Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

12.2.2020

Paasto vai detox - miksi maksan terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota


Vaikka on vasta helmikuu, on ilma ollut niin keväinen ja aurinkoinen, että välillä sitä ajattelee kevään olevan pidemmällä. Olen parina vuonna pitänyt maaliskuussa kahden viikon detoxin. 

Jo sana detox tuo monelle ajatuksen pussiruualla tai lisäravinteilla kärvistelystä, mutta sen voi toteuttaa myös normaalia ruokaa syöden. Detox mehukuurit olivat jossain vaiheessa todella suosittuja ja myös parjattuja. Erilaiset neste- tai mehupaastot voivat toimia, mutta oman kilpirauhasen vajaatoimintani takia en ole niitä lähtenyt kokeilemaan olleenkaan. Etenkin silloin kun kilpirauhasen vajaatoiminta on akuutissa vaiheessa, ei paastoa kuulemma suositella. 

Heräämme ongelmiin yleensä melko myöhään, mutta keho varoittelee kyllä asioista jo hyvinkin paljon etukäteen ennen kuin mitään vakavampaa ilmenee. Maksa on kehon suurin rauhanen, aineenvaihdunnan keskuspaikka. Sen terveys vaikuttaa immuniteettiin, ruoansulatukseen, lihasvoimaan, aivotoimintaan ja verensokeri- ja rasvatasapainoon. Ihmiskehossa kaikki veri kiertää maksaan puhdistumaan ja terveet maksasolut poistavat aineenvaihdunnassa syntyviä jätteitä ja ympäristöstä kehoomme tulevia haitallisia aineita. Monen sairauden taustalla saattaa olla maksan ylikuormitus. Selittämätön väsymys, voimattomuus, paha olo ja jopa masennus saattavat johtua tästä. 

Syövästä puhutaan jatkuvasti eri medioissa ja se kehittyy yhä useammalle. Siihen liittyy olennaisesti myös maksa, jonka hyvinvointiin harvoin kiinnitetään huomiota. Maksa säätelee kaikkien kehon solujen toimintaa, samalla kun se säätelee koko kehon aineenvaihduntaa. 

Muutama vuosi sitten perehdyin asiaan tarkemmin, kun omat maksa-arvoni yhtäkkiä nousivat todella korkeiksi. Saadakseni arvot paremmaksi, aloin tutkia sitä miten kehoa voi todella puhdistaa oikeanlaisella ruokavaliolla ja mikä olisi minulle paras vaihtoehto. Päätin olla kokeilematta paastoa, noudatin kaksi viikkoa ruokavaliota joka puhdisti kehoni. Söin ihan tavallista ruokaa, puhdasta ruokaa. Jätin gluteeniviljat ja maitotuotteet ja kaikenlaiset lisäaineet ja sokeri pois. Kaikki prosessoitu ruoka pois. Aamuisin söin puuron, marjojen ja liotettujen pähkinöiden kanssa. Lounas ja päivällinen sisälsivät hyviä rasvoja, täysjyväriisiä, vähän kalaa ja paljon vihanneksia. Ruokien välissä välipaloiksi tein vihermehuja. Tuon kokeilun tuloksena maksa-arvot olivat yhtä hyvällä tasolla kuin viimeksi parikymppisenä (lue täältä vanha postaukseni aiheesta "Detox puhdistuskuuri - asiaa kehon puhdistamisesta". Ja yleensä joka kevät tekee mieli toteuttaa tällainen "detox" pariviikkoinen. Tästä sai alkunsa myös tosi suosittu Aineenvaihdunta käyntiin -verkkovalmennukseni. 

Silloin kun ruokavalio halutaan putsata, sen tulisi koostua luonnollisista raaka-aineista. Suosi luomua aina kun mahdollista ja unohda kaikki prosessoidut tuotteet (myös "terveelliset"). Sokerista kannattaa pyrkiä eroon, korvata se marjoilla. Täysjyvävalmisteet, pähkinät ja siemenet ovat myös hyväksi maksalle, hyviä kasvisrasvoja unohtamatta. Tärkeintä kuitenkin on monipuolisuus, säännöllisyys, ravinnon laatu ja luonnollisuus. Lihaakin voi periaatteessa syödä, mutta sitä ei kannata syödä joka aterialla. Joka kolmas päivä yhdellä aterialla on jo hyvä saavutus ja auttaa maksaasi toipumaan. 






Nyt olen kuitenkin kehitellyt ajatusta paastosta. Inspiroiduin ajatukseen Netflixin Gooplab sarjasta, jossa kolme naista noudattivat erilaisia ruokavalioita tietyn ajan laskeakseen biologista ikäänsä. Paras tulos tuli 5 päivän paaston avulla. Sen avulla kehosta "lähti eniten vuosia". Ne kaksi muuta ruokavaliota (vegaaniruokavalio ja kasvisruokavalio jossa oli muistaakseni myös kalaa mutta ei viljoja..), toivat myös hyviä tuloksia ja tiputtivat kehon ikää alaspäin. Näissä ruoka oli myös mahdollisimman luonnonmukaista. Tosin sellaista ruokavaliota noudatan arjessa muutenkin. Omasta tämän hetkisestä ruokavaliosta voisi sanoa, että välillä syön vegaanisesti, välillä otan siihen mukaan kalaa.. 

En ole koskaan elämässäni paastonnut. Ensi viikolla pidän lomaa, ja tuo viikko olisi ihanteellinen toteuttaa tämä kokeilu. Lapsi on ex-mieheni kanssa reissussa ja minä olen pikkukoiran kanssa kotona. Kalenteri on tyhjä ja tarkoitus on ottaa ihan omaa aikaa itselle, levätä, lukea ja tehdä asioita joita en arjessa oikein kotona ehdi tehdä. Töiden puolesta olisi mahdollista toteuttaa tämä nyt. Tällaista viikkoa ei vuosiin ole kalenterissa ollutkaan. Että olisi ihan vain yksin ja kotona ja kalenteri tyhjänä. Aika ihanaa. Vielä voin tulla toisiin ajatuksiin, täyttää kalenteria erilaisilla asioilla ja lähteä vaikka skumpalle. Mutta tällä hetkellä tuollainen paastoviikko kyllä houkuttelee kovasti. Kehonhuoltoa, unta, itsestä huolehtimista, avantoa ja saunaa.. Paastoa haluaisin kokeilla sen terveysvaikutusten vuoksi, en siksi että haluaisin pudottaa painoa. 

Oletko sinä paastonnut ja millaisia kokemuksia sinulla asiasta on?

2 kommenttia:

  1. Olen joskus pitänyt 3 päivän mehupaaston, siis itse puristetuilla mehuilla. Tuli todella hyvä olo siitä. Täytyykin toteuttaa se taas, se vain vaatii vähän suunnittelua :)

    Sanna

    VastaaPoista
  2. Mä kallistuin myös mehupaastoon nyt. Itse puristettuihin mehuihin 💚

    VastaaPoista