You become what you believe - not what you wish or want, but what you truly believe

You become what you believe - not what you wish or want, but what you truly believe

2.9.2014

Syyskuu ja viimeinen rutistus - Kuntoremontti

Moni blogia seurannut tietää mun omasta henkilökohtaisesta "kuntoremontista". Toukokuussa aloitin ja menin hyvinkin tiukasti kaksi kuukautta. Tavoitteena puolen vuoden aikana tiputtaa muutama kilo. Kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, ja myös sen takia että olin syönyt enemmän kuin kuluttanut, paino oli noussut kolmessa vuodessa kymmenen kiloa. Halusin takaisin sen vanhan Hannan (en ehkä ihan niin pientä versiota kuitenkaan mitä joskus olin), joka olin silloin ennenkin. Lihasta mulle on kyllä tässä viimeisten vuosien aikana tullut, eli en niin pieneksi tulisikaan mitä silloin joskus.

Ohjelma on sisältänyt niin aamukävelyä kuin aamuisin tehtävää nopeaa HIIT treeniä. Alussa lihaskuntopuoli painottui salille, mutta kesään siirryttäessä vaihdoin treenit salilta kokonaan kotiin ja ulos, oman kehon painolla tehtävään treeniin. Kahvakuula on koko ajan ollut rinnalla. Ruuat meni koko kesän tarkasti ja alkoholia en käyttänyt ollenkaan. Heinäkuun lopulla löysäsin dieettiä ja viikonloppuina annoin taas itselleni luvan vähän herkutellakin.

Dieetin ensimmäisellä kuudella viikolla paino tippui noin 5 kiloa. Sen jälkeen aloitin oman kehon painolla tehtävän treenin (12-30 min treeni 3-5 kertaa viikossa) ja kroppa muutti muotoaan. Vatsa litistyi ja jaloista lähti senttejä. Paino kuitenkin on pysynyt oikeastaan samana sen jälkeen.

Elokuu meni aika rennosti. Jopa arkenakin. Huomasin kun työt alkoivat, niin jollain tapaa mielihaluja alkoi tulla enemmän. Lisääntynyt liikkuminen työn puitteissa ja ehkä vähäisempi uni eli suoraan sanottuna pieni väsymys alkoi heti tehdä tehtäväänsä. Tekee mieli syödä vaikka ei ole nälkä. Ja monelle painonpudottajalle myös tulee se vaihe, kun paino laskee hyvin ja helposti ja välillä voi löysätä. Ja huomaa sen, että pieni löysääminen kerran viikossa ei vaikuta painoon. Mutta silloin paino ei myöskään laske, jos et ole tiukkana. Enempi löysääminen alkaa sitten kerryttää niitä kiloja takaisin.


toukokuun alussa ja heinäkuun lopussa
Omasta tavoitteesta olen noin kolmen kilon päässä (tai kahden-neljän, tarkkaa kilomäärää ei kai voi sanoa eikä se varsinainen mittari olekaan), ja nyt on otettava taas ryhtiliike. Sen takia syyskuu on pyhitetty loppurutistukselle. Ehkä lokakuun alkukin.

Elokuussa sokeripeikko nosti taas päätään ja myönnän että karkkia on tullut syötyä. Sokeri on minulle, ja monelle muullekin kuin huume. Sitä on pakko saada myös seuraavana päivänä. Ja sokeria on myös hunajassa, raakasuklaassa ja muissa terveellisissä herkuissa. Nyt pitää jättää taas kaikki ja vaikka teipata kädet selän taakse, että illalla ei mene suklaata suuhun. Tiedän, että tämä ensimmäinen viikko on taas vaikea, mutta sitten se helpottaa ja ei tee enää mielikään.

Treenit jatkuu ennallaan. Kotitreeneistä vaikeutan ohjelmia asteittain ja aamulenkit jatkuu. Ja ruokien kanssa ollaan taas tarkkana. Ja yritän keskittyä siihen, että nukun riittävästi. Ja oman itseni ilahduttamiseksi menin taas tanssitunneille. Maanantaisin Step Up:lla. Aivan mahtava viikon aloitus Marcon Broadway tunnilla. Oli niin kivaa nähdä kaikki tanssikamut ja päästä tanssimaan. Olen nähnyt siitä vain unta kolme vuotta. Ja oikeasti nähnyt unia, että tanssin taas. Jouduin lopettamaan sen ihan oman elämäntilanteen, perheen ja uusien töiden takia. Elämä alkaa nyt normalisoitua ja lapsikin on isompi. Hänellä on oma harrastus mun tanssitunnin ajan ja siksi taas aloitinkin. Marcon tunnille on aina ilo mennä. Arvostan sitä ammattitaitoa ja osaamista mitä hänellä on. Ja ennen kaikkea taitoa korjata ja opettaa positiiviseen sävyyn. Mun työssä maanantai ei ole koskaan "maanantai". On ihana aloittaa viikko kun tykkää työstään. Ja nyt se on vielä ihanampi aloittaa kun pääsen tanssitunneille.

Hyvää syyskuuta kaikille ja tsemppiä muille dieettiläisille ja elämäntapamuutoksen toteuttajille!

Ensi viikolla alkavissa Sports Lady Kuntoremonttiryhmissä on vielä pari paikkaa. Kymmenen viikon aikana sinulla on mahdollisuus päästä elämäsi kuntoon! Lue lisää täältä. Ja aikataulut löydät täältä!

1.9.2014

Blogi finaalissa ja 12 minsan kotitreeni jaloille


Kiitos kiitos kiitos rakkaat ihanat! Te olette ehdottaneet Sports Ladya Sport & Wellness Blog Awardseihin suosikkiblogiksenne ja arvatkaa mitä!!! Finaalissa ollaan. Ette tiedä miten paljon tää merkitsee mulle. Ihan mahtavaa. KIITOS!!! Ootte ihania! 


Blogi on siis valittu sekä teidän ihanien että A-lehtien toimesta TOP 12 -finalistin joukkoon sekä Wellness- että Sport-kategorioissa, joista suosikit valitaan yleisöäänestyksen avulla. Eli nyt alkaa varsinainen äänestys ja molempien kategorioiden suosikeista se tapahtuu 1.9.–30.9. välisenä aikana. ÄÄNESTÄMÄÄN PÄÄSET TÄÄLTÄ. Teidän kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan 500 eur lahjakortti omavalintaiseen kylpylään kotimaassa!




Sport & Wellness Blog Awards 2014 palkintojenjakotilaisuus on 18. lokakuuta I Love Me -messuilla. Siellä palkitaan sekä yleisön äänestämät suosikit molemmista kategorioista että asiantuntijaraadin suosikkiblogit. Olisin niin ikionnellinen jos kävisitte äänestämässä!


Ja tässä vielä tämä lupaamani kotitreeni ettei mene ihan pelkäksi "vaalikampanjoinniksi"! On järjettömän tehokas ja aikaa sinulla menee tähän vain 12 minuuttia. Lupaan että hiki valuu vielä puolenkin tunnin kuluttua treenistä! Voit tehdä sen telkkaria katsellessa. Itse tein tämän viime tiistaina kun rättiväsyneenä tulin Kisakalliosta ja oli pakko mennä päikkäreille ennen kuin pystyin edes ajattelemaan muuta. Sitten herättyäni oli kätevä suoriutua päivän treenistä nopeasti illalla telkkaria katsellessa! 


Sweat it out 12 minsan kotitreeni koko kropalle



Tabataa käytetään jälleen eli tee 20 sekuntia liikettä niin nopeaan tahtiin kuin pystyt. Huilaa 10 sekuntia. Tee sama uudelleen niin että kierroksia tulee kahdeksan per liike. Eli yhteen liikkeeseen menee neljä minuuttia! 



Askelkyykky hypyllä 
  • vaihda jalkaa aina ilmassa
  • pidä vatsa tiukkana
  • kädet voivat olla vartalon sivuilla vauhdittamassa tai vyötäröllä
Hyppy esteen yli sivuttain
  • aseta lattialle vaikka kirja tai mikä tahansa este (matalakin käy) jonka yli hypit tasajalkaa (jalat yhdessä) sivuttain (itse laitoin shakkinappulalaatikon pystyyn)
  • jälleen vatsa tiukkana ja pidä hyvä tempo
Tavallinen kyykky 
  • mene niin alas kuin pääset
  • MUISTA PITÄÄ REIPAS TEMPO (=TEE TÄYSILLÄ) JOKAISESSA SARJASSA

Puss! Käykää äänestämässä ja ihanaa alkavaa viikkoa!

Much love
Hanna

31.8.2014

Viikonlopun opiskelua ja ajatuksia


Eilen oli pieni kirjoitushiljaisuus blogissa. Oltiin Katjan kanssa Kaapelilla taas NRJ Workout tapahtumassa. Ei jumpattu siellä sen suuremmin, aikomus oli mennä kokeilemaan tangolla tehtävää treeniä, mutta hivuttauduin pois kesken tunnin. Ei vaan tuntunut mun jutulle, eikä ollut kivaa ;) Muutenkin viikonlopun tunnit oli jotenkin mun makuun aikamoista rytkettä ja rykimistä ja tyydyin katsomaan vierestä. Paitsi Rähinä oli kivaa biletystä. Siinäkin itse säätelin askelkyykyt enemmän joraamiseksi kuin varsinaiseksi kyykkäämiseksi. Oon varmasti ollut niin pitkään pois tällaisesta, että se tuntuu itselle ihan vieraalle. Omaa liikkumista lähinnä ovat ulkoilu, kehonhallinta ja toiminnallinen treeni joko kuulan tai oman painon kanssa. Jos pyöräilen, teen sen mieluummin ulkona raittiissa ilmassa. Sama juoksemisen kanssa. Ja lihaskunto hoituu niin ikään eri konstein. Mutta tanssitunneille mä haluan ja ehkä menen sinne takaisin piankin!? Tänään kävin vaan rauhallisesti kävelemässä ja nauttimassa luonnostaistuskelin pitkään kallioilla.

En halua mollata tai lytätä normi ryhmäliikuntatunteja, mutta jonkinlainen vastuu pitäisi ohjaajalla ylipäätään olla. Tunneilla teetetään teknisesti vaikeita liikkeitä ja nopea silmäys salin yli kertoo aika usein sen, että keskivartalon lihakset eivät ole mukana hommassa. Tangon kanssa epämääräistä heiluntaa ilman mitään tukea. Punnerruksissa puuttuu täysin lapatuki ja keskivartalon hallinta. Toki on hyvä että ihmiset liikkuvat, mutta tekniikkaan pitäisi tunneilla kiinnittää enemmän huomioita (näin tunneista saataisiin myös enemmän irti). Loukkaantumisia ja selkävaivoja olisi varmasti vähemmän. Toisaalta aikansa kutakin. Kyllä mäkin parikymppisenä kävin paljon jumpissa ja spinningissä ja tykkäsin tosi paljon. Se oli silloin se. Enkä nyt halua kuulostaa miltään jumppaterroristiltajoten älkää ryhmäliikuntaihmiset nyt dissatko mua. Liikkuminen ylipäätään on hyvä juttu kun siitä nauttii!

