Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

17.5.2019

Yritysliikunta ja 7 keinoa parantaa hyvinvointia työajalla


Ajattelin kirjoittaa hieman yritykseni tarjoamista palveluista muille yrityksille. Blogissa enemmän ovat korostuneet aina personal training -jutut ja monipuoliset hyvinvointia käsittelevät jutut, mutta huomasin että yritysten liikunnasta en ole täällä vuosien varrella juuri kirjoitellut vaikka se on yksi iso osa työtäni. Minulla on kokemusta myös siellä toisella puolella olemisesta, kun 12 vuoden ajan tein istumatyötä ennen alanvaihtoani 2010.

Aika on varmasti kallisarvoisin resurssimme nykypäivänä ja on upeaa miten moni yritys tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuuden liikkumiseen työajalla. Minulla on ilo ohjata viikottain useamman yrityksen tunteja ja inspiraation tähän postaukseen sain erään asiakasyritykseni perustajalta, CEO:lta, Susanna Rantaselta, kun keskustelimme treenaamisen lomassa Deloitten hiljattain julkaisemasta raportista, Johtamisen trendeistä 2019. Olen valmentanut Susannaa jo neljän vai viiden vuoden ajan ja heidän yrityksensä Emine, on tarjonnut henkilöstölleen jo vuosia liikunnallisia hetkiä työpäivien lomaan. Eminessä olemme venyneet musiikin tahdissa, tehneet Pilatesta kynttilän valossa ja säännöllisistä kehonhuoltotuokioista on tullut kaikille odotettu juttu. Olen vuosien aikana seurannut ilolla kuinka hieno henki Eminessä on aina ollut ja kuinka hyvää huolta he pitävät työntekijöistään. 

Blogissaan Susanna on myös avannut hiljattain ilmestynyttä tutkimusta johtamisen trendeistä ja poimin heidän infograafistaan minun alani koskettavan osuuden ja kävin tutustumassa raporttiin Deloitten sivuilla. Johtamisen trendeissä TOP10:ssä vuonna 2019 korostuvatkin työn merkityksellisyys ja työntekijän palkitseminen (Deloitte: 2019 Global Human Capital Trends). 

Kuinka itse sitten näen asian ja kuinka työnantaja voi vastata työntekijän odotuksiin työn merkityksellisyyden osalta ja osoittaa välittävänsä työntekijöistään? Mm. järjestämällä ohjattua liikuntaa työajalla. Liikunnan tukemiseen käytetään yleisimmin yksilöllisiä tukimuotoja (smartum, epassi jne), mutta tutkimukset osoittavat, että yhdessä liikkumisen tukeminen motivoi parhaiten myös vähemmän liikkuvia. Tällaiset edut ovat hienoja, mutta nykypäivän työelämässä työntekijä odottaa työnantajalta jo paljon enemmän, kokeakseen työnsä vieläkin merkityksellisemmäksi. Odotus välittämisestä on laajentunut nykyään myös työajan ulkopuolelle, ja monella arki ja sen haasteet vievät ison osan ajasta ja mahdollisuuksia säännölliseen liikkumiseen ei aina ole. 

Myös työntekijän palkitseminen voidaan tehdä osittain tarjoamalla liikunnallisia mahdollisuuksia työpäivän lomaan. Raportin mukaan taloudellisen palkitsemisen ohella niin sisäisesti kuin ulkoisestikin korostuvat täysin muut asiat kuin taloudellinen kannustin.

Se on toki yleisesti tiedossa ja tutkimustuloksetkin sen osoittavat, että yrityksissä sairauspoissaolojen aiheuttamat kustannukset ovat merkittävä menoerä. Työkyvyn ylläpito yrityksessä nousee tärkeäksi kilpailutekijäksi. Liikunnan lisäämisellä on mahdollista parantaa merkittävästi työssä ja työn jälkeen jaksamista, niin henkisesti kuin fyysisestkin. Palautumisesta puhutaan paljon ja tällä mahdollistetaan myös parempi palautuminen kun työpäivään saadaan taukoa. 

Tällä hetkellä vedän muutamissa yrityksissä säännöllisesti rentouttavia venyttelytunteja, vahvistavia kahvakuulatunteja joissa hiki virtaa ja monipuolisia kehonhuoltotunteja joissa yhdistyy Pilates, venyttely ja jooga. Tunnit ja virkistyspäivät ovat aina räätälöitävissä kunkin yrityksen tarpeiden mukaan. Omaa kuntosalia ei tarvitse yrityksessä olla, eikä suuria liikuntaan tarkoitettuja tilojakaan. Kokoushuoneen pöydät on nopeasti järjestelty uudelleen ja tilalle saadaan hetkeksi rivi jumppamattoja ja liikunnasta nauttivia työntekijöitä. 


7 vinkkiä liikkumiseen työpäivän aikana

Mutta tarjosi yrityksesi sitten liikunnallisia hetkiä tai ei, niin työpäivän aikana kannattaa ehdottomasti nousta ylös pöydän äärestä ja liikkua mahdollisimman paljon, välttää istumista. Tuttua hommaa monelle istumatyötä tekevälle, mutta näiden kertaus ei koskaan ole pahitteeksi, sillä kiire usein syö tätä itsestä huolehtimista työpäivän aikana. 

1. Kävele aina portaat 
2. Kävele työkaverin työpisteelle sen sijaan että tartut puhelimeen
3. Järjestä kahden hengen palaverit ulkona kävellen
4. Nouse välillä tuolista ylös venyttelemään
5. Kannusta ylintä johtoa tukemaan istumista vähentävää ja liikkumista suosivaa työskentelytapaa (kävelypalaverit..)
6. Muovaa sosiaalisia normeja sellaiseksi, että ne sallivat kokouksissa seisomisen 
7. Tee töitä päätteellä myös seisten, jos sinulla on sähköisesti säädettävä työpöytä

Ja tottakai kun ilmat ovat näin hyvät, suosittelen kävelemään tai hyötyliikkumaan työmatkat. Tai edes osan niistä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti