Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

15.1.2019

Vireystilan itsesäätely



Tämän sairastelun seurauksena alan kiinnittää entistäkin enemmän huomiota vireystilani itsesäätelyyn. On todella tärkeää osata kuunnella ajoissa kehon (ja mielen) viestejä ja toimia tarvittavalla tavalla niiden perusteella. Olen kiinnittänyt tähän tosi paljon huomiota viime vuosina, kuvittelin osaavani jo tämän jalon taidon. Että lepäisin tarpeeksi ja osaisin kuunnella kehoni viestejä. Pitkään kaikki menikin hyvin, mutta sitten kun arkeen tuli yksi muuttuva osa lisää, koira, menikin palettini hieman sekaisin. Lepoa ei enää tullutkaan tarpeeksi. Silloin kun ei lepää tarpeeksi, keho laittaa sinut väkisin pakkolepoon jossain vaiheessa. 

Ihmiset, jotka osaavat säädellä omaa vireystilaansa ja reagoida ajoissa, ovat hyväntuulisia, terveitä ja suorituskykyisiä. Sellainen olin minäkin vielä puoli vuotta sitten. Tällä hetkellä taudista edelleen toipuessa, mietin nyt kovasti mitä voin tehdä parantaakseni arkeani ja saadakseni enemmän aikaa levolle. Tai saadakseni kaiken jotenkin ihanteelliseen tasapainoon, siihen tilaan missä olin vielä puoli vuotta sitten.

Arkirytmi tällä hetkellä minulla on hyvin tasainen. Syön säännöllisesti ja terveellisesti, nukun vähintään 8 tuntia yössä, nukun välillä päikkäritkin (jopa arkena), en juuri käy missään tai valvo viikonloppuisinkaan ja olen minimoinut omat menot ja jutut jotta jaksan työn ja arjen. Treenit ja liikkumisen olen suhteuttanut maltilliseksi työhön nähden, jotta palaudun tarpeeksi. Mutta töitä on kovasti, koiran ulkoiluttamiseen menee aikaa ja arki on sinänsä haasteellista kun meidän perheessä on vain yksi aikuinen joka hoitaa kaiken. Mutta nämä on omia valintojani, enkä vaihtaisi mitään elämästäni pois. Ehkä toisen aikuisen voisin ottaa tähän perheeseen kyllä :D Liian usein kuulee ihmisten valittavan kun mies tekee liian vähän tai ei tee muka mitään. Kyllä niistä yleensä aika paljon apua on ja arkiaskareet eivät kaadu vain yhden hengen niskaan ;) 

Olen pitkään reagoinut heti siihen, jos olen huomannut että suorituskyky heikkenee ja vauhti kiihtyy liian kovaksi. Olen sietänyt kotona epätäydellisyyttä, laittanut helpompia ruokia ja ottanut enemmän aikaa itselleni. Mutta nyt tämä tasapaino pitää löytää uudelleen. Omalla keholla meni vuosia palautua yrittäjyyden alkuajan uupumuksesta, enkä halua enää takaisin siihen pisteeseen. Mitä nopeammin teet korjausliikkeet, sen parempi. Jos keho joutuu oireilemalla ottamaan tarvitsemansa levon jota sille ei ole annettu, on oman vireystilan itsesäätely mahdotonta. Kiire ja stressi ovat joskus normaalia ja kuuluvat elämään, mutta taukoja pitää pitää ja yöunien pitää olla hyvät. 

Ongelma meillä näitä asioita (miten saada tarpeeksi lepoa) pohtiessa on se, että mistään ei voi oikein karsia.. Näistä asioista ollaan juteltu myös treenattavien kanssa. Kaikilla (etenkin yrittäjillä) se tuntuu olevan vaikeaa. Minut pysäytti lehdestä lukemani asia, kun Jyrki Sukula totesi "Kuppilat kuntoon" ohjelman yrittäjistä, että kuusi heistä on menehtynyt. Yrittäjät ajetaan töissä tosi kovalle. Mikään ei korvaa terveyttä, joten pitäkää huolta itsestänne hyvät yrittäjäkollegat!

