Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

15.8.2017

Liikunta ja hyvän kierre


Kesälomat on loppuneet monilla ja työt ovat täydessä vauhdissa. Ehkä loman vaikutuksetkin ovat jo nollautuneet kun töitä vain riittää. Kesken työpäivän olisikin hyvä pitää pieni tauko. Yleisimmin töistä irroittaudutaan lounaan ajaksi, mutta lounastauon voisi käyttää välillä myös muilla tavoin. Vielä kun on kivat kelit, mikset tekisi pientä kävelyä kesken työpäivän? Tai lähtisi nopeasti salille jos sellainen löytyy työpaikalta tai sen läheltä. Jopa 20 minuutin treeni riittää, aikaa ei tarvita paljon. Itse harrastin tätä toimistossa työskennellessäni. Käsilaukkuun lenkkarit ja trikoot, nopea kipitys läheiselle salille, 20 min treeni, pikasuihku ja takaisin työpaikalle. Aikaa meni reilusti alle tunti. 


Nykyään käyn yrityksissä pitämässä tunteja kesken heidän työpäiväänsä. Se irroittaa työntekijöiden ajatukset hetkeksi ja virkistää. Venyttelytunnit esimerkiksi ovat aivan ihanteellisia kesken työpäivän. Yhdessä yrityksessä venytellään säännöllisesti, toisessa porukka tulee taas kahvakuulatunnille viikkopalaverin jälkeen. Yksityisyrittäjiä, PT-asiakkaitani, käyn myös liikuttamassa kesken tai ennen työpäivän heidän kotonaan. 

Liikunta kesken työpäivän vähentää tutkitusti väsymystä iltapäivällä ja ennen kotiinlähtöä. Energiatason onnistunut ylläpito päivän aikana edistää töistä palautumista. Siitä puolestaan alkaa hyvä kierre, jota voi kutsua palautumisen spiraaliksi. Kun palautuu hyvin työpäivän aikana, jaksaa paremmin vapaa-ajalla. Ja kun palautuu myös vapaa-ajalla niin jaksaa töissäkin paremmin. 

No mikä sitten avuksi, jos päivällä liikkuminen yksinkertaisesti on mahdotonta? Silloin kun lähdet töistä lopen uupuneena, et oikein jaksakaan tehdä asioita työpäivän jälkeen. Sohva kutsuu helposti.. "Palautumisen spiraali" tuntuu mahdottomalta ajatukselta? Töiden jälkeen kannattaa tällöin tehdä pieni lenkki lähimetsässä, sen sijaan että lähtisi vetämään salille kovan treenin. Luonnossa liikkuminen tutkitusti myös kohentaa mielialaa ja hyvinvointia. Ja jos olet yhtään aamuihminen, mikset tekisi pientä kävelylenkkiä tai treeniä aamulla ennen töihinlähtöä. Silloin loppupäivä on pyhitetty perheelle ja muulle tekemiselle! 

Jos väsymys kuitenkin vain jatkuu päivästä ja viikosta toiseen ja liikkumiseen ei vain riitä virtaa, pitää keskittää ajatukset palautumiseen. Palautuminen on järjettömän tärkeää, ja moni uuvuttaakin itsensä täyttämällä kalenteria viikosta toiseen. Myös kivat menot uuvuttavat. Aikaa on jätettävä myös lepäämiseen. Sitten jaksaa sen liikkumisenkin ja pääset käsiksi hyvän kierteeseen ja parannat omaa hyvinvointia ja jaksamistasi! Moni lopettaa valiltettavasti liikkumisen, koska ei jaksa työnteon ja liikkumisen yhtälöä. Työntekoa ei voi lopettaa, liikkumisen voi. Mutta sitä juuri ei kannattaisi tehdä. Kun liikut säännölliseti, parannat terveyttäsi, mielialaasi ja jaksamistasi töissä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti