Sports Lady®

Sports Lady®

20.6.2020

Mikä on olennaista?


Mikä tekee elämästä hyvää ja mikä elämässä on olennaista? Arvoista olen kirjoittanut paljon (mm. tässä 2019 vuoden alun postauksessa) ja kun elää arvojensa mukaista elämää, on se silloin rikkaampaa samalla. Mutta elämästä voi tehdä juuri niin oman näköistään, kuin vain haluaa. Kunhan pysähtyy asioiden äärelle ja miettii mikä on olennaista. Mitä ihmisten on eniten sanottu miettivän silloin kun elämä alkaa olla lopussa? Sitä, että he ovat tehneet asioita miellyttääkseen muita eivätkä kuunnelleet omaa sydäntään. Elämme täällä vain kerran. 

Monelle aloittavalle yrittäjälle on varmasti niin tuttua se, että tehdään kovasti kaikkea ja lopulta seinä tulee vastaan. Enää ei jakseta. Niin olisi varmasti käynyt minullekin, mutta tajusin pysähtyä. Olen kuullut monta kertaa, että minusta voi saada sellaisen ensivaikutelman, että olen kiireinen yrittäjä. Businessnainen joka painaa töitä kellon ympäri. Mutta totuus on muuta. En ole liian kiireinen, minulla on aina aikaa lapselle, ystäville ja läheisille, pidän vuodessa vähintään 10 viikkoa lomaa ja työni ansioista minulla on ollut mahdollisuus tehdä elämästäni oman näköistäni. Minulla on ollut mahdollisuus saattaa lapsi kouluun joka aamu ensimmäisellä luokalla, ja olla kotona kun hän tulee koulusta. Oikeastaan koko ala-asteen ajan olen järjestänyt oman elämäni hänen lukujärjestyksensä ja treeniensä mukaan. Koska olen halunnut. Minulla on ollut mahdollisuus valita. Uskon, että meillä kaikilla on mahdollisuus valita asioita. Valinnat eivät vain aina ole helppoja ja jotain joudut antamaan aina vastineeksi. Minun vastineeni lapsen kanssa maksimoidulle ajalle on ollut se, että en ole harrastanut itse mitään mikä vaatisi aikatauluja. Olen valinnut hänet ja yrittäjyyden. 


Viime vuosina olen karsinut myös kalenterista kaiken epäolennaisen. Olen lopettanut vuosia sitten blogitilaisuuksissa käymisen, blogiyhteistyöt ja sellaisten ihmisten tapaamisen jotka eivät ole kohdelleet minua parhaalla mahdolisella tavalla. Oma hyvinvointini on maksimoitunut, kun vietän aikaani niiden ihmisten seurassa jotka välittävät minusta aidosti. 

Parina vuonna olen käynyt kalenteriani läpi (lue tammikuun postaus siitä täältä) ja miettinyt onko siellä ollut jotain turhaa tai sellaista mikä ei tuota iloa tai tee minua onnelliseksi. Keitä ystäviä olen nähnyt, mitä asioita olen tehnyt, millaisia töihin liittyviä menoja minulla on ollut ja kuinka tuottavia ne ovat olleet. Aikaa ei voi monistaa, mutta käytetyn ajan hyödyn voi maksimoida. Laatu korvaa määrän. Mitä haluan lisää? Mikä tekee minut onnelliseksi?


Tätä olen miettinyt myös juhannuksen aikana. Miten tehdä elämässä asioita niin, että vähemmän on enemmän. Tätä mottoa viljelen myös valmennuksissani, ja moni on yllättynyt siitä miten pienillä asioilla saa isoja muutoksia aikaan. Elämässä on meille jatkuvasti tarjolla paljon erilaisia asioita, niin töiden kuin yksityiselämänkin osalta. Kaikkea ei voi saada ja tehdä, silloin väsähtää. Olen viime vuosien aikana opetellut filtteröimään asioista sen oleellisen ja valinnut ne asiat mitkä ovat oleellisia minulle. Olen pyrkinyt käyttämään aikani parhaalla mahdollisella tavalla, tekemällä asioita jotka tekevät minut onnelliseksi tai töiden osalta tekemällä niitä asioita jotka tuottavat parhaiten. 

Luen tällä hetkellä Greg McKeown'n kirjaa Essentialism - The Disiplined Pursuit of Less. Muistikirjaani olin kirjoittanut kirjan eräältä sivulta tämän lauseen:

"It's about making the wisest possible investment of your time and energy in order to operate at your highest point of contribution by doing only what is essential."


Jo vuosia olen rakentanut ja kehittänyt yrittäjyyttä niin, että elämään mahtuisi myös se rakkaus. Sitä ei aikaisemmin ole oikein elämään mahtunut eikä sen aikakaan ole ollut. Mikä elämässä on olleellista juuri oleellisten asioiden tekemisen lisäksi? Oikea ajoitus! Olen aina uskonut siihen, että asiat tapahtuvat sitten kuin niille on oikea hetki. Miehen osalta uskon siihen, että se tapahtuu nyt. Hän tulee löytymään nyt. 


Se, että olen keskittynyt viime vuosina oleelliseen, on tuonut todella paljon elämään hyviä asioita. Ja auttanut minua saavuttamaan tavoitteitani. Kirjaa kirjoittaessa luvuin monista asioista, keskityin olennaiseen. Kirja oli unelmani ja päätin sen toteuttaa. Moni muu saavuttamani tavoite on mennyt myös näin. Olen tehnyt sen eteen kovasti töitä, luopunut jostain asioista sen vuoksi ja lopulta nauttinut saavutetusta tavoitteesta. Vetänyt sen yli listastani ja lisännyt sinne uuden tavoitteen. Kyllä sitä viime kesänä mietti, että olisi kiva ollut olla rannalla tai Pori Jazzeilla tai kavereiden kanssa iltaa istumassa. Sen ajan kuitenkin kirjoitin. Kirja oli tärkeä unelma minulle ja se toteutui. Kirjoitin sen töiden ohella ja opiskelin vielä samalla. NLP opinnot olivat henkinen matka omaan itseen ja ympärillä oleviin ihmisiin.

Kirjoitan joka päivä muistikirjaani 10 suurinta unelmaani, silloin alitajunta tekee töitä jatkuvasti niiden saavuttamiseen. Kun unelmiin suhtautuu niin, että olisi jo ne saavuttanut, eivät aivot tiedä mikä on totta ja mikä ei. Ne uskovat tavoitteen olevan jo totta ja silloin tiedostamaton mieli tekee työtä unelmien saavuttamiseksi jatkuvasti ja tavoitteet on helpompi saavuttaa. 


Yksi asia mitä halusin enemmän tälle vuodelle, oli kauneuteen liittyvät asiat. Vuosikausia olin pienentänyt itseäni, ettei se ärsyttäisi muita ihmisiä. Jotta minusta tykättäisiin enemmän kun en olisi ulkoisten seikkojen takia ärsyttävä. 


Huominen on aikaa vielä lomailla ja aionkin ottaa rennosti. Alunperin oli tarkoitus juhannuksena päivittää liiketoimintasuunnitelmaa ja tehdä yrityksen juttuja, mutta päätin kuitenkin relata. Olin ajatellut tehdä töitä, koska olisin juhannuksen yksin kun lapsi on isällään ja työntekoon olisi nyt hyvin aikaa. Miksei siis käyttää aikaa siihen?  Onneksi on kuitenkin ollut mahdollisuus nähdä ystäviä ja rentoutua. Siirsin työt alkuviikkoon. Mitään ei ole pakko tehdä, meillä on mahdollisuus valita. Ajattelen kaikesta näin. Minulla on mahdollisuus tehdä asioita. Olen valinnut kaverit, Kumpulan maauimalan, golffin ja lukemisen.

Varsinainen loma alkaa aivan pian ja heinäkuun olen poissa ohjaustyöstä. Kuvaukset Sinkkuäidille Sulhanen ohjelmaan kuitenkin jatkuvat pitkälle heinäkuuhun, joten ihan sellaista tavallista lomaa tämä ei tule olemaan. Jännää ja erilaista kylläkin. Olen kyllä super kiitollinen, että lähdin ohjelmaan mukaan kun minua sihen pyydettiin. Ensimmäinen ajatus oli ensin ei. Onneksi suostuin. Ja uskon, että tätä kautta se rakkaus löytyy. Se on elämässä kuitenkin se kaikista olennaisin asia. 

Ihanaa viikonloppua <3






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti