Sports Lady®

Sports Lady®

28.12.2019

Epäonnistumisen ja lyödyksi tulemisen voima



Olen pohtinut kovasti sitä mitä haluan ensi vuodelta. Mitä asioita toivon elämältä. Mitä haluan toteuttaa. Mitä aion tehdä. Millaisen haluan ensi vuoden olevan ja mihin suuntaan haluan elämääni viedä. Mistä saan inspiraation, mistä motivoidun ja mitä haluan? Mikä minua ajaisi ensi vuonna kohti tavoitteitani. Ajavatko tavoitteita kohti minua vain tuska ja ikävät asiat?

Elämä on tällä hetkellä hyvin. Ei ole suurta surua, kriisiä, lyödyksi tulemisen tunnetta, ahdinkoa, sairautta (itsellä tai lähipiirissä) tai mitään ikävää. Paljon on tapahtunut ja paljon tapahtui vuoden 2018 lopulla ja 2018-2019 vuoden vaihteessa. Tällaiset asiat ovat minulle kun polttoainetta. Kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Saan virtaa siitä mitä enemmän vastoinkäymisiä tai ikävää joudun kokemaan. Nousemalla tilanteista, joissa olo tuntuu todella lyödylle, eikä valoa tunnu näkyvän missään, osoitan kaikille niille epäilijöille tai pahaa puhuville ihmisille sen että pystyn. Ja minä onnistuin. Onnistuin nousemaan.

Vuonna 2019 näytin että pystyin. Toteutin monta haavetta, unelmaa. Kehitin itseäni, kirjoitin kirjan, tein töitä ja tämä vuosi oli todella hyvä ja antoisa. Opin itsestäni paljon. Opin ymmärtämään muita. Opin elämästä. Ei se ollut helppoa. Oli oikeastaan aika raskas vuosi, vaikka ihana. 

Monella on elämässään vaikeita asioita, meillä kaikilla oikeastaan. Osalla ei niin paljon. Mutta itse toivon epäonnistumista tai vaikeita hetkiä ihan jokaisen kohdalle. Sellaisia asioita jotka sattuvat, jotka tuntuvat pahalle ja asioita joista et voisi kuvitella sillä hetkellä nousevasi. Ja seuraavaksi toivon, että näytät kaikille miten nouset näistä tilanteista. Haluan että yrität. Haluan että kaivat itsestäsi sen rohkeuden ottaa seuraavan askeleen, ja vielä seuraavan ja vielä seuraavan. Ja toisille tällaisia vaikeuksia ja ikäviä asioita on suotu enemmän kuin yhden ihmisen edes tulisi kestää. Elämä ei ole reilua, mutta kaiken voi hyödyntää voimavarana. 


Meistä ei tule sellaisia joita meistä on tarkoitettu tulevan. Meistä tulee ihmisiä jotka itse päätämme suunnan elämällemme, kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Vaikeuksien ja epäonnistumisten kautta meillä on mahdollisuus kehittyä ja tulla sellaiseksi kun on tarkoitettu. Ne pitää osata hyödyntää. Aloittaessani NLP opinnot, piti jokaisen kertoa pienryhmissä miksi oli koulutuksessa. Kerroin oman tarinani. Pystyin tekemään sen itkemättä. Sitten eräs ryhmän jäsenistä katsoi minua ja sanoi niin kauniisti ja lämpimästi minulle, että sinusta tulee Hanna juuri tämän takia niin hyvä valmentaja. Silloin kyyneleet virtasivat pitkin poskiani. Päätin, että otan todella irti kaiken tästä koulutuksesta. Silläkin uhalla, että hävettää heittäytyä asioihin.

Kukaan ei tule tekemään asioita puolestasi. Kaikki voima ja taito ja se tahto ovat jo sinussa. Jokaisen meistä sydämessä on ääni, joka kertoo meidän pystyvän vielä parempaan. Mutta kuinka siihen päästään? Kuinka motivoida itsensä ja kuinka onnistua? Olemme erilaisia ja kaikilla ei toimi sama kaava. 


Minulle on useasti sanottu se, että olen aivan uskomaton ihminen joka vain toteuttaa ja tekee asioita. Että minulle se on helppoa. Päätän ja teen. NLP Master koulutuksessa minulta haluttiin mallintaa sitä miten toteutan asioita ja miksi se on helppoa. Kuinka sen siis teen? Asioiden toteuttaminen on helppoa minulle. Päätän ja toimin ja teen, mutta en ole mitenkään ihmeellinen tyyppi tai sen ihmeempi kuin kukaan muukaan. Minut erottaa monesta muusta ihmisestä se, että osaan kääntää myös vastoinkäymiset voitoksi. Osittain asioiden toteuttaminen on myös lapsuuden selviytymiskeino. Keino tulla näkyväksi silloin kun on hyvä asioissa. Että minut huomattaisiin. Että kelpaan. Taito joka minussa myös on, on se että kun epäonnistun tai saan lokaa niskaani, nousen joka kerta. Joka kerta myös vahvempana. Uudestaan ja uudestaan. Nykyään minua ei edes kiinnosta mitä joku muu minusta ajattelee, sillä kukaan muu ei ole elänyt minun elämääni eikä voi todella tietää millaisia asioita olen kokenut ja joutunut kestämään. Epäonnistun ihmissuhteissa, epäonnistun työjutuissa, epäonnistun monissa asioissa. Mutta jokainen epäonnistuminen vie minua eteenpäin. Kasvan, opin, muutun ja tulen paremmaksi versioksi itsestäni. Kukaan ei voi täysin tietää sinunkaan tarinaasi. 

On kyse sitten painonpudotuksesta tai mistä tahansa asiasta elämässä, asiat eivät aina heti onnistu. Ne ottavat oman aikansa. Tärkeää on se, että ei koskaan luovuta. Ja silloin kun epäonnistuu, ei saa koskaan luovuttaa, sanoivat muut mitä tahansa. Et koskaan tule toteuttamaan unelmiasi tai haaveitasi, tavoitteitasi tai päämääriäsi, jos annat yksittäisen epäonnistumisen muokata ajatteluasi ja antaa sen tulla pitkän aikavälin muutokseksi. Tai välität muiden mielipiteistä. Myös muiden ihmisten totuus on heidän totuutensa, ei sinun totuutesi tai absoluuttinen totuus. Sellaista ei olekaan. Aina pitää nousta ja yrittää uudelleen. 

Olen oppinut luopumaan täydellisyydestä tai sen tavoittelusta. Täydellisyys on este onnistumiselle, näin uskon. 

Sinä onnistut - tee elämäntapamuutos ja toteuta unelmasi -kirjassa on lähes 500 sivun verran ohjeita siihen kuinka sinä onnistut. Olen pyrkinyt hidastamaan ajatteluani ja purkamaan osiin, tähän kirjaan ja sen lukuihin kaiken sen mitä olen itse viimeisen kymmenen vuoden aikana oppinut. 


Tehdään ensi vuodelle tavoitteet ja tehdään siitä upea vuosi!

2 kommenttia: