Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

24.7.2015

Milloin ei pidä treenata


Enempi parempi kuuluu vanha sanonta. Jossain tapauksissa kyllämutta treenaamisen kanssa tämä ei päde. Nukkua ei kai koskaan voi liikaa tai vihanneksia syödä liikaa? Kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja jättää treeni väliin jos tänään siltä ei tunnu. Mun urheilumäärä saattaa joskus toisia huimatakun taas on ihmisiä jotka treenaavat enemmän ja kovempaa kuin minä. Kaikki on aina suhteessa johonkin ja mihin on tottunut. Tästä lisää edempänäjos jaksat pitkän tekstini lukea. Itse yritän kuunnella omaa kroppani ja jätän aina treenit väliin jos siltä tuntuu. Esimerkiksi töiden alettua en treenaa itse niin paljon. Työt ja tuntien vetäminen ovat liikuntaa kyllämutta ne eivät ole treeniä minulle. Ne kuitenkin kuluttavat kroppaa ja vievät voimiajoten oman treenin tekeminen on mahdotonta jos haluan välttää burn outin. Silloin palaa helposti loppuun. Tämä on monen tämän alan ihmisen ongelma. Omia treenejä ei jätetä väliin tai ohjauksia on yksinkertaisesti liikaa. Seurauksena on väsynyt ja pullukka ohjaaja.

Silloin kun olet stressaantunut tai töitä ja kuormitusta on paljon kannattaa treeni väliin. En tarkoita pientä stressiä. Silloin liikunta vaikuttaakin juuri positiivisesti ja tekee hyvää. Mutta silloin kun stressitaso on sellainenettä kaikki kaatuu päälleasiat tuntuvat ylitsepääsemättömiltä ja pinna on kireälläsuosittelen jättämään treenin väliin. Myös moni unohtaa sen miten tärkeää uni on. Se on yhtä tärkeää kuin oikeanlainen ravitsemus ja liikunta. Kun olet väsynyt et voi treenata kunnolla ja täysillä. Keho saa lisää rasitusta ja stressiä urheilemisesta. Sanonkin aina asiakkailleniettei saa ottaa stressiä stressin päälle. Lisäksi väsyneenä loukkaantumisriski kasvaa. Viimeisten toistojen ja puserrusten aikana saattaa tulla loukkaantumisia kun voimat loppuvat. Keho korjaa itseään nukkuessaanjoten on tärkeää että saat vähintään kahdeksan tunnin yöunet. Seuraavista linkeistä voit lukea lisää uni- ja nukkumisjutuistajoita olen postannut jokunen vuosi sitten! Nukkuminen apuna painonhallinnassa ja Juttuja unikoulusta!

No sitten on monia ihmisiäjotka kuluttavat aerobiseen liikuntaan tunteja viikossa. Eletään uskossaettä tämä on ainoa tapa polttaa rasvaa. Syöty pulla tai suklaa lähdetään kuluttamaan crosstraineriin salille tai ulos lenkkipolulle. Etenkin jos et pidä tällaisesta harjoittelusta niin älä tee sitä liikaa! Jätä mieluummin pulla väliin. Sitten on niitä ihmisiä kuin minä. Tykkään käydä aamuisin lenkillä ja saan siitä virtaa. En lähde ikinä jos se tuntuu pakolle tai tunnen olevani oikeasti väsynyt! Välillä kävelen tosi reippaasti ja välillä sitten hitaammin ja fiilistellen. Aerobista treeniä ei tarvitse tehdä tuntikaupalla. Muutaman kerran jopa vain 30-45 minuutinkin mittainen harjoitus riittää (kävely/uinti/pyöräily). Tärkeintä on löytää tapa ja laji joka sopii juuri sinulle ja sinun arkeesi! Tätä korostan myös aina asiakkailleni! 

Lihaskipu on myös yksi merkki jolloin treeni kannattaa jättää väliin. Palaudu rauhassa. Kun treenataan niin lihasta rikotaan. Se paranee ja kehittyy levossa. Salille voi toki mennä seuraavana päivänämutta treenin voi ottaa vähän rauhallisemmin tai ehkä seuraavana päivänä voi vesijuosta tai tehdä vielä kävelyn kevyen salitreenin päälle. Treenatessa on hyvä mennä mukavuusalueen ulkopuolelle ja ylittää itseään mutta pitää myös muistaa palautuminen. Liika treenaaminen on aika yleistä ja ylikunto sen myötä. Moni ei edes sitä ymmärrä ennen kuin palaa loppuun. Mä olen näiden muutamien viime vuosien aikana tehnyt itse tämän useasti. Loppuun voi palaa myös kivassa työssä ja urheilun parissa ja erityisesti juuri siinä.


Miksi kannattaa jättää treeni väliin?

Lihas korjaa itseään levossa

Treenatessa lihasta rikotaan ja se korjaantuu vain levossa. Sen takia lihakset kipeytyvät. Kun aloittaa treenaamisen ne kipeytyvät enemmän ja tämä vähitellen helpottaa. Kannattaa vuorotella uinti/lenkki -päiviä lihaskuntotreenien kanssa ja suunnitella viikon treenit niinettä aikaa jää myös palautumiselle ja etenkin muulle elämälle. Venyttely on edelleen aliarvostettua ja kehonhuolto. Se oikeasti auttaa palautumiseen ja pitää sinut toimintakuntoisena pidempään! Olen syvävenyttelyä ohjatessani nähnyt kaikenlaista liikkuvuutta. Lepopäivänäkin on hyvä tehdä pieni kevyt kävelylenkki ja venytellä vähän. Lepopäivän ei tarvitse tarkoittaa että maataan sohvalla Netflixiä katsomassa. Sekin on tosin älyttömän kivaa joskus ja tulee tarpeeseen!

