Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

12.4.2018

Ruokapäiväkirjaa, back to basics


Ruokapäiväkirjaa on toivottu, ja ajattelin avata reissun jälkeisiä syömisiä teille sen muodossa. Matkalla ja lomalla pitää herkutella, tosin senkin voi tehdä maltilla. Sokeri on ainakin itselle sen verran addiktoiva juttu, että kun sitä antaa itselleen luvan syödä, niin vastaavasti herkkuja tekee myös sen jälkeen mieli päivittäin. Eli, loman jälkeen pitäisi sitten pysyä tiukkana ja lopettaa päivittäinen kakkujen nauttiminen. Lisäksi myös pienikin alkoholin nauttiminen tekee jo sen, että herkkuja tekee mieli. 

Ennen pääsiäistä olinkin pari viikkoa täysin puhtaalla ruokavaliolla ja ilman herkkuja. Se on varmasti ollut pisin aika moneen vuoteen, etten ole ottanut mitään hyvää niin pitkään aikaan. Lomareissun jälkeen on tehnyt mieli kyllä makeaa, mutta olen ratkaissut asian ottamalla pari palaa tummaa suklaata. Sitä on mennyt kyllä joka päivä tällä viikolla, sen pari palaa.

Kuitenkin aina kun syön herkkuja, nautin niistä. En soimaa itseäni sillä hetkellä, enkä sen jälkeen. Jos päättää syödä jotain hyvää, siitä pitää myös nauttia. On joskus todella vaikea olla sellaisessa seurassa, jossa seuralainen jo valmiiksi kokee pahaa mieltä herkkuja ostaessaan tai niitä syödessään. Tai pahimmassa tapauksessa jos toinen jättää herkut väliin ja moralisoi sinua kun syöt jotain hyvää. 

Joka tapauksessa, vaikka suklaa on älyttömän hyvää, on älyttömän ihana myös palata omiin syömisiin. Detoxin myötä leipä on jäänyt oikestaan pois ruokavaliosta kokonaan arjessa. Samoin turha napostelu. Mieluummin sitten reilut annokset kunnon ruokaa. Usein virhe on syödä liian vähän, jolloin sitten tekee mieli napostella kun energiatasot ovat vähissä. Ja onhan se ihan tapa myös.

Lauantain ruokapäiväkirja, back to basics

Aamupala:
Vettä ja sitruunaa
Veteen keitetty gluteeniton kaurapuuro
Kotimaisia mustikoita ja liotettuja manteleita Vitamixillä muussattuna puuron päälle
Pellavansiemenöljyä tl
Luomukahvia kauramaidolla

Välipala:
Itse puristettu vihermehu, jossa ainekset luomua:
kurkku
sitruuna
lime
inkivääriä

Clipperin nokkosteetä

Lounas:
Savustettua lohta
Täysjyväriisiä
Salaattia
Rucolaa
Avocadoa
Oliiviöljyä
Paprikaa 
Sekä pannulla kevyesti öljyssä ja valkosipulissa paistettua kesäkurpitsapastaa ja tomaattia 

Välipala:
Itse puristettu vihermehu

Kuivatusta voikukasta teetä

Päivällinen:
Sama kuin lounas, mutta kalan tilalla kananmunaa

Clipperin detox teetä
Pari palaa tummaa suklaata

Torstain ruokapäiväkirja


Aamupala klo 7:
Vettä ja sitruunaa
Veteen keitetty gluteeniton kaurapuuro
Kotimaisia mustikoita ja liotettuja manteleita Vitamixillä muussattuna puuron päälle
Pellavansiemenöljyä tl
Luomukahvia kauramaidolla

Välipala klo 10.30:
gluteeniton kaurapuuro veteen keitettynä
2 dl mustikoita
1 rkl kookosöljyä puuron joukkoon
pari palaa raakasuklaata

Luomukahvia ja kauramaitoa

Lounas klo 14:
Paistettua kuhaa
Salaattia
Rucolaa
Avocadoa
Tankoparsaa
Oliiviöljyä

Välipala klo 17:
Itse puristettu vihermehu (kurkku, lehtikaali, sitruuna, lime, inkivääri)

Välipala klo 20 tunnin jälkeen kun laitoin päivällistä ja valmistelin lapselle eväitä koulua varten huomiselle:
glunteeniton kaurapuuro 

Päivällinen klo 21:
Sama kuin lounas

Pari pientä suklaamunaa kun katselin lapsen huoneessa kun hän näytti uutta peliä mulle 

Tällä viikolla tulee varmasti otettua taas viikonloppuna herkkuja, sillä meillä juhlitaan 11-vuotiaan synttäreitä. Teen lapsen lempparia suklaakakkua, sitten tulee toistakin suklaista kakkua ja teen myös raakasuklaakakkua (lähinnä itseäni varten, en tiedä miten innoissaan sukulaiset siitä on, mutta mun mielestä se on parasta). Ja silloinhan sitä voi viikonloppuna vähän herkutellakin kun elää muutoin siivosti viikolla. Ylipäätään mulla on tapana vapaapäivänä syödä jotain hyvää, mitä ikinä mieli tekee. Se pitää aineenvaihdunnankin käynnissä ja tekee erityisen hyvää myös mielelle. Mutta joka päivä sitä ei valitettavasti voi tehdä, jos haluaa pitää linjoistaan huolta. 

Ihanaa viikonloppua sinulle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti