Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

27.9.2016

Treeniä, naamiota, mekkoa

Viikko on taas jo hyvässä vauhdissa. Kiitos lukuisista kommenteista arvontaan. Vielä on aikaa osallistua. Arvon liput perjantaina! Täällä viikko on sisältänyt töitä ja omiakin treenejä. Maanantaina jäin Kisahallille asiakkaan jälkeen tekemään oman treenin. Spinning pyörällä spurttailin melkein tunnin verran. Kisis on kyllä hyvä (ja halpa) paikka treenata. Mulla on kyllä se 24/7 korttikin, mutta siellä ei juuri ole tullut käytyä. Treenit hoituu ulkona, kotona tai sitten vaikka Kisiksellä näin. Ja onhan siinäkin jo treeniä kun vetää tunteja. Tähän mennessä omat treenit on olleet sisäpyöräilyä, kävelyä, kahvakuulaa, oman kehon painolla harjoittelua, pilatesta, venyttelyä. Onhan sitä jo siinä, pariin päivään :) Ja nukkua ja palautuakin on sitten saanut jo kiitettävästi.



Tänään testailin taas yhtä I Love Me bloggaajakassin tuotetta. Mansikka-Vanilja kasvonaamiota. Jauhetta sekoitetaan 10g 1/2 tl:een vettä tai maitoa tai jugurttia. Laitoin kuitenkin vähän enemmän vettä. Naamiossa on valkoista savea, punaista savea, mansikkajauhetta ja vaniljan siemeniä. Siinä ei ole synteettisiä hajusteita eikä säilöntä- ja väriaineita. Naamion annetaan vaikuttaa enintään 10 min. Ensimmäisellä kerralla se sai olla vain 5 min. Mulla on nimittäin todella herkkä iho. Mutta tuntui oikein hyvältä sen jälkeen. 

Huomenna onkin sitten vapaa ilta. Ensimmäinen arkivapaa sitten kesäloman. Sellaiset illat ovat todella herkkua. Sitä oikeasti kaipaa "tavallisessa työssä", että illat ovat töiden jälkeen vapaat. Mutta tästä työstä kyllä tykkään. Nyt olen vähän kuin aamusta iltaan töissä, vaikka päivällä vapaata onkin välissä. No sain päähäni, että haluan viininpunaisen mekon huomiseen teatterireissuun tai synttäreille. Sellainen vihdoin löytyi, New Yorkerista alle 15 euron hintaan. Lähdin metsästämään Espritin mokkaista mekkoa, mutta se oli aivan kaikkialta myyty loppuun. Oulusta löytyi yksi 38. Se tilattiin Helsinkiin, ja toivoa sopii että olisin kokoa 38 siinä merkissä :) Se olisi kiva mekko synttäreille. Ja tää nyt oli muuten vaan todella edullinen ja oikein loistava huomenna teatteriin. Tuo laukku on muisto Pörssin ajoilta, se mulla on aina kun lähden ulos. Ostin sen itselleni kun jäin Pörssistä pois. Se jotenkin aina muistuttaa edellisestä elämästä, 12 vuoden työstä toimistossa. Ja sen kanssa sopii mekko kuin mekko. Plus laukku on moninkertaisesti maksanut itsensä jo takaisin, ottaen huomioon että juuri muita kasseja ei tarvitse kun illalla lähtee ulos. Enää en voisi maksaa käsilaukusta näin paljon, mutta olen onnellinen että joskus raaskin maksaa. Ostan myös tosi tosi harvoin "normivaatteita", sillä kuljen aina treenivaatteissa. Mutta niitäkin on kiva joskus päivittää. Ja koska yksi vaate menee kaappiin, niin yksi saa lähteä sieltä pois. Laitoin Naisten urheiluvaatekirppikselle pari toppia. Välillä on niin kiva fiilistellä ihan jollain muilla jutuilla kuin sporttijutuilla. Sitä vastapainoa työjutuille. Ja huomista teatteria odottaen. Edellisestä kerrasta on jo aikaa!



25.9.2016

I Love Me ja arvontaa


Selasin yhtenä päivänä erilaisia mietelauseita, niitä on aina kiva lueskella. Yhdessä sanottiin: 


Tää tuli mieleeni juuri ehkä tänään sen vuoksi, että tiistain jälkeen en ole treenannut juuri ollenkaan. Flunssa on meinannut yllättää, mutta alkavan flunssan voi nujertaa kun alkaa heti lepäämään ja jättää rasituksen pois. Toki oon käynyt ohjauksia tekemässä viikolla niin, etten itse rasitu. Ja torstaina vedin tunninkin, mutta perjantaina taas lepäsin. On siis ollut kummasti aikaa tehdä kaikkea muuta.. Eräs tuttavani kerran sanoi minulle, että "Hyvä sun on liikkua kun on aikaa. Ei kaikilla vaan ole." Mutta mä olen sitä mieltä, että aikaa löytyy, jos asia kiinnostaa. Se pätee kaikkeen. Mä käytän aikani treenaamiseen ja kehonhuoltoon mielelläni. 

No mulla on kuitenkin nyt tällä viikolla ollut aikaa perehtyä I Love Me messujen VIP bloggaajana saamiini tuotteisiin. Yksi niistä on tämä Vero Modan pilottitakki. Tykkään tosi paljon siitä. Ja se on juuri loistava näillä keleillä. Itse en olisi tajunnut tällaista mennä hankkimaan (ehkä juuri siksi etten aikaani kuluta kauppoja kiertelemällä), mutta olen superonnellinen kun sellaisen olen saanut. Kiitos! 



Mulle oli laitettu myös tällaisia tuotteita, joita valitsin ensimmäisenä kaikkien tuotteiden joukkosta testattavaksi. Tykkään Weledan tuotteista ja käsivoide oli vallan houkutteleva. Myös Lapin luonnosta peräisin olevat kasvojenhoitotuotteet. Ja sitten tuo musta hammastahna. Se ei ole luomua, mutta kivaa vaihtelua kaikkien luomutahnojen jälkeen mitä oon käyttänyt. Mukana tuli myös musta hammasharja. 


Tänään uskalsin sitten lisätä rasitustasoa. Tein puolentoista tunnin kävelyn ja illalla vedin kahvakuulatunnilla itsekin ihan kunnon sykkeet. Tästä se taas lähtee. Uusi viikko. Ja lähestyvien messujen tiimoilta arvon teidän kesken 2x2 kpl lippuja lokakuun I Love Me messuille. Osallistu arvontaan jättämällä kommenttisi sekä sähköpostiosoitteesi tähän postaukseen. Kannattaa seurata myös Instaa ja Snapchattia, siellä luvassa myös lippuarvontaa lähipäivinä!


23.9.2016

7+1 pahinta "terveellistä ruokaa"


Minulta usein kystään millainen oma ravitsemusfilosofiani. Syön puhdasta ruokaa, valmistan ruoat ja mehut itse. En käytä pakasteita tai puolivalmisteita, ostan tuoreita raaka-aineita. Vältän myös maitotuotteita, lisäaineita, kaikkea prosessoitua ruokaa ja monia muita terveydelle epäedullisia valmisteita, joista ajattelin nyt kirjoittaa. Lehdet ja mainokset pursuavat mainoksia "terveellisistä ruoista" ja ateriankorvikkeista. Valitettavasti kaikki ne eivät ole terveellisiä vaihtoehtoja tai ravitsevia vaihtoehtoja. Monet valmistajat markkinoivat tuotteitaan painonpudotusta tukeviksi tuotteiksi ja terveellisiksi tuotteiksi, mutta totuus on jotain aivan muuta. Monissa näissä tuotteissa on merkintää "sokeriton" tai "sydänystävällinen" tai "rasvaton" tai "light". Kuitenkin monet tällaiset tuotteet sisältävät sokeria, erilaisia kemikaaleja ja makeutusaineita, jotka  eivät ovat eduksi terveydelle. Itse vältän kaikkia tällaisia valmisteita ja pitää muistaa se, että kun ruoka on prosessoitua, parhaat ravintoaineet ovat siitä jo silloin tuhoutuneet.

Suosittelenkin aina täyttämään lautasen oikealla ruualla, siinä on vitamiinit ja kivennäisaineet vielä tallella. Ja lukemaan tuoteselosteen huolella. Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen parempi. Ja mitä pidemmälle päiväys ruoassa menee, sen epäedullisempi se on terveydelle. Näin ajattelen itse. Mutta kuitenkin syömisessä on hyvä pitää mielessä, että kohtuus kaikessa. Toki myös saatan joskus ostaa pullon kivennäisvettä, tai kaupan protskupatukan, mutta näitä tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Tai valitsen kahviin soijamaidon, jos muuta "maitoa" ei ole tarjolla. Usein juon kuitenkin kahvin sitten mustana. Toki kun alkaa miettimään eri ruokia ja tuotteita, on varmasti jokaisessa jotain "vikaa". Muutama vuosi sitten, kun perehdyin asioihin enemmän, olin tulla hulluksi. Mitä uskaltaa enää syödä. Mieltä vaivasi pitkään pelko siitä, että ei syö oikein. Viimeisten vuosien aikana olen rauhoittunut näiden asioiden suhteen, ja motto "kohtuus kaikessa" on mun mielestä hyvä ohjenuora. Stressi kuitenkin on keholle yhtä paha terveysuhka kuin kehon happamuuskin.

