Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

28.6.2017

Loma lähenee



Vika työpäivä ennen lomaa käynnistyi aamulenkillä. Oon vaihtanut sykemittaria, ja uusi mittari kertoi lenkin pituuden. Vakkarin aamulenkin pituudesta ei aiemmin juuri ole ollut tietoa, jonkinlainen arvio. Mulla oli pitkään Polarin 360 aktiivisuusranneke. Se on ollut tosi hyvä, sillä se on näiden puolentoista vuoden aikana osaltaan myös opettanut palautumaan. Olen tiedostanut paremmin oman aktiivisuuden tässä työssä. Palautumista on tarvittu ja nyt olokin on ihan loistava. 

Uskalsin nyt luopua rakkaasta kaveristani ja hankin uuden mittarin. Näiden parin päivän aikana on kyllä tullut ikävä sitä Polarin prosenttilukemaa, kun se näyttää päivän aktiivisuusprosentin. Lepopäivinä se on ollut jotain 50 ja 85 väliltä. Parhaimpina (vai pahimpina..?) aktiivisuuspäivinä jopa 300 %. Mutta uusi Suunto näyttää vaikka mitä hauskoja juttuja, esimerkiksi tänään aamulla kävelemäni reitin :) Sen avulla voi etsiä myös muiden hyväksi havaittuja reittejä jos olet vaikka reissussa! Roomassa me kyllä katsotaan enemmän karttaa ensi viikolla kuin sykemittaria, mutta ehkä tälläkin ominaisuudella on joskus käyttöä? Se näyttää myös käyrää harjoituksen intensiteetistä, joten siitä on hyvä seurata milloin sitä lusmuilee lenkillä. Onko se juuri se kohta missä kaivat puhelimen esiin kun yksin käveleminen kyllästyttää ;)


On kyllä ihanaa kun loma alkaa. Lomalla odotan yhteistä aikaa lapsen kanssa ja aion opettaa häntä soittamaan pianoa. Se on ollut hänellä haaveena jo pitkään, mutta fudistreenien määrä ei ole jättänyt aikaa soittotunneille. Eilen löysin vanhat Aaron -piano-opukseni ja aloin opettaa häntä itse. Opetan niin kauan kuin osaan ja sitten nähdään onko innostusta soittotunneille. Tässä siis yksi kiva kesäharrastus meille molemmille! Oli ihan mielettömän kiva ilta.

Lomalla aloitan myös itse uuden harrastuksen: golfin. Golf kärpänen puri pahasti juhannuksena Pickalassa ja huomiselle on varattu ensimmäinen opastus Pron kanssa. Perjantaina olisi tarkoitus mennä pelaamaan. Oon kyllä niin innoissani. Jotain tavoitetta liikuntaan ja kehitykseen. 

Tärkeintä lomassa on kuitenkin se, että ehtii levätä ja nähdä ystäviä. Ja tottakai se, että ehtii tekemään kaikkia kivoja juttuja. Viime kesäloma meni kodin maritukseen. Sen verran aktiivinen luonne kuitenkin olen, että jotain puuhaa pitää aina olla. Ja juuri sellaista puuhaa mikä on vastapainoa liikunnalliselle työlle. Erinomaista vastapainoa oli maritus ja nyt tulee olemaan pianonsoitto ja golf. Silloin mielikin lepää. Pianonsoiton voisin elvyttää ehkä myös omalta osaltani? Tietysti liikunta ja treenit kulkee tässä ohella kuten ennenkin ja kesällä siihenkin on enemmän aikaa, kun voi keskittyä pelkästään omaan liikkumiseen ja omiin treeneihin. 



 Lenkin jälkeen puristin aamumehun. Tänään siihen tuli kesäkurpitsaa (joka jäi eilisestä thaikkuruuasta mitä tehtiin), porkkanaa, sitruunaa, limeä, omenaa ja inkivääriä. 





Aamupalaa jouduin vähän soveltamaan kun munat oli loppu. Usein teen puuron kanssa munakkaan, mutta nyt kaivoin pakkasesta marjoja.. Nekin oli tosi lopussa. Joitain tyrnejä löysin ja niistä tuli hyvä smoothie kun lisäsin suklaan makuista heraprotskua ja vähän chia -siemeniä.

Heinäkuun pidän lomaa, mutta tavoitat minut kuitenkin hyvin meilitse loman aikana. Heinäkuun viimeisenä sunnuntaina jatkuvat kahvakuulatunnit taas Kumpulassa Intianpuistossa ja PT-ohjaukset aloitan heti elokuun alussa. Sinne voi kysellä treeniaikoja tai tiedustella PT-valmennuksesta hanna@sportslady.fi. Ja yrityksissä vedän myös niin kahvakuulaa kuin Pilatesta tai syvävenyttelyäkin, joten myös näistä kannattaa laittaa hyvissä ajoin kyselyä. Joitan aikoja löytyy vielä syksyyn. 

Ihanaa ja aurinkoista päivää teille! Nyt kutsuu työt!

27.6.2017

Kesätreenivinkkiä



Kuinka moni teistä on jo lomalla? Mä oon hidastanut jo työtahtia ja on ollut aivan ihanaa tehdä omia treenejä. Sunnuntaina fillaroin portaisiin treenaamaan, eilen taas pyöräilin Viikin lintutornille TRX:t repussa. Kevyt treeni ulkona. Sen olisi toki voinut tehdä kotonakin, kun olisi kiinnittänyt narut oviankkurilla oveen. Jotenkin tää kesä vain houkuttelee kuitenkin treenaamaan ulos. Mun mielestä on ihanaa ja kaunista juuri tällä hetkellä. Tietty olisi kiva kun olisi vähän lämpimämpi, mutta ei tää todellakaan mua haittaa. Mutta luonto on nyt kauneimmillaan ja raitista ilmaa riittää. Hyttysiäkään ei ole kauheasti :)


Käytän TRX:ää myös usein asiakkaiden treeneissä. Se on helppo ja tehokas tapa treenata oman kehon painolla. Itse ei usein tule tätä treeneissä käytettyä, ehkä osittain kotitreenin yhtenä osana. Harvoin teen tällä kuitenkaan koko treeniä. Eilen kuitenkin kevyttä jumppaa puun alla. Sai keho aavistuksen palautua, sillä tänään on illalla kovempi treeni sitten taas luvassa. 


Reipasta tiistaita teille ja menkää tekin ulos treenaamaan. Oman kehon painolla pystyy myös tekemään hyviä treenejä. Ensin 15 minsan pyöräily johonkin kivaan ja kauniiseen paikkaan, sitten treeni ja jäähdyttelypyöräily takaisin!

26.6.2017

Sunnuntain porrastreenivinkit


Porrastreeni on aina huippu tapa tehdä kova treeni. Juhannuksen jälkeen sitä kaipasi kunnon höykytystä. Viime viikolla kuitenkaan "oikeita", kovempia, treenejä ei tullut kuin tiistaina. Muutoin liikkuminen oli sitten kävelyä ja venyttelyä. Ja tottakai lomailua, kun kerran oli lomaa neljä päivää. Kesäloma kyllä onkin mulle sitä, että nyt saa keho kerrankin huilia. Ja sitten on taas mahdollisuus myös tehdä kovempia treenejä, kun ei tarvitse työssä väsyttää kroppaansa. Palautuu omista treeneistä paremmin, joten niitä voi taas tehdä. 




Meiltä fillaroi Herttoniemeen vartin. Sen takia suosin aina Hertsikan portaita. Mieluummin ajan pyörällä kun lähden autolla. Malminkartanon rappusiin on vähän pidempi matka, ja yhtä tehokkaan treenin saa lyhyemmissäkin rappusissa. Itse asiassa tehokkaaseen porrastreeniin ei välttämättä tarvita edes superpitkiä rappusia. Viime kesänä tein porrastreeniä myös Käpylän urheilupuistossa, vaikka siellä ei montaa askelmaa edes ole. Lapsen fudistreenien aikana sai hyvän treenin myös itselle. 



En tykkää käyttä offeja tai muita myrkkyjä, mutta hyttysiä tuolla Herttoniemessä aina riittää. Tätä taisin viime kesänä jo hehkuttaa: Apothecaryn Aroma Sprayta. Tämähän on siis oikeasti luomutuoksu, mutta sen lisäksi se toimii karkoittaen ötökät. Pullo on repussa mukana ja suihkaus sitä välillä lisää, jos hyttyset innostuvat. 



Eilinen treeni kulki jotakuinkin seuraavasti:

1) kävely portaat ylös 
2) kävely portaat ylös astuen joka toiselle askelmalle
3) juoksu portaat ylös
4) kävely portaat ylös niin, että toinen jalka "potkaisee" taakse ja pakaran rutistus samalla (tästäkin on enemmän vanhoissa treeneissä selitetty)
5) sama juttu mutta askellus joka toiselle askelmalle
6) sama kuin yllä, johon lisättän vielä potkun jälkeen polven nosto eteen ennen kuin astut seuraavalle askelmalle
7) hyppyjä ensimmäisellä porrasaskelmalla vuorojaloin 40, sitten pinkaisu juoksulla ylös seuraavalle tasanteelle ja näin edeten ylös asti
8) portaiden keskellä askellusta penkille: 12 per jalka (tähän yhdistin vielä polven nostoa jotta pakara saadaan paremmin töihin) --> juoksu ylös --> hölkkä alas ja sama juttu vielä kolmeen kertaan
9) kävelyä pari kertaa ylös
10) tasajaloin kyykkyhyppyjä ylöspäin joka toiselle portaalle hyppien: 10-15 hyppyä, palautus kävellen alas ja sama uudestaan muutamaan kertaan
10) viimeisellä kerralla alas kyykyillä, jolloin istahda edelliselle portaalle kun astut alas

Hölkällä tulin useimmiten aina alas, pari kertaa ehkä kävelin.. Mahdollisesti saatoin tehdä jotain muutakin kuin nämä. Tunnin kulutin yhteensä rappusissa. Pyöräilyä portaisiin tuli 15 min ja sama takaisin, eli koko treenin kesto oli 1,5h. Rankka treeni. Keskisyke oli 140 ja huiput 180. Porrastreeneihin löydät vinkkejä oikean sivupalkin "Porrastreeni" -tunnisteesta

Ja todellisuudessa sykkeet oli varmaan vähän enemmän, en edelleenkään luota tähän Polarin aktiivisuusrannekkeeseen (se näyttää sykkeet vähän pienempänä ja kestää että mittari kipuaa todellisten sykkeiden tasolle). Tosin olen hankkinut tämän mittarin puolitoista vuotta sen vuoksi, että ymmärrän paljonko aktiivisuutta päivän aikana tulee. Eli paljonko sitä kaipaa lepoa. Käänteisessä merkityksessä siis. Yleensä mittari hankitaan sen vuoksi, että liikkuisi tarpeeksi. Mittarin hankkimisen jälkeen paino onkin pudonnut muutaman kilon ilman sen kummempia dieettejä. Ihan vain sillä kun on levännyt ja palautunut tarpeeksi. Palautuminen onkin monen tämän alan ammattilaisen ongelma, ja sitten sitä painoa alkaa helposti tulla kun keho ei enää palaudu ja toimi. 


Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja ihanaa lomaa lomalaisille <3

Xo 
Hanna

25.6.2017

Juhannustunnelmia



Täällä on juhannukset juhlittu ja eilen palailin jo kotiin. Tänäkin vuonna se sujui oikein rauhallisesti ja oli kiva juhannus hyvässä seurassa. Mä en ole koskaan viettänyt mitenkään railakasta juhannusta, parasta se on aina ollut perheen ja rakkaiden parissa. Ja oli ihanaa, kun tänä vuonna oli pikkuisia tyttöjä seurana. Ja sai viettää myös kummitytön kanssa aikaa. Ja pääsi pois kaupungista. Viime juhannus tuli vietettyä kotona, nyt oli ihana päästä vähän vehreämpään ympäristöön. Toivottavasti teilläkin on ollut mukava juhannus. 


Liikuntaa on kyllä tullut, mutta myös tottakai sitä herkutteluakin. Juhannusaattona tein aamulenkin kotona ennen kuin ajelin Pickalaan mökille. Juhannuspäivänä tuli myös tehtyä aamulenkki aikaisin aamulla, kun lähdin lenkittämään veljen mäyristä. Oli kiva saada lenkille kaveriakin :)  


Koiran kanssa oli ihana kävellä. Mullahan on ollut ihan älytön koirakuume jo pitkään, eikä tää ainakaan sitä helpottanut. Kävely on ihanaa, mutta vielä ihanampaa se on kun siinä on joku pointti. Esimerkiksi uudet maisemat mihin tutustua, koiran ulkoiluttaminen, vauvan työntäminen kärryissä tai miksei vaikka golf..


Nyt oli ihana kävellä uusissa maisemissa, koiran kanssa, katsella Pickala Golfin kenttiä samalla. Mä oon suorittanut green cardin parikymppisenä, mutta aikaa ei koskaan ole ollut tuolle harrastukselle. Löytyisikö siihen nyt aikaa kun lapsikin on jo sen verran iso, että tuntuu tätä omaa aikaakin löytyvän joskus. Täällä oli muutenkin ihana liikkua, sillä ihmiset tervehtivät toisiaan aina. 



Eilen venyttelin melkein tunnin verran, venyttelyt oli jääneet vähiin tältä viikolta kun keskiviikko ja torstai meni Tallinnassa. Alkuviikosta kyllä tuli venyteltyä, mutta olen tottunut joka päivä käyttämään siihen vähintään vartin joten kyllä se kropassa tuntuu jäykkyytenä. Etenkin viime yön jälkeen kun nukuin 13 tunnin yöunet. Kyllähän se jäykistää kun noin pitkään paikallaan makaa :D


Nyt olenkin ollut ihan kotitunnelmissa tänään. Aamulenkkiä, venyttelyä, rullaamista, pyykinpesua.. Kauniisti ovat avautuneet nuo Tallinnasta tuodut pionitkin. 



Ensi viikolla on vähäsen vielä töitä, sitten alkaa loma. Fudista ja fudisturnausta on myös ensi viikolla, joten fudismutsimeiningeissä menee aika sitten taas hyvin. Tämä viikko olikin melkein lomaa kokonaan, kun oli reissu ja juhannus. Tulevalla lomalla on vähän suunnitelmia, mutta myös väljää. Silloin voi tehdä mitä huvittaa ja silloin lomakin on enemmän lomaa, kun kaikkea ei ole suunnitellut ja aikatauluttanut etukäteen. 

Syksylle olen suunnitelmat jo tehnyt ja syksy alkaa olla mukavasti täynnä. Joten jos olet suunnitellut personal trainingia syksyyn, kannattaa olla pikaisesti yhteydessä. Joitain vakkariaikoja vielä löytyy. 



Ihanaa sunnuntaita kaikille. Mä mietin pyöräilenkö tästä nyt uimaan vai portaille tekemään hikisen sunnuntaitreenin..

23.6.2017

Reissukuvia


Terkkuja Tallinnasta ja hyvää juhannusta kaikille. Tuli vierailtua taas naapurimaassa ja kotiuduin eilen illalla. Tehtiin keskiviikkona parin päivän tyttöjen reissu Hennan kanssa, ja Tallinnassa saa joka kerta aikaiseksi ihan tosi kivan miniloman. Hyvässä seurassa vielä reissusta todellakin nauttii. Käytiin kampaajalla ja laitettiin kynnet. Yövyttiin kivassa hotellissa, syötiin hyvin ja herkuteltiin. Ja shoppailtiinkin. Ja matkalla syön kyllä kaikkea, kotona voi olla sitten vähän tarkempi mitä suuhunsa laittaa. Mutta lomalla kuuluu nauttia!

Mä olen matkustanut tosi paljon Tallinnaan. Varmaan into käydä siellä sai alkunsa jo ihan nuorena kun Ulla-tädillä oli siellä työ ja asunto. Tuli käytyä usein siellä ja nähtyä erilainen puoli kaupungista. Tehtiin muuta kuin perinteisiä turistijuttuja, koska täti asui siellä ja osasi näyttää kaikkia kivoja paikkoja. 

Lähiaikoina teen postauksen, jossa kerron omat vinkit kivaan Tallinnan lomaan, mutta nyt muutama kuva meidän reissusta. Telegraaf -hotellissa yövyttiin Vene -kadulla. Se on tosi tosi kiva hotelli!




Koska otettiin aikainen aamulaiva, meillä oli aikaa hyvin ensimmäisenä päivänä tehdä kaikkea. Käytiin hoidoissa, lounaalla, kaupoissa ja käveltiin kaupungissa.




Illallista syötiin tällä kertaa Rataskaevu16 -ravintolassa. Varasin sinne pöydän jo reilusti viikkoa aikaisemmin. Etenkin jos on isompi seurue, tai edes enemmän kuin kaksi, pitää varauksen kanssa olla todella aikaisin liikkeellä. Nytkin ravintola oli aivan täynnä siihen asti että keittiö suljettiin. 





Rataskaevun ruuat oli todella todella hyvät ja hintataso erittäin edullinen. Kannattaa ehdottomasti varata täältä pöytä jos menet Tallinnaan. 







Torstaina aamulla luovutettin huone, jätettiin kamat hotellille ja otettiin bussi alle ja ajettiin Ulemiste -ostoskeskukseen. Siellä oli tosi paljon kivoja kauppoja ja ravintoloitakin. 



Kukkia toin taas kotiin mukana. Pionit maksaa täällä 3 euroa kappale, kun Helsingissä niistä saa maksaa jopa 8 euroa..




Ehdittiin vielä iltapäivällä Telliskiveen. Käytiin kahvilla Kivi Paber Sakset gluteenittomassa ravintolassa. Sitten kamat hotellilta, kukat matkaan ja kotia kohti. Tallinkin uusi Megastar on tosi kiva laiva ja nopeakin.

tyrni raakakakkua Telliskivessä
Tänään on ollut ihana herätä omasta kodista. Kävin aamulenkillä, puristin mehuprässillä porkkanainkivääri mehun, söin puuroa ja munia aamupalaksi. Ihan sellainen arkimeininki taas. Ja nyt auton pakkaus ja mökille juhannuksen viettoon. Ihanaa juhannusta kaikille!