Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

6.11.2019

Voi paremmin kaamoksessa - 7 keinoa selättää marraskuu



Vähän kuulumisia tältä viikolta. Koska vuosi ja syksy on olleet tosi työntäyteisiä, olen levännyt tosi paljon. Olen myös suhteuttanut treenit työkuormaan, huoltanut kehoa ja koittanut syödä terveellisesti. Silti se marraskuu näköjään painaa päälle ja aloin sunnuntaina miettiä mitä voisin vielä tehdä parantaakseni vireystilaani. Jotenkin olen ajatellut koiran kanssa tehtävien metsäkävelyiden rentouttavan hermostoakin tarpeeksi enkä ole somessakaan nykyään juuri koskaan. Katson parhaiden kavereiden jutut ja melkein that's it. Pari kertaa viikossa tsekkaan muutaman seuraamani tilin, jotka oikeasti inspiroivat minua. Olen konmarittanut somekäyttäytymiseni melko kovalla kädellä. 


Sitten muistin meditoimisen. Yritin sitä joskus useita vuosia sitten. Hommasta ei tullut yksinkertaisesti mitään. Sanonkin aina, että silloin kun olen ylikuormittunut, kehoni "sirittää". Hermosto pääsee ylikuormitustilaan. Tuolloin muutama vuosi sitten olin totaalisessa ylikuormitustilassa ja jo pelkkä hengittäminen tuntui haasteelliselle. Koska nyt kaikki muu on tällä hetkellä kunnossa ja vireystila ja levon määrä melkoisen hyvä, päätin antaa meditoimiselle uuden mahdollisuuden. Sen terveyshyötyjähän hehkutetaan jatkuvasti. Muistin myös kesällä oman hyvän oloni. Mietin mitä sillon oli eri tavalla: venyttelin joka aamu koirapuistossa. Nyt tuo joka aamuinen venyttely on kylmien ilmojen myötä jäänyt, mutta lisäsin myös sen aamurutiineihin.


Aamurutiineistani olen kirjoittanut aikaisemmin, mutta kerrataan ne vielä, koska päätin että venyttelystä ja meditoimisesta tulee nyt osa sitä. Herään 6.15-6.30 ja lähden koiran kanssa metsäkävelylle puoleksi tunniksi, kotona venyttelen 15-20 min ja sitten meditoin. Ensimmäisenä aamuna onnistuin 10 hengityksen verran. Toisena aamuna tämä piteni kahteen minuuttiin! Olo oli aivan uskomattoman ihana koko päivän ja illalla suorastaan odotin seuraavaa aamua ja aamun hetkeäni. Tänään aika piteni neljään minuuttiin. Mieltä ei tarvitse yrittää tyhjentää. Ajatuksien voi antaa tulla ja mennä, ottaa ne vastaan ja päästää niistä irti. Tämän ymmärtäminen on helpottanut asennoitumistani asiaan. Näiden jälkeen aamurutiineissani on päiväkirjaan kirjoittaminen, johon aikaa menee 5-10 minuuttia. Teen sen yleensä aamupalaa syödessä. Täältä voit kurkata mitä sinne kirjoitan ja miksi. Ja tässä postauksessa kirjoitan enemmän tuosta kiitollisuus -asiasta. Pari kuukautta sitten kirjoitin aiheesta "Kuinka aamurutiinit parantavat hyvinvointia". Olen todella vuosi vuodelta parantanut aamurutiinejani ja sitä kautta myös omaa hyvinvointia ja onnellisuutta. 


Vinkkejä marraskuun selättämiseen:
  • Tee itsellesi oman näköiset aamurutiinit (voit ottaa vinkkejä noista linkkaamistani postauksista)
  • Nuku tarpeeksi (vähintään 7 tuntia yössä, mieluiten 8-9)
  • Vähennä kahvin juontia
  • Suosi sokeriherkkujen sijaan terveellisempiä herkkuja, ilman sokeria
  • Ulkoile
  • Pidä itsestä huolta, arvosta itseäsi ja tarjoa keholle hyviä rakennusaineita ja kaunista sisäistä puhetta 
  • Kieltojen sijaan ole enemmän armollinen itseäsi kohtaan 
Tärkeimpänä kuitenkin kaikesta: 
älä suorita hyvinvointia vaan kuuntele mitä keho milloinkin tarvitsee!


Kahvia huomasin myös alkaneen kulua syksyn tullen, ja päivän kahvihetki on vaihtunut Matchalatte -hetkeksi. Vaikka juon luomukahvia, ei sitäkään ole hyvä nauttia kuppikaupalla. Tavallista teetä juon myös paljon päivän aikana. Clipperin luomuteet ovat omia suosikkeja, niistä voikukka, nokkonen ja Detox tee. 


 Ihanaa keskiviikkoiltaa sinne. Täällä on harvinainen vapaa ilta. Kynttilät valaisevat olohuonetta ja fiilisten sohvalla villasukat jalassa ja odotan innolla myös huomisen aamun rutiinieni ihanuutta sekä kivaa huomista työpäivää: PT-asiakkaita ja kirjaan liittyviä tapaamisia.

Millaisia vinkkejä sinulla on pimeyden selättämiseen?


2 kommenttia:

  1. Minä olen vähentänyt kahvin max. 2 kupillista päivässä ja vatsa kiittää tästä!
    Hyviä vinkkejä olet kasannut ja ihaninta oli tuo, että kuuntele omaa oloa ja kehoa!
    Pyöräily auttaa minulla ja kynttilät ja leffailut ukkelin kanssa. Niillä mennään tämäkin kuukausi!
    Ihanaa loppuviikkoa sinulle Hanna <3

    VastaaPoista