Listaan tähän omat toimenpiteet, joita aion tehdä ja noudattaa, jotta saan hienosäädettyä taas arjen hyväksi ja terveyden sekä suorituskyvyn myös. Teen itselleni kaksi tavoitetta nyt aluksi ja katson kuinka realistista näiden toteuttaminen on. 


1. Pidän kerran viikossa päivän, jolloin en tee mitään (luen, katson leffoja..) 

Tämä tosin tuntuu nyt jo kirjoitettaessa tosi haasteelliselle, sillä kalenteri näytää töitä joka päivälle. Tulevaisuudessa aion putsata kalenterin sellaiseksi, että viikkoon tulee jälleen se kaksi vapaapäivää. Näin oli pitkään, mutta olen siitä näköjään lipsunut. Yrittäjän pitäisi osata sanoa enemmän ei.. Mutta se on hankala yhtälö.. Parannan tapani. Pitkään meni hyvin ja olinkin hyvin terveenä silloin. 


2. Teen toimistotyöt kerran päivässä

Sen sijaan, että katson meilejä pitkin päivää, avaan koneen vain kerran päivässä. Varaan ajan erikseen näille töille. Laskutusta, laskujen maksamista, harjoitusohjelmien tekemistä, asiakkaiden meileihin vastaamista, aikataulujen säätämistä ja yhteydenpitoa asiakkaiden kanssa, kirjanpitoaineiston kokoamista, tuntien suunnittelua, somen päivitys (insta, facebook, blogi) yms. Näihin menee yllättävän paljon yrittäjältä aikaa. Se on työtä, josta ei "palkka juokse", mutta joka on kuitenkin tehtävä. Nyt hoidan nämä asiat kerralla.

No niin, kello on yhdeksän aamulla. Some on päivitetty, toimistotyöt on tehty. Nyt sitten loppupäivän tavoitteeksi "ei konetta auki enää". Instan stooriin kyllä laittelen Detox ja muitakin kuulumisia, mutta muuten pysyttäydyn erossa laitteista. Kymmeneltä alkavat asiakkaiden ohjaukset ja töitä on kahteen asti. Sitten kun pääsen kotiin, vien Tamin lenkille ja relaan ennen illan Pilates -tuntia. Tänään on kuitenkin ihanan pitkä väli aamupäivän ja illan ohjausten välillä, harvinaista näin.

Tuleeko teille mieleen hyviä vinkkejä tähän aiheeseen?

13.1.2019

Detox - aloitin ruokavalion myös itse



Tammikuun Detox kurssin ensimmäinen osa oli eilen Kumpulassa. Olipa ihana päästä töihin pitkästä aikaa, ette arvaakaan! Aamulla ensin koirulin kanssa ulos ja sitten normi aamutoimet kuten aina ennen töihin lähtöä. Aika ihanaa kyllä!

Valmennusta pitäessäni mietin sitä miten rakastan tätä työtä. Miten ihana on kertoa asioista, joilla ihmiset saavat parannettua oloaan. 

Inspiroiduin omasta kurssista niin paljon, että päätin itsekin aloittaa kurssilaisille lähettämäni ruokavalion. Siitä tulee oikeasti niin mahtava olo! Viime keväänä noudatin juuri samaista ruokavaliota pari viikkoa, sen aikana sain maksa-arvot ja muut arvot aivan loistaviin lukemiin. 

Olen päivittänyt Instan stooria, sieltä näkyy kaikki valmistelut sekä syömäni ruuat. Täältä voi hakea inspiraatiota ja vinkkejä oman hyvinvoinnin parantamiseen. Ja tiestysti kurssin käyneet ja ruokavalion saaneet voivat katsoa miten homma menee käytännössä minulla.

Tällä hetkellä oma keho kaipaa puhdistusta, antibiotti- ja kortisonikuurien jälkeen. En ole syönyt antibiootteja varmaan seitsemään vuoteen, ja nehän laittavat suoliston tasapainon kyllä sekaisin.  


Mutta tällä Detox -ruokavaliolla ei ole tarkoitus kuihduttaa itseään tai se ei ole mikään nälkäkuuri eikä pussikuuri. Ruokavaliossa syödään oikeaa ruokaa, puhtaita raaka-aineita, jotka vahvistavat ja puhdistavat kehoa. Energiamäärän pidän itse sellaisena, että sitä tulee tarpeeksi työhön nähden.

Kurssilaisten ruokavaliossa on ohjeistus myös siihen, jos haluaa jonkun kilon tiputtaa samalla. Mutta halutessaan voi keskittyä ihan vain kehon hellimiseen ja puhdistamiseen. 

Itselläni ei ole minkäänlaista painonpudotustarvetta, syön samoja ruokia mutta pidän määrät sellaisina että jaksan fyysisen työn ja arjen haasteet. Ruokavalio on maidoton ja viljaton ja se uudistaa, keventää ja vahvistaa. 

Ohjetta voi noudattaa viikon verran, jolloin se parantaa vireystilaa ja keventää olemusta varmasti. Mutta kun sitä noudattaa tarkasti kuukauden päivät, ehtii aineenvaihdunta ja kudokset uusiutua tässä ajassa. 

Mutta noudattaa ruokavaliota sitten viikon tai kuukauden, voi samalla miettiä mitä elementtejä siitä omaan ruokavalioonsa tulee säilyttämään myös tulevaisuudessa hyvän olon ylläpitämiseksi. 



Kurssilla käytiin läpi aineenvaihduntaa vilkastuttavaa syvävenyttelyä ja sen toinen osa on viikon kuluttua. Toiveesta ja kysynnän vuoksi maaliskuussa on seuraava kurssi ja sinne voit ilmoittautua vaikka heti. Kurssille on rajallinen määrä paikkoja! 


Ihanaa uuden viikon alkua!


11.1.2019

Perjantain kuulumiset


Pientä päivitystä myös tänne blogin puolelle. Instan stooriin olen päivittänyt kuulumisia paljonkin, ja jääköön jo se puiminen taakse sillä nyt voi unohtaa hetkeksi (toivottavasti todella pitkäksi aikaa) sairastelut. Tämä on ollut kyllä järkyttävä tauti, joka alkoi joulupäivänä ja jatkui jopa vähän liian jännittävin kääntein. 


Kipeänä on tosi tärkeä syödä terveellisesti ja tervehdyttävää ruokaa (ja muutenkin tietysti). Täytyy myöntää kyllä että taudin alkuaikoina ei tehnyt yksinkertaisesti mieli yhtään mitään vihreää eikä tervellistä. Mikään ei maistunut miltään. Mutta nyt kun toipuminen on hyvällä mallilla, maistuvat taas normaalit ruuat. Vihermehuja olen tehnyt taas paljon, kuten itselleni tavoitteita asettaessani lupasin. Niiden tekemiseen menee aikaa ja hektinen koiranpentuarki sitä aikaa sitten verotti. Mehujen tekeminen vähän jäi tänä syksynä. 


Tami kärkkyy tietysti kaikkea, sillä on aina nälkä. Eilen hän maistoi vähän Detox teetä kun se oli sohvapöydällä sopivasti ulottuvilla. Koiruli on ollut kyllä ihana piristys sairauden keskellä, vaikka sen ulkoiluttaminen onkin ollut hieman haasteellista ja väsyttävää kipeänä. Onneksi sain ulkoiluttamiseen apua, pitkää lenkkiä en ole hänen kanssaan tehnyt tosi pitkään aikaan itse iltapäivällä. Paitsi ensimmäisen kerran pari päivää sitten.


Päivät meni lopulta tosi nopeasti. Katsoin todella monta sarjaa Areenasta ja Netflixistä, laitankin mun suosikit tähän jos jollain toisella käy yhtä huono tsägä ja joutuu makaamaan monta viikkoa sohvalla ja sängyssä. En olisi ikinä löytänyt näitä ilman teidän (instastooryn katsojien) ja ystävien apua. Kun telkkaria ja Netflixiä ei koskaan oikein katso, ei sieltä osaa etsiäkään. Ehkä voisin ottaa kuitenkin tavoitteeksi myös telkkarin katselun lisäämisen tälle vuodelle? On se kuitenkin aika kivaa..

The Affair - 4:s tuotantokausi Katsomosta
Younger -sarja - Katsomosta
Luottomies 2 tuotantokautta - Areena
Kohtuuttomuuksia -sarja - Areena
Vuosaaren Prinsessa - Areena
Marie Kondo 1 kausi - Netflix
O.J. Simpson 1 kausi - Netflix
Tony Robbins I'm not your guru -dokumentti - Netflix

Lisäksi aloitin: 
Black List - Netflix (liian raaka kipeänä katsottavaksi)
Rahapaja - Netflix (ei jotenkin uponnut kipeänä myös)
Maria Lang - Netflix (tämäkään ei ollut kovin mieltä ylentävä sairaana)
Näitä varmasti jatkan jossain vaiheessa kun jaksan ja ehdin...


Eli olen katsonut telkkaria, nukkunut, syönyt, rahnuttanut koiraa ja koittanut parhaani mukaan syödä terveellisesti ja juoda paljon. Suklaata on mennyt kyllä aika lailla ja karkkiakin on tullut syötyä, ne jotenkin kipeänä maistuvat niin hyvälle. Ei voi mitään :D Ja teetä meni päivässä varmasti kymmenenkertainen määrä normaaliin verrattuna. Jossain vaiheessa olin niin kipeä, että kahvikaan ei oikein maistunut. Silloin pitää olla kyllä tosi kipeä. Ja olinkin. 




Uni on vain sellainen asia, että ihminen sairastuu jos sitä ei tarpeeksi saa. Uni nimittäin tasapainottaa immuunijärjestelmää ja vaikuttaa huormoneihin kuten immuunijärjestelmän toimintaa kiihdyttävään kasvuhormoniin, melatoniiniin ja prolaktiiniiniin, ja vielä toimintaa heikentävään kortisoliin. Kun ihmisiä tutkitaan altistamalla heitä univajeelle ja flunssaviruksille, sairastuminen on yleisempää kuin silloin jos he saisivat nukkua ja heitä altistetaan flunssaviruksille. Tällaisen luin jostain yhtenä päivänä.. 


Ja sitä untahan tuli todella vähän jossain vaiheessa kun Tami meille tuli. Hän ei varmaan ole ihan normikoiranpentu, sillä hän herätti aluksi ja pitkään useamman kerran yössä. Vielä ennen joululomaa koiran oli päästävä viiden aikaan pihalle, muutoin oli asiat tehty olohuoneeseen ja levitetty vielä sinne pitkin poikin iloisesti.. Mutta nyt tämän sairastelun aikana koirakin oppi nukkumaan. Tänään oli historiallinen päivä, hän herätti vasta klo 7.10!


On kyllä ihana kun olo on hyvä ja pääsen vihdoin töihin. Oikeasti on ihana aloittaa työt. Ja olen niin kiitollinen tästä työstä ja että minulla on mahdollisuus tehdä työtä jota rakastan. 



Kiitollinen olen myös tästä ihanasta riehurusselista, joka on kyllä varsinainen ihanuus ja ärsytys yhtäaikaa. 


Ja niin kiitollinen ihanasta lapsestani ja kodista ja ihan kaikesta. Olipa varsin pysäyttävä "loma". Tästä suunta ylöspäin ja olen varma, että tänä vuonna tulee tapahtumaan paljon tosi ihania asioita. 

Tänään tehtiin ihana aurinkoinen lenkki Tamin kanssa ja huominen kurssi on valmisteltu. Kumpulassa on aamupäivällä Detox kurssi ja siellä käydään läpi kuinka kehon aineenvaihduntaa voi aktivoida syvävenyttelyn avulla ja kuinka kehoa voi helliä antamalla sille hyviä rakennusaineita. Harvoin sitä ihminen nuorena sisäelintensä kuntoa miettii, mutta kyllä nekin kaipaavat huolenpitoa siinä missä lihakset ja pääkoppakin. 







Pitäkää huolta itsestänne ja ottakaa kaikki sairastuminen vakavasti. Niin minäkin otin, onneksi. En uskalla edes miettiä mitä olisi voinut käydä jos olisin kipeänä mennyt töihin tai treenaamaan. 

Ihanaa viikonloppua ja ihanaa nähdä taas teidät kaikki valmennettavat ja tuntilaiset ja kurssilaiset!



Kotikuntosali joka mahtuu pieneen tilaan

Olen aina sanonut, että jos minulla olisi oma kuntosali, olisi siellä vain yksi "laite", talja. Muita laitteita ei harjoitteluun tarvita, pallon ja oman kehon painon sekä pienten käsipainojen lisäksi. 

Tämä postaus on yhteistyöpostaus, ja se on tehty Weelan kanssa.


Loppuvuodesta minulle tarjoutui mahdollisuus päästä testaamaan uutta, sähköisellä vastuksella toimivaa, kotikuntoilulaitetta, Weelaa. Sellainen toimitettiin minulle kotiin testiä varten. Weelassa on juuri ne mahdollisuudet ja ominaisuudet mitä taljassakin on. Siihen saa kiinnitettyä erilaisia "kapuloita". Voit tehdä hauiskääntöä, kulmasoutua, kick back'a, vipunostoja sekä lukuisia muita hyviä liikkeitä joita normaalisti kotikuntoiluvälineillä ei pysty tekemään. Laitteessa voi vaihdella taljatankoa, yhden käden D-kahvaa sekä tuota nilkkaan kiinnitettävää "taljamansettia".



"Ongelma" esimerkiksi hauiskääntöä tehtäessä kotona voi olla se, että painot ja vastus loppuvat niin sanotusti kesken. Harva haluaa haalia isoa kasaa kahvakuulia ja painoja tangoista puhumattakaan, ne kuitenkin vievät paljon tilaa jos niitä on isompi arsenaali. Weelasta saa vastusta säädettyä yhdestä sataan kiloon!


Tämä laite on mielestäni kotitreeniin hyvä ratkaisu. Se painaa 15 kg mutta se on helppo säilyttää pystyssä seinän vieressä kotona ja nostaa siitä sitten harjoittelua varten lattialle. Mitat laitteella ovat 70x60x20. Se ei vie paljoa tilaa.



Weelan avulla pystyt treenaamaan kaikki lihasryhmät läpi ja harjoittelu on mahdollista siis suurillakin vastuksilla. Laitteen lisäksi tähän "kotikuntosalliin" kuuluu sovellus, jonka avulla voi seurata omaa harjoitteluaan ja kehitystään. Saat myös harjoitusohjelmat, joissa on määritelty sarjat, toistomäärät ja liikkeet. Näin harjoittelu on helppoa ja turvallista (liikkeiden oikeaan suorittamiseen löytyy opastusvideot) jopa aloittelevalle. Yleinen "ongelma" myös monella treenatessa on se, että ei muisteta mitä liikkeitä voisikaan itsenäisesti tehdä. Tai montako toistoa olisi hyvä tehdä. Tämä helpottaa treeniä.



Weelaa ohjataan kännykkäsovelluksella, joka sisältää näitä valmiita harjoitteluohjelmia mutta myös vapaan harjoittelumahdollisuuden. Vastusta voi säätää sovelluksella. Sovellus muistaa myös edelliset vastukset treenikerroilta. Itse laitteessa on akku, ja se ladataan virtapiuhalla jonka jälkeen johtoja ei tarvita. Laite yhdistetään bluetoothilla tablettiin tai kännykkään.


Itse aion testata Weelaa vapaalla harjoittelusovelluksella ja yhdistän tähän tottakai pallolla tehtävää ja oman kehon painolla tehtävää treeniä. Aivan kuten tekisin salillakin. Oma treeni on aina yhdistelmä pieniä käsipainoja, palloa, oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä sekä taljassa tehtäviä liikkeitä. 

Lisää laitteesta voit lukea Weelan sivuilta. Myös Instasta ja Facesta löydät vinkkejä ja infoa @weelatrainer