Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

9.1.2019

Goal Digger - tee tavoitteet ja muuta elämääsi



Vuoden vaihde meni ja ehkä teit uudenvuoden lupauksia? En varsinaisesti tee itse tällaisia (lukuunottamatta tämän vuoden lähinnä henkisen puolen lupaustani), mutta tavoitteita on hyvä olla aina. Näin pääset tavoitteeseesi todennäköisemmin. Kirjoita ne ylös. Minulla oli viime vuoden jääkaapin ovessa postit lappu johon kirjasin kolme tavoitetta. Katselin niitä joka päivä jääkaapin avatessani useita kertoja. Niitä kirjoittaessa ne tuntuivat jopa vähän suuriltakin, mutta realistisilta kuitenkin. Vuoden lopussa poistin lapun jääkaapin ovesta, tavoitteet oli saavutettu.

Työpaikoilla on tavallista kirjata itselleen tavoitteita, joita sitten käydään esimerkiksi puolivuosittain läpi. Vuosi on kuitenkin mielestäni parempi aika tavoitteiden läpikäymiseen. 

Tänä vuonna ajattelin kirjata tavoitteita vähän laajemmin ylös itselleni, kolmella eri osa-alueella joita ovat henkilökohtaiset tavoitteet, terveydelliset tavoitteet sekä yritykseen liittyvät tavoitteet. Tässä sairastaessa on ollut aikaa miettiä tällaisia asioita kun universumi on niin sanotusti pysäyttänyt. Olen myös lukenut paljon inspiroivaa kirjallisuutta, löytänyt tätä kautta upeita tyyppejä joiden elämää ihanilen ja katsoin myös Netflixistä dokumentin Tony Robbins - I'm not your guru. Dokumentin katsottuani, päätin että luen hänen kirjansa. Luin jostain, että Tony Robbinsille oli nuorena suositeltu Napoleon Hillin kirjaa "Ajattele oikein - menesty!". Myöhemmin hänen mentorinsa oli kysynyt Robbinsilta montako kertaa hän oli kirjan lukenut. Vastaus oli kerran. Oliko hän ymmärtänyt kirjan. Vastaus oli ei. Sen jälkeen hän oli lukenut kirjan seitsemään kertaan. Samaa kirjaa mainitaan useiden ihmisten elämäntarinoissa: Oprah Winfrey (joka oli lukenut kirjan 13 kertaa..), Richard Branson, Mark Zuckenberg, Bill Gates, lukuisat huippu-urheilijat. Minäkin laitoin kirjan tilaukseen. 

Periaatteessa olen todella tyytyväinen tämänhetkiseen elämään. Arki on hyvää, aikaa on paljon lapsen kanssa, pidän työstäni, koti on järjestetty ja turha tavara karsittu ja meillä on ihana koiranpentu. Elän terveellisesti, syön puhdasta ruokaa, nukun tarpeeksi (nyt kun koirapentuvaihe alkaa olla ohi) ja olen ymmärtänyt palautumisen ja levon merkityksen. Olen viimeiset vuoden ollut hyvin perusterve. Mutta nyt olen kuitenkin ollut niin syysloman kuin joululomankin kipeänä. En ole vieläkään tervehtynyt. 

Aina löytyy parannettavaa ja tavoittelemisen arvoisia asioita elämästä. Jos et tavoittele mitään, voit olla varma että junnaat samassa pisteessä vuoden kuluttua taas. 

Jos siis haluat muuttaa elämääsi, 
tee tavoitteet ja unelmoi!

Henkilökohtaiset tavoitteet

Alan tehdä enemmän
- käyn enemmän teatterissa, taidenäyttelyissä ja konserteissa. Ne ovat viime vuonna jääneet vallan.. 

Haluan enemmän 
- omaa aikaa
- asettaa rajoja siihen kuinka käytän energiani, minä päätän kuinka haluan itseäni kohdeltavan ja millaista käytöstä en hyväksy muilta ihmisiltä

Haluan vähemmän
- negatiivisuutta, mitä on moni ihminen ja some pullollaan (omat uskomuksensa pystyy aina muuttamaan aina negatiivisesta positiiviseksi. Silloin kun uskomukset ovat hyviä, vedät myös puoleesi magneetin lailla kaikkea hyvää!)

Teen ensimmäistä kertaa
- listaan itselleni omat "mentorit", ihmiset joiden elämäntyötä ihailen ja alan lukea heistä kertovia kirjoja tai heidän kirjottamiaan kirjoja
- listaan itselleni tärkeitä ja minua vahvistavia positiivisia uskomuksia ja lupaan lukea listan ääneen joka aamu ja ilta (sanotaan, että kun toistaa tällaisia vahvistuksia 30 päivän ajan, uskomukset itsestäsi ovat muuttuneet. Kun jatkat vielä 60 päivää, ne ovat muuttuneet osaksi luonnettasi!)

Minua vahvistavat positiiviset uskomukset voisivat olla esimerkiksi:
olen kiitollinen
olen luova
opin kaiken
olen positiivinen
olen kaunis
olen terve
olen vahva
pystyn mihin vain
hyviä asioita tulee tapahtumaan tänä vuonna
olen positiivinen
olen älykäs
löydän parisuhteen
jne.

Terveydelliset tavoitteet

Alan tehdä enemmän
- käyn avannossa enemmän, uiminen ja avanto jäivät viime vuonna liian vähiin

Haluan enemmän 
- omaa aikaa rauhoittumiseen ja palautumiseen
- aikaa ystävien kanssa

Haluan vähemmän
- flunssia

Teen ensimmäistä kertaa
- lähden itse hyvinvointilomalle, jonkun toisen järjestämälle, vastapainoksi sille että järjestän kursseja ja tunteja itse

Työhön liittyvät tavoitteet

Alan tehdä enemmän...

Haluan enemmän... 

Haluan vähemmän...

Teen ensimmäistä kertaa...

Työhön liittyvät tavoitteet olen kirjannut itselleni henkilökohtaisesti ylös yrityksen tavoitteina ja strategiana.

Samassa yhteydessä on hyvä pohtia asioita, jos mietit että sinulla on jokin ihana ja iso unelma minkä haluat toteuttaa? 

Unelmia.. 

...pitää olla aina ja ne kannattaa puolestaan unelmoida niin isoiksi että jopa vähän huimaa. Tavoitteet on taas hyvä asettaa realistisiksi, mitä voit vuoden aikana saavuttaa. 

Mutta pohdi myös samalla:

  • mikä on estänyt sinua menestymästä?
  • mikä on estänyt sinua elämästä unelmaasi?
  • mikä uskomus, käytös tai tunnepuolen tapa on estänyt sinua?
  • mitä asioita on ollut tielläsi?
  • mikä on sisällä oleva ristiriitasi?
  • mikä on estänyt sinua elämästä ansaitsemaasi unelmaa?
  • mitä olet sietänyt tähän asti ja onko se yhä elämässäsi?
  • millainen on sinun tarinasi?

Mutta mikä sitten on elämäsi tarkoitus? Entä elämäsi päämäärä? Tai mikä on sinun tärkein unelmasi? Isoja kysymyksiä vai mitä? Mutta tulevaisuutemme tarvitsee suunnan. Ja tulevaisuus muodostuu niin unelmistamme kuin päämääristämme. Päämäärän ja unelmien ero on siinä, että päämäärä on joko elämäsi tärkein unelma tai koko elämänmittainen yleinen päämäärä. Päämäärän lisäksi meillä on hyvä olla unelmia jokaiselle elämämme osa-alueelle, esimerkiksi noilla mitä ylempänä jaottelin. Joku toinen voi jakaa osa-alueet eri tavalla. Tämä on minun jakoni. 

Loppuillan taidan jatkaa tuota omaa dokumenttini täyttämistä, osan tässä siitä teille jo avasinkin. Ja katson mitä muita kirjoja laitan vielä tänään tilaukseen!

Unelmoikaa isosti!

Xo
Hanna



2 kommenttia:

  1. Hei,

    ja kiitos näistä tavoitekysymyksistä! Tämä oli mukava tehtävä ja sopi jotenkin itselleni tähän hetkeen täydellisesti. Itseasiassa tosi mielenkiintoinen juttu, työskentelen terapeuttina ja monesti kaikenlaista sitä tulee asiakkaiden kanssa juteltua mutta (liian) harvoin sitä on viimeaikoina pysähtynyt näiden kysymysten äärelle itse ja nyt niin tein! muutoinkin mahtava blogi, harvoin kommentoin mutta tosi usein luen, kiitos. toivottavasti olet jo tervehtynyt ja kaikkea hyvää kevääseen sinulle!

    Leena

    VastaaPoista
  2. Heippa Leena,

    Aivan ihana kuulla. Kyllä teki itsellekin hyvää kirjoittaa näitä asioita ylös. Se konkretisoi mun mielestä vaan niin hyvin ja joutuu ajattelemaan enemmän ja pohtimaan asioita. Kiva kun nyt laitoit kommenttia ja mukava kuulla että tykkäät :) Parhaani yritän ja yksi lupaus onkin päivittää taas blogia useammin. Paraneminen on hyvällä mallilla ja vähitellen tästä toipuu kokonaan ja pääsee taas työn touhuun. Ihanaa viikonloppua!

    VastaaPoista