Sports Lady®

Sports Lady®

16.6.2016

Muistakaa lepo - 300% tavoitteesta...

Eilen illalla mä istuin sohvalla. Olin niin väsynyt, etten jaksanut mennä ottamaan edes iltapalaa. Kun auto on ollut korjattavana, oon pyöräillyt joka paikkaan. Vaikka oon jättänyt pitkät lenkit tekemättä tällä viikolla, olin eilen aivan katki. Kroppa ei oo tottunut niin paljoon pyöräilyyn. Sitä on tullut tuntikaupalla päivässä. 

Aktiivisuusranneke on hyvä mittari selventämään asiaa. Olen laittanut sinne harjoitustavoitteeksi sen korkeimman tason (koska väkisinkin liikuntaa tulee tässä työssä). Tällä viikolla ja usein muutenkin, mittari on ilmoittanut jo ennen puolta päivää, että tavoite on saavutettu. Taso 3 mittarissa tarkoittaa sitä, että työ on fyysisesti vaativaa ja harrastan liikuntaa ja olen muutenkin aktiivisesti liikkeellä. 

Lepopäivinä, joita on 1-2 viikossa, tulee aktiivisuustavoitteeksi jotain 70 % kieppeille. Muuten sitten mennään siinä 150 ja 200 % välimaastossa. Ehkä yhtenä päivänä viikossa mittari paukkuu 250 %:a. Mutta nyt viimeisten päivien aikana, se on näyttänyt melkein 300 % tavoitteesta. Ja huomattavaa on, että en ole pystynyt tekemään omia lihaskuntotreenejä pitkiin aikoihin, enkä ole kuulaankaan tarttunut juuri ohjatessa. Mulle rannekkeesta on enemmänkin se ilo, että tajuan miten paljon liikun. Ei se miten paljon pitäisi liikkua. On selkeää dataa ja sitten ymmärtää hidastaa. Hidastamista auttaa myös se, kun joku välittää. Yksi viesti "muistakaa lepo" voi auttaa tosi paljon tajuamaan se, miten lujaa tässä mennään. 



No eilen sitten menin jälleen aikaisin nukkumaan. Istua jumitin sohvalla koomassa kuitenkin sitä ennen tunnin verran kun lapsi oli nukahtanut. Tuijotin telkkaria ja kokeilin Snapin uusia filttereitä. Olin vaan niin väsynyt, etten päässyt siitä edes ylös (tiedätte varmaan tunteen kun jumittuu someen tai telkkarin ääreen kun ei jaksa nousta enää ylös). Niin väsynyt, etten jaksanut iltapalaa tehdä vaikka oli nälkä (silloin mä olen kyllä väsynyt jos en syödä jaksa). Yöunta tuli kuitenkin 9 tuntia. 

kurkku/selleri/lime/sitruuna/inkivääri mehu herätti ja virkisti

Aamulla kuitenkin aivan jyrän alle jäänyt olo. Tänään oli toimistopäivä. Saatoin lapsen leirille bussilla ja tulin kotiin. Venyttelin 1,5 tuntia ja melkein heti lähdin hakemaan lasta kotiin kun oli niin huono ilma. Hän välttämättä halusi leirille vaikka olisi saanut olla kotonakin ja kohta soitti että saa lähteä kotiin. Mulle tietty helpompaa olisi ollut jäädä hänen kanssaan kotiin, mutta jännä on mennä leirille sadepäivänäkin. Joten takaisin vesisateeseen ja bussilla hakemaan hänet kotiin. Kävin erilaisin venytysliikkein (Method Putkisto) koko kropan läpi. Minuutin venytyksiä. 

rintalihas venyi "Perhonen" -venytyksellä seinää vasten ja lattialla tuolia vasten (siitä snapissa kuvaa)

kaulan lihasten venytys usein jää normaaleja venytyksiä tehdessä (ehkäise kaulan rypyt venyttämällä myös sitä!)

"Haikara" venytys pöydällä ja sama myös lattialla (pakara, 4-päinen lannelihas, kylki, käsivarsi...)

pohjevenytys pallon kanssa

takareisi/pohjevenytys kumpparilla
Venyttely virkisti, mutta olin aivan katki edelleen. Lounas jäi syömättä kun lähdin lasta hakemaan. Tuli kuuden tunnin väli lounaaseen ja aamupalaan. Kun vihdoin olin syönyt, olin taas nukahtamispisteessä. Otin 30 minsan päikkärit. Olin kiitollinen, että tänään oli oikeasti mahdollisuus levätä. Yleensä mulla on torstaisin asiakkaita ja rankka oman kehon painolla tehtävä tunti illalla, mutta se on nyt kesätauolla. Onneksi myös illan fudistreenit oli peruttu sateen vuoksi, sillä pojilla on paljon pelejä viikonloppuna. Kukaan ei kai halunnut että puolet joukkueesta on sairaana. Etenkin kun meidän pojat pelaa kahdessa eri turnauksessa ja vaihtomiehiä ei muutenkaan liiemmin ole. Mikä onni ja autuus. Saatiin olla iltakin kotona. Eli tää päivä oli juuri sitä mistä olin haaveillut. Sai olla kotihoodeilla. Lapsen kanssa. Ilman meikkiä. Ja levätäkin vielä. Huomenna toivon olevani uudestisyntynyt :) Muistakaa tekin lepo ja kehonhuolto. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti