Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

9.11.2019

Sports Lady® blogi 9 vuotta


Blogi täyttää tänään 9 vuotta. Tavallaan aika on mennyt nopeasti, mutta tavallaan tuntuu siitä yhdeksän vuoden takaisesta ajasta olevan ikuisuus. 

Olen säilyttänyt kaikki vanhat tekstit blogissa, niistä on nähtävissä se oma kehityksen kaareni. Olen säilyttänyt ne itseni takia, mutta ennen kaikkea myös teidän takianne. Kaikki aloittavat aina jostain, eikä sitä voi olla täydellinen ekspertti aloittaessaan ikinä. Eikä varmasti koskaan, mutta kehitystä onneksi tapahtuu. Asioihin kannattaa kuitenkin tarttua rohkeasti, kaiken epäonnistumisen uhallakin, muuten et koskaan pääse sinne minne haluat. Jostain pitää aloittaa. Meillä on tapana yliarvioida mitä vuodessa saavutamme, mutta aliarvioimme sen mitä kymmenessä vuodessa voi saavuttaa. Aloitin silloin yhdeksän vuotta sitten nollasta, ja tässä ollaan nyt. 

Kun katson ajassa taaksepäin, näen hyvin erilaisen ihmisen noiden tekstien takana. Elin hyvin erilaista elämää ja arvoni olivat hyvin erilaiset. Vanhoja tekstejä katson jopa jonkinlaista myötähäpeää tuntien. Asiajutuissa on pointtinsa, mutta ajatusmaailmani myös hyvinvoinnista on muuttunut todella paljon. Tänä vuonna olen erityisen paljon miettinyt sitä kuinka elämäni on muuttunut. Kirjoitusprosessi itsessään laittoi miettimään asioita todella syvälle ja olen käynyt tuon ajanjakson läpi mielessäni ja tekstissä todella monia kertoja. Ja mikä apu on ollut NLP:stä itsensä ja muiden ihmisten ymmärtämiseen. 

Olen järjettömän kiitollinen kaikista kokemuksistani mitä elämä tielleni on tuonut. Olen kiitollinen aikaisemmista työpaikoistani ja siitä osaamisesta minkä niistä sain. Niistä ihanista työkavereista, keneen minulla oli ilo tutustua silloin ja joista osa ovat edelleen osa elämääni. Olen kiitollinen myös kaikesta avusta mitä yrittäjänä matkan varrella olen saanut, ja ihmisenä myös. Niistäkin kokemuksista osaan kiittää, jotka eivät ole olleet sitä kaikkein helpointa aikaa. Kaikki se yhdeksän vuoden aikana tapahtunut on muovannut minusta tälläisen kuin nyt olen. Olen siitä todella kiitollinen. 

Kirjoitin aikaisemmin blogiin, vai oliko se kirjaan, että silloin kun olemme tosi tosi onnellisia, pelkäämme silti että jotain pahaa tapahtuu. Olemme kuin tragedian kenraaliharjoituksessa emmekä uskalla nauttia kaikesta siitä hyvästä mitä elämä on meille antanut. Se on tutkimustenkin mukaan ihmiselle luontaista. Olen miettinyt tätäkin paljon viimeisen vuoden aikana. Asiat ovat todella hyvin, olen kiitollinen kaikesta hyvästä mitä minulla on. Sitä on paljon, jopa liikaakin. Eivätkä asiat ole kummoisia. Mutta se, että osaa tehdä pienistä asioista isoja, kiittää siitä mitä sinulla on ja olla läsnä elämän hetkissä on todella iso juttu. Ja uskallan nauttia tästä tunteesta. 


Tätä juhlapäivää juhlistan lähtemällä aamu-uinnille mereen, josta matka jatkuu lapsen uimahyppykisoja katsomaan ja sieltä sitten pikkukoiran luo kotiin ja ulkoilemaan. Ihanaa viikonloppua kaikille!

P.S. Jos et vielä Facesta tai Instasta ole tätä bongannut, alkaa tammikuussa uutuus verkkovalmennus Body by Sports Lady® ja siitä voit lukea vielä enemmän nettisivuilta. Valmennus on nyt ennakkotarjouksessa!

Body by Sports Lady® VERKKOVALMENNUS

Mitä jos..
..SINULLA OLISI TERVE, TOIMIVA JA VAHVA KEHO?
..KAPEA VYÖTÄRÖ JA VOIMAKAS KESKIVARTALO?
..SAISIT LISÄÄ NOTKEUTTA JA ESTÄISIT SEN AVULLA ERILAISET LOUKKAANTUMISET?
..OPPISIT MONIPUOLISEN TAVAN HARJOITELLA ITSENÄISESTI, JOKO KOTONA TAI SALILLA?
..SÄÄSTÄISIT AIKAA, KUN TREENIT ON SUUNNITELTU TEHOKKAIKSI KIIREISEEN ARKEEN?
..OPPISIT PUDOTTAMAAN PAINOA NÄLKÄÄ NÄKEMÄTTÄ

MITEN VERKKOVALMENNUS TOIMII 
JA KENELLE SE ON TARKOITETTU?

7.1.2020 alkava valmennus on tarkoitettu sinulle, joka haluat kiinteytyä ja tiristää kropasta ylimääräiset kilot pois ja voida kokonaisvaltaisesti paremmin!

Saat kirjallisen materiaalin itsellesi ja kaikki materiaali jää sinulle käyttöösi lopun iäksesi, myös videomateriaali sekä livetreenit, jotka voit myös tallentaa myöhempää käyttöä varten.

Verkkovalmennukseen sisältyy Fitball by Sports Lady® harjoittelua, kehonpainoharjoittelua sekä lihaskuntotreeniä jossa apuna käytetään kahvakuulaa. Valmennuksessa opit myös vahvistamaan tukilihaksia ja huoltamaan kehoa dynaamisen syvävenyttelyn avulla. Treeniä tukemaan saat myös kehoa uudistavan ja vahvistavan ruokavalion ja ohjeet aerobiseen treeniin. Tämä on siis todella monipuolinen ja kaiken kattava setti!

Opit treenaamaan kotona tehokkaasti ja aikaa säästäen. Saavutat tuloksia, koska sinulla on selkeät ohjeet ja selkeä suunta tekemiselläsi. Joskus vähemmän on enemmän ja saavutat hyviä tuloksia treenaamalla kolmesti viikossa vain 30 min verran!

Treenaat kotona, salille ei tarvitse lähteä! Et siis tarvitse kuntosalijäsenyyttä. Saat selkeät ohjeet ja liikevideot, lisäksi livetreeneissä treenataan valmentajan kanssa yhdessä livenä ja sinulla on mahdollisuus myös kysyä sinua askarruttavista liikkeistä!

Valmennus sopii kaiken tasoisille. Liikkeisiin annetaan aina vaihtoehtoja tason mukaan. Voit lähteä mukaan, vaikka et omaa vielä paljon treenitaustaa. Tämän valmennuksen aikana kehityt nopeasti ja luot hyvän pohjan kunnollesi turvallisesti!

MITÄ VALMENNUS SISÄLTÄÄ?

Kesto 6 viikkoa, seuraava aloitus tiistaina 7.1.2020
Kirjalliset ohjeet sekä liikevideot, uutta joka viikko
Suljettu Facebook ryhmä
Livetreenit Facebook -ryhmässä
Innostavan valmentajan tuki
Hinta 69,90 eur

HYÖDYNNÄ NYT ENNAKKOILMOITTAUTUJAN ETU! 

KUN ILMOITTAUDUT MUKAAN 15.12 MENNSSÄ, SAAT VALMENNUKSEN HINTAAN 54,90 EUR.

6.11.2019

Voi paremmin kaamoksessa - 7 keinoa selättää marraskuu



Vähän kuulumisia tältä viikolta. Koska vuosi ja syksy on olleet tosi työntäyteisiä, olen levännyt tosi paljon. Olen myös suhteuttanut treenit työkuormaan, huoltanut kehoa ja koittanut syödä terveellisesti. Silti se marraskuu näköjään painaa päälle ja aloin sunnuntaina miettiä mitä voisin vielä tehdä parantaakseni vireystilaani. Jotenkin olen ajatellut koiran kanssa tehtävien metsäkävelyiden rentouttavan hermostoakin tarpeeksi enkä ole somessakaan nykyään juuri koskaan. Katson parhaiden kavereiden jutut ja melkein that's it. Pari kertaa viikossa tsekkaan muutaman seuraamani tilin, jotka oikeasti inspiroivat minua. Olen konmarittanut somekäyttäytymiseni melko kovalla kädellä. 


Sitten muistin meditoimisen. Yritin sitä joskus useita vuosia sitten. Hommasta ei tullut yksinkertaisesti mitään. Sanonkin aina, että silloin kun olen ylikuormittunut, kehoni "sirittää". Hermosto pääsee ylikuormitustilaan. Tuolloin muutama vuosi sitten olin totaalisessa ylikuormitustilassa ja jo pelkkä hengittäminen tuntui haasteelliselle. Koska nyt kaikki muu on tällä hetkellä kunnossa ja vireystila ja levon määrä melkoisen hyvä, päätin antaa meditoimiselle uuden mahdollisuuden. Sen terveyshyötyjähän hehkutetaan jatkuvasti. Muistin myös kesällä oman hyvän oloni. Mietin mitä sillon oli eri tavalla: venyttelin joka aamu koirapuistossa. Nyt tuo joka aamuinen venyttely on kylmien ilmojen myötä jäänyt, mutta lisäsin myös sen aamurutiineihin.


Aamurutiineistani olen kirjoittanut aikaisemmin, mutta kerrataan ne vielä, koska päätin että venyttelystä ja meditoimisesta tulee nyt osa sitä. Herään 6.15-6.30 ja lähden koiran kanssa metsäkävelylle puoleksi tunniksi, kotona venyttelen 15-20 min ja sitten meditoin. Ensimmäisenä aamuna onnistuin 10 hengityksen verran. Toisena aamuna tämä piteni kahteen minuuttiin! Olo oli aivan uskomattoman ihana koko päivän ja illalla suorastaan odotin seuraavaa aamua ja aamun hetkeäni. Tänään aika piteni neljään minuuttiin. Mieltä ei tarvitse yrittää tyhjentää. Ajatuksien voi antaa tulla ja mennä, ottaa ne vastaan ja päästää niistä irti. Tämän ymmärtäminen on helpottanut asennoitumistani asiaan. Näiden jälkeen aamurutiineissani on päiväkirjaan kirjoittaminen, johon aikaa menee 5-10 minuuttia. Teen sen yleensä aamupalaa syödessä. Täältä voit kurkata mitä sinne kirjoitan ja miksi. Ja tässä postauksessa kirjoitan enemmän tuosta kiitollisuus -asiasta. Pari kuukautta sitten kirjoitin aiheesta "Kuinka aamurutiinit parantavat hyvinvointia". Olen todella vuosi vuodelta parantanut aamurutiinejani ja sitä kautta myös omaa hyvinvointia ja onnellisuutta. 


Vinkkejä marraskuun selättämiseen:
  • Tee itsellesi oman näköiset aamurutiinit (voit ottaa vinkkejä noista linkkaamistani postauksista)
  • Nuku tarpeeksi (vähintään 7 tuntia yössä, mieluiten 8-9)
  • Vähennä kahvin juontia
  • Suosi sokeriherkkujen sijaan terveellisempiä herkkuja, ilman sokeria
  • Ulkoile
  • Pidä itsestä huolta, arvosta itseäsi ja tarjoa keholle hyviä rakennusaineita ja kaunista sisäistä puhetta 
  • Kieltojen sijaan ole enemmän armollinen itseäsi kohtaan 
Tärkeimpänä kuitenkin kaikesta: 
älä suorita hyvinvointia vaan kuuntele mitä keho milloinkin tarvitsee!


Kahvia huomasin myös alkaneen kulua syksyn tullen, ja päivän kahvihetki on vaihtunut Matchalatte -hetkeksi. Vaikka juon luomukahvia, ei sitäkään ole hyvä nauttia kuppikaupalla. Tavallista teetä juon myös paljon päivän aikana. Clipperin luomuteet ovat omia suosikkeja, niistä voikukka, nokkonen ja Detox tee. 


 Ihanaa keskiviikkoiltaa sinne. Täällä on harvinainen vapaa ilta. Kynttilät valaisevat olohuonetta ja fiilisten sohvalla villasukat jalassa ja odotan innolla myös huomisen aamun rutiinieni ihanuutta sekä kivaa huomista työpäivää: PT-asiakkaita ja kirjaan liittyviä tapaamisia.

Millaisia vinkkejä sinulla on pimeyden selättämiseen?


1.11.2019

Marraskuun ensimmäinen



Huomenta ja ihanaa aurinkoista marraskuun ensimmäistä. Tämäkin aamu alkoi kävelyllä koiran kanssa ja koska olimme vähän myöhemmin liikenteessä ja oli valoisaa, päätin lenkin jälkeen viedä hänet koirapuistoon ja samalla venyttelin. Aivan kuin kesällä. Aurinko nousi ja linnut lauloivat ja oli ihana venytellä kun oli lämpimästi päällä. 

Aamulenkin ja venyttelyn jälkeen kotiin herättämään lapsi kouluun, kasvonaamio ja aamiainen. Kirjoitin muistikirjaani myös tavoitteita marraskuulle, kolme asiaa. Ja tälle päivälle kirjoitin mistä olen kiitollinen ja mitä päivän ohjelmassa on, mitä ajatuksia minulla on tänään aamulla ja mitä pitää muista tehdä. Rakastan tätä aamurutiinia. Kaaoksen tunnetta ei tule, kun kertaan etukäteen rauhassa päivän tapahtumat ja päivä alkaa ihanasti kun mietin mistä kaikesta olen kiitollinen. Ne ovat joka aamu pieniä asioita. Tämän aamun kiitollisuuden aiheita olivat kaunis aamu ja venyttely ulkona, erään ihmisen tapaaminen tänään ja se miten olohuoneen seinällä oleva tauluni näytti niin kauniille kun aurinko paistoi siihen. En ole koskaan aikaisemmin katsonut sitä niin tarkkaan auringon valossa. 



Elämä on jälleen palautunut "normaaliksi". Helmikuussa aloittamani kirja lähti pari päivää sitten taittoon ja enää en voi tekstiin koskea. Tosin eilen illalla luin sitä kuitenkin läpi ja löysin vielä kolme kirjoitusvirhettä jotka raportoin nopeasti eteenpäin vielä.. Kirja on ollut töiden lisäksi niin iso osa elämää, että vasta nyt huomaan miten paljon aikaa jää muuhun. Eilen yllätin lapsen leipomalla omenapiirakkaa. Meillä ei todella leivota usein, eikä arkena varsinkaan. Tein yhden kattilan pastaa (kaikki ainekset laitetaan kattilaan kerralla) ja se valmistui todella nopeasti. Sillä välin tein omenapiirakan, sain yhdeltä treenattavaltani ison pussillisen omenoita. 



 Tällaista ihanaa tavallista meininkiä. Olen kiitollinen joka päivä siitä, että saan elää oman näköistä elämää ja siitä, että elämälläni on selkeä suunta. Näistä asioista kirjoitan myös kirjassa, kuinka sinäkin voit tehdä unelmistasi totta. Onnellisuus ja kaikki voimavarat ovat meissä jokaisessa jo valmiina, ne pitää vain osata löytää. Siihen ei tarvita hienoja ulkoisia olosuhteita tai materiaa, ne tekevät onnelliseksi vain hetken. Kun elämä on merkityksellistä ja itsensä voi kokea merkitykselliseksi, alkaa onnellisuuskin löytyä. Merkitystä ei ole sillä missä asut, millaisella autolla ajat tai kuinka hienoja vaatteita sinulla on. Ajatuksillasi on hyvinvointiisi kaikkein suurin merkitys. Näin uskon. 

