Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

3.11.2018

Kaksi keinoa nukahtamiseen kun a) kaikki on hyvin b) mieltä painaa stressi ja huoli


Mitä tehdä kun uni ei vain tule? Tästä aiheesta on ollut puhetta treenattavieni kanssa, viimeksi eilen. Uni on kuitenkin niin tärkeä ja olennainen osa hyvinvointia. Illalla oli mielessä kirjoittaa tästä vielä postauskin, mutta päivähän meni taas melkoista vauhtia töiden, lapsen harrastusten ja koiran kanssa, joten omaa aikaa ei taaskaan jäänyt. Kymmeneltä olin jo nukkumassa.. Ja uni tuli kyllä nopeasti ja hyvin. 


Tänään on ollut ensimmäistä kertaa varmasti yli viikkoon sellainen hetki, että voin istua rauhassa alas. Laittaa villasukat jalkaan, ja asettua sohvalle kirjoittamaan. Aamu meni taas koiran kanssa ja oltiin tunnin "lenkillä" ennen aamupäivän kurssin alkua. Tami on kasvanut tosi paljon ja hän jaksaa reippaasti jo lenkkeillä.




Aamupäivällä tosiaan kävin pitämässä Kumpulassa marraskuun Detox kurssin ensimmäisen kurssipäivän. Toinen kurssi on muuten varattu nyt tammikuulle ja sinne voit ilmoittautua vaikka heti! Täältä löydät lisää infoa tapahtumasta. Ja ilmoittautumisia onkin jo tullut.



Blogin päivittäminen on hieman nyt jäänyt. Insta päivittyy kyllä ahkerasti, joten sieltä on katsottavissa päivittäisiä kuulumisia (stoorin puolelta) sekä treenivinkkejä instan sivujen puolelta. No tänään aamulla instaa selatessani törmäsin Annan blogiin, jossa hän kertoo vinkkinsä siihen kuinka saada unen päästä kiinni. Itselläni oli aiheeseen vähän erilainen lähestymistapa, joten kirjoitetaan aiheesta nyt kuitenkin kun se kerran oli aikomuksenakin :)

Monella yrittäjällä ja ihan meillä kaikilla alkaa varmasti aina nukkumaan mennessä pyörimään työasiat mielessä. Riittääkö asiakkaita, saadaanko kiinteät kustannukset ja palkat hoidettua.. Yrittäjän elämä on jatkuvaa työnhakua. Itse en näistä asioista oikeastaan stressaa, sillä näiden kahdeksan vuoden aikana olen oppinut luottamaan siihen että asiakkaita on aina riittänyt ja tulen toimeen.  Jos töitä on vähemmän, en kuluta, pärjään vähälläkin. Ja toki minun yritykselläni ei myöskään ole työntekijöiden palkkoja maksettavana tai mittavia kiinteitä kustannuksia tilavuokrien osalta. Mutta stressaavat työasiat varmasti vaivaavat monia? Joskus saatan myös olla niin fiiliksissä jostain työjutuista, että mieli alkaisi pyörittää niitä nukkumaan mennessäkin. Tämän olen oppinut onneksi vuosien mittaan rauhoittamaan.  

Itselläni kuitenkin nukkumaan mennessä päässä alkavat välittömästi pyöriä ikävät asiat, jos sellaisia sattuu mieltä vaivaavan. Jos on ollut riitaa jonkun kanssa tai minulle on sanottu pahasti tai mitä vain. Saatan kantaa murhetta päiväkausia jos joku on ollut minua kohtaa epäystävällinen tai pettänyt luottamukseni. Kun itse yrittää aina olla kaikille ystävällinen ja haluaa vain hyvää, on se vaikea käsittää toisten negatiivisuutta, katkeruutta tai riidanhaluisuutta. Itseä painavat enemmän tämän tyyliset asiat ja ne pulpahtavat mieleen välittömästi kun asetun sänkyyn ja laitan silmät kiinni. Niistä pitäisi kuitenkin pystyä päästämään irti. Lapsena minulle on aina opetettu, että koskaan ei saisi mennä nukkumaan riidan jälkeen ja asiat pitää aina selvittää. Tätä samaa ohjenuoraa noudatan myös oman jälkikasvuni kanssa.

Kerron teille pari kikkaa miten itse saan unta:

1. Silloin kun kaikki on hyvin eikä tarvitse murehtia mitään, toimii seuraava kikka:

Lasken kymmeneen. Sisäänhengityksellä yksi, uloshengityksellä kaksi jne. Keskityn hengitykseen ja nollaamaan pääni sinne putkahtavista ajatuksista. Tämän opin ensimmäistä kertaa meditaatiotunnilla ollessani. En säännöllisesti kyllä meditoi, ehkä kannattaisi. Minulle meditaatiota on luonnossa oleminen tai päiväunet. Tällä tekniikalla nukutan itseni päiväunille kun muutaman kerran viikossa otan puolen tunnin torkut. 

2. Silloin kun on surua ja murhetta ja huolta ja stressiä:

Kuvittelen istuvani takkatulen edessä. Vasemmalla puolellani on paperipussi. Otan sen käteeni ja laitan sinne kaikki ne asiat (joille en voi tehdä nyt mitään) jotka mieltäni vaivaavat, tuottavat murhetta, huolta tai stressiä. Suljen pussin.

Otan toisen paperipussin oikealta puoleltani ja alan laittaa sinne kaikkia niitä hyviä asioita joita elämässäni on, mistä olen kiitollinen (näistä asioista kirjoitin edellisessä postauksessa). Tämä pussi täyttyykin melkoisen nopeasti. Suljen myös tämän pussin. 

Sitten nousen tuoltilta, otan vasemman puoleisen paperipussin ja laitan sen takkatuleen ja unohdan siellä olleet asiat. Tämä todellakin toimii. Jos kyse on ikävistä ihmisistä, lähetän hyviä ajatuksia heille ja toivon heille kaikkea hyvää kun katselen pussin palavan takassa. Annan heille anteeksi. 


Sellaiset on minun vinkkini nukahtamiseen. 
Miten te saatte unen päästä kiinni?

Nyt toivotan ihanaa pyhäinpäivän jatkoa teille kaikille sinne. Mä laitan koneen kiinni ja jatkan yhdessäoloa lapsen ja koirulin kanssa. Tänään meillä on pizzapäivä :)

23.10.2018

Vaikuta hormonitoimintaasi ja hyvinvointiisi ajatuksilla ja tunteilla


8 marraskuuta olen kirjoittanut blogia 8 vuotta. Taaksepäin tekstejä selatessa sitä näkee oman kasvun ja muutoksen näiden kahdeksan vuoden aikana. Paljon on muuttunut ja paljon olen minä muuttunut. Arvomaailma on muuttunut. Ihmiset muuttuvat ja kehittyvät useimmiten parempaan suuntaan. Ainakin jos sen eteen tekee töitä ja tutustuu itseensä. Kaikissa meissä on vikamme ja elämässä on varmasti tullut mokattuakin, mutta vuodet opettavat. Mitä pidemmälle olen hyvinvoinnin tiellä päässyt, sitä laajemmin asiat ovat alkaneet kiinnostaa. Ja oman kokemukseni kautta olen myös todennut sen, että kaikki vaikuttaa hyvinvointiin. 

Viime vuosina olen paljon keskittänyt ajatusta henkiseen puoleen, monelta eri kantilta. Kaikki me varmasti sen tiedostamme, että positiivisuus on hyvä juttu. Mutta minkä takia? Voimme aina vaikuttaa siihen, miten asioista ajattelemme ja näin ohjata tunteitamme ja sitä kautta toimintaamme. 

Ja koska ajattelu ohjaa tunteita on tärkeää ohjata ajattelu myönteiseen suuntaan. Näin ajattelu luo sinussa positiivisia tunteita. Sitten kun toimit positiivisten tunteiden kautta, saat myös aikaan mitä todennäköisimmin myös haluamiasi tuloksia. Tämä pätee kaikkeen, myös painonpudotukseen. Ja ylipäätään hyvinvointiin ja elämään ihan yleensä. 



Minulle positiivisia tunteita kehossa herättää se, että koti on kaunis ja turha tavara poistettu. Positiivisia tunteita herättää myös se, että pääsen liikkumaan tai se minkälaisten ihmisten kanssa vietän aikaa ja se että voin auttaa ja tehdä hyviä asioita. Pelkkä ajatuskin niistä ihmisistä, joista saan negatiivisia viboja, tuntuu kehossa. Pystymme kaikissa tilanteissa vaikuttamaan itse siihen mitä ajattelemme. Jos ajattelemme vaikka onnistuvamme jossain asiassa, herättää se positiivisia tunteita ja päinvastoin. Tunteet ovat tärkeitä, sillä niihin pystyy aina vaikuttamaan oman ajattelun avulla. Voit valita mitä ajattelet ja lisäksi voit valita miten ajattelet. Ja unelmat (ovat ne sitten isoja tai pieniä) herättävät aina positiivisia tunteita. Unelmia pitää olla aina!

Ajatusten ja niiden synnyttämien tunteiden yhteys perustuu aivokemioihin eli siihen miten erilaiset hormonit vapautuvat kehossamme. Pystymme osaksi vaikuttamaan hormonitoimintaamme siis ajatuksilla ja toiminnallamme. Positiiviset tunteet vapauttavat dopamiinia, endorfiinia, serotoniinia ja oksitosiinia. Vastaavasti kaksi negatiivisia tunteita aiheuttavaa hormonia ovat kortisoli ja adrenaliini. Aivoissamme sijaitsee limbinen järjestelmä, joka vapauttaa näitä hormoneja elimistöömme sen mukaan mitä ajattelemme, teemme tai koemme. 

Positiiviset hormonit 
dopaniini, endorfiini, serotoniini ja oksitosiini

Dopamiini

Aina kun teemme jotakin nautinnollista tai mieltä kiihottavaa, dopamiinihormoni on jollakin tavalla mukana. Kun ihmiset nykyään menevät konserttiin tai tanssimaan tai hyppäämään laskuvarjolla, he sanovat hakevansa vain dopamiiniannoksensa. Dopamiini vaikuttaa mielialaan. Sitä kutsutaan myös tavoittelemisen ja saavuttamisen hormoniksi. Nämä taas liittyvät suoraan tavoitteisiin, unelmiin, päämääriin. Tämän hormonin saannin varmistamiseksi tarvitsemme unelmia ja tavoitteita elämäämme.

Endorfiini

Toinen tärkeä mielihyvään liittyvä hormoni on endorfiini. Kaikki tiedämme, että se liittyy hyvin treenaamiseen, urheiluun ja fyysiseen rasitukseen. Endorfiinia vapautuu myös avannossa käydessä. Mitä enemmän menet pois mukavuusalueeltasi, sitä enemmän endorfiinia vapautuu. Nauraessa vapautuu myös tätä mielihyvähormonia. 

Serotoniini

Tämä on arvostuksen ja kiitollisuuden hormoni. Sen määrä lisääntyy, kun annat muille hyvää tai saavutat itse arvostusta. Sopiva määrä serotoniinia tekee meidät positiiviseksi, onnelliseksi, rauhalliseksi ja turvalliseksi. 

Oksitosiini

Kun olet sellaisen henkilön seurassa, josta välität, tai ajattelet ihmisiä joita rakastat, elimistössä vapautuu oksitosiinia. Myös kohdellessasi kauniisti toisia ihmisiä, kyseistä hormonia vapautuu elimistöön. Myös kosketus vapauttaa oksitosiinia, piikkipallolla kehon hierominenkin vapauttaa sitä.. Koiran silittäminen..


Negatiiviset hormonit 
kortisoli (stressihormoni) ja adrenaliini

Kortisolin ja aderanaliinin tehtävänä on auttaa meitä selviämään haastavissa tilanteissa ja sen vuoksi ne ovat elintärkeitä meille. Kuitenkin usein ylireagoimme asioihin ja tapahtumiin ja näin annamme turhaan negatiivisten tunteiden pyöriä kehossamme. Kortisolia syntyy kun pelkäämme tai murehdimme. Sitä alkaa vapautua hitaasti ja vähitellen ajatukset muuttuvat negatiivisemmiksi. Kortisoli hidastaa immuunijärjestelmän ja ruuansulatuksen toimintaa. Hengitys hidastuu, pulssi nousee. Adrenaliini on taas nopeasti vaikuttava stressihormoni. Myös adrenaliinin tehtävä on auttaa selviytymään vaaratilanteista. 

Positiiviset hormonit luovat meille parhaan mahdollisen toimintakyvyn, kun taas negatiiviset hormonit luovat onnettomuuden tunnetta ja pitkään vaikuttaessaan vaikuttavat negatiivisesti terveyteemme. Positiiviset hormonit taas luovat elämään onnellisuuden ja vaikuttavat positiivisesti terveyteen. Kun mieli painuu negatiivisen puolelle, se näkyy myös kehossa. 

Mieltäkin pitää treenata - miten varmistan positiivisen asenteen?

Mieltä pitää jumpata myös, ihan kuin lihaksia. Sitä treenataan ja vahvistetaan muuttamalla ja työstämällä omia ajatuksia ja uskomuksia. Ihan kuin kehität oman kehosi kestävyyttä ja voimaa fyysisen treenin avulla.

Olen jostain lukenut, että keskivertoihminen ajattelee päivässä noin 12 000 -60 000 ajatusta, joista 80 % on negatiivisia. Kaiken lisäksi vielä 95 % ajatuksistamme on samoja kuin edellisenä päivänä. Näissä luvuissa jo pelkästään hyvä syy keskittää omia ajatuksiaan positiivisempaan suuntaan. 

Luin jokin aika sitten kirjan Mielenhallinta urheilussa, sekin on aivan loistava opus josta saa vinkkejä myös "ei urheilijan elämään". Todellinen menestys nimittäin syntyy aina positiivisen ja vahvan mielen avulla. Se ei tule sattumalta, sen takana on useimmiten paljon työtä. Ihan kuin minkä tahansa menestymisen takana. Mielen treenaamiseen löytyy paljon hyviä harjoituksia ja monia hyviä kirjoja, joista saa inspiraatiota ja apua. 

Itse aloitan aamuni usein sillä, että mietin tai sanon ääneen mistä asioista olen kiitollinen (etenkin silloin kun tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja asiat tuntuvat menevän pieleen..). No vaikka nyt viime viikolla... Harmitti tosi paljon (olla kipeänä), mutta yritin nähdä asian valoisat puolet ja sen kaiken muun hyvän mitä elämässä on, siitä huolimatta. Vaikka sanotaan että p..kan määrä on vakio ja aina on elämässä jotain murhetta, niin löytyy sitä elämästä niin paljon hyviäkin asioita. Kun niitä alkaa listaamaan, huomaa kuinka hyvin asiat lopulta ovatkaan. Monen turhaan asioista valittavan kannattaisi ihan listata ne hyvät asiat ja todeta, että pikkuasioista rutisemisen voisi jättää kun elämässä kaikki on oikeasti hyvin. Siinä on ehkä ensimmäinen askel kohti positiivisempaa ajattelua, sitä kautta positiivisempia tunteita ja lopulta parempaa hyvinvointia. 
Itse olen tehnyt paljon töitä omien ajatusten, tunteiden ja asenteiden kanssa. Tällä hetkellä voin olla kiitollinen niin monesta asiasta. 

Aamunsa voi myös aloittaa kuten Steve Jobs: 

"Kysyn peilin edessä itseltäni, haluanko tehdä sitä, mitä olen tänään tekemässä". Kysyin kysymyksen tänäänkin itseltäni ja vastaus oli kyllä. 8 vuotta sitten en olisi vastannut samalla tavalla tuohon kysymykseen.

