Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

10.10.2018

Miksi kannattaa panostaa hyvinvointiin, kuulumisia alkuviikolta


Vähän kuulumisia tältä viikolta. Oma jaksaminen on ollut koetuksella koiranpentuarjen vuoksi. Tällä herätään kahden ja kolmen välillä ja sitten taas viiden ja kuuden välillä. Ensimmäisellä yöherätyksellä ei lähdetä vielä ulos, mutta viiden kuuden aikaan kyllä. Lisäksi lapsi nukkuu mun vieressä ja puhuu unissaan. Melkoista härdelliä on ollut nämä neljä viikkoa, mutta kaikki on väliaikaista onneksi. Pentuna olo ei kestä onneksi ikuisuutta. Itse menen nukkumaan arkena jo yhdeksän maissa, jotta jaksan sitten paremmin herätä yöllä ja aamusta. Omat treenit olen suosiolla jättänyt tekemättä aamuisin, niitä kyllä kaipaan. Aktiivisuuden määrä on pudonnut todella paljon, sillä pennun kanssa ulkoilu on lähinnä seisoskelua metsässä.

Jossain vaiheessa olin niin väsynyt, että en jaksanut itselleni kunnolla ruokia valmistella. Se taas on pahin virhe, sillä epämääräinen ja liian vähäinen tai liian huono ravinto ei todellakaan ole ratkaisu väsyneeseen olotilaan. Päinvastoin. Arki on pakko rytmittää niin että pitää itsestään huolta, siitä että saa terveellistä ruokaa. Nukkumiseen en tällä hetkellä pysty enempää vaikuutamaan. Nukun niin paljon kuin pystyn. Esimerkiksi sunnuntaina nukuin koko päivän. Välillä vein koiran ulos kun hän heräsi. Ja illalla kävin pitämässä kahvakuulatunnin. 

Lopulta kroppa oli niin puhki, että tulin kipeäksi ja piti perua alkuviikon tunnit. Suoraan sanottuna nukuin pari päivää. Uni on sellainen asia (mistä aina jaksan toitottaa), että liian vähäisellä määrällä sairastut ja uuvut. Elämä on niin erilaista kun nukkuun tarpeeksi. Sen tietää vain silloin kun on sen kokenut. Monta vuotta unet oli balanssissa, ja nyt koitetaan selviytyä tästä jaksosta niin hyvin kuin mahdollista. Sitten on ihana koirakaveri seurana, joka tottelee ja jonka kanssa voi tehdä pitkiä lenkkejä. 

Tällä viikolla olen panostanut todella siihen, että noudatan omaa terveellistä ruokavaliota. En syö lapsen jämiä kun en jaksa laittaa itselle ruokaa. Lapsi nimittäin ei täysin näitä äidin ruokia (maidoton, viljaton jne.) nauti. Joskus kyllä, mutta yleensä teen kahdet ruuat. Viime perjantain "illallinen" oli ehkä pohjanoteeraus: tein lapselle ranskalaisia ja kalapihvejä ja söin loput mitä hän ei jaksanut.. Sen jälkeen sitten reipastuin kun hän totesi että Äiti käy sua vähän sääliksi..



mehun ainekset

välipalamehu mukaan

inkiväärishotin ainekset



kurkumalla ja mustapippurilla maustettua seitä

kuhaa


Mutta olen tosi tyytyväinen miten upeasti homma Tamin kanssa on edistynyt. Hän on oppinut tosi hienosti. Olen vain luonteeltani sellainen, että kun johonkin ryhdyn, annan kaikkeni. Ja kaikkeni olen antanut tähän koira-asiaankin. Tiesin että luonne rodulla on kova, mutta yllätyin kyllä silti. Viikko sitten olin jo niin epätoivon partaalla, että jo itkeä pillitin eteisessä kun tulin koiran kanssa ulkoa. Tamikin jo ihmetteli että mikä tuolla nyt on.. Eilen taas oli ystävä käymässä ja hän sanoi miten hienosti koira tottelee ja ottaa kontaktia. Se oli niin ihanasti sanottu, että sillä elän pitkään ja jaksan taas kärsivällisesti opettaa pentua. Tami osaa pyytää ulos, hän odottaa kun tullaan ulkoa että riisun ensin itse ja sitten riisun ja pesen hänet. Puree jalkaan vähemmän ja uskoo kun kielletään ;) Hän on maailman ihanin vaikka ihan vielä ei sitä ymmärrä ettei sohvaa saa tuhota. 






Näiden aivan samojen asioiden ja arjen kanssa kamppailee niin moni muukin, vaikka pentua ei olisi. En tiedä onko mulle siunaantunut kovin jääräpäinen ja tuhoava yksilö, mutta kyllä tämä pieni otus on pistänyt arjen sekaisin. Arjen pistää sekaisin myös pienet lapset, elämän kriisit ja tiukka työtilanne. Omasta hyvinvoinnista pitää pitää huolta, sitä samaa opetan valmennettavillekin myös. Se ei ole helppoa, mutta se ehdottomasti kannattaa. Väsymys vain pahenee ja olotila myös, jos ei jaksa pitää itsestään huota. Uusien valmennettavien kanssa on ollut mahtava nähdä heidän edistystään. Kun ruokailu on säännöllistä ja monipuolista, jää turha leivän ja jugurtin syönti pois. Tänään juuri totesimme erään asiakkaan kanssa miten painonpudotuksen ja kunnon kohoamisen lisäksi hänen ihonsa on aivan mielettömän upeassa kunnossa. Oikeanlainen ruokavalio tekee sen. Jaksetaan pitää itsestämme huolta eikö niin!

Lopuksi vielä pieni treenivinkki: kun seuraavan kerran menet salille, ota muutama kilo isompi kuula käteen ja tee muutamia toistoja sillä. Itse vedän tunnit aina 6 tai 8 kg kuulalla, mutta omissa treeneissä kun on tehnyt rinnallevetoja 16kg kuulalla, tuntuu kovin kevyelle ottaa se kutosen kuula käteen. Treeneihin saa vaihtelua, kun vaihtelet painoja ja harjoituksen tempoa. Instan puolella on päivittäin erilaisia treenivinkkejä monipuoliseen harjoitteluun. 



Mä odotan kovasti että olen itse kunnossa ja pääsen taas liikkumaan. Siihen asti nukutaan ja hengitellään raitista ilmaa metsän siimeksessä koiruuden kanssa. 

6.10.2018

I love me lippuarvonta



Hei ja aurinkoista lauantaita! Täällä on takana työntäyteinen viikko ja nyt onkin ihana aloittaa viikonloppu. PT-asiakkaat on edistyneet hienosti ja parina perjantaina olen ollut Valtiovarainministeriössä vetämässä Detox kurssia. Samainen kurssi järjestetään muuten marraskuussa Kumpulassa, sinne on vielä kaksi paikkaa. Linkki tapahtuman sivuille löytyy täältä.

Lokakuu on yksi mun lempikuukausista, osittain varmasti siksi että silloin on omat synttärit ja sitten tietysti I love me messut. Synttäreille nyt ei ole mitään ihmeellistä suunnitteilla, pentu tuntuu vievän kaiken ajan ja energian. Perinteisesti olen järjestänyt tyttöjen bileet, mutta tänä vuonna se taitaa jäädä koiran vuoksi väliin. Lokakuu on kuitenkin ihana. Etenkin tällaiset aurinkoiset päivät ja värikkäät lehdet jotka putoilevat puista kaunistamaan nurmikoita. Koirankin kanssa on ihana metsässä seisoskella ja haistella raikasta ja kirpeää lokakuun säätä. 




Mutta I love me:ssä aion käydä hakemassa vauhtia ja inspiraatiota hyvään oloon ja kauneuteen. Ja ehkä katsomassa myös vähän idiksiä joululahjoiksi.. Sain teille NHS:ltä arvottavaksi kolme lippua ja heidänkin osastonsa on messuilla. Siellä kannattaakin muuten pistäytyä, sillä heillä kaikki tuotteet ovat 40% normaalihinnasta. Ihania merkkejä kuten Nurme, Cattier, Lavera jne, joilla on ihania tuotteita. Noista Nurmen tuotteista kirjoittelinkin jokin aika sitten kun vierailin tehtaalla Virossa! Niistä tykkään kovasti itse.


Kommentoi (mitä tahansa, vaikka toivomastasi juttuaiheesta blogiin tai mitä ikinä keksit) siis postaukseen ja jätä siihen myös sähköpostiosoitteesi. Olen sitten yhteydessä sinuun hyvissä ajoin voittajaan henkilökohtaisesti ja voittajat pääsevät nauttimaan kivoista messuista parin viikon päästä! Arvonta suoritetaan 12.10.

Tami on kasvanut muuten kovasti ja hän täyttää tänään 11 viikkoa. Kolmen viikon aikana tämä pieni otus on kasvanut jotenkin niin valtavasti, että sadetakkikin jää kohta pieneksi (takki johon tää tyyppi hukkui vielä just..). Toivotaan että on kuitenkin aurinkoinen lokakuu ja sadetakkia tarvittaisiin mahdollisimman vähän. 


Kivaa viikonloppua teille kaikille!

5.10.2018

Eroon lonkkavaivoista pallotreenin avulla


Asiakkaiden kanssa tulee usein puhuttua siitä miten treenit ovat tuoneet helpotusta erilaisiin vaivoihin, joita esimerkiksi istumatyö aiheuttaa. Inspiroiduin kirjoittamaan tätä postausta, kun yksi ohjattavistani eilen (hän on aloittanut 3 kk sitten) kertoi miten tekemämme treeni on helpottanut hänen lonkissa olevaa kipuaan minkä istumatyö aiheuttaa. Hän oli huomannut, että sitä ei enää tuntunutkaan. Mikään muu ei siis ollut muuttunut kuin se kuinka hän tekee lihaskuntotreenit salilla. Eilen teimme ties mitä liikkeitä, myös näitä alla olevia liikkeitä olemme tehneet. Treenaaminen on myös hauskempaa, kun "leikkii" pallon kanssa ja kokeilee kaikkea uutta. Hiki valuu varmasti ja aika kuluu kuin siivillä. Ja työasiat tyhjentyvät mielestä 100% varmasti! Myös keskivartalosta tulee slimmimpi tällaisilla treeneillä, notkeus lisääntyy ja koko keho vahvistuu todella monipuolisesti.

Kun PT-asiakas aloittaa, etenemme aina niin että lopulta liikkeet tehdään tasapainolaudan, bosun ja/tai pallon päällä. Treeni ei ole perinteistä salitreeniä ja sanonkin aina, että laitteita (esim. taljaa) voi käyttää, jos tekee liikkeet epävakaalla alustalla. Nykyihminen istuu (tai seisoo) aina niin paljon, että ei ole syytä mennä salille istumaan tai seisomaan. Eihän kukaan siirrä sohvaakaan vain käsiä työntämällä. Siinä tarvitaan koko kehoa.. Core laitetaan hommiin aina asiakkaiden kanssa ja olenkin tosi ylpeä heidän edistymisestään. Saan itse yhtä mahtavat fiilikset kun asiakas onnistuu, kuin se että voittaisin itseni jotain hullua liikettä kokeillessa. 

Tässä tulee pari liikettä, joiden avulla voit vahvistaa omissa treeneissä lonkankoukistajia ja pakaroita.

Kuinka vahvistat lonkankoukistajia ja pakaroita pallon kanssa? Ja pääset näin eroon istumatyöläistä piinaavista lonkkavaivoista..

Sivulankussa jalan vienti ylös, eteen ja taakse

Asetu sivulankkuun pallon päälle. Sinne kannattaa nousta näin:


Eli aseta ensin vasen käsi lattiaan ja nosta vasen jalka pallon päälle. Lantio on tässä vaiheessa vielä maassa ja oikea jalka vartalon takapuolella. Tiivistä core kuntoon ja ponnista pallon päälle. Hae ensin tasapaino ja keskivartalon kannatus ennen kuin lähdet nostamaan jalkaa ylös. 

Liikettä tehdessä pidä aluksi oikea käsi lattiassa vartalon edessä tukena. Käsi kohti kattoa on todella haastava liike jos käytät sivulankussa palloa. Liikkeen voi nimittäin tehdä myös bosun kanssa tai ihan pelkästään ilman mitään apuvälinettä. Kaikista helpotetuin versio on pitää vasen polvi vielä lattiassa, oikea jalka on tällöin vain ojennettuna. 




Tässä tulee toinen lemppariliikkeeni: 

Jalan vienti sivulle ja tähän voit yhdistää vielä jalan pyöritykset. 

Aloitetaan kuitenkin siitä miten asetut pallon päälle:

Aseta vasen polvi keskelle palloa ja kädet pallon etupuolelle. Nosta oikea jalka ylös lantion korkeudelle ja pidä core supertiukkana. Pallon päällä tehtävissä liikkeissä ydintuen on oltava aktivoituneena joka sekunti, muuten tipahdat alas. 


Kun lähdet viemään oikeaa jalkaa sivulle, joudut siirtämään painoa enemmän vasemmalle polvelle ja sen myötä kannatta myös oikealla kädellä hakea tukipiste pallolta. Vie jalka aivan vartalon vierelle ja palauta hallitusti taakse. Täältä voit liikuttaa jalan vielä vasemman jalan yli takaviistoon.