Oma suhde liikkumiseen oli pitkälle aikuisikään asti, että se nyt ei ole välttämättä kovin kivaa, mutta sitä on pakko tehdä että pysyy hoikkana. Ja nimenomaan ajatus oli hoikkana pysymisessäeikä siinä mikä on terveydelle paras vaihtoehto (juu skippasin aina loppuvenyttelyt). Jos sanotaan, että estetiikka tulee ensinniin siitä olen täysin eri mieltä. Hauskuus ja terveys ovat ne jotka kantavat pitkälle. Tällä viikolla yksi herra salilla sanoi asiakasta ohjatessani, että hän ei PT'tä tarvitse koska hänen paras motivaattorinsa treenaamiseen on "vanhuus ja kuolema". Aika karkeasti ehkä ilmaistu, mutta totta. Vähän sama juttu kuin, että paras motivaatio uralla etenemiseen ja elämässä eteenpäin pääsemiseen voivat parhaimmillaan olla v-mäiset ihmiset. Ja näitä on kuulkaa tullut matkan varrella vastaan. Ainakin mun oma asenne on sellainen, että mitä enemmän mua mollataan tai yritetään latistaa, niin sitä parempi yritän olla. Poikani itki kerran jalkapallo-ottelussa kun vastustaja oli liian päällekäyvä ja suorastaan epäurheilijamaisesti käyttäytyvä joukkue. Tuomari ei tähän sanonut mitään, mutta pari miestä siinä tilannetta seuratessaan kysyivät häneltäettä "Teithän sitten maalin?"Niin se mun mielestä menee oikeassakin elämässä. Elämä ei ole aina reilua ja tasapuolista kaikkia kohtaan, mutta on vain yritettävä eikä saa lannistua. Aina välillä tulee joku joka kampittaa ja tuomari ei vihelläSitten pitää vaan vetää maali ja tuuletella! Joskus se vihellys sitten kampituksesta tuleemutta vaparista ei ole yhtä helppo tehdä maalia kuin hyvästä paikasta! Pitää vain yrittää kuitenkin kaikesta huolimattaSamalle tasolle ei vastustajan kanssa pidä alentua ja lähteä kampittamaan ja tönimään takaisin. Mutta onhan se raskasta niitä maaleja yrittää tehdä jos aina yritetään kampittaa maalille juostessa vai mitä? 


No takaisin asiaan. Sitten eilen tapahtuman jälkeen käytin koko iltapäivän mun Method Putkisto näytetunnin suunnittelemiseen. Luin muistiinpanoja, anatomiaa ja kirjoitin liikkeitä ja tunnin rakennetta ylös. Kirjoitin ja kirjoitin enkä ois millään malttanut lopettaa. Illalla Katja tuli meille kylään ja koekaniiniksi ja pääsin testaamaan alkulämmittelyn musiikin kanssa käytännössä. Tämän jälkeen tein siihen vähän muutoksia.

Tänään on ollut upea ilma, mutta mä oon jatkanut tunnin rakentamista. Aamulla aloitin ja monta tuntia taas mietin, kokeilin ja kirjoitin ja mietin. Iltapäivällä vedän tunnin koekaniiniasiakkalleni vielä ennen illan kuulatuntia. Ja keskiviikkona on sitten ensimmäinen harjoitustunti Kumpulassa. Tunti alkaa olla viimeistelyä vaille valmis. Toki ikinä tuntia ei voi suunnitellla valmiiksi ja lopulliseen muotoonsamutta tietynlainen runko on peruskurssin tunnilla oltava ja omassa päässä ajatus siitä mitä kertoo ihmisille ensimmäisellä tunnillaKahvakuulatunnitkin menevät lähes joka kerta uusiksi riippuen tuntilaisistaja vaikka ihan siitä millainen ilma ulkona on (voidaanko vaikka tehdä maassa liikkeitä vai ei)Koskaan tunti ei oikeastaan mene suunnitelmien mukaan ja pitää osata vetää aina hatusta! 

Mutta hauska on nyt tunnistaa taas itsessään se "hikari" puoli joka tulee aina esiin opiskelujutuissaHaluan olla mahdollisimman hyvä ja hyvin perehtynyt asiaan. Koulussa halusin saada aina kympin ja luin tosi paljonJa sen vuoksi harjoitustuntejakin pidän. Että lokakuun näyttö menisi niin hyvin kuin mahdollista. Tosin koulussa tuntui enemmänettä opiskelin saadakseni sen numeron ja aikuisena asia on muuttunut siihen että haluaa oikeasti oppia ja sisäistääSe numero ei ole pääasia enää vaan se oikea taito sitten käytännössäTunninhan ei vielä tarvitsisi olla edes näin pitkällä. Ja se tuleekin siitä muuttumaan ja parantumaan saamani palautteen perusteella. 

Tällä viikolla mä kävin hankkimassa kaikki välineet tuntia varten: nystyräpalloja, voimistelupalloja ja kuminauhoja. Ja kyllä myönnän, että aavistuksen mua se keskiviikko jännittää. Hassu tunne, sillä tuntien pitämistä en todella jännitä koskaan. Mutta nyt mä mieluummin jännitän keskiviikkona ja vähän ehkä muutenkin syyskuun tunteja pitäessäni. Ja sen tiedänettä täysi harjoitusryhmä on täynnä ihania ihmisiä! Enpä sitten jännitä silloin lokakuussa kun tulee näyttötutkinnon aika! Toki pieni jännitys kuuluu aina asiaan ja sen avulla pystyt pusertamaan itsestäsi sen parhaimman ulos!


Tänään kuitenkin kotoisasti kahvakuulaa Intianpuistossa ja se onkin sitten kesän viimeinen ulkotunti. Saadaan nauttia raittiista ilmasta ja upeasta kelistä! Ensi viikolla ollaan sisällä! 

Illalla nähdään Kumpulassa!

29.8.2014

Rähinä treeni ja ihana Elastinen

Sain blogin kautta liput Kaapelille NRJ Workout tapahtumaan. Oli aivan mahtavan kivaa. En oo itse ollut ryhmäliikuntatunneilla aikoihin ja tänään tuli sitten hikoiltua näinkin. Päivän ekat tunnit tuli vaan katsottua ja muutenkin oli kiva kierrellä ja nähdä tuttuja. Mutta Rähinä treeni oli ihan MUST.


Lavalla Elastinen, Brädi ja Uniikki. Treenin lihaskunto-osuuden veti mun TRX-kouluttaja, Timo. Ja Katjan kaa jorattiin ihan hulluna. Oli kivaa!


Ja sitten treenin päätteeksi mä pääsin tän ihanan miehen kainaloon. Ja tosi edustuskunnossa itse tässä vaiheessa. Tuli aivan mieletön hiki joratessa. Kiitos loisto esiintyjät ja Katja!



28.8.2014

Torstain kivoja juttuja ja yhden valmennettavani tarina


Hei ja huippua torstaita rakkaat ihanat te siellä! 

Eilen sain niin mahtavia uutisiaettä olen vieläkin ihan pää pyörällä! Sports Lady on valittu sekä teidän ihanien että A-lehtien toimesta Sport & Wellness Blog Awardseissa TOP 12 -finalistin joukkoon sekä Wellness- että Sport-kategorioissa, joista suosikit valitaan yleisöäänestyksen avulla ja palkinotojenjako tapahtuu I love Me messuilla lokakuussa. Te ootte ihania! Kiitos aivan älyttömästi!! Ihanat rakkaat kiitos kun ehdotitte blogia näihin parhaaksi sporttiblogiksija Minnalle erityiskiitos kun vinkkasit mulle asiasta! Tämä on suuri kunnia! Äänestys alkaa maanantain ja lupaan laittaa siitä lisää infoa sitten! Äänestyksestä tulee varmasti tiukka ja en edes tiedä muita finalisteja! Mutta jokainen ääni tulee siis tarpeesen <3 

Viikkoon on mahtunut paljon kivoja töitä ja omia treenejä ja onnistumisia treenattavien kanssa ja kaikenlaista muutakin ihanaa juttua. Keskiviikona todistin yhden valmennettavani kuntotesteissämiten hän oli parantanut 30% lla sekä ylä- että alavartalon lihasvoimaa ja 50% lla keskivartalon lihasvoimaaJa siinä samalla menettänyt rasvaa useiden kilojen edestä! Ja näyttää aivan upealle! 