1. Kivennäisvesi
Kivennäisvesi on maitotuotteiden ja punaisen lihan lisäksi yksi ruokapöytiemme pahiten kehoa hapattavista tuotteista. Hapan keho on alttiimpi viruksille, ja jopa vakavammille sairauksille kuin syöville. Pullotettu vesi on maailman nopeimmin yleistynyt juoma. Se aiheuttaa myös vakavia ympäristöhaittoja: muovia joutuu entistä enemmän jätemaahan ja vesien pullottaminen rasittaa luonnonvesilähteitä. Myöskään terveysväittämillä myydyt maustetut kivennäisvedet eivät ole terveyttä edistäviä. Niissä on usein paljon sokeria ja lisäaineita. Terveellisempi vaihtoehto on maustaa (suodatettu) vesi itse sitruunalla tai kurkulla.

2. Margariini
Margariinin haitoista on kohistu jo pitkään sosiaalisessa mediassakin. Prosessoitu valmistustapa ei tee "kevyemmästä" levitteestä terveellistä. Parempi vaihtoehto Oivariinille on luomuvoi. Tai sekoita blenderillä oliiviöljystä ja luomuvoista itse keveyempää levitettä.

3. Gluteeniton / sokeriton / rasvaton
Näillä väittämillä myytävät tuotteet ovat juuri epäterveellisimmästä päästä. Gluteenittomuus on nykyään hitti, mutta prosessoidut gluteenittomat tuotteet eivät välttämättä ole terveyttä edistäviä. Väittämät eivät myöskään merkitse mitään, ne ovat markkinointia tuotteille. Lue tuoteseloste aina hyvin. Näissä tuotteissa saattaa olla paljon sokeria, lisäaineita, säilöntäaineita ja muita kemikaaleja, jotka johtavat ruuansulatus- tai muihin terveydellisiin haittoihin. 

4. Light limut ja energiajuomat
Light limut ovat täynnä makeutusaineita ja väriaineita. Energiajuomat taas sisältävät paljon sokeria/makeutusaineita/lisäaineita ja saattavat myös sisältää sokereiden tuottamia alkoholeja, mitkä on linkitetty syöpään. Parempi vaihtoehto on nauttia hyvä espresso tai kahvi (valitse luomua! peruskahvit sisältävät valtavasti torjunta-aineita!), viherjuoma tai lisätä vihreä tee jauhetta smoothieen.

5. Kaupan appelsiinimehu
Ruokakaupan appelsiinimehuissa ja monissa muissa "terveellisissä" mehuissa on paljon sokeria ja lisäaineita. Siinä ei juurikaan ole kivennäisaineita tai vitamiineja, koska se on usein tehty kuumentamalla. Tämä prosessointi poistaa kaikki ravintoaineet mehusta. Parempi vaihtoehto on mehustaa kotona itse!

6. Soija ja tofu
Soijaa kovasti hehkutetaan terveyssyistä, mutta itse olen välttänyt jo vuosia soijatuotteita. On olemassa kahta eri soijaa, käynyt, eli fermentoitu soija sekä käymätön versio. Fermentoidusta soijasta saadaan misoa ja soijakastiketta sekä muita tuotteita joita käytetään vain aasialaisessa keittiössä. Näissä tuotteissa koko soijapapu käytetään hyväksi, ainoastaan rasvat ja proteiini erotetaan pavusta. Sitten taas soijamaito, -jugurtti ja -juusto, tofu sekä kaikki lihankorvikkeet kuten tofumakkarat, -pihvit ja soijarouhe on tehty käymättömästä soijasta. Näillä tuotteilla sanotaan olevan suuria haittavaikutuksia. Terveysongelmat joiden sanotaan johtuvan soijasta, liittyvät ravitsemuksellisiin puutteisiin, ruuansulatuskanavan ongelmiin, lapsettomuuteen, immuunijärjestelmän häiriöihin, kilpirauhasen toiminnan häiriöihin, sydänsairauksiin ja syöpään. Eli mitä prosessoidumpaa soija on, sitä epäselvempää on se miten se vaikuttaa terveyteemme.

7. Rypsiöljy
Rypsiöljypurkit kehotan poistamaan kaapeista ensimmäiseksi, kun valmennettavien kanssa puhumme hyvistä rasvanlähteistä. Kasvisöljyt (rypsi/rapsi/soija/auringonkukkaöljy) ovat ravinnoksi kelpaamatonta tavaraa. Niistäkin voisi kirjoittaa ihan oman postauksensa. Ne häiritsevät aineenvaihduntaa ja sisältävät elmistölle haitallisia aineita. Rypsiöljy vielä säilytetään vaaleassa muovipuollossa, jolloin rasva pääsee myös härskiintymään paremmin. Parempi rasvan lähde on oliviiöljy, jossa kannattaa valita kylmäpuristettu tai extra virgin vaihtoehto. Valitse tumma lasipullo ja avaamisen jälkeen säilytä se suojattuna. Suosi luomua ja tarkista, ettei öljy sisällä GMO-valmistusaineita. Oliiviöljyn lisäksi suosin kookosöljyä, MCT-öljyä ja XCT-öljyä.

8. Protskupatukat ja proteiinijauheet
Ensinnäkin, normaalisti liikkuva ihminen ei tarvitse proteiinilisiä. Niitä myydään erilaisin terveysväittämin tukemaan harjoittelun hyötyjä. Ylimääräinen proteiini ei muutu lihasmassaksi vaan varastoituu elimistöön energiaksi, joka viime kädessä muuttuu rasvaksi. Kaupoissa myytävät patukat ja jauheet sisältävät paljon erilaisia lisäaineita ja makeutusaineita. Toki on olemassa myös parempia luomuversioita, jotka eivät ole terveydelle haitallisia. Etenkin paljon liikuntaa harrastavan on vaikea välttyä proteiinipropagandalta. Mainostajat vetoavat taitavasti tunteisiin kertomalla, että treenin teho menee hukkaan, ellei heti harjoituksen jälkeen saa riittävästi proteiinia. Oikea ruoka on aina oikeaa ruokaa, ja sitä saa määrällisestikin syödä enemmmän suhteessa pieneen protskupatukkaan. 

Varmasti teille tuttua asiaa, mutta kertaus on aina joskus paikallaan. Parasta kuitenkin on se, että voi elää rauhassa näiden asioiden kanssa panikoitumatta sen enempää. Kohtuus kaikessa kuitenkin. Ihanaa viikonloppua!

22.9.2016

Voi kommentti!


Toivottavasti teillä on ollut hyvä viikko. Mun oli pakko vielä palata tänne kirjoittamaan. Olen parannellut vilustumista eilisen ja tämän päivän. Eilen aamupäivän jälkeen kotiin tullessani olin aivan dööd. Mittasin kuumeen ja oli lämpöä. No yritin levätä niin paljon kuin lapsiperheen äiti nyt levätä voi, ennen illan tuntia. Tänään oli onneksi päivä vapaa ohjauksista ja vain illalla tunti. Oli mahis levätä. Oon vetänyt tänään kahdet päikkärit, pysynyt ruokavaliossa (vaikka nyt täytyy myöntää että tekee hulluna mieli jotain hyvää!) ja juonut paljon vettä. Niin ja käynyt vetämässä illan tunnin. Ja olen hengissä ja olokin on jo ok. 

No tänään on ollut aikaa säätää blogin asetusten ja nettisivujen kanssa. Ja mitä huomasinkaan! Vaikka kuinka monta julkaisematonta kommenttia. Te varmaan olette ajatelleet, että kyllä on ihme Hanna kun ei kommentteja julkaise. Ja mä olen ajatellut, että onpa ihme kun kukaan ei kommentoi. Kommenttien tarkistus on jotenkin mennyt päälle, mutta niistä ei ole tullut mitään ilmoitusta minulle, kun olette laittaneet kommentin. Voi pahoittelut ja nyt osa kommenteista on julkaistu ja lupaan vastaillakin. Ja poistin niiden tarkistuksen. Jälleen kerran. Eli vapaata keskustelua todellakin toivotaan tänne. 


Hyvää yötä ja nyt nukkumaan!


Snapchat @sportsladyh
Instagram @sportsladyh
Twitter @sportsladyh
Facebook