Tässä sivuasennossa saat pakaran hyvin liekkeihin kun pyörität jalalla pientä ympyrää. Ajattele, että pidennät jalkaa (työnnät sitä oikein pitkäksi samalla kun pyörität!). Liike lähtee lonkasta, eli pidä jalka pitkänä ja pyöritä niin että jalka pysyy aivan suorana ja keskity siihen että hallittu liike lähtee todellakin lonkasta asti. 



Tätä liikettä kannattaa ensin harjoitella ihan konttausasennossa tukevasti lattialla. Siitä voit siirtyä tekemään liikettä bosun päälle ja lopulta pallon päälle. Liike on haastava ja raskas.

Sports Ladyn instatilillä on paljon erilaisia vinkkejä toiminnallisen treenin liikkeisiin mitä teen. Suurin osa niistä on todella haastavia, ne näyttävät helpolle kun olen tehnyt tätä niin pitkään. Kun laitan asiakkaat tekemään samoja liikkeitä, he yllättyvät siitä miten vaikeaa tai raskasta se onkaan. Nappaa siis instasta vinkkejä ja haasta rohkeasti itseäsi treeneissä. Saat vahvemman ja notkeamman kropan!

30.9.2018

Makeanhimosta

perjantaina töiden jälkeen metsälenkillä

Täällä on nyt kaksi viikkoa takana koiranomistajan arkea. Tami täytti eilen 10 viikkoa ja voin suoraan sanoa, että unet on jääneet aika vähiin. Tässä työssä olen löytänyt hyvän balanssin ja pari kolme vuotta on menty todella hyvillä unilla. Olen tottunut nukkumaan kahdeksan tuntia yössä ja sen lisäksi nukun niinä päiväinä päikkärit kun minulla on illalla jumppia. Yöunet on saanut unohtaa, sillä tämä tapaus nakertaa öisin täällä ja tykkää herätä aina kolmen ja viiden aikaan. Päiväunetkin olen saanut unohtaa, sillä aikaa menee koiran kanssa olemiseen ja sen ulkoiluttamiseen jne. Ja ensimmäinen viikko jotenkin meni vielä.. Toisella viikolla olisin voinut syödä kaiken mahdollisen makean mitä talosta löytyy. Nukkumattomuus tekee sen. Toinen mikä siihen on syynä, on epäsäännöllinen ruokarytmi ja liian vähäinen ruuan määrä. Näin on saattanut käydä muutamana päivänä ja huomaan sen kyllä heti. Ei auta korjata tilannetta ja syödä hyvin sitten illemmalla. Vahinko on tapahtunut ja makeaa tekee mieli vaikka kuinka söisi hyvän illallisen. 

Perjantaina olin niin väsynyt, että menin nukkumaan samaan aikaan koiran kanssa. Yhdeksältä illalla. Lauantaina oli sitten ystävä piristämässä mun "äiti on vähän väsynyt" arkea. Parannettiin maailmaa ja ulkoilutettiin koiraa :D Ja viikonloppuna on tullut kyllä nukuttua. Myös perjantain ja lauantain pidin täyden levon treeneistä. Olen myös muutenkin skipannut omia treenejä koiran saavuttua, jotta jaksan paremmin. Asiat pitää suhteuttaa. Kun on rankkaa töissä tai muuten, ei kannata tehdä ainakaan kovia treenejä.




Nyt kun illat pimenee, alkaa monilla se sama "kaamosväsymys", jolloin tekee mieli herkkuja. Sitä ei itselläni ole ollut pariin vuoteen, koska olen nukkunut, syönyt säännöllisesti ja tarpeeksi enkä ole turhaan koittanut karttaa tuhdimpia hiilareita, päin vastoin. Olen syksyisin lisännyt myös unen määrää kun illat ovat alkaneet pimetä ja se on auttanut. Sen takia ajattelin tästä teillekin mainita. On se uni vaan ihmeellinen juttu. Nukkukaa tarpeeksi, huomaatte kyllä eron kun unta on tullut tarpeeksi ja yhtäkkiä ei tarvitsekaan lähteä kaivelemaan kaappeja mitä hyvää sieltä löytyisikään :) Makeanhimoon toimii uni. Mä otan nyt päikkärit sillä tuo pieni otus nukahti äsken myös. 


 Ja vaikka tää pieni termiitti mua miten valvottaa, en vaihtaisi häntä mihinkään. Mun ihanaa söpöä pientä Tamia <3