Sports Lady®

Sports Lady®

6.2.2016

Blinejä ja avantoa




Miten teillä on käynnistynyt viikonloppu? Täällä letkeän rennosti. Olin äidin siskolla, Ulla-tädillä, eilen kyläilemässä päivällä ja hän oli varannut lounaaksi mun herkkua kampasimpukoita ja blinejä. Näistä ensimmäiset ovat myös lapsen lempiruokaa. Runebergin päivän kunniaksi vielä torttua jälkkäriksi. Sopivat minileivokset, joten ähkyä oloa ei tullut tän ihanan aterian jälkeen. Sieltä ajelin asiakkaalle.


Sitten illalla oltiin sovittu Birgitan kanssa treffit Kulttuurisaunaan. Mä aloitin talviuinnin tänä syksynä ja mainiosti alkanut harrastus tyssäsi syksyn pitkäkestoiseen flunssaan ja työ- ja lapsenhoitokiireisiin. Ja sitten sain sen flunssan vielä joulun jälkeen uudelleen. No parannuttuani olen kehitellyt mielessäni pitkään ajatusta avantoon menemisestä, kun vain saisin kaverin lähtemään mukaan. Mäkelänrinteen kylmäaltaassa olen käynyt nyt viime aikoina, siellä on +7 asteinen vesi. Birgitan mä sitten sain lähtemään avantoon, kun oltiin pulikoitu syksylläkin yhdessä järvessä ja käyty uimahallin kylmäaltaassa myös. Yleensä mä oon käynyt talviuimassa Kuusijärvellä, vähän jännitti aavistuksen mennä mereen.. Jossa ei jalat yltä pohjaan ja merituuli tuivertaa.. 


Saunalle kävellessä mä vielä ajattelin, että mitenhän tässä käy. Kylmin vesi on ollut +6 missä olen uinut, nyt se oli +1. Ja uusi paikkakin vielä. Kulttuurisauna on Hakaniemenrannassa, Merihaassa. Sinne maksaa 15 eur kerta ja hintaan saat avaimen pukukaappiin pukuhuoneessa, lainaksi laudeliinan sekä metallisen mukin josta hörppiä vettä. Mä olin ostanut mulle ja Birgitalle piccolo shamppikset, ekan oikean avantokäynnin kunniaksi. Lasit oli kyllä mukana, mutta shamppikset jäi kotiin jääkaappiin. Jäi skoolaamatta. Hyvä niin, sillä täällä ei omia juomia olisi saanut edes juoda.. Eikä oikeastaan tehnyt uinnin jälkeen mielikään. 



Moni oli saunalla bikineissä ja ilman avantouintikenkiä..  Mulla oli ihan kunnolla kokouikkari, uintikengät ja pipokin päässä. Varpaat kyllä jäätyisi ilman kenkiä, sen verran oli jäinen ja kylmä se polku avantoon. Ikivanhan kylpytakinkin otin mukaan myös :D Kulttuurisauna on tosin niin chic, että sinne olisi pitänyt ottaa se nätti pellavapyyhe ja tyylikäs kylpytakki. No, mutta mä oon tottunut käymään Kuusijärvellä missä ei hienostella, joten näillä mentiin. Ehkä sitten ensi kerralla se nätti pellavapyyhe mukaan ;)



Kun sitten ekan kerran pulahdin veteen, oli se yllätys. Vesi ei tuntunut ollenkaan niin kylmälle mitä olin ajatellut. Mun mielestä se on jopa Kuusijärvellä tuntunut kylmemmälle? Onko sitten järvi- ja merivedessä eroa? En tiedä.. Mutta tää oli helppo homma. Miehet heitteli mulle high fivet kun kuulivat, että tää oli eka kerta avannossa. Joutuivat hetken jonossa odottelemaan, kun meillä oli pienet kuvaussessiot Birgitan kanssa. Ei todellakaan paha ja hyvinhän siellä vedessä alkoi viihtymään. Hienot maisemat täällä kyllä on ja saunakin oli tosi hyvä, hyvät löylyt ja iso kiuas. Saunalla pesuvesi lämmitetään myös puilla (on kyllä suihkut), joten siellä ei kannata turhia lotrata, että lämmintä vettä riittää kaikille. Mä oon pienestä asti tottunut käymään suihkussa kyllä niin, että siellä ei turhaan vettä loroteta ja hukata, joten ei uutta minulle. 



Uidessa ja saunoessa meni melkein pari tuntia, aika jotenkin meni ihan siivillä. Sen jälkeen jäätiin hetkeksi istuskelemaan takkatulen ääreen. Jotenkin oli niin rauhaisa olo, ettei tehnyt heti mieli lähteä juoksemaan bussille (taas mä olin julkisilla ja kävellen, vaikka olisin autollakin voinut tulla). Tosi zen fiilis. Hieno paikka, aika kallis kyllä kertamaksun osalta. Mutta onhan tää elämyksenä koettava. Päiväaikaan olisi kiva tulla uudestaan!


Suosittelen testaamaan, avantouintia. Mä olen vielä pari vuotta sitten ollut niin lämpimien vesien perään, että en mielelläni uinut edes kesällä Suomen luonnonvesissä :D Näin sitä ihminen vain muuttuu. Nyt vain puhumaan itselle kaveria seuraavalle reissulle! 


Mahtavaa lauantaita kaikille!

xo
Hanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti