Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

9.10.2019

Yrittäjän arkea ja kauneushömpöttelyä




Blogi onkin elänyt hieman hiljaiseloa. Huomaan, että energiaa ei ole riittänyt tänne kirjoittamiseen kun olen ollut niin uppoutunut kirjan valmiiksi saamiseen. Eikä tietysti aikaakaan. Viimeisen viikon olen ollut kaiken mahdollisen ajan kirjan kimpussa ja töitä on ollut tosi paljon. Se on ihana juttu. Toivottavasti olette seuranneet instaa, se tuntuu olevan nykyään suosikki some kanavani ja stoori on päivittynyt arjen jutuilla koko ajan. Myös vinkkejä treeniin löytyy sieltä jatkuvasti. Tänään päivitin sinne kuvan huomenna ilmestyvästä Sport -lehden treenistä. Lehdessä on koko kropan ryhtitreeni. Liikkeet ryhdistävät koko kropan ja samalla parannat tasapainoa ja kehon hallintaa, kun treeni on tehty Fitball by Sports Lady® tyyliin!

kuva Juha Laitalainen

Perjantaina otettiin kirjaan kuvia valokuvaaja Juha Laitalaisen kanssa, ja niistä tuli kyllä tosi hienoja. Juha on taitava kuvaaja. Tuo ylempi kuva on kuvaajan räpsy jossa en edes poseeraa, hän testasi jotain kameran juttua. Kuvattiin ulkona ja studiossa. Kirjaan tulevat kuvat ovat työn alla ja suorastaan odotan, että näen valmiin tuloksen. On jotenkin tosi jännää miten koko homma etenee ja se työ mikä tässä loppuvaiheessa on. Ja jännittävää on tietysti se, miten kirja otetaan vastaan. "Sinä onnistut! Elämäntapamuutos ja kuinka toteutat unelmasi" on hyvinvoinnin kirja, jollaista ei aikaisemmin ole kirjoitettu.  


Tässä kuvausten alla tuli kiinnitettyä huomiota vähän omaan ulkonäköönkin enemmän. Normi arkihan menee niin, että menen asiakkaalta toiselle tukka putkella, ulkoilutan koiraa metsässä ja hengaan kotona lapsen kanssa ruokaa laittaen ja kokeisiin kysellen. Ei siinä tule juuri meikattua eikä laitettua kynsiä. Nyt ennen kuvauksia tuli sitten hömpöteltyä kaikkea kauneuden eteen ja olipa se ihanaa. Päätin, että sellaiselle pitää löytää enemmän aikaa koska siitä tulee hyvä mieli. Lakkasin kynsiä, läträsin erilaisten purkkien kanssa: kuorintaa, itseruskettavaa jne. Meikkaaja Laura laittoi mulle käsiin vielä Vita Liberatan Body Blur vartalomeikkiä ja sillä saa loihdittua ihosta kyllä mielettömän. Kesällä etenkin aivan upea tuote laittaa jalkoihin väriä tasoittamaan kun on hame päällä!


Ensi viikolla koittaa syyslomakin. Olen joutunut siirtämään sinne vähän töitä kirjan tieltä, mutta muutoin viikko on kyllä melkoisen rento. Viikonloppuna on taas NLP koulutusta. Ja nyt on myös kaikkea ihanaa ohjelmaa ja ystävien näkemistä, pitkästä aikaa. Teatteria ja Hengen ja tiedon messut ovat muuten viikonloppuna. Sinne on tarkoitus myös suunnistaa. 

Tämä syksy on ollut tosi työn täyteinen. Haluan kuitenkin välttää sanomasta, että on ollut kiire. Kiire on asia jonka itse päässämme luomme, samoin stressi. Pyrin elämään päivä kerrallaan ja muistan nauttia kaikesta. Nautin siitä kun ulkoilutan koiraa, nautin yhteisistä hetkistä lapsen kanssa tai nautin siitä että saan istua autossa matkalla asiakkaalle äänikirjaa kuunnellen. Elämästä ja pienistä hetkistä pitää nauttia. On ehkä klisee sanoa, että ne hetket ovat joskus isoimpia. Mutta niin se menee. Myös tämän kiireisen syksyn aikana olen muistanut palkita itseäni aina tietyn asian jälkeen ja palkinnon ei tarvitse olla aina mikään iso. Se voi olla hömppäsarjan katsominen tai se voi olla kahvihetki ystävän kanssa. Kirjasta palkitsin itseni kauniilla rannerenkaalla. Sitä katsoessa muistan aina tämän syksyn ja ensimmäisen kirjaprojektini. 

