Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

27.6.2018

Lomafiilistä ja uusia treenivaatteita


Laitetaankin pitkästä aikaa vähän hömppäpäivitystä. En ole tosi pitkään aikaan blogiin laittanut mitään ostoksia, mutta näistä on pakko hehkuttaa teillekin. Oysho on ollut ainakin mulle ihan tuntematon merkki, ja löysin muutaman tosi ihanan treenivaatteen Barcelonan kentältä. Olin yllättynyt miten edullisia ja kivoja vaateet olivat kun tarkemmin liikkeessä niitä katsoin ja sovitin. Trikoot alle kolmekymppiä, ja topitkin edullisia. En tiedä kyllä miten ne pesussa ja käytössä kestävät. Sen näkee kohta. Hyvät ne ovat ainakin päällä.


Reissussa on ihana olla, mutta kyllä se arki vaan on parasta. Tai nyt en voi sanoa arki, sillä olen lomalla :D Mutta kotona oleminen ja lapsen kanssa oleminen. Ja loma on ihanaa. 


Olen tosi kiitollinen siitä missä asutaan. Pääsen suoraan ovesta luontoon ja miten upeaa oli lenkkeillä reissun jälkeen kotihoodeilla. Metsä tuoksui ja linnut lauloi. Oli myös ihana nukkua omassa sängyssä ja päästä omien ruokien pariin.


Tänään itse asiassa olisi vähän töitä kuitenkin luvassa, sillä tapaan mun puolen vuoden PT-paketin ottaneen asiakkaan. Hänellä on ollut aivan huikean upea edistys ja miten onnellinen ja iloinen olen hänen puolestaan. Puoli vuotta meni nopeasti ja ne tulokset mitä sen aikana saavutettiin oli kyllä jotain aivan loistavaa. Puolessa vuodessa voi saada itselleen ihan uuden kropan ja elämän. 

Aurinkoista päivää <3

25.6.2018

Terkkuja Barcelonasta ja asiaa painonpudotuksesta

Terkkuja Barcelonasta. Tänä vuonna olikin todella erilainen juhannus ja neljä päivää meni tuossa kauniissa kaupungissa. Reissu oli todella lomareissu enkä ottanut edes treenikamoja mukaan. Kävelyä tietysti tuli paljon. Paljon hyvää ruokaa, cavaa, aurinkoa ja vähän jotain terveellistäkin ruokaa. Löysin ihanan kahvilan Brunch & Cake, jossa söin vikana reissupäivänä aamupalan. Oltiin rannalla melkein joka päivä, yhtä päivää lukuunottamatta kun lähdettiin shoppailemaan. Ja nyt on aivan ihana olla taas kotona.






Brunch & Cake kahvilassa vihermehu 





Lento tuli aamulla puoli viiden aikaan ja kotona olin viiden jälkeen. Mulla alkoi loma ja aamupäivä on mennyt pyykkiä pestessä. Iloinen yllätys kotiin tullessa oli postilaatikossa Cosmopolitan lehden heinä/elokuun numero, josta löytyy mun suunnittelema porrastreeni. Lisää porrastreenijuttuja löydät myös mun aikaisemmista postauksista täältä.






Olen Faceen ajastanut loman ajalle suosittuja aikaisempia postauksia. Viime viikolla sieltä löytyi esim. Kapeampi vyötärö - Kuuden liikkeen kotitreeni (pääset postaukseen täältä) sekä Nopeampi ja tehokkaampi aamulenkki (tuo postaus löytyy täältä). Ja tulossa on muitakin suosittuja juttuja. Tosin blogi päivittyy varmasti muutenkin lomalla, mutta sen lisäksi tulee myös näitä!

Huomenna postaan Faceen Rasvanpolttoa edistävä ruokavalio -postauksen, jota aion itsekin noudattaa tämän viikon. Syön hyvin paljon sen tyylisesti muutenkin, mutta sen lisäksi otan vähän tuhdimpaa välipalaa (hedelmää ja pähkinöitä) tai jotain pientä herkkua tai leivät kananmunalla. Tai mitä nyt milloinkin. Mutta ruokavalioni pohja on sellainen, että vihanneksia on todella paljon, eläinperäistä proteiinia melko vähän ja hyviä rasvoja ja hiilareita siinä on. Maitotuotteita ei. Postauksen ja ruokavalion löydät täältä. Se on kirjoitettu tänä keväänä.

Kesän korvilla niin moni tuskailee ylimääräisten kilojensa kanssa ja haluaa tiputtaa muutaman. Ongelma painonpudotuksessa tulee yleensä siinä, että pelätään syödä hiilareita tai hyviä rasvoja. Keho tarvitsee niitä ja paino kyllä putoaa vaikka niitä syökin. Oikotietä onneen ei ole. Voi käyttää selluliittivoidetta, voi mennä hypoxiin, voi tilata pikadietin tai vetää paaston tai olla vain syömättä. Kyllä sitä paino putoaa ja kroppa solakoituu, mutta ongelma onkin siinä että se ei ole pysyvää ja kilot ja sentit palaavat heti takaisin jos palaa vanhaan. Olen monta kertaa kuullut, ettei joku uskalla syödä sellaisen ruokavalion mukaan, jossa on hiilareita tai rasvoja niin "paljon". Sitten syödään vähähiilarisen dieetin mukaan, vatsa ei toimi ja painokaan ei välttämättä putoa kun sitä ei pysty noudattaamaan kovin pitkään. Tai syödään "melkein" ruokavalion mukaan, sekään ei toimi. Keskiviikkona tapaan puolen vuoden PT-paketin ottaneen treenattavani viimeisen kerran. Ja hän on loistava esimerkki siitä, miten homma toimii. Puolessa vuodessa karistettuja kiloja parikymmentä. Mutta se vaatii sitoutumista ja ohjeiden noudattamista. Nälkää ei varmasti tarvitse nähdä tai liikkua överisti. Homma on oikeastaan aika yksinkertaista. Mutta en sano että se olisi helppoa. Sen takia on valmentaja tukena ja apuna, jotta toivottuihin tuloksiin päästään.

Itse suosittelen jätän myös viljatuotteet ja maitotuotteet pois. Painonpudotuksessa pitää muistaa myöskin se, että jos unet ei ole kunnossa ja kroppa ei toimi, ei keho ole kovin vastaanottavainen. Jos painonpudotuksen kanssa on ongelmia, kannattaa kriittisesti tarkastella omaa nukkumistaan ja palautumistaan. Ja sitä mitä oikeasti laittaa suuhunsa. Valitettavasti oikotietä onneen ei ole. Sitä voi vetää kolmen viikon tehodieetin, mutta kilot palaavat varmasti sen jälkeen takaisin ellei oikeasti muuta ruokailutottumuksiaan. 

No täällä detox meiningeillä mennään tämä viikko. Aamupalaksi oli tänään kaurapuuroa, jonne laitoin joukkoon liotettuja manteleita ja mustikoita (vitamixillä sekoitettuna). Kyytipojaksi vähän pellavansiemenöljyä. Ja kahvia mustana vähäsen. Tuota ruokavaliota noudatan pilkulleen nyt viikon verran ruoka-aineiden osalta. En sen takia, että pudottaisin painoa, vaan sen takia että kroppa saa sitä helliviä ja puhdistavia ruoka-aineita. Pidän määrät sellaisina, että paino ei putoa vaan enemmänkin kroppa puhdistuu. Kyllähän reissussa tuli syötyä jätskiä, juotua cavaa ja sangriaa ja syötyä viljaa, sokeria ja kaikkea sellaista mitä ei normaalisti. Nyt on ihana palata omiin juttuihin <3

Huippua viikkoa teille kaikille!

18.6.2018

Lomatunnelmissa ja omat suositukset kesälomalukemiseksi


Ihanaa ihanaa maanantaita! Alkukesän kiireet ovat verottaneet blogipostailua, mutta täällä ollaan. Olen jättänyt bloggaamista myös tietoisesti ehkä vähemmälle kun on ollut niin paljon kaikkea muuta. Joskus on annettava itselleen aikaa myös olla. Ja sitä onkin luvassa pian ihan urakalla. Postaustahtikin mahdollisesti kohenee lomalla, tai voi olla että pysyy yhtä vähäisenä mitä se on nyt kesäkuussa ollut. Some kuitenkin päivittyy viikottain ja päivittäin Facebookin ja Instan puolella. Facesta tulet seuraavien viikkojen aikana löytämään suosituimpia postauksia, joita laitan jakoon uudelleen. Aiheet tulevat olemaan laidasta laitaan: treeniohjeita, ruokavalio-ohjeita, lisääntynyttä hyvinvointia kodin järjestämisen ansiosta jne.  

Itse aloitan loman torstaina ja kesälomaa on luvassa aina heinäkuun loppuun asti. Ensi viikolla tosin tapaan vielä muutaman asiakkaan, mutta melkein sen voi jo lomaksi laskea. 


Moni tykkää (ja ehtii) lomalla lukea, joten ajattelin listata omat kirjat TOP10 tähän antamaan teille inspiraatiota jos mietitte lomalukemista. Kirjat eivät ole missään paremmuusjärjestyksessä. Kaikki ovat ihania kirjoja ja löytyvät omasta hyllystäni. Kirjahyllyssä ei KonMari -projektin jälkeen juuri hirveästi kirjoja olekaan, vain ne mihin palaan aina uudelleen ja uudelleen. Näistä kirjoista olen itse saanut todella paljon ja olen lukenut ne useampaan kertaan. 