Mistä olen tänään kiitollinen:
  • ihanasta lapsestani
  • suloisesta koiranpennusta, vaikka se onkin ollut aikamoinen riesa ;)
  • kauniista kodistani (vaikka se onkin erittäin pelkistetty versio koiran takia)
  • terveydestä (ihanaa olla taas kunnossa!)
  • rakkaista ystävistäni
  • hyvästä fyysisestä kunnosta
  • autosta, jolla on mukava ajaa asiakkaalta toiselle, joka ei jätä tien päälle
  • siitä että ilmat kylmenee ja pääsen pian avantoon
  • työstäni ja ihanista asiakkaistani
  • mukavista naapureista
  • siitä että koira antoi minun nukkua
  • whamisan kasvonaamioista jonka laitoin eilen
  • kuntosalista kodin vieressä
  • metsälenkeistä koiran kanssa
  • hyvästä kirjasta jota luen tällä hetkellä
  • ihanista metsälenkeistä Tamin kanssa
  • siitä että koira alkaa jaksaa vähitellen kävellä ja hänen kanssaan voi kohta tehdä ihan oikeita lenkkejä
  • kurssista jonka aloitan lauantaina
  • omista elämänarvoistani verrattuna vuosien takaiseen
  • ja niin monesta monesta muusta asiasta..



Mistä sinä olet tänään kiitollinen?

21.10.2018

Syntymäpäivät - Kämpin iltapäivätee



Nyt on monilla syyslomat lomailtu ja huomenna koittaa arki. Niin täälläkin. Olin suunnitellut tästä viikosta vähän erilaista ja hyvinkin liikunnallista, mutta lopputulos oli kuitenkin että makasin suurimman osan viikosta flunssan kourissa. Tällä viikolla täytin myös vuosia ja vähän flunssaisena ja puolikuntoisena kävin Hennan kanssa Kämpissä iltapäiväteellä. Siitä olin haaveillut jo pitkään, ja teehetki oli tosi ihana toteuttaa ja viettää pari tuntia prinsessana. 

Suosittelen lämpimästi testaamaan Kämpin iltapäiväteetä. Siinä on syötävänä neljää suolaista herkkua ja neljää makeaa. Kumpienkin kanssa saat valita oman teelaadun. Itse nautin suolaisten kanssa Earl Grey teetä ja makeiden kanssa otin minttuteetä. Teen herkut saa myös gluteenittomana ja 25 euroa on pieni hinta näin kivasta elämyksestä. Vatsakin tuli täyteen, sillä energiaahan tässä riitti :)












Kiitos ihana ystävä synttäripäivän teehetkestä. Tällaiset asiat on kyllä niin ihania, kun niitä ei usein tee. Sitten olikin paluu taas arkeen. Kotona olin ennen kahdeksaa, ripustin hameen kaappiin ja vedin kumpparit jalkaan ja lähdin onnellisena koirulin kanssa ulos. Mutta tästä kyllä pitää tehdä pieni traditio. Mennä teelle ja nauttia Kämpin tunnelmasta.



42 on ihan hyvä ikä ja varmasti nyt olen elämäni parhaimmassa kunnossa (jos tätä flunssaa ei lasketa). Unet kun saa taas kuntoon koiranpennun kasvaessa, sitten on taas kaikki hyvin. Tämän ikäsenä on ymmärtänyt ehkä vihdoin sen kokonaisuuden mihin fyysisen kunnon ja terveyden lisäksi liittyy todella olennaisesti mieli, tunteet ja asenteet. Tästä muuten lisää seuraavassa postauksessa, omaan hormonitoimintaan voi nimittäin vaikuttaa omilla asenteillaan. Positiivisuus ja hyvät asiat nimittäin vapauttavat kehossa neljää tärkeää hormonia: dopamiinia, endorfiinia, serotoiinia ja oksitosiinia. Negatiiviset tunteet taas kortisolia ja adrenaliinia. Tällaiset synttäripäivän mekko/Kämp/hömpöttely -jutut voikin ottaa ihan oman terveyden ja hyvinvoinin kannalta. Mielihyvähormonit varmasti jylläävät tällaisen kokemuksen jälkeen. Silloin kun se ei ole arkipäivää. 

Kiitollisena herään jokaisena aamuna, mietin mistä olen kiitollinen ja ketä rakastan ja mistä olen innostunut. Ja myös totean sen että se mitä tänään olen tekemässä, sitä myös haluan tehdä. 

