Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

29.8.2016

Vinkkejä syksyn flunssien torjuntaan



MEHUSTA

Nyt kun flunssakausi on alkanut ja kaikki pöpöt kulkeutuvat päiväkodeista ja kouluista tai työpaikoilta kotiin, on tärkeää huolehtia omasta vastustuskyvystä. Mehuja oon mehustellut täällä blogissakin jo pitkään ja edelleen jaksan korostaa niiden merkitystä myös vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Vastustuskyvyn juuret ovat suolistossa, jonka kunto vaikuttaa koko hyvinvointiin ja terveyteen. Myös kiire ja stressi muuttavat elimistön tilaa ja saattavat johtaa huonojen bakteerien liialliseen kasvuun suolistossa. Vihermehut auttavat suolisto-ongelmiin, sen lisäksi niistä on monia muita hyötyjä. Vihermehu on nopea tapa saada suuria määriä kerralla ravinteita kehoon ja vastustuskyky paranee. Mehulinkoja myydään ihan tavarataloissa ja mehustamiseen on monia netti- ja facebook sivuja, joista saa inspiraatiota ja reseptejä. 



Punajuurinen kesäkurpitsamehu

iso pala inkivääriä
2 punajuurta
1 kesäkurpitsa
2 isoa porkkanaa
1 iso omena

Mehusta ainekset tässä järjestyksessä ja nauti mieluiten heti. Kesäkurpitsa ja punajuuri ovat edullisia kauden kasviksia. Sopivat loistavasti mehuihin. Kesäkurpitsa toimii kurkun "sijaisena". Usein yksi perusvihannes mehuissa on mulla kurkku. 




VASTUSTUSKYKYÄ KYLMÄSTÄ


Rankka hiihto- tai juoksulenkki pakkasessa voi olla joskus flunssan alku, mutta pulahdus avantoon saattaa olla keino torjua tauteja. Kylmä yhdessä raskaan fyysisen kuormituksen kanssa heikentää hetkellisesti immuunipuolustusjärjestelmän tehoa, sillä kumpikin kuormittaa runsaasti elimistöä. 
Avantoon pulahtaminen kiihdyttää stressitilanteessa erittyvien noradrenaliinin sekä kortisolin tuotantoa. Aktiivisella talviuimarilla niiden vaikutus elimistöön vaimenee, kylmän aiheuttama stressi pienenee ja samalla kyky sietää kylmää kasvaa. Talviuinti saattaa joidenkin tutkimusten mukaan nostaa myös antioksidanttitasoa elimistössä. Säännöllisenä se voi myös kiihdyttää elimistön immuunipuolustusta ja täten parantaa vastustuskykyä.
Itse aloitin talviuinnin viime syksynä. Syksyllä järvivedet eivät vielä ole niin hyytäviä, joten elimistöä on hyvä totuttaa vähitelleen. Sitten vesien kylmetessä ei avanto ole ollenkaan enää niin "paha juttu".
Enempää vinkkejä ei oikeastaan flunssan torjuntaan minulta tule. Tässä kaksi parasta ja parhaimmaksi todettua. Talviuinnin aloittamisen ja mehulingon ostamisen jälkeen ei flunssia ole näkynyt. Jos kuitenkin syysflunssat on sairastettu jo, ei silti ole liian myöhäistä aloittaa mehustamista tai talviuintia :D

2 kommenttia:

  1. Heippa! Oisko mahdollista saada postausta venyttelyyn liittyen "for dummies"? Eli kuinka usein ja kuinka pitkän aikaa eri osia kehosta venytellään? Milloin voi alkaa odottaa tuloksia liikkuvuuden ja muiden hyötyjen suhteen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On mahdollista! Tää on ollut pitkään To Do listalla ja aiheesta tulossa postausta varmasti. Sitä on kovasti toivottu.

      Poista