Ihanaa viikkoa teille ja eiköhän blogikin tästä taas vähitellen heräile eloon!

20.9.2019

Kotijuttuja, kirjajuttuja ja treenijuttuja



Tämä onkin ollut aikamoinen viikko. Olen ehtinyt tehdä kaikenlaista. Kävin Ikeassa pitkästä aikaa, edellisestä kerrasta olikin pari vuotta. Shoppailen hirveän vähän nykyään mitään, mutta nyt piti hakea julisteille kehykset. Olen laittanut vähän kotia, pessyt sohvanpäällisiä, sisustanut ja tehnyt taas kodista sellaista paikkaa missä on syksyn tullen ihana viettää aikaa, sytytellä kynttiöitä ja olla ja nauttia. Sohvan päällä on nyt myös suojat, sillä tämä pieni tahmatassu likaa valkoisen sohvan todella hienosti. 


Täytyy kyllä myöntää, että tällä hetkellä on aivan mahdoton matkakuume. En ole ollut reissussa sitten viime vuoden Kroatian reissun jälkeen. Olimme siellä 2018 heinäkuussa lapsen kanssa. Joulukuulle olen varannut lennot Thaimaaseen ja lähdemme sinne melkein kolmeksi viikoksi. Kirja menee joulukuun alussa painoon, joten mikäs sen lokoisampaa sitten kun kruunata vuosi lomareissussa. Töiden tekemiseen ja itsensä kehittämiseen on muuten mennyt tämä vuosi täysin, joten loma tulee enemmän kuin tarpeeseen. Vielä pitää siis jaksaa odottaa.


Lokakuussa kuvataan kirjaan kuvat ja ennen kuin kirja pääsee taittoon asti, pitää tekstiä vielä hioa kustannustoimittajan kanssa. Mun ajatukset ovat olleet kirjassa koko vuoden niin tiiviisti, että en malttaisi nytkään pitää siitä yhtään näppejäni erossa. Kuvia varten haluan olla tietysti parhaimmillani, joten aloitan itsekin maanantaina alkavan Aineenvaihdunta käyntiin verkkovalmennuksen. Parissa viikossa iho saa aivan uuden ilmeen, nesteet lähtee kehosta ja turvotus poistuu. Puhdas ruoka ja syvävenyttely tekevät ihmeitä. Ei ollenkaan huono ajatus aloittaa valmennusta syyslomaakaan ajatellen, etenkin jos sinulla on reissua tulossa. Pitää kuitenkin muistaa, että valmennus ei ole mikään parin viikon kuuri. Se on startti elämäntapamuutokseen. Huomaat mitä puhdas ruoka ja venyttely sinulle tekevät, ja motivoidut sitä kautta ottamaan uusia hyviä tapoja arkeesi. Sellaista ruokavaliota noudatan itse täysin, lisänä on vain sitten satunnaisesti herkut (joita on ollut liikaa viime aikoina..) ja joskus leipä..


Tällä viikolla oli keskiviikkoilta poikkeuksellisesti vapaa ja saatiin tehdä iltalenkki valoisalla Tamin kanssa, ihanaa! Tällä viikolla olen käynyt myös tekemässä parit omatkin treenit, edellinen viikko meni vähän flunssaisena ja puolikuntoisena. Treenien puutteen huomasi heti kehossa, tuntui että joka paikka kiristi ja selkä tuntui heti myös jumahtavan. 

Fitball treeni on parasta treeniä keholle, ja kroppa on taas kunnossa omien treenien ansiosta. Seuraava Fitball by Sports Lady® verkkovalmennus alkaa muuten lokakuun lopussa ja sinne voi jo ilmoittautua!

kierrot sivulle ja yhden jalan maastaveto

pystypunnerrus & istumaannousu ja vastakkaisen käden & jalan nostot

lonkan ojennus ja koukistus pallon kanssa + kyykyt pallolla

kahvakuulakävely ja rinnalleveto/työntö kahdella kuulalla

Viikonloppukin on ihan käsillä ja täällä luvassa taas ihan rentoa oleilua vain. Tänään vielä yhden PT-asiakkaan treeni sekä verkkovalmennuksen livetreeni ryhmässä. Sen jälkeen maltan pitää näppini erossa töistä ennen sunnuntai-illan Kumpulan kuulatuntia, mikä jälleen kerran on loppuunmyyty.

Ihanaa viikonloppua!

Xo
Hanna

15.9.2019

Unelmista totta

2013 ja 2019

Tämä vuosi on ollut kyllä kaikin puolin upea. Aloitin helmikuussa kirjoittamaan kirjaa ja olen sitä kirjoittanut kaikessa hiljaisuudessa. Kirja on ollut aina unelmani ja nyt siitä tulee vihdoin totta. 

Sinä onnistut! Elämäntapamuutos ja kuinka toteutat unelmasi -kirja tulee kauppoihin tammikuussa 2020. Olen itse käynyt melkoisen muutoksen näiden vuosien aikana läpi, kaikki on muuttunut. Niin keho, ajatusmaailma, arvomaailma kuin elämäntyylikin. 

Olen tämän vuoden aikana toteuttanut useammankin unelmani ja tietysti menneiden yhdeksän vuoden aikana monia. Kaikkihan lähti unelmasta: että minulla olisi työ jota tykkäsin tehdä, joka olisi intohimoni. 

Kirjassa kerron kuinka sinäkin voit tehdä omasta unelmastasi totta ja annan myös kaikki parhaat vinkit elämäntapamuutoksen toteuttamiseen. Kerron kaiken sen tiedon, mitä olen yhdeksän vuoden valmennustyöni aikana oppinut omassa elämässäni ja kaiken mitä olen oppinut asiakkaitani ohjatessa. Kirja käsittelee hyvinvointia todella laaja-alaisesti, myös sellaisista yllättävistäkin näkökulmista, joita ei muissa vastaavissa oppaissa ole otettu huomioon!

Jotta unelmasta tulee totta, sitä pitää lähteä lähestymään tietyllä tavalla. Kirja oli pitkään ollut unelmani, mutta en onnistunut ikinä sitä toteuttamaan. Istuin koneen ääreen ja miettiessäni kokonaisuutta, koko kirjaa, suorastaan ahdistuin. Mutta eihän minulla ollut oikeastaan annettavaakaan vielä jokunen vuosi sitten. Ei olisi ollut näin paljon annettavaa vuosi sittenkään. Viime syksynä tapahtui kaikkea sellaista, mikä sai minut tarkastelemaan hyvinvointia aivan uudenlaisesta näkökulmasta. 

Myös kun ymmärsin jakaa tavoitteeni pienempiin paloihin, hommasta tulikin yllättäen helppoa. Kirjoittaisin viisisataa sanaa päivässä. Se ei ole paljon. Valmista alkoikin tulla yllättävän helposti. 

Saamme aikaa kulumaan yllättäviin pikkuasioihin päivässä, mikset käyttäisi sitä aikaa unelmasi toteuttamiseen? Ajattelemme ehkä liian pienesti, pitäisi ajatella isommin. Laajan kokonaisuuden toteuttamiseen ei tarvita yhtään sen enempää kuin pienemmänkään. Pitää vain oppia ajattelemaan isommin ja nostaa omaa vaatimustasoaan. Ja samalla oppia jakamaan se pienempiin paloihin, jotta toteuttamisesta tulee mahdollista. 

Ja kaikkihan on mahdollista! 

Elämäntapamuutostaan voi aloittaa myös laittamalla ruokavalionsa kuntoon. Ensi viikon maanantaina 23.9 alkaa Aineenvaihdunta käyntiin verkkovalmennus. Se on saanut juuri alkunsa siitä, miten olen itse löytänyt parhaan mahdollisen pohjan omalle ruokavaliolleni. Sitä noudatan itsekin koko ajan, mutta välillä tietysti herkuttelen ja nautin elämästä. Mutta kun haluan freesata oman kroppani, syön itsekin tämän mukaan ja muutoksia huomaa jo viikossa! Ruokavalion lisäksi valmennuksessa opit huoltamaan kehoa, silloin aineenvaihduntakin toimi vilkkaammin.

Valmennus opettaa sinulle uusia hyviä juttuja, joita voit siirtää omaan arkeesi. Se ei ole kahden viikon kuuri, vaan ajatuksena on tuoda hyviä asioita sinun arkeesi loppuelämäsi ajalle. Valmennuksesta voit lukea lisää täältä ja täältä puolestaan pääset verkkokauppaan ostoksille. Jos sinulla on Edenred, Smartum tai ePassi saldoa, käyvät ne kaikki maksuvälineeksi. 

Ihanaa alkavaa viikkoa teille kaikille!


9.9.2019

Kuinka aamurutiinit parantavat hyvinvointia


Aamurutiinit ovat yksi todella hyvä tapa parantaa hyvinvointiasi. Kun synkronoit kehosi ja mielesi jo heti aamusta, sujuu päivä paljon mukavammin ja stressittömämmin. Aamuilla on iso merkitys siihen millaiseksi päivä muodostuu. Huonosti nukutun yön jälkeen on ihanaa kun sinulla on aamuisin rutiineja jotka auttavat sinut paremmin uuteen päivään! 

"Take care of the mornings and the rest of the day will take care of itself"

Aamuista voi parhaimmillaan saada energiaa, valppautta, tyyneyttä. Toisella se voi olla joogaa tai meditaatiota, toisella aamulenkki. Kun oma aamurutiini on hoidettu, päivä on hyvä aloittaa keskittyneesti. Itse ajattelen aina niin, että aamuisin keho ja mieli on hyvä jotenkin synkronoida ja siihen liittyy aina liikkuminen ja itsestä huolehtiminen. Aikaa ennen koiraa, kävin aamuisin treenaamassa tai kävelyllä. Nyt kävelemme koiran kanssa yhdessä. Niinä aamuina kun en lähtenyt aamulenkille, venyttelin kotona. Nyt olen venytellyt aamuisin koirapuistossa. 


Jotta saisit energisen startin päivään, laita keho liikkeelle jo aamulla. Se voi olla vaikka kymmenen minuutin venyttely. Mutta jos et yksinkertaisesti ole yhtään aamuihminen ja liikkuminen ei tunnu aamulla luontevalta, kehitä oma aamurutiini josta sinulle tulee hyvä fiilis. Se voi olla myös rauhallinen lehdenlukuhetki kynttilöiden loisteessa, omaa aikaa itselle.

Ainakin minun päiväni riippuu täysin siitä, millainen aamu on ollut. Ja toki millainen edellinen yö on ollut. Olenko nukkunut hyvin. Koko päivää myös helpottaa se, miten olen itseni kohdannut jo aamusta ja miten sinut olen omien ajatusteni kanssa. Silloin on toisten ihmisten kohtaaminenkin paljon antoisampaa ja inspiroivampaa. On energiaa virtaa, luovuutta, aikaansaamista, tavoitteellisuutta, hyvää yhteyttä ihmisten kanssa ja oppimista. Pystyn antamaan itsestäni aivan eri tavalla. Tässä työssä tietysti pitää pystyä antamaan itsestään ja inspiroimaan muita joka päivä, mutta se on huomattavasti helpompaa ja kevyempää itselle kun oma mielentila on avoin ja olet läsnä ja sinulla on hyvä fiilis. 

Omiin aamurutiineihin kuuluu aina seuraavat asiat:

1. Ulkoilu koiran kanssa
En koskaan kuuntele musiikkia tai äänikirjaa kun lähden aamulla ulos. Keskityn lintujen lauluun ja heräämiseen. Kävellään tai mennään koirapuistoon jossa heitän Tamille palloa ja venyttelen.

2. Kasvonaamio
Laitan usein jonkin kasvonaamion tullessani ulkoa koiran kanssa. Naamio virkistää ja herättää.

3. Aamiainen
Keitän luomukahvia ja teen smoothien.

4. Kirjoittaminen
Aamut ovat minulle parasta ja luovinta aikaa, joten silloin minun kannattaa käyttää ne itseäni ajatellen. Usein kirjoitan. Viime aikoina olen kirjoittanut myös muistikirjaani mistä tänään olen kiitollinen, mitä tänään on mielessä ja kertaan päivän kalenterini. Tämä poistaa mahdollisen kaaoksen tunteen, kun tiedät mihin menet ja kenet tapaat ja mitä pitää muistaa. Ja se että mietit mistä olet kiitollinen, se tekee onnelliseksi. Asiat voivat olla pieniä juttuja mitä sillä hetkellä tulee mieleen. Käytän tähän aikaa ehkä viisi minuuttia.

5. Herätän lapsen
Laitan lapselle aamupalan ja seurustelen hänen kanssaan. Omat jutut on tehty ja seuraava tunti on pyhitetty hänelle. Tänä aamuna makasimme lapsen sängyssä yhdessä 5 minuuttia hänen herättyään. Silitin hänen päätään ja hän silitti pikkukoiraa vieressään. Voiko olla enää mitään ihanampaa. Kaikkien aamu alkaa hyvin.

5. Autoon ja töihin
Kun ajan asiakkaalle, kuuntelen usein jotain äänikirjaa. Sellaista josta saa inspiraatiota, voimaa, positiivisia fiiliksiä. Jos ajan tunteja pitämään, kuuntelen musiikkia joka laittaa minut jo liikkeelle ja hyvään coaching tilaan liikunnallista tuntia varten! Luukutan musiikkia täysillä ja hytkyn penkissä ja joraan liikennevaloissa. Joskus, ja useimmiten, ajan vain kuuntelematta mitään. Hiljaisuus on ihanaa. 

eri värisillä kynillä saa eloa tekstiin

muistikirja on aina laukussa ja paksumpaan kirjaan kirjoitan joka aamu omia fiiliksiä
Smoothie ja kahvi

Silmänympärysnaamio

Sitten on myös niitä päiviä, jolloin aamut eivät ala niin hyvin. Ne ovat päiviä jolloin ei ole energiaa, ei ole hyvää keskittymistä eikä toisten ihmisten laskemista omaan tilaan. Ärsyttää kaikki eikä kiitollisuuden aiheitakaan löydy. Silloin pitää pysähtyä, keskittyä positiiviseen ja yrittää aloittaa päivä kuitenkin niin hyvin kuin mahdollista. Väärällä jalalla ei pidä lähteä kotoa, parasta kun korjaa tilanteen mahdollisimman hyvissä ajoin niin päivästäkin tulee hyvä. Viime viikolla olin todella väsynyt yhtenä aamuna. Kirjoitin muistikirjaani siihen kohtaan "olenko mistään", mihin kirjoitan aina asiat joista olen kiitollinen. Oli sellainen olo että vain ärsytti, eikä löytynyt mitään mistä olla kiitollinen. Lopulta alkoi jo naurattaa tuo kommenttini "olenko kiitollinen". Tottakai olen, monestakin asiasta. Kirjoitin ensin muistikirjaan mitä asioita oli mielessäni ja alkoi niitä kiitollisuuden aiheitakin sitten löytymään. Päätin, että en halua aloittaa aamua negatiivisten tunteiden vallassa. Mitään ei ollut tapahtunut mikä teki minut ärsyyntyneeksi, olin vain väsynyt. Onneksi tällaisia aamuja ei ole kovin usein, mutta välillä on. Tiedätte varmasti sen tunteen kun vaan ärsyttää niin paljon?

Viime aikoina olen miettinyt paljon juuri aamurutiinien voimaa. Sitä miten ne antavat energiaa ja hyvää fiilistä. Silloin kun tällaisia aamurutiineja ei joskus ollut, saatoin torkuttaa kelloa monta kertaa ja lähdin kiireessä. Työmatkalla teki mieli huutaa kaikille kanssa-autoilijoille. Se kuuluisa liikenneraivo.. Aamut tuntuivat olevan aina yhtä selviytymistä. Kun luo kiireen tunteen itselleen, se jää päälle. Oikeasti meillä on mahdollisuus päättää, että emme halua kokea kiireen tunnetta tai stressiä. Ne ovat asioita jotka itse itsellemme luomme. Aamuilla ja rutiineilla on iso merkitys hyvinvointiin!

Me lähdemme aina hyvällä mielellä ja rauhassa kotoa töihin ja kouluun. Jos emme näin tee, koira vaistoaa stressin ja kiireen ja jää ulvomaan. Tässä oli hyvä opetus kesäloman jälkeen minulle kun olin jo kehittänyt itselleni kiireen ja stressin. Lähdin kiireellä kotoa, en rauhassa niin kuin yleensä. Koira oli ihmeissään ja alkoi ulvoa. Hänen ulvontansa kuului pihalle asti, kuudennesta kerroksesta. Se ei ollut pieni ääni. Lopulta ei meinannut lapsikaan päästä lähtemään koiran ulvomisen vuoksi. Tajusin, että homma ei voi jatkua näin kun koirakin sen jo vaistoaa. Minä olin pilannut kiireelläni niin koiran kuin lapsenkin aamun. Sitten päätin, että kiire saa loppua ja se loppui. Rauha palasi takaisin meidän arkeemme. Nauratti koko homma, mutta eläimiltä voi oppia oikeasti paljon. Olin tosi tosi kiitollinen koiralle tästä.

Millaisia aamurutiineja sinulla on?