Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

13.5.2015

Hiertymät juostessa - valmiina kesän juoksutapahtumiin


Nyt kun paras juoksukausi alkaa olla päällä ja erilaiset juoksutapahtumat lähestyä ajattelin kirjoittaa teille kiusallisesta asiasta nimeltä hiertymät ja tämä postaus on toteutettu yhteistyössä Dr Wolffin ja Linolan kanssa. 

Hiertymät tulevat yleisimmin kainaloihin, nänneihin, sisäreisiin ja rintaliivien hankauskohtiin ja pienikin hiertymä voi muuttua kivuliaaksi juoksulenkin tai pitkän kisan aikana. Juostessa kannattaa pitää kunnollista juoksupaitaa sillä se pitää ihon kuivana. Alusvaatteita kannattaisi välttää myös, mutta naisilla se on ehkä vaikeampaa urheiluliivien osalta :) Vaatteiden istuvuus on ylipäätään tärkeää: liian tiukat urheilurintaliivit pureutuvat ihoon kiinni, liian löysä paita aiheuttaa hankautumia. 

Ennen kisaa tai pitkää juoksulenkkiä (tai ylipäätään ennen juoksulenkkiä kesähelteillä) voit käyttää esimerkiksi hiertymiin tarkoitettua voidetta. Linola on suojaava voide, joka estää hien aiheuttaman ärsytyksen jos vaikka hiertymiä tulee juoksun tai pyöräilyn aikana. Voide muodostaa iholle läpinäkyvän, vettähylkivän ja kestävän suojakalvon intiimi-, peppu- ja nivusalueelle, joka estää ärsytyksen sitä kuitenkaan hautomatta. Vaikka se suojaa ihoa niin iho pystyy kuitenkin hengittämään eikä tuki sitä! Moni käyttää vaseliinia mutta tämä ei tahmasta vaatteita samalla tavalla.

Itse olen testannut voidetta urheilurintsikoiden kohtaan nyt juoksulenkeillä ja se todella toimii niin kuin on luvattu. Voide ei tee ihoa rasvaiseksi tai tahmaiseksi vaan se imeytyy hyvin! Toisinaan pidemmän lenkin aikana saattaa liivit tai sykevyö hiertää ihoon painaumia ja voide suojaa siinä. Mulla on tosi herkkä iho ja pari vuotta sitten kun juoksin enemmän, olisin ollut tosi iloinen tämän voiteen olemassaolosta. Silloin mulla sykemittarin vyö hiersi ihon rikki ihan verille ja loppukesästä en sitten vyötä voinut käyttää. Mutta tällainen pelastus on keksitty, jos teillä on samanlaisia ongelmia tai haluatte välttää hankaumien syntymisen juoksun aikana!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti