Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

5.10.2017

Ajatuksia ruokavalioista ja lihaton lokakuu


Loistavaa torstaita! Täällä viikko mennyt taas töitä tehden ja olen koittanut paljon myös esivalmistella ruokia, tehnyt isompia satseja, jotta joka päivä ei tarvitsisi montaa kertaa kokata. Ja tämäkin viikko on mennyt ei niin glamöröösisti, meikittömästi ja jumppavaatteissa kiitäen. Ensi viikolla on onneksi pientä reissua luvassa, joten sitä saa sitten laittaa taas mekon päälle ja jättää hiukset auki. Koska vettä on tullut aivan hulluna, olen käynyt kaksi kertaa salilla tekemässä omaa treeniä metsässä lenkkeilyn sijaan. Ihan kivaa vaihtelua. Salilla en ole ollutkaan moneen kuukauteen, en muista koska. Sanoin irti mun salikortinkin 24/7:lle koska en sitä käytä. Nyt tuohon kodin viereen, samaan kortteliin, avataan marraskuussa sali. Halpa on sekin ja ajattelin joskos sinne ottaisi kortin. Voisi vaikka lenkit tehdä välillä sisätiloissa jos tällaista sadetta jatkuu koko syksyn ja talven. Tänään kuitenkin aamulenkki ulkona vaikka vähän satoikin. Ihanaa oli. Mieluiten liikun ulkona, silloin saa raitista ilmaa. Tällä viikolla on ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa tuntunut siltä, että pää voisi periaatteessa olla kipeä.. Vaikka ei se ole ollut. Mutta huomaa heti raittiin ilman puutteen kun siihen on tottunut.



Ruokameiningit on menneet taas kasvispainotteisemmaksi. Katsoin jokin aika sitten Netflixistä dokumentin "What the Health". Ihmiset eri puolilla maailmaa ovat ryhtyneet vegaaneiksi nähtyään elokuvan. Enkä yhtään ihmettele. Kyllä se itseäkin mietitytti. Dokumentissa käsitellään ruuantuotantoa ja erityisesti "perinteisen ruokavalion" tuomia terveydellisiä ongelmia. No kuten mihin tahansa ravintoa ja ruokaa käsittelevään asiaan, niin tähänkin, suhtauduin terveellä maalaisjärjellä. En lopettanut kananmunien ja kalan syöntiä dokumentin katsottuani. Vaikka täytyy myöntää, että mieli teki. Selvää on sekin, että lautasmallin noudattaminen ja myös Suomessa perinteisesti terveelliseksi koettu ruokavalio ei välttämättä olekaan niin terveyttä edistävää, minkä takia meillä syödään todella puhdasta ruokaa. Tuntuu, että ruuan merkitystä sairauksien ehkäisemisesä ei millään tahdota hyväksyä. Vaikka juuri ruokavaliolla on iso merkitys niin sairauksien parantumiseen kuin niiden ehkäisemiseenkin. 

Viime vuosien aikana olen kyllä tullut hyvin tietoiseksi erilaisista riskeistä mitä missäkin ruuassa tai ruoka-aineessa piilee ja sen vuoksi nykyinen ruokavalio on mahdollisimman puhdas. Syön oikeaa ruokaa. Eläinperäisistä tuotteista olen jättänyt pois punaisen lihan jo yli 20 vuotta sitten, maitotuotteet (viime vuosina) mukaan lukien juustot, vähentänyt huomattavasti broileria (saatan syödä sitä kerran kahdessa viikossa). Eli oikeastaan kananmunat ja kala on ainoat eläinperäiset jutut omassa ruokavaliossa tällä hetkellä. Kaikki "superfoodit" ja lisäravinteet olen myös jättänyt pois. Ainoa superfoodiksi luokiteltava juttu kaapissa on tällä hetkellä kookosöljy. Sitä käytän ruuanlaitossa sekä hiusten ja hampaiden hoitoon.

Mutta vielä syömisestä on todettava, että syön maalaisjärkeä käyttäen. En koe huonoa omatuntoa jos syön herkkuja tai jotain sellaista mikä ei kuulu omaan, normaaliin ruokavalioon. Ne ajat ovat onneksi ohi. En myöskään laske kaloreita tai vahdi energiamääriä. Tieysti joku roti siinä on oltava, mutta pääasiassa en sellaisille uhraa ajatusta juurikaan. 




Kuitenkin lokakuun alettua, törmäsin tänäkin vuonna "lihaton lokakuu" asiaan ja ehkä sen innoittamana (dokumentti takaraivossani) päätin syödä entistäkin kasvispainotteisemmin. Yksi lemppari "pikaruokani" on tabboulleh -salaatti, jonka reseptin löydät täältä. Sitä teen todella usein ison kulhollisen jääkaappiin, josta sitä on helppo ottaa kiireessä. Salaattiin olen yhdistänyt nyt muutaman kerran valmiita kasvispihvejä (vaikka periaatteeni on välttää kaikkea tällaista eineshuttua..), koska ainakin nuo ovat tosi hyviä. Ostin kun ystävä kehui. Kalan kanssa tabboulleh sopii hyvin myös. Ja joskus ihan pelkästäänkin. Pelkkä kasvisruoka ei vain millään pidä nälkää loitolla..

Tällä viikolla tein myös inkiväärishottia isomman satsin jääkaappiin. Joka aamu teen yleensä mehun, mutta välillä on kiva säästää aikaa ja oikaista. Mehu säilyy kuitenkin muutaman päivän kun siinä ei ole inkiväärin ja sitruunan lisäksi muuta. Kyllä puhtaasti ja terveellisesti syömiseen menee aikaa kun tekee itse kaiken, joten välillä on ihan kiva päästä helpommalla. 




Syöminen ja ruokavalio on aina jokaisen oma juttu, enkä omia ajatuksiani tuputa vaikka maitotuotteita nauttivalle ihmiselle (tosin koulun terveydenhoitajaa oli pakko valistaa muutama vuosi sitten kun hän suositteli lapselle 7 lasia maitoa päivässä ja ihmetteli miten maitoa ei meillä juoda lainkaan). Kaikkein tärkeintä on se, että ruuasta nauttii ja elämä ei saa olla liian vakavaa syömisten osalta. Herkuista pitää nauttia ja viiniä pitää välillä juoda. Mutta mitä puhtaammin syöt, sitä paremmin voit. Ja terveyden lisäksi myös iho ja hiukset voivat paremmin kun saavat hyvää ravintoa. Kauneus tulee aina sisältä. Kun suolisto voi hyvin, sen huomaa ihon kunnossakin. 

Ja eihän meistä kai kukaan ole täydellinen. Itse yritän nauttia elämästä, olla stressaamatta syömisistä, mutta kuitenkin ravita kehoani sellaisella ravinnolla mistä se saa virtaa ja elinvoimaa. Ja tärkeää on olla myös esikuvana ja roolimallina lapselle. En halua, että hän alkaa neuroottiseksi ruuan suhteen vaan oppii siihen normaalin suhtautumisen ja osaa tehdä tervellisiä valintoja. Ja myös että hän saa puhdasta ruokaa, jolla jaksaa treenit ja koulun. Jos sen tähän loppuun jotenkin yritän kiteyttää. 

Ihanaa torstai-iltaa teille. Mä lähden vetämään vielä illan toiminnallisen treenin tunnin :)

Xo
Hanna

3 kommenttia:

  1. Hei, mäkin olen käyttänyt noita Mexican kasvispihvejä ja ovat kyllä tosi hyviä. Hyvin harvoin mäkään tykkään ostaa valmisruokia, mutta jotain poikkeuksia on ja nämä kuuluu niihin. Mulla on meneillään lihaton lokakuu, vaikka välillä on kyllä tarkoitus syödä kalaa, että ihan 100% lihattomalla ei mennä. Mun blogissa on helppoja, arkeen sopivia kasvisruokareseptejä, jos haluat käydä kurkkaamassa :)

    Ihanaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Emma! Kyllä täälläkin kalaa syöty, mutta joitain päiviä sitten ihan kasvismeiningillä. Kiitos, mä käyn kurkkaamassa. Ihanaa viikon alkua :)

      Poista
  2. Moikka! Mistä saat proteiinit, kun syöt vähän eläinperäisiä tuotteita? Itse olen koko ajan myös vähentänyt lihan syöntiä, ja ottanut prodet pavuista, linsseistä ja kikherneistä ja välillö kananmunista. Kananmunia ei vain viitsi koko ajan syödö ja linssit, pavut ja herneet turvottaa tosi paljon. Ostin jotakin proteiinijauhetta ja vasta kotona katsoin tarkemmin ja huomasin sen sis. makeutusaineita, joita koetan välttää. Aion silti pussini käyttää sitkeästi loppuun pikkuhiljaa.

    VastaaPoista