Ihanaa alkavaa viikkoa <3

P.S. Katso Instasta mikä oli ensimmäinen liike salilla minkä tein pitkän tauon jälkeen! Stoorissa löytyy treenin kaikki muutkin liikkeet.

16.10.2018

Metsän terveysvaikutukset



Mä kärsin täällä flunssasta joka ei millään ota laantuakseen. Tamin kanssa me on kyllä käyty ulkona, pentua pitää viedä ulos oli olo mikä tahansa. Tänään teimme ensimmäistä kertaa pisimmän lenkin. Kolmen kilometrin matkan kävelimme hiljakseen mun lempipaikkaan Pikkukosken taakse. Koira oli iloinen ja tunnin ulkoilun jälkeen simahti välittömästi. Mä olen levännyt paljon ja nukkunut aina kun olen voinut. Eilen piti lähteä ihan lääkäriin kun olo oli niin huono, mutta virustauti tämä on ja siihen ei auta kuin lepo ja aika. Antibiotteja en kyllä ole vuosiin syönytkään enkä mielellään edes söisi. 

Aamuisin koira herättää yleensä viiden maissa, tänään se oli puoli neljältä. Pienissä pätkissä tulee sen jälkeen sitten unta jos tulee. Tänään nousin lopullisesti kuudelta ylös ja lähdimme koiran kanssa ulos. Aamukahvia ja lehden lukemista. Ja sitten taas hetken päästä ulos koiran kanssa. Kun aamun ulkoilut ja ruuat oli hoidettu, istuin kirjoittamaan. Kirjoittaminen liittyy erääseen kurssiin, mutta tiedä vaikka siitä syntyisi joskus enemmmänkin. 



Metsässä on menty paljon, mutta tänne joen rantaan ei olla vielä aiemmin tultu. Oli selkeästi Tamille mieluinen paikka ja uimaan olisi ihana ollut mennä :) Ihana on liikkua luonnossa ja miten ihanaa kun Tami kasvaa ja voidaan tehdä pitkiä lenkkejä kohta hänen kanssaan. Luonnossa mieli lepää ja vaikka tämä ensimmäiset neljä viikkoa on ollut lähinnä metsässä seisoskelua, on se kuitenkin rentouttanut (vaikka nyt olenkin kipeänä..). Ihan tutkimusten mukaankin metsään meneminen laskee verenpainetta ja alentaa sydämen sykettä. Myös lihasjännitys vähenee. Viimeisen neljän viikon aikana olen venytellyt vähemmän kuin ennen, mutta kun olen venytellyt, keho on tuntunut paljon notkeammalle. Ei siis mitään huuhaata nämä tutkimukset. Voin sen allekirjoittaa itsekin. Metsässä liikkuminen poistaa myös stressiä ja se metsä ja luonto onkin aina ollut henkireikä, jonne on ollut hyvä lähteä lataamaan akkuja. Nyt mulla on ihana kaveri jonka kanssa se tulee tehtyä joka päivä, moneen kertaan. 




Tämä paikka Pikkukosken takana on mun yksi lempipaikoista. Toin Tamin sinne tänään ensimmäistä kertaa. Tämä on sellainen paikka mistä aina saa voimaa ja energiaa jos jokin asia painaa tai harmittaa tai haluaa muuten vaan nostaa omia energiatasojaan. 


 Täällä viikko jatkuu vuoroin leväten, vuoroin metsässä seisoskellen. Odotan kovasti kyllä että tervehdyn. Kipeilylle nyt vain ei voi mitään. Hyvin olen viime vuosina siltä onneksi säästynyt. Uni se vaan on tärkeää, olisinko nytkään kipeä jos unet olisi olleet kunnossa. No onneksi tämä pikkuherra tästä kasvaa kohisten ja alkaa sitten nukkuakin niin kuin isot koirat nukkuvat. Kunnon yöunia. Sitten on kyllä terveyshyödyt kohdillaan: riittävästi unta ja paljon metsässä ulkoilua. Hyvä tästä tulee.



Kivaa viikkoa teille ja ihanaa syyslomaa syyslomalaisille, 
teille jotka lomailette <3