytymään. Päätin, että en halua aloittaa aamua negatiivisten tunteiden vallassa. Mitään ei ollut tapahtunut mikä teki minut ärsyyntyneeksi, olin vain väsynyt. Onneksi tällaisia aamuja ei ole kovin usein, mutta välillä on. Tiedätte varmasti sen tunteen kun vaan ärsyttää niin paljon?

Viime aikoina olen miettinyt paljon juuri aamurutiinien voimaa. Sitä miten ne antavat energiaa ja hyvää fiilistä. Silloin kun tällaisia aamurutiineja ei joskus ollut, saatoin torkuttaa kelloa monta kertaa ja lähdin kiireessä. Työmatkalla teki mieli huutaa kaikille kanssa-autoilijoille. Se kuuluisa liikenneraivo.. Aamut tuntuivat olevan aina yhtä selviytymistä. Kun luo kiireen tunteen itselleen, se jää päälle. Oikeasti meillä on mahdollisuus päättää, että emme halua kokea kiireen tunnetta tai stressiä. Ne ovat asioita jotka itse itsellemme luomme. Aamuilla ja rutiineilla on iso merkitys hyvinvointiin!

Me lähdemme aina hyvällä mielellä ja rauhassa kotoa töihin ja kouluun. Jos emme näin tee, koira vaistoaa stressin ja kiireen ja jää ulvomaan. Tässä oli hyvä opetus kesäloman jälkeen minulle kun olin jo kehittänyt itselleni kiireen ja stressin. Lähdin kiireellä kotoa, en rauhassa niin kuin yleensä. Koira oli ihmeissään ja alkoi ulvoa. Hänen ulvontansa kuului pihalle asti, kuudennesta kerroksesta. Se ei ollut pieni ääni. Lopulta ei meinannut lapsikaan päästä lähtemään koiran ulvomisen vuoksi. Tajusin, että homma ei voi jatkua näin kun koirakin sen jo vaistoaa. Minä olin pilannut kiireelläni niin koiran kuin lapsenkin aamun. Sitten päätin, että kiire saa loppua ja se loppui. Rauha palasi takaisin meidän arkeemme. Nauratti koko homma, mutta eläimiltä voi oppia oikeasti paljon. Olin tosi tosi kiitollinen koiralle tästä.

Millaisia aamurutiineja sinulla on?

2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä tekstistä. Olin juuri sairaslomalla uupumuksen takia ja ensimmäisen työpäivän jälkeen intoa puhkuen jätin rauhalliset aamurutiinit välistä. Sen huomasi töistä tullessaan, että oli vaikea rauhoittua. Muistutit minua tuosta aamukirjoittamisesta, otampa taas huomenna sen käyttöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että oli iloa! Mä olen jotenkin vuosia ollut näiden omien aamurutiinien kanssa niin yhtä että niistä on todella tullut tapa. Tuon muistikirjan kirjoittamisen aloitin vasta tänä syksynä. Paperi kalenteri kyllä on mutta täjän kirjoitan enemmän ajatuksia ja fiiliksiä. Ihanaa viikkoa ❤️

      Poista