27.10.2019

Sykkeet, oman kehon kuuntelu ja asiaa treenaamisesta


Laitoin Instan storyyn eräänä päivänä tällä viikolla sen päivän treenistäni videoita ja loppuun kuvan jonka yhteyteen kirjoitin "hyvät oli sykkeet". Sain kysymyksen, jossa minua pyydettiin kertomaan tarkemmin sykerajoista. Silloin aloin miettiä omaa treenaamistani. En seuraa koskaan sykkeitä, eikä minun harjoitteluni ole ollenkaan tavoitteellista niiden suhteen. Aikaisemmin, kymmenen vuotta sitten, ja vielä viisikin vuotta sitten, saatoin niitä seurata, mutta en enää. Tuon lauseen kirjoitin kuvaan lähinnä sen vuoksi, että huomasin mittarista siinä paukkuvan pitkästä aikaa sykkeen joka oli lähellä maksimisykkettäni. Kuvittelen sen olevan tällä hetkellä suunnilleen 180:ssä. Maksimisyke voidaan selvittää kaikkein tarkimmin kuntotestissä, mutta sen voi myös arvioida käyttämällä kaavaa 220 - oma ikä. 

Painonpudottajalle sanotaan olevan hyväksi se, että liikkuu peruskestävyysaluella, joka on 60-70 % maksimisykkeestä. Peruskestävyys on kuntomme tukipilari, jonka varaan kuntomme rakentuu ja suurin osa treenistä kannattaisikin tehdä tällä sykealueella. Kroppa käyttää pk-alueella kehon rasvavarastoja energianlähteenä, joten sen vuoksi painonpudottajan kannattaa myös suosia matalatehoista liikuntaa. Sitä on kävely, rauhallinen pyöräily, uinti ja kevyemmät ryhmäliikuntatunnit. Tietysti painoa pudotettaessa tärkeää on myös lihaskuntoharjoittelu ja venyttely, koska se kiihdyttää kehon aineenvaihduntaa. 

Vauhtikestävyysalueella treenaat silloin, kun sykkeesi on 70-85% maksimista. Vk-alueella elimistö tuottaa energiaa hapen avulla, mutta pääasiallisena energianlähteenä toimivat hiilihydraatit. Pitkät ja reippaat juoksulenkit, spinning, raskaampi lihaskuntotreeni tai kahvakuula nostavat sykkeet tälle alueelle. 

Olennaisempaa kuitenkin omasta mielestäni painoa pudotettaessa on se, että huomioi hyötyliikunnan määrän ja koittaa lisätä aktiivisuutta arkeen. Pari kovatehoista jumpaa ilman hyötyliikuntaa eivät tue painonhallinnassa juurikaan.. 

Olen hankkinut tuon aktiivisuusrannekkeen viisi vuotta sitten, jotta voisin seurata omaa liikkumistani. Lähinnä siltä kantilta, että ymmärrän kuinka paljon sitä tulee. Mittari kertoo myös unen määrän, minkä verran on ollut rauhatonta ja rauhallista unta. Mitään tarkkaa dataa se ei anna. Oura-sormuksessa on hienoja ominaisuuksia, jotka mittaavat unen laatua tarkastikin. Mutta siitäkään en ole innostunut. Koska tällä hetkellä en ole innostunut mittaamaan liikkumistani enkä untani. Keskityn kuuntelemaan kehoni viestejä. 


Aloin tuon sykemittarikuvan ja kysymyksen myötä miettiä omaa liikkumistani ja sitä kuinka sitä mittaan. Minulle liikunta ei ole enää ollut vuosiin suorittamista. Minulla ei ole ohjelmaa, jonka mukaan tekisin. En liiku tiettyä määrää viikossa. En tee tietyn mittaisia treenejä. Saatan tehdä tunnin treenin tai viidentoista minuutin treenin. Kuuntelen enemmän kehoa. Saatan olla viikon tai kaksikin treenaamatta kokonaan omia treenejä, jos tunteja ja töitä on paljon ja keho on niistä kuormittunut. En määrittele itselleni tavoitteita, paljonko pitää venytellä tai huoltaa kehoa, tai paljonko liikkua ylipäätään. Ja lopputuloksena on se, että kehoni on parhaassa kunnossa ikinä. 