Saatat saada Burn Outin / sairastut

Jos treenaat liikaa on burn outin vaara olemassa. Jos jumppaat päivittäin monta tuntiajoutuu keho kovan rasituksen ja stressin alle. Minulle tämä vaara on olemassa aina syksyisin. Kesällä kun töitä ei juuri ole minulla on aikaa treenata itse. Se on ihanaa ja siitä nautin! Kroppa kestää paljonkin treeniä ja toki otan aina rauhallisemmin välillä. Syksyllä alkavat työt ja tunnit. Ja oma treenaaminen olisi kiva pitää samanalisena kuin kesällä. Jos tätä menoa jatkaa niin loppuun palaminen on luvassa jo ennen joulua. "Tavallista työtä" tekevälle liika urheilu voi aiheuttaa burn outin parissa kuukaudessa ja silloin hän lopettaa mahdollisesti sen kokonaan kun ei enään jaksa ja huvita. Mä en taas liikkumista tai tuntien pitämistä voi lopettaakoska se on työni ja siitä tulee leipä pöytään. 

Syksyllä myös moni aloittaa treenaamisen päästäkseen kesäkiloista. Aloittakaa se maltilla. Jos treenaatte liikaa niin sairastutte. Pieni lämpö nousee varmasti päälle jo muutaman viikon liian treenaamisen jälkeen. Etenkin liikuntakeskusten jumpissa sykkeet ovat tosi korkealla suurimmissa osissa tunteja ja moni jumppaa vain ryhmäliikuntatunneilla. Silloin sykkeet ovat koko ajan liian korkealla. Suurimman osan liikunnasta pitäisi tapahtua peruskestävyysalueella ja sykkeiden pitäisi olla suhteellisen matalat. Ja vielä.. Ylitreenaamista on vaikea tunnistaakoska toisen keho voi ajautua negatiiviseen väsymystilaan jo kolmella treenillä viikossa kun taas toinen kestää seitsemänkin treeniä. Kaikki riippuu pohjakunnostatreenientehostatreenitekniikoistaravitsemuksestaruuansulatuksesta ja levon määrästä ja laadusta. Tärkeää on löytää balanssi ja sellainen treeniohjelma ja tapa joka sopii sinulle ja sinun arkeesi! Ja tässä saattaa mennä vuosia.

Sekoitat hormonitasapainosi

Jos treenaat liian paljon tai liian pitkäkestoisestialkaa keho erittää isompia määriä kortisolia joka on stressihormoni. Kortisolia erittyy myös muuten hankitun pitkäkestoisen stressin ansiosta. Jos on vaikkapa paljon kiirettä töissäihmissuhdeongelmiarahahuoliamasennusta tai syöt huonosti käytät ehkä liikaa alkoholia ja tupakoit. Myös erilaiset kemikaalitlisäaineetilmansaasteetkasvimyrkyt ja kahvikin lisäävät kortisolin tuotantoa. Liika kortisolin eritys aiheuttaa rasvan varastoitumista vatsan alueellenukkumisongelmia (heräily 3-5 välillä aamuyöstä)levottomuuttakipuherkkyyden lisääntymistäpäänsärkyätärinääkiinnostuksen vähentymistä petipuuhissaitkuisuuttahermostuneisuuttaäkkipikaisuuttamasennusta ja ahdistustavaikeutta muistaa asioitahuumorintajun menetystä jne. Tottakai stressiä on hankala nykypäivänä välttää. Mutta usein se ei ole enää hetkellinen reaktio. Siihen herätään yleensä ensin silloinkun halutaan päästä juuri mahamakkarasta ja jenkkakahvoista eroon. Stressi vaikuttaa kaikkiin hormoneihin. Kun yhden määrä lisääntyyniin toisen vähenee. Kilpirauhashormonin muunto aktiiviseen muotoon tapahtuu tehokkaimmin kun kortisoli on tasapainossa. Liian suuri määrä stressihormoneja vähentää aktiivisen kilpirauhashormoni T3:n määrää, jolloin aineenvaihdunta hidastuu. Kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisimpiä oireita ovat rasvan kertyminen ja rasvanpolton hankaloituminen, ummetus ja raajojen verenkierron heikkeneminen, joka voi tuntua sormien ja varpaiden kylmyytenä. 

Aasinsiltana pääsimme kilpirauhasen vajaatoimintaan. Minulle tulee paljon asiakkaita jotka ovat noudattaneet ruokavaliota ja treeniohjelmaamissä treenimäärät ovat suuria ja aamulenkille on herättävä vaikka viideltä aamulla. Unet jäävät vähiin ja ruokavalio sisältää paljon lisäaineitamaito- ja viljatuotteita ja on liian yksipuolinen. Jos kärsit yllämainituista oireistasuosittelen tarkastelemaan omia rutiineja kriittisesti. Se olisi myös itselläni joskus ollut paikallaan. Äitini joskus sanoiettä tuosta ei hyvää seuraa kun aamulla aikaisin lähdin salille muutaman tunnin yöunien jälkeen. Hän oli oikessa! Ja vielä mainittakoonettä tähän kirjoitukseen minulla inspiraationa oli eräs tuttavanijonka mielestä minun liikuntani on jo pakkomielteistä. Pysähdyin ajattelemaan onko se? Tulin siihen tulokseenettä ei pakkomielteistä (varmasti aktiivisempaa kuin monella tavallisella ihmisellä)mutta varmasti voisin ottaa joskus rauhallisemminkin. Yleensä vanhemmat ihmiset ovat oikeassa jollain tapaavaikka siltä ei aina tuntuisi. Kiitos juttuaiheesta hänelle! Tänään on lepopäivä <3


Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

xo
Hanna




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti