Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

14.7.2018

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja painonpudotus osa 2

Muodonmuutos tai elämäntapamuutos on niin paljon enemmän kuin treeniohjelma ja ruokavalio. Ihmiskehoon vaikuttaa optimaalisesti tehdyn treenin ja syömisen tai nukkumisen lisäksi ennen kaikkea se millaiseksi olosi koet tai millaisia ajatuksesi ovat. Siihen vaikuttaa myös ystäväpiirisi ja koti missä asut. Voitko hyvin ystäviesi kanssa ja onko kotona hyvä olla ovat iso osa hyvinvointia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja voin kertoa, että viimeiset seitsemän vuotta elämästäni ovat olleet todella opettavaisia. Mutta se mikä eniten vaikuttaa on uni.

Huhtikuun postauksessa vuosi sitten kirjoitin aiheesta "Kilpirauhasen vajaatoiminta ja painonpudotus". Sitä on käyty lukemassa tuhansia kertoja. Postaukseen pääset täältä
vuoden 2014 huhtikuussa ja kesäkuussa
Vaikka 2014 onnistuin hyvin pudottamaan kiloja, oli kroppa siltikin vielä sekaisin ylirasituksesta (lue edellisestä postauksesta miksi) eikä se toiminut normaalisti. Olen ollut todella varovainen kiloja karistaessa, että se tapahtuu kehoa kuunnellen. Vuosi sitten tuota postausta kirjoittaessa, pudotin pari kiloa ja nyt alkuvuodesta olen pudottanut vielä kolmisen kiloa. Nuo viimeiset tiputtamani kilot lähtivät kun keho oli terve. 

Tällä hetkellä on kropassa sama olo kuin silloin seitsemän vuotta sitten. Ympyrä on sulkeutunut ja seitsemän vuoden rankka vaihe elämässä on ohi. Elimistö ja keho toimivat nyt. Näillä liikuntamäärillä voin syödä jäätelöä joka päivä jos huvittaa. Neljä vuotta sitten olisi keho imaissut jokaisen kalorin jäätelöstä ja turvottanut minut hetkessä. Kun joskus kuulee sanottavan, että ei tarvitse kuin katsoa herkkuja päin ja lihot jo pelkästään siitä. Ei kauhean kaukaa haettua. 

vuoden 2018 kesäkuussa
Ja sitten se uni.. Kaikilla meillä on varmasti ollut unen kanssa vaikeuksia. Sitä ei vain tahdo saada tarpeeksi. Joko pienet lapset valvottavat, tai työstressi tai muut murheet. Elämä pitäisi kuitenkin pyrkiä rauhoittamaan sellaiseksi, että unta tulee tarpeeksi. Koska siitä lähtee kaikki. Keho ei ole vastaanottavainen jos unta ei tule tarpeeksi. Itse jouduin opettelemaan nukkumisen väkisin uudelleen. Olin ennen aina hyväuninen ja nukahdin heti ja nukuin sikeästi aina aamuun asti. Pahimmillaan stressin vuoksi uni ei tullutkaan ja oli täysin vakio, että valvoin aamuyöstä 3 ja 5 välillä jolloin kortisoli hormoni on koholla. 

Alkuvuoden aikana olen omassa ruokavaliossa muuttanut vielä sen, että syön proteiinia murto-osan siitä mitä joskus. Ihminen ei tarvitse eläinperäistä proteiinia niin paljon ja kasvisvoittoisella ruualla pärjää hyvin ja pysyy terveenä.  Olen lisännyt tuhdimpia hiilareita (en kuitenkaan vehnää tai sokeria) sekä hyviä rasvoja (näitä olen lisännyt huomattavasti). Olen viimeisen vuoden aikana myös jättänyt ruokavaliosta kokonaan pois kaikki lisäravinteet sekä vitamiinivalmisteet. Mittautan vuosittain veriarvoni ja alkuvuoden mm. maksa-arvoni olivat todella hyvät verrattuna vuoden takaiseen. Olennaisesti en ruokavaliossa muuttanut mitään muuta kuin lopetin erilaisten vitamiinien syömisen. Miten keho reagoi erilaisten apteekin käsikauppalääkkeiden yhteisvaikutukseen, sitä ei tiedetä. Ei tiedetä myöskään sitä mitä maksa tykkää erilaisten vitamiinien popsimisesta. Saatikka sitten jos näiden purnukoiden lisäksi otetaan sitä sun tätä jauhetta eri purkeista. Itse olen elävä ihmiskoe tästä asiasta, maksa-arvot ovat tällä hetkellä yhtä hyvät kuin parikymppisenä (ennen kuin aloin käyttää mitään lisäravinteita tai popsia vitamiineja..).

Erilaisia dieettejä on olemassa vaikka kuinka, mutta aina kun ne perustuvat osaksi purnukoihin tai lisäravinteisiin, pitäisi hälytyskellojen soida. Ihmisille pitää keksiä jatkuvasti myytävää. Valitettavasti myöskään oikotietä onneen ei ole. Tietysti otamme mieluummmin ruokavalion, joka lupaa karistaa kilosi hetkessä eikö niin? Näissä ruokavalioissa on myös se vaara, että ne vain sekoittavat kehon, vaikka paino aluksi lähtisikin. Puhtaaseen, oikeaan ruokaan perustuva ruokavalio ei ole niin seksikäs, vaikka sillä saataisiin kuitenkin pysyvimmät tulokset aikaiseksi. Houkuttelevampaa on myöskin poistaa kehon sisäinen tulehdustila ostamalla purkki jotain öljyä jos se ratkaisee ongelman. Ruokavaliolla ei ole väliä jos otat öljyä joka päivä.. Sanon aina, että popsimalla turhia lääkkeitä tai lisäravinteita on sama asia kuin maalaisi homehtuneen talon. Maali ei poista ongelmaa. Ihminen on kärsimätön. Kaikki pitäisi saada nopeasti, mieluiten heti. 

Good things take time

Maltti on valttia ja oikotietä ei siis onneen ole. Lopulta kyse on aina elämäntapojen muuttamisesta, myös minun kohdallani. Kohti hyvää oloa stressaavien vuosien jälkeen pääsin nukkumalla enemmän, tekemällä vähemmän töitä ja tekemällä enemmän merkityksellisiä asioita ja viettämällä aikaa oikeassa seurassa sekä muuttamalla treenin aivan erilaiseksi. Stressaantuneen kehon kanssa tärkeämpää on hidastaa kuin vähentää syömisiä. Ja syömällä laihtuu. Olen tosi kiitollinen tällä hetkellä siitä millainen vartalo minulla on. Se on vahva, se on terve ja se toimii. Ja se on antanut elämän maailman ihanimmalle lapselle <3 Fyysisesti olen varmasti elämäni parhaimmassa kunnossa, nyt 41-vuotiaana.  


Mielelläni kuulisin myös teidän kommentteja aiheesta? Oletko itse kärsinyt kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Sana on vapaa.

Ihanaa viikonloppua ja nyt tuli ne kauan odotetut helteetkin tänne pääkaupunkiseudullekin vihdoin! 

3 kommenttia:

  1. Hei kiitos hyvästä ja mielenkiintoisesta postauksessa. Mitä tuhdimpaa hiilareita olet lisännyt? Itselläni tuntuu että tuo aineenvaihdunta on stopissa enkä ole nukkunut ilman apuja (tällä hetkellä melatoniini ja atarax joka on allergialääke mutta väsyttää) yli kymmeneen vuoteen. Kortisolit ovat varmasti koholla mutta kilppariarvot ovat olleet ok. Nukkuisin jos pystyisin ja siksi minua aina vähän ärsyttää kun ihmiset puhuvat siitä miten tärkeä se on... tiedän sen ja jos pystyisin nukkuisin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän liittyi siis vielä kaksi kysymystä :-) eli millä tasolla arvosi olivat ja miten konkreettisesti opit nukkumaan uudestaan?

      Poista
    2. Kiitos kommentista. Olen lisännyt enemmän riisiä, bataattia, banaania ja sen tyylistä hiilaria. Aiemmin saatoin siis mennä pitkälti kasvis/protsku/rasva meiningillä eli aika vhh oli syöminen kun painoa vain tuli ja tuli.. Toki sitä aiemminkin oli ruokavaliossa mutta nyt on varmasti 3x määrä siihen verrattuna.

      Tiedän miten ärsyttävää on kun puhutaan, että pitää nukkua eikä se ole helppoa. Itsellä siihen toimi kuitenkin ainoastaan se, että vähensin liikuntaa, vähensin töitä, stressi väheni ja sitten vain jäin sänkyyn aamulla sen sijaan että olisin pompannut 5-6 aikaan ylös. En tehnyt myöskään rakastamiani aamutreenejä varmaan kahteen vuoteen. Nukuin. Se ei aluksi ollut helppoa ja vaati kärsivällisyyttä vain jäädä sänkyyn, mutta vähitellen keho tottui siihen ettei ole pakko nousta aikaisin. Ja myös kun vähentää menoja (kivoja menoja myös), on siitä apua. Elämä pitää rauhoittaa jopa "tylsäksi". Toivottavasti näistä oli apua :) Ihanaa viikonlopun jatkoa!

      Poista