Kirjoja kesälomalukemiseksi

1. Kaija Juurikkalan kirjat: olen suuri Kaija -fani ja lukenut hänen kirjansa useampaan kertaan. Kirjat tarjoavat herkällä tavalla kirjoitettua loistavaa luettavaa, jotka herättävät itseä myös pohtimaan omaa elämää ja omia ajatuksia uudella tavalla. Lukijalle tarjotaan monia ovia astua omaan sisimpäänsä. 

2. "Kehosi paljastaa mielesi" - mitä oireesi ja sairautesi kertovat sinusta sekä "Muuta ajatuksesi, muutat elämäsi" -kirjat antavat uudenlaista näkökulmaa siihen, miten mieli ja ajatukset vaikuttavat hyvinvointiimme. Käsittelemättömät emotionaaliset ja psykologiset seikat vaikuttavat fyysieen terveyteemme ja tunteilla ja ajatuksilla on yhteys kehon tiettyihin osiin. Jokainen ajatuksesi ja asenteesi muovaa elämäsi kokemukset ja se mitä tällä hetkellä haudot mielessäsi, luo tulevaisuutesi. Ajatuksiaan voi muuttaa ja sitä kautta parantaa terveyttään ja hyvinvointiaan. 

3. Aki Hintsan Voittamisen Anatomia on klassikko, johon olen palannut niin monta kertaa. Luin kirjan ensimmäistä kertaa vuonna 2015 ja se mikä tässä loistavassa kirjassa herätti eniten, oli se miten hyvin hän kertoo levon tarpeellisuudesta ihmiselle. Niin moni perustelee vähäisen unensa tarvetta yksilöllisenä tarpeena. Meidän on vaikea uskoa että suorituskykymme olisi parempi ja terveytemme myös, jos nukkuisimme enemmän. Olen ottanut Hintsan opit itse käytäntöön ja siitä on alkanut myös oma parantuminen vuosia kestäneestä ylirasitustilasta. 

4. Minna Marshin "Intohimo" on ihana kirja. Intohimo syntyy, kun into ja himo, innokkuus ja vahva halu, kohtaavat. Intohimo paljastaa mitä ja kuka olet, mutta sen seuraaminen vaatii rohkeutta. Kirjaa oli ihana lukea, sillä intohimoisesti teen myös omaa työtäni ja sydäntäni kuunnellen aina kaikki päätökset. 

5. "Hygge" on ihana ja helppo hömppäkirja, jonka luin yhdeltä istumalta ja nauroin monta kertaa ääneen vedet silmissä. Hyggeä on selitetty läheisyyden tuomisen taiteeksi, sielun viihtyisyydeksi, rauhoittavista asioista nauttimiseksi ja kaikeksi näiden väliltä. Kukapa ei sellaista kaipaa? Hyvinvointi varmasti lisääntyy kun hyggeilee kunnolla. 

6. Marie Kondon "Siivouksen elämänmullistava taika". Tätä kirjaa saan kiittää siitä, että minulla on ihana koti jota rakastan yli kaiken. Siellä ei ole mitään turhaa (ei ainakaan niin paljon kuin muutama vuosi sitten) ja hyvinvointi on todella parantunut kodin marituksen vuoksi. 

7. Tommy Hellstenin "Saat sen mistä luovut" on suosikkiteos ihmisestä ja muuttumisen ihmeestä. Kirja on syntynyt hänen työskennellessään mentorina ja kouluttajana. Kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä, hän haluaisi saada sen aikaan omilla ehdoillaan. "Tie todelliseen muutokseen kuitenkin kulkee pardoksien kautta." 

8. Haemin Sunimin "Asioita joita huomaa vasta kun hidastaa" on ihana kirja, joka kattaa tiiviisti levon, rakkauden, ihmissuhteet ja henkisyyden. Kirja on samaan aikaan syvällinen ja arkinen, yksinkertainen ja oivaltava. 

Ihania kirjoja ovat kaikki ja nyt alan katsastamaan itselle uutta luettavaa omaa lomaani varten. Aurinkoista viikon alkua kaikille <3

Xo
Hanna

4.6.2018

Niska ja hartiat jumissa tai lapajumi vaivaa - tehokkaat pelastajat yläkropalle


Kuinka monella teistä menee niskat jumiin ja hartiat kiristävät? Varmasti toimistotyötä tekevällä eniten, mutta ihan kenellä tahansa. Treeniä tehdessä oikeat lihakset eivät aina aktivoidu, jos vaikka olkapäät ovat jumissa tai yläselän pienet lapojen välissä olevat lihakset eivät aktivoidu. Silloin olkapäät tekevät tupalasti töitä ja jumiutuvat tuplasti lisää, tai ranka kuormittuu liikaa. Näihin liikkeisiin herää ehkä siinä vaiheessa kun hartiaseudun jumitus on sietämätön tai olkapää kipeytyy

Ei siis niin seksikäs ja trendikäs aihe kuin pakaran kasvattaminen, mutta lupaan että todella paljon hyödyllisempi kuitenkin. Malta siis lukea postaus loppuun ja kokeile näitä liikkeitä, jos kärsit lapajumista tai kireästä hartiaseudusta tai olkapäät tuntuvat jäykille

Hierojalta saa varmasti hyvän avun jumiutuneisiin hartioihin, ja buranakuurilla saa kipeytyneen olkapään tai selän ehkä rauhoittumaan. Mutta olennaista on kuitenkin osata tehdä oikeita liikkeitä niin, että pidät itse huolta siitä meneekö hartiaseutu jumiin vai ei. Venytysten lisäksi tarvitaan myös lihaskuntotreeniä. Pienillä painoilla ja hitaita liikkeitä. Sellaisen normaalin treenin lisäksi. 

Tärkeä osa treeniä on siis myös huoltava treeni, jota on myös oltava ohjelmassa. Ja mitä enemmän vuosia tulee mittariin, sen tärkeämmäksi tuollainen treeni muodostuu. Itselläkin se on ihan treenin perusta nykyään. Ei sitä kolmekymppisenä vielä ajatellut, että keho tarvitsee tällaista treeniä. Mutta malta tehdä myös tällaista huoltavaa treeniä. Se on palvelus itselle. Säästyt loukkaantumisilta, saat enemmän irti treenistä ja vältät jumiutuneet hartiat.

Näillä viidellä liikkeellä parannat yläselän hermotusta sekä olkapäiden liikkuvuutta.

Liikkuvuutta olkapäille ja lisää aktivointia yläselälle



Alaspainallus kylkimakuulla

  • asetu vasemmalle kyljelle ja aseta vasen käsi 90 asteen kulmaan
  • paina oikealla kädellä vasenta kättä tässä kulmassa hitaasti alas ja palauta käsi lähtöasentoon
  • toista 10-20 kertaa molemmille puolille 2-3 kertaa
  • vie käsi niin lähelle lattiaa kuin mahdollista
  • kädessä saa tuntua pieni kiristyksen tunne (kipua ei saa tuntua) ja mahdollisesti kiristävä tunne tuntuu hauiksessa ja ojentajassa, ehkä käsivarressakin

Käden nosto kylkimakuulla
  • aloita 1 kg käsipainolla ja voit sitten kokeilla 2 kg painoa
  • vie kättä ylös 90 asteen kulmassa niin, että kyynärpää pysyy kyljessä kiinni koko liikkeen ajan
  • palauta hitaasti käsi alas 90 kulmassa kohti lattiaa
  • vie käsi niin ylös ja taakse, että tunnet pienen kiristyksen olkapäässä
  • toista 10-20 kertaa molemmille puolille 3 kertaa

Konttausasennossa "lapapunnerrus"
  • asetu konttausasentoon kädet hartioiden leveydellä ja jalat istuinluiden leveydelllä (kädet ovat hartioiden kanssa samassa linjassa ja polvet lantion kanssa samassa linjassa)
  • anna lapojen liukua kohti toisiaan ja laske rintaa kohti lattiaa
  • työnnä itsesi takaisin lähtöasentoon
  • tässä asennossa selkä ei pyöristy
  • keskity lapojen alueelle, tunnetko niiden aktivoituvan?
  • toista 15-20 kertaa 3 sarjana

Käsien nosto etukautta ylös
  • ota 1-2 kg käsipainot
  • nosta kädet etukautta kohti kattoa
  • kädet kulkevat hartioiden leveydellä, kämmenet toisiaan vasten
  • työnnä käsiä eteenpäin (ilman että rintakehä pyöristyy) ja liu'uta lapaluita alaspäin kun nostat käsiä ylös
  • toista 3x15
  • voit tehdä liikkeen myös pallon tai tasapainolaudan päällä

Käsien nosto 45 asteen kulmassa olkapäiden tasolle
  • ota 1-2 kg käsipainot
  • nosta kädet 45 asteen kulmassa olkapäiden korkeudelle
  • käsiä nostaessa yritä painaa olkapäitä alas ja liu'uttaa lapoja alas
  • palauta hitaasti kädet lähtöasentoon vartalon vierelle
  • toista 10-15 kertaa 3 sarjana
Liikkeisiin löydät vielä videon täältä!