Mittarit ovat hyviä ja ne opettavat kuuntelemaan omaa kehoaan. Olen miettinyt viime aikoina sitä, että miksi ylipäätään käytän enää aktiivisuusranneketta. Tiedän millaisia viikkoni ovat ja tiedän mikä minulle tekee hyvää. Tiedän, että sunnuntain ja maanantain kuulatunnit vedän vauhtikestävyyden puolella ja tiedän, että keho kaipaa kevyttä liikuntaa sitten tiistaina ja keskiviikkona palautuakseen näistä. Tiedän, että venyttely tekee minulle maanantai-iltana hyvää ja tiedän, että Pilates hellii kehoani myös alkuviikosta. Viime syksynä oli mittarista hyvä todeta se, miten yöuneni tippuivat kolmella tunnilla yössä, kun pieni koiranpentu tuli taloon. Sitä kesti muutaman kuukauden. Mutta aivan kuin pienten lastenkin kanssa pitää tehdä: on nukuttava aina silloin kun se on mahdollista ja jätettävä treenit vähemmälle. 


Keho kertoo mikä sille on parasta. Jos oloni on sellainen, että väsyttää, nukun. Jos tekee mieli treenata mutta tunnen itseni väsyneeksi, en treenaa. Venyttelen, käyn avannossa tai nyt tällä hetkellä kylmässä vedessä. Sielläkin kuuntelen kehoa, pulahdan välillä pidemmäksi aikaa ja välillä vain kastaudun. Keho myös kertoo millaisia ruokia se kaipaa, ja noudattamani ruokavalio menee myös oman kehon tuntemusten perusteella. Minulla ei ole mitään tiettyä ja ehdotonta ruokavaliota, mutta pyrin välttämään tiettyjä asioita koska ne eivät palvele olotilaani tai tee keholle hyvää. En kieltäydy asioista sen vuoksi, että en saisi syödä niitä, vaan sen vuoksi että tiedän että ne eivät ole minulle hyväksi. Sitten joskus kun tekee mieli syödä vähän herkkuja tai ottaa lasi viiniä, voin tehdä sen hyvällä omatunnolla. Lenkilläkään en varsinaisesti enää käy. Ulkoilutan metsässä koiraa. Välillä mennään reippaasti ja välillä saatetaan seisoa paikallaan pitkäänkin, kun pysähdytään juttelemaan muiden koiraihmisten kanssa tai ihmettelemään luonnossa jotain juttua. Hermosto rakastaa tällaista ulkoilua, se rentouttaa ja palauttaa. Rentous, armollisuus itselle ja tiettyjen sääntöjen unohtaminen tekee kropalle ja mielelle hyvää. 

Löylyn löylyissä ja meressä lauantaina

Olen nuoresta asti suorittanut asioita ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen, että nyt 43-vuotiaana voin nauttia liikkumisesta ja tehdä sen kehoani kuunnellen. Minua haastateltiin taannoin myös tammikuussa ilmestyvään Sport -lehteen. Myös toimittajalle totesin, että kaikista tärkeintä myös elämäntapamuutoksen tekemisessä on rentous. Ja rentoudella tarkoitan juuri sitä, että ei suorita asioita, vaan oppii tekemään itselleen hyviä asioita kehoaan kuunnellen. Alkuvuodesta alkaa Body by Sports Lady® -verkkovalmennus ja tuon 8 viikon valmennuksen aikana perehdytään erilaisiin treenimuotoihin (jotka ovat osa metodiani) ja ennen kaikkea opetellaan yhdistämään niitä keskenään, ja opetellaan treenaamaan monipuolisesti ja kehoa joka osa-alueella treenaten. Body by Sports Lady® -metodista voi lukea lisää nettisivuilta ja valmennuksesta tulee tarkempaa infoa marraskuun aikana!

Ihanaa alkavaa viikkoa, rentoutta treeneihin ja tekemiseen!