Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

12.3.2017

Viikonlopun tunnelmia ja asiaa taas kehonhuollosta



Viikonloppu on mennyt tosi tosi rauhallisesti. Lauantaina kävin pitkästä aikaa joogassa. Tanssitunnilla havahduin perjantaina siihen, että rangan ja jalkojen sekä lantion liikkuvuus on parantunut ja core vahvistunut. Mutta samalla havahduin myös siihen tosiasiaan, että vaikka olkapäiden liikkuvuuskin on hieman parantunut, on yläkropan kanssa kyllä valtavasti töitä tehtävänä. Sinne on saatava lisää liikkuvuutta. Viimeistään joogatunti lauantaina aamulla havahdutti tähän tosiasiaan. 




Viimeisten vuosien kehon venyttämisestä Method Putkiston avulla on ollut tosi paljon hyötyä, mutta paljon on vielä tehtävää. Jokunen vuosi sitten olin kyllä niin jumissa, että joogasta ei olisi ollut juurikaan apua. En taipunut lähellekään sellaisia asentoja, ja on ollut hyvä venyttää kehoa tarkasti viimeisten vuosien aikana. Ilman Methdo Putkisto venytyksiä en olisi ikimaailmassa päässyt tähän pisteeseeen missä nyt olen. Ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin! Joogatunnilla tein saman havainnon kun tanssitunnilla. Wow, jalat ja ranka joustaa. Mutta kenen ylävartalo mulla on..? Tässä alkaa nyt kuukausien ja vuosien projekti saada yläkroppa jyystettyä yhtä joustavaksi kuin alakroppakin. Otan muuten vuoden välein "edistymiskuvia" eri asennoissa, miten keho taipuu. Sekin antaa motivaatiota, kun huomaa kuvasta oman edistymisensä.





Ja ihminenhän tarvitsee aina motivaatiota tekemiseen. Mulla motivaationa kehonhuollossa toimii se, että vältän monet loukkaantumiset kun keho on elastisempi. Toinen motivaattori on tietysti se, että kun paikat on jumissa ei aineet kehossa kulje. Saat kauniimman kehon (tämä on yleensä ihmisillä motivaattori numero 1 kun he tajuavat mikä muutos venyttelyllä on), höttöisyys katoaa niistä paikoista mitä venytät ja huollat. Vaikkapa vyötäröstä huomaa selkeän eron, kun lantion ympärillä olevia lihaksia on venyttänyt. Ylimääräiset nesteet katoavat ja olemus on heti paljon hoikempi ja kiinteämpi. Tämän totesin viimeksi taas laskettelureissun jälkeen. Lantio oli niin jumissa muutaman päivän laskuista, että sitä tuli venytettyä vaikka miten. Tai sen ympärillä olevia lihaksia. Eniten ongelma mulla kai on pakaralihaksen yläosan kiinnityskohta, mutta sitäkin enemmän selän "kipuun" ja lantion tukkoisuuteen vaikuttaa vinot vatsalihakset.. Näihin asioihin sain hyvää osviittaa silloin syksyllä, kun kävin refleksiterapeutilla. No vyötärö todellakin oli ahkeran huoltamisen jälkeen paljon sulavalinjaisempi. Ja selän puoli alkaa kyllä välittömästi ilmoitella kun lihakset lantion ympärillä kiristyvät. En valehtele yhtään, jos sanon että käytän venyttelyyn/kehon huoltamiseen useita tunteja viikossa. Kolmesta kuuteen tuntiin, riippuu miten ehdin ja miten jumissa olen. 





Viikonloppuna siis tanssia, joogaa, ulkoilua ja taas kodin laittamista. Projekti makuuhuone eteni taas hieman. Löysin Hemtexistä uudet lakanat ja nuo siniset koristetyynynpäälliset löytyi Finlaysonin myymälästä. Kaikista taaimmaiset tyynyt on Cobellosta, ne hankin joskus aiemmin. Hemtexistä löytyi myös makkarin pikkumatto. Oon siivonnut, pessyt pyykkiä. Lapsen ja oman huoneen kaikki helmalakanatkin. Ja silittänyt lakanoita. Niistä tulee ihanat kun ne silittää :) Ja siivoamisen lomassa vähän huoltanut kehoa ja jorannut cubamusaa ja sen tahdissa hötkytellyt ja lämmitellyt kehoa ennen huoltamista. Ja onhan tässä muutakin mukavaa ollut viikonlopun aikana! Lapsen saan leiriltä kotiin kohta ja liedellä porisee hänen lempiruokansa thaimaalainen kana. Illaksi kuulatuntia pitämään vielä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti