Sports Lady®

Sports Lady®

4.4.2019

Johtajuus


Aamulla tein treenin pitkästä aikaa ja jäin kävelemään juoksumatolle. Matolla kävellessä pääsen tietynlaiseen flow -tilaan ja mieleen tulee aina ideoita postauksiin ja aloin miettiä johtajuutta. Mitä se on ja millainen on hyvä johtaja? Ja miten vuori liittyy siihen?

Olet sitten kotiäiti, ison yrityksen toimitusjohtaja tai yksityisyrittäjä, ei ole samantekevää miten johdat itseäsi ja muita. Kuinka sinä voit omalla käytökselläni valaista tien jotta muiden on helppo tehdä sitä omaa juttuaan? Johtajuutta pystyy jokainen itsessään kehittämään. Aina. Sinä olet johtaja.


Johtajuus on varmasti ominaisuus joka on luonnostaan ihmisessä. Lapsena menin pihalle ja ilmoitin pojille että nyt leikitään minun leikkiäni. Pojat eivät siitä innostuneet ja sain niin sanotusti köniin. Seuraavana päivänä tulin takaisin, äiti oli ostanut minulle hienoimman kiväärin mitä lelukaupasta löytyi ja nyt minut kelpuutettiin mukaan poikien leikkiin. Minussa on lapsesta asti ollut se piirre: menen paikalle ja kerron mitä tehdään. 


”Älä nyt pomota muita, siinä käy vain huonosti”, sanotaan niin monelle tytölle kun hän ottaa leikissä johtajan roolin. Poikien kohdalla se on lähinnä ihailtavaa. Minusta ei onneksi koskaan yritetty tätä piirrettä karsia.

Toinen esimerkki lapsuudesta on varmasti se miten aina ystävien kanssa harjoittelimme erilaisia tansseja ja opetimme ne sitten vanhemmille ja kaikille muille. Naapurin Maijan vanhemmat pääsivät juhlissa sitten loistamaan lambadataidoillaan kun olimme opettaneet tanssin heille.

Opiskeluaikana muistan erään sukulaisen kysyneen minulta mikä minusta tulee isona. Vastasin vaatimattomasti: "Johtaja" :D

Meillä naisilla on tapana jotenkin aina väheksyä sitä mihin pystymme. Nainen harvoin hakee työpaikkaa jos jän ei täytä kaikkia sen vaatimuksia. Mies menee haastatteluun ja sanoo että homma hoituu, tottakai! Minä osaan ja tiedän, ei huolta! Itse olen jo nuorena ottanut sen asenteen, että olen jokaisessa työhaastattelussa vakuuttanut osaavani kaiken mitä on vaadittu. Vaikka en olisi täydellisesti asiaa osannut. Olen sen sitten opetellut aina. Ja jokaisen työn olen saanut mihin olen hakenut.

Kaksi ensimmäistä työpaikkaani sain puhtaasti niin että kävelin yritykseen sisään ja ehdotin heille että tulisin töihin. Ensimmäinen työpaikkani oli ratsastusvarusteliike, lukion jälkeen ennen opiskeluja. Kerroin heille että kuluja ei tulisi heille jos he palkkaisivat minut. Olin etukäteen selvittänyt että saisin työmarkkinatukea. Olin vuoden töissä yrityksessä ja he eivät päivääkään katuneet palkkaamistani, sillä hyvällä kielitaidollani pystyin hoitamaan kauppaa niin Ruotsiin kuin Saksaankin. Olin myös viikonlopun myös Ruotsissa messuilla, myin tuotteita ruotsiksi. Vaikka sitä ennen en koskaan ollut koulun lisäksi ruotsia puhunut käytännössä. Kyllä se kieli lopulta sieltä löytyi suullisesti myös kun olin ollut Ruotsissa aina hyvä muuten. Vuosi oli minulle arvokas, CV:n kannalta ja kaiken sen kannalta mitä nuorena tässä yrityksessä sain oppia. 

Toinen työpaikka piti hankkia opiskelun ohella jotta saisin maksettua hevoseni ylläpidon. En asunut kotona ja vastasin kaikista kustannuksista yksin. Kävelin Eka-Marketin johtajan toimistoon ratsastusvaatteet päällä ja sanoin että tulisin töihin, jotta saisin ylläpidettyä hevosen. Työpaikka oli minun.

Myös tulevat työpaikkani olen hakenut isolla jännityksellä, ja isolla itsevarmuudella. Kaiken pystyy aina opettelemaan. Myös yrittäjyys on pitänyt opetella ja siinäkin on tarvittu rohkeutta ja itsevarmuutta.

Johtajuus ei tarkoita toisten pomottamista kuten minä pienenä tein. Sellaisesta asenteesta olen onneksi oppinut jo vuosien mittaan pois :) Johtajuus on enemmän sitä, kun tanssin opetellessani pienenä opetin sen muille eteenpäin jotta kaikki saisivat kokea sen saman tanssimisen ilon.

Johtajuus on sitä että osaa ja uskaltaa kuunnella sydäntään, luoda rohkeasti uutta, inspiroida muita ja unelmoida! Johtajuus on rohkeutta. 

Minulla on upeita ystäviä ja asiakkaita jotka kuuntelevat omaa kutsumustaan ja tekevät työtään kaikella innolla ja ammattitaidolla ja jakavat myös osaamistaan muille, auttavat muita, laittavat muutkin ihmiset loistamaan. Näin minäkin teen. Jaan tietoa, annan vinkkejä ja haluan aina rohkaista muita tekemään niin kuin sydän sanoo.

Jokainen meistä ansaitsee mahdollisuuden olla sitä mikä meidän on tarkoitettu olemaan. Usein tähän auttaa toisen ihmisen tsemppaus sinulle ja muiden ihmisten tuki. Omalla käytöksellämme annamme esimerkkiä myös omille lapsillemme, miten sydäntään pitää kuunnella ja unelmiin tarttua rohkeasti.

Kahdeksan vuotta sitten matkustin yksin Egyptiin. Rohkeaa matkustaa tänne yksin naisena. Vai hullua? Halusin vieläpä kiivetä Siinaille, nähdä auringon nousevan vuoren huipulta. Suomalaiset matkanjärjestäjät eivät tehneet retkiä tänne, sillä alue on kovin herkkää terrorismille. Onnistuin löytämään seurueen jossa olin ainoa suomalainen. Muut olivat venäläisiä ja saksalaisia. Minut kuljetettiin keskelle erämaata taksilla josta hyppäsin bussiin muiden seuraan. Perillä meitä vuorelle lähti opastamaan Mahmoud. Nuori poika joka oli täysin omassa kutsumusammatissaan. Kävelin Mahmoudin perässä, jonossa ensimmäisenä. Meillä jokaisella oli taskulamppu jotta näkisimme mihin astumme.

Minun lamppuni rikkoutui jo alkumatkasta. Ei ollut muita vaihtoehtoja kuin tarttua opasta kädestä jotta pysyisin kapealla polulla. Tuntien aikana ylös kiivetessään poika kertoi miten hänen isänsä ei hyväksynyt työtä. 90 vuotiaalla isällä oli kymmeniä vaimoja ja hän oli vielä ottanut juuri uuden. Mahmoudin olisi myös pitänyt perustaa perhe eikä kiivetä turistien kanssa vuotta ylös ja alas. Mutta hän halusi tehdä tätä. Hän puhui työnsä ansioista sujuvaa englantia, saksaa ja venäjää ja paria muutakin kieltä. Lopulta pääsimme ylös ja odotimme leirissä tunnin verran auringon nousua. Kiipesimme lopun matkaa ja perillä aurinko sitten nousi. Se oli upea kokemus. Tämä oppaamme on aina jäänyt mieleeni rohkeana ihmisenä joka on kuunnellut oman sydämensä ääntä.

Mutta jokainen meistä on johtaja! Kun sinä uskallat loistaa, annat omalla tekemiselläsi esimerkkiä muille ja he saavat innostusta ja inspiraatiota omaan tekemiseensä. Johtajat jakavat tietoa ja osoittavat valolla tien. Johtajat pitävät sinua kädestä kiinni kun sitä tarvitset. Johtajat ovat toisen menestyksestä aidosti yhtä innoissaan kuin omastaan. Kun yksi voi hyvin, kaikki voivat hyvin. Kun yksi meistä menestyy, me kaikki menestymme.

Hanna
Sports Lady


P.S. Lue postaukseni 6.1.2012 vuorelle kiipeämisestä täältä.

1 kommentti:

  1. Urheillessa tulee kyllä aina mieleen parhaat ideat. Itsekin olen viime aikoina pohtinut paljon johtajuutta ja hyvän johtajan ominaisuuksia. Esimieheni hankki tiimille johtajuuskoulutuksen keväälle, sekin on innostaut pohtimaan aihetta.

    VastaaPoista