Toiselta treenattavaltani sain myös ihanan viestinHänen kanssaan meillä oli 3 kuukauden elämäntapamuutosprojekti ja tästä upeasta naisesta irrotettiin sen aikana lähes 12 kiloa! Kerrottakoon vieläettä lähtöpaino ei ollut mitenkään katastrofaalinen edes (pituutta 165 cm ja lähtöpaino 73 kiloa). Annetaan hänen kertoa loput! Mä oon niin iloinen ja ylpeä heidän molempien hienoista tuloksistaanja kyllä ihan oikeasti tippa linssissä olen joka kerta kun valmennussuhde on saatu päätökseen ja olen tehnyt itsestäni tarpeettoman! 

"Olen ollut koko aikuiselämäni normaalipianoinen ja harrastanut liikuntaa kunnes toisen raskauden aikainen liikkumiskielto ja liialliset pullahetket kerryttivät kiloja tuplasti ensimmäiseen verrattunaKoska väsymyksen ja kiireisen lapsiperhearjen keskellä ei vaan muka löytynyt aikaa liikkuaja raskauden aikana kehittyneestä sokerikoukusta eroon pääseminen omin avuin tuntui mahdottomalta päätin turvautua ammattiapuunOlin seurannut vierestäkun hyvä ystäväni teki Hannan avulla huikean elämäntaparemontin ja kuinka saavutetut tulokset myös pysyivät

Ammattilaisen valvovan silmän alla orjallisesti neuvoja noudattamalla pääsin asetettuihin tavoitteisiinjopa hieman ennätysajassaKoska kyseessä  ei ollut mikään "perinteinen" tonnikala-raejuusto -dieettivaan elämäntaparemontti jonka pohjana on aito puhdas ruokaon paino myös pysynyt.

Erityiskiitos täytyy sanoa siitäettä Hanna huomioi hienosti omat mieltymykset ja tottumukset ja siksi ruokavalion pitäminen myös dieettiajan jälkeen on ollut helppoaHanna sai minut myös ymmärtämäänettä jopa kahden pienen lapsen työssäkäyvä äiti ehtii liikkua ilmanettä aika on lapsilta pois jos tahtotilaa löytyyTäytyy vain löytää oikeanlaiset liikkumamuodot ja niissä ammattiapu on korvaamaton."

Ja hei illalla nähdään Kaivarissa! Toivotaan ettei ukkosta! Peukut pystyyn!!!

27.8.2014

Method Putkisto harjoitustunteja tarjolla


Hei ja terkkuja Kisakalliosta! 

Tiiviit pari päivää on opiskeltu taas niin Method Putkistoa kuin MP Pilatestakin. Eilen allekirjoitin linsenssisopimuksen Method Putkisto Instituutin kanssa ja ensi viikolla pidän ensimmäisen Method Putkisto tuntini! Teillä on syyskuun aikana mahdollisuus tutustua lajeihin veloituksetta, kun pidän Kumpulassa muutaman harjoitustunnin. Ja samalla teillä mahdollisuus auttaa minua kehittymään kehonhallinnan ammattilaisena.


Kahvakuulatuntien vetäminen on äänenkäytön ja aika monen asian osalta hirveän erilaista. Vaikka niistä useiden vuosien ohjaustyö onkin takana, niin tämä on kuitenkin jotain muuta.

Syyskuussa pidän keskiviikkoisin klo 11.30-12.30 Method Putkisto ja Method Putkisto Pilates tutustumis/haroitus tunteja Kumpulan Kylätilassa. Tunnille osallistuminen ei maksa mitään. Voit ilmoittautua minulle hanna@sportslady.fi. Tunneilla on rajallinen määrä paikkoja. Ihanaa jos pääsette!