Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

29.2.2016

Weekend pics



Kotimaisemissa oltu jo muutama päivä reissun jälkeen ja nyt uuden työviikon alkuun. Oli ihana loma ja jo vähän ikävä omia aamumehujakin. Ja luomukahvia kauramaidolla. Mutta lomalla on ihanaa syödä jotain muuta, jotain muuta kuin aina kotona. Ja toisen keittiössä sa aina vinkkejä omaankin ruuanlaittoon. Loma on lomaa, joka suhteessa. Aika samantyylisesti tuli lomalla syötyä kyllä kuin muutenkin, mutta mehut ja smoothiet jäi vain tekemättä. No ehkä vähän jotain herkkuja tuli kyllä syötyä :) 


Lomalla oli kyllä niin ihanaa. Sai nukkua. Kroppa sai levätä kaikesta treenistä. Venyttelin vain ja kävin vähän kävelyllä. Mieli sai levätä töistä ja arjesta. Sai viettää aikaa rakkaan ystävän luona ja lapsen kanssa. No nyt kotona sitten lauantaina jo sitten oli aktiivisempi päivä. Kävin aamulenkillä ja oli kyllä niin mahtavan kaunista. Perjantaina ei taas "oikeaa" liikuntaa tullut, mutta siivosin perusteellisesti koko kodin. Siinäkin voisi mielenkiinnosta joskus heittää mittarin päälle. 




Sitten lauantaina iltapäivällä kun lapset meni ulos, ajattelin vähän aikaa treenata. Treenin aloitin tekemällä muutamia Pilates -liikkeitä. Se oli alkulämppä. Sitten selinmakuulle pallon päälle ja kuula käteen ja kiertoja. Polviseisonnassa pallon päällä erilaisia heilautuksia, punnerruksia, hauiskääntöjä. Sitten punnersin jalat pallon päällä, kädet tasapainolaudalla. Tasapainolaudalla tein myös kyykkyjä kuulien kanssa sekä yhden jalan maastavetoja. Ja vaikka mitä muutakin :) Aika kevyesti. Puoli tuntia.


Treeniasuna oli Biancaneven kukkahousut ja Lidlin uusi treenitakki. Sopivat hyvin yhteen mun mielestä. Jumppapallo oli jotenkin mennyt loman aikana ovaalin muotoiseksi, teetti tiettyä haastetta pysyä sen päällä. Ilmeisesti kun niitä ei hetkeen käytä, menettää pallo muotoaan. 


lauantain illallinen, yhdessä lapsen kanssa tehty thaikkuruoka
Iltapäivällä oli lapsen fudispelit ja sen jälkeen käytiin vielä uimassa. Monesti aikuiset ei osaa ajatella lasten kanssa puuhailua liikuntana. Lapset saatetaan heivata hoitoon ja mennään itse salille treenaamaan. Eikä siinäkään mitään pahaa ole, mutta mä vietän mieluummin ajan lapsen kanssa yhdessä puuhastellen. Kun lasten kanssa voi uida, riehua ulkona, lasketella, luistella, tehdä kotitreenejä. Vaikka mitä. Tietty se on sitten omaa aikaa mennä tekemään omia treenejä, mutta kyllä mulle parempi mieli tulee pulkkamäestä tai yhteisestä uintireissusta, kuin että kiertäisin kävellen ympyrää vain liikkumisen vuoksi. Tosin mä kyllä nautin yksintehdyistä kävelylenkeistäkin. Omanlaistaan meditaatiota. Mutta vaikka pulkkamäessä voi kiivetä rinnettä edestakaisin, vaikka ei koko ajan laskisikaan. Jutella lasten kanssa ja viettää aikaa

Eilen sitten aktiviisuutta kertyi juuri pulkkamäessä. Huvikseni laitoin aktiivisuusrannekkeen päälle ja parin tunnin pulkkailun aikana kului energiaa melkoisen hyvin. Olo oli mitä mainioin illalla kuulatuntia vetäessä, kun takana oli reilu viikko kehonhuoltoa ja kevyttä kävelyä, vaikkakin oli melko aktiivinen viikonloppu. Unta kyllä tuli paljon viikonloppuna. Mutta tästä se taas lähtee. Melkoisen tiukka työrupeama aina kesäkuun alkuun asti tuntien pitämistä. Tässä työssä pitää osata tarkkaan säätää levon ja lihashuollon määrä, omien treenien ja arkiaktiivisuuden määrä. Liikun varmasti vähemmän kuin mitä moni ajattelisi, mutta viime vuosina on tosiaan ymmärtänyt sen levon ja treenin välisen suhteen. Mikä on sopivasti ja mikä on liikaa. Viime yönä 9 tuntia unta ja heräsin ilman kellonsoittoa. Loma on kai tehnyt tehtävänsä.







Aamulla mä saatoin lapsen kouluun ja tein pienen kävelyn ennen töitä. Upea ilma ja niin kaunis luonto. Illalla avantoon töiden jälkeen. Reipasta viikkoa kaikille!

26.2.2016

Superhalpoja treenikamoja



Tultiin eilen takaisin kotiin. Talvilomat on lomailtu ja tänään alkoi jälleen arki. Oli huippu loma, ihanan rakkaan ystävän luona. Ja nyt on levännyt olo ja hyvä mieli. Ja ihanaa on olla kotonakin taas. Käytiin kentältä tullessa ruokakaupassa. Ostin reissusta sen Pilates -renkaan Lidlistä. Hetken mielijohde, päätin kokeilla kun halvalla sai. Ja eilen löysin Tammiston Lidlistä kuntoiluvälineitä ja -vaatteita kun käytiin ruokakaupassa. Ne oli näköjään tänään sinne vasta tulleetkin. En oo ikinä ostanut Lidlistä mitään sporttailuun liittyvää, mutta nyt oli pakko testata. Sitä vaan huomio kiinnittyi tällä viikolla telkkarissa mainoksiin, joissa näin näitä vaatteita ja tajusin ne bongata kaupasta. Kertoo myös paljon jo se, että olen löhönnyt sohvalla ja katsonut telkkaria. Se onkin ollut niin huippua. Hiihtolomalla on kaikkien aktiviteettien lisäksi relattu ja vietetty ihan normaalia kotioleilua hyvässä seurassa. Housut taisi olla kympin, takki 12 euroa ja kahvakuulat vitosen (nää pienet). Pieniä käsipainojakaan ei saa tällä hinnalla ja pieniä painoja käytän silloin, kun treenaan pallon päällä. 




Tänään "aamutreenin" virkaa toimitti kodin aamusiivous. Muuten olenkin loman aikana vain käynyt kävelyllä, tehnyt vähän Pilatesta, venytellyt ja käynyt tietty pari kertaa laskettelemassa. Loppuviikko menee varmaan sunnuntaihin asti samalla linjalla, hyvä olo kropassa kun se on saanut levätä. 

Loistavaa perjantaita kaikille!

24.2.2016

Koiramaista meininkiä


Viimeinen kokonainen lomapäivä oli tänään. Aamu meni tutulla kaavalla. Nukuttiin pitkään, heräsin aamujumppaamaan Pilatesta ja venyttelemään. Aamiaista ja kaikessa rauhassa liikenteeseen. Tänään ohjelmassa oli huskykoirien katselua ja ihan vain olemista.

Husky Park Napapiirillä oli hauska paikka. Siellä oli 65 koiraa ja heti ensimmäisenä pienet pennut. Yksi pennuista nappasi lapsen hanskan ja sen takaisinsaaminen olikin oma projektinsa. Hoitajatyttö joutui uhrautumaan neljän pennun kynsiin kun lähti pelastamaan tumppua. Saatiin hanska ehjänä takaisin ja jatkettiin matkaa. Katseltiin koiria ja paijattiin pentuja. 

lapsen tumppua metsastämässä
tämä valjakko malttamattomana odotti, että pääsisivät liikenteeseen
näillekin olisi hanskat maistuneet


Loppupäivä meni letkeän rennosti. Piirreltiin, väritin Mindfulness värityskirjaa, nukuin päiväunet, katsottiin telkkaria ja käytiin tunnin lenkillä Jaanan kanssa. Saunottiin ja taas hankeen. Ai tätä hanki/sauna yhdistelmää tulee ikävä. Siinä saa paljon polttavamman tunteen kroppaan kuin avannosta :D Ja eniten tulee ikävä näitä ihania, rakkaita, kultaisia ihmisiä täällä. Ollut niin paras loma. 

23.2.2016

Laskettelijan pohjevenytys ja lomajuttuja



Täällä heräiltiin tänään vasta myöhään, 10 jälkeen :) Olo oli veltto kuin isäntäväen Siiri -kissalla. Jälkikasvu nousi vasta puoli 12. Helposti olisin voinut jäädä sohvalle makoilemaan, ellei olisi pieni, innokas laskija ollut kärttämässä taas rinteeseen. Ja tietty itsestäkin oli kiva mennä kun kerran pääsi. Jaloissa tuntui kuitenkin "mukava" jäykkyys eilisistä laskuista. 45 minuutin venyttelytuokio siitä sitten aamulla tuli ja tokenin laskukuntoon :) Kyllä se parin vuoden tauko näköjään jotain tekee, jäykistää ihmisen :D Venyttelin koko kropan läpi. Vanteen kanssa on tosi kätevää venyttää pohkeita.

Laskettelijan pohjevenytys

Käy selinmakuulle ja ojenna jalat kohti kattoa. Anna painon laskeutua lantion selkäpuolelle, ristiluulle. Rentouta vatsa ja jalat, myös kädet ja ylävartalo. Suorista polvet. Ojenna ja koukista nilkkoja. Vanteella voit vetää varpaita itseäsi kohti ja lisätä venytystä pohkeeseen. Renkaan avulla voit myös pyörittää pientä ympyrää, anna painon siirtyä vuoroin ristiluun oikealle puolelle, alas, vasemmalle ja ylös. Vaihda suuntaa muutaman kierroksen jälkeen. Pyörittelin myös jalkoja yksi kerrallaan. Kun polven pitää suorassa, saa pohkeeseen mainion tuntuman. 


Tänään me sitten laskettiin nelisen tuntia, ei läheskään sellaista settiä kuin eilen. Oli hyvä keli. -5 astetta, ei pyryttänyt tänään ja aurinkokin yritti vähän pilkahdella. 



Hiihtolomarientoja on jäljellä enää yksi kokonainen päivä, huominen. Torstaina lähtee lento kohti koti-Helsinkiä. Nyt nautitaan vielä. Tästä ihanasta seurasta täällä ja lumisista maisemista. Meitä on pidetty kyllä niin hyvin täällä ja ollut ihanan kotoisaa ja leppoisaa. Aivan mielettömän ihana loma ollut, ei täältä raaski edes kotiin lähteä sinne pääkaupungin hektitseen menoon.  




22.2.2016

Rinnettä ja kremppaa



Näin se hiihtoloman neljäs päivä käynnistyi. Tai no ei ihan näin ehkä :) Yksi punaviini piti kyllä saada rinteessä. Ajatelkaas.. Mulla oli ensimmäinen kerta rinteessä kahteen vuoteen. Reilu vuosi sitten liukastuin tuntia vetäessä ja oikean polven kierukan takaosa repesi, sieltä löytyi myös rustovaurio. Joten laskut jäi laskematta viime talvena. Harmitti ihan älyttömästi. Toisaalta olen kiitollinen siitä, että sain polven kuntoon ilman leikkausta.

Aamulla heräsin venyttelemään. On tässä muutakin kuin polvivaivaa :) Heh, kuulostan super raihnaiselta. Kroonisista selkävaivoista kärsiville alaselkää voi kipeyttää istumisen, yksipuolisen rasituksen, staattisten asentojen tai huonon lihaskunnon lisäksi myös tärinä. Mähän kävin Lumiukkopuistossa laskemassa renkaalla. Pulkkamäki ja hurjat laskut renkailla ei oo tehty vanhoja ihmisiä varten :D Alaselkä muistutti heti olemassaolostaan. Eilen aamulla tein Pilatesta ja Method Putkistoa. Tänään aamulla heräsin ja aloitin aamun jälleen Pilateksen ja venyttelyn merkeissä. Käytin mun uutta Lidl:n Pilates -rengasta aamutreeneissä. Ei mun selkä nyt kipeä niinkään ollut, mutta ilman näitä harjoitteita se olisi kipeä.. Oon tässä parin päivän aikana miettinyt niitä ihmisiä, jotka tosiaan kärsivät istumisesta ja huonosta lihaskunnosta, eivätkä huolla itseään. Tai ylipäätään ihmisiä, joilla on tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Liikunta, oikeanlainen lihashuolto ja itsestään huolehtiminen ovat kaiken a ja o. Myös nuorilla ihmisillä. 

Polvi oli jees kuuden tunnin laskemisen jälkeen, mutta jalat ja olotila muuten oli kyllä melkoisen muusia. Varsinaisesti lihakset ei ollut kipeänä, mutta väsähdin ihan täysin. Oli mahtava laskea tänään, kun vertaan laskuja parin vuoden takaiseen viimekertaan. Nyt oli syvät lihakset hallinnassa ja laskeminen oli ihanaa ja helppoa ja vauhtia oli kunnolla. Jee! Niin mahtava tunne. 



Lapsen kanssa oli niin kiva päivä. Hänellä oli uudet sukset ja ensimmäinen kerta mäessä tänä talvena. Sitä riemua! Ja nykyään laskeminen yhdessä on jo tosi helppoa, kun ollaan melkein saman mittaiset. Opetin hänet laskemaan 6 vuotta sitten, alle 3-vuotiaana. Silloin se oli melkoisen raskasta, mutta työ on kantanut hedelmää ja mulla on aivan ihana laskukaveri nykyään. Muistan miten silloin valui itsellä hiki, kun kannatteli velttoa lasta hississä. Tai seuraaavana talvena, kun pudottiin hissistä monta kertaa kun meni sukset ristiin.. Ja onhan näitä kommelluksia vuosien varrella ollut. Mutta nykyään mustat rinteetkään ei ole olleet ongelma enää vuosiin, eikä ole tarvinnut mennä pikkurinteissä kun on tällainen reipas hurjapää mukana. Suosittelen viemään lapset heti rinteeseen ja luistelemaan, kun oppivat kävelemäänkin. 



Ihana päivä ja mahtava oli päästä laskemaan. Pitkästä aikaa. Kiitollinen ja onnellinen <3


21.2.2016

Sunnuntain Pilatesta ja nopea papusalaatti




Sunnuntaista tuli varsin rauhallinen lomapäivä. Nukuttiin kaikessa rauhassa. Mä taisin koko talossa herätä ensimmäisenä. Oma rauhallinen hetki tehdä kotijumppaa. Pilatesta ja muutama joogaliike. 45 minuutin harjoituksen ehdin tehdä ennen kuin muut alkoivat heräillä. Kissat kävi ihmettelemässä mun aamujumppaa. Piti lähteä laskettelemaan, mutta lapsella oli sen verran flunssainen olo, että päätettiin ottaa tänään rauhallisesti ja yrittää huomenna uudelleen. Lauantaina oli pitkä päivä ulkoillen. Ja oikeastaan melko rankka päivä olikin. 




Lomalla on ihanaa olla. Kaikessa rauhassa herätä, syödä aamiaista, istua, jutella, vaan olla.. Vähän niin kuin Minni-kissa kuvassa. Puolen päivän maissa lähdettiin käymään parilla kirppiksellä. Mä en löytänyt mitään shopattavaa, mutta lapsi löysi. Kuitenkin kun käytiin Lidlissä ruokakaupassa, ostin Pilates –vanteen. Se ei todella ollut hinnalla pilattu: 7,95 eur. Huomenna aamulla ehkä jumppaa sitten tämän avulla :) Sitten rentoa ruuanlaittoa, pienet päikkärit, ihan olemista vaan. Ja illalla ulkoilua ja reilu tunnin lenkki. Saunassa on ollut ihana käydä joka ilta, ja hangessa pyörimässä :)



Iltapalaksi lenkin jälkeen Jaanan tekemää salaattia. Kevyt ja maukas iltapala.

Nopea papu/tonnikala –salaatti

2 hengelle

400g pakastepapuja
2 prk tonnikalaa vedessä
mausteet: chiliä, mustapippuria, valkosipulijauhetta, currya
2 rkl oliiviöljyä

Keitä papuja sopivan pehmeiksi, muutaman minuutin. Keitinliemeen voi laittaa ripauksen suolaa. Sekoita tonnikala keitettyihin papuihin. Lisää hieman öljyä ja mausteet ja ripaus suolaa.





20.2.2016

Napapiirin sankarit




Terkkuja Rovaniemeltä. Lennettiin tänne eilen lapsen kanssa. Viettämään kauan odotettua hiihtolomaa. Rovaniemellä asuu Jaana, joka oli meillä lapsena meitä hoitamassa. Ja nyt ollaan Jaanan perheen hoivissa täällä lomailemassa. Eilen illalla käytiin lenkillä, saunottiin ja piti käydä vähän hangessakin pyörimässä :) Tänään sitten vietetty päivää Napapiirillä. Lumiukkomaailmassa talviaktiviteetteja, poroajelulla ja joulupukkia käytiin myös tapaamassa. 



taustalla "Piki" -poro
Lumiukkomaailmassa käytiin laskemassa renkailla jäistä kourua, ihmeteltiin jääbaaria ja igluhotellia. Ja tottakai oli mahtava tavata itse joulupukki. Häntä ei valitettavasti saanut kuvata. 



Igluhotellissa


Rentoa menoa ja lomameininkiä täällä. Mahtavaa hiihtolomaa muillekin lomailijoille!

18.2.2016

Mehustelua ja ruokavaliojuttuja





Tässä on nyt pari kuukautta päivittäistä mehustamista takana. Mehustamista on tullut mehusteltua paljonkin ja oon tartuttanut mun monen ystävänkin siihen. Vihermehut ovat loistava keino vastustuskyvyn parantamiseen, sairauksien ehkäisyyn ja niistä toipumiseen. Vihermehut nimittäin imeytyvät helposti eikä ruuansulatusprosessi käynnisty, koska mehuissa ei ole kuitua kuin vesiliukoisessa muodossa. Näin ruuansulatukseen käytetty aika jää käytettäväksi muuhun, kuten vaikka vastustuskyvyn parantamiseen. 

Usein juon aamuisin vain vihermehun, etenkin jos on rauhallisempi aamupäivä tiedossa. Varsinaisen aamupalan syön tästä parin tunnin kuluttua tai sitten skippaan sen ja syön lounaan. Kun juo vihermehun aamulla, ei tarvitse ruokaa välttämättä heti. Jos nukkuu 8-9 tuntia ja sen jälkeen juo mehun, ja siitä 2-3 tunnin päästä aamupalan, saa suolisto huilia jopa 12 tuntia. Olokin on keyempi. 

Olo on kevyempi myös silloin, kun ruokavalio on balanssissa. Monella on alkuvuodesta lähtenyt painonpudotus käyntiin hyvin, jossain vaiheessa on saattanut kuitenkin sokerinhimo taas ottaa valtaa. Helmikuu alkaa olla puolivälissä ja kesään on vielä aikaa. Jos alkuvuosi on mennyt harjoitellessa painonpudotusta, nyt on hyvä hetki miettiä ammattilaisen tekemää ruokavaliota. Sen avulla onnistut varmasti. Silloin kannattaa harkita sinulle suunnilteltua ruokavaliota. Syöt 4-6 ateriaa päivässä, puhdasta ruokaa, ruokaa jota muukin perhe voi syödä. Lupaan, että et tule näkemään nälkää ja opit aivan uudenlaisen tavan syödä ja pudottaa painoa. Kitudieetit voi unohtaa ja kiloja karisee varmasti. Kesään mennessä ehtii hyvin pudottaa 15 kiloakin. Eli vielä ei ole liian myöhäistä. Maidoton ja gluteeniton ruokavalio, puhtaista raaka-aineista saa sinut voimaan paremmin. Jos innostuit/kiinnostuit, laita meiliä hanna@sportslady.fi.

Täällä tänään vika työpäivä ennen hiihtolomaa. Huomenna lentoon ja Rovaniemelle ihanien ihmisten luo <3

16.2.2016

Cancel Clear Delete



Oletko valittanut tai ollut huolissasi jostain asioista viime aikoina? Tai tuntuuko välillä, että ulkoiset olosuhteet tai tietyt henkilöt ohjailevat elämääsi? Ihan varmasti saattaa tuntua tältä ja välillä olo voi olla tosi voimaton. Monesti saatamme ajatella itsestämme tai arkipäiväisistä asioista aika negatiivisesti. Soimataan itseämme siitä, että ollaan niin rumia ja lihavia ja ei saada mitään aikaiseksi. Tai ärsyynnytään siitä, miten joku toinen ihminen pilaa elämämme. Miten aina tulee jotain. Mitä jos kiinnittäisimme enemmän huomiota siihen kuinka puhumme itsellemme tai itsestämme, tai minkälaista sävyä käytämme asioista kun puhumme muille. Myös liiallinen kahvinjuonti, sokeri, alkoholi tai muuten vain huono ravinto voi synkistää mieltä ja saada sinut ajattelemaan negatiivisesti. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen mitä syöt ja syötkö tarpeeksi usein. Välillä tulee niitä päiviä, että harmittaa asiat enemmän ja joskus taas vähemmän. Silloin kun harmitus alkaa, siitä olisi hyvä päästä pois, jotta koko päivä ei mene piloille. Silloin voi bootata itsensä kuten boottaisit läppärin tai puhelimen. Kun laite menee jumiin, ei auta kuin käynnistää se uudelleen. Joskus uudelleenkäynnistys pitää tehdä pariin kertaan. Mutta yleensä se auttaa. Ja sitten vain lisää vauhtia, mitä jyrkemmät portaat ovat edessäsi. 


Aurinkoista tiistaita ja iloista päivää kaikille <3