Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

19.6.2013

Juoksuharjoitteet - treenattavan kanssa Paloheinässä

Terkkuja Paloheinän mäistä
Jos haluaa kehittyä juoksussa on hyvä tutustua erilaisiin harjoitusmenetelmiinJuokseminen ei siis ole päämäärätöntä kovaa raatamistavaan oikein menetelmin eri ominaisuuksia pystytään kehittämään tasapuolisesti

Tasavauhtinen juoksu on pääasiallisin peruskestävyyden harjoitusmuotoSe kehittää elimistön rakenteellisia ominaisuuksiakuten hengitys- ja verenkiertoelimistöä ja rasva-aineenvaihduntaaSe on helppoamutta sitä täytyy tehdä paljonVoidaan myös käyttää intervallitreeniäkunhan veto-osuudet tehdään maltillaTunne tällä sykealueella on helppo ja kevytSyke on 50-65 % maksimisykkeestäEli on mentävä todella maltillisestiAktiivijuoksijat ja tavoitteellisesti harjoittelevat kuntojuoksijat tekevät tätä harjoitusmuotoa päivittäin

Seuraava sykealue on vauhteikestävyysalue jolloin syke on 65-80% maksimisykkeestäTällä sykealueella juostessa kehitetään elimistön suorituskykyä ja hiilihydraattiaineenvaihduntaaHarjoitusmuoto on rasittava ja se totuttaa elmistöä kestämään pitkäaikaista kovaa rasitustaVoit tehdä tätä tasaisella tai kiihtyvällä vauhdilla tai vauhtileikittelynäHyvä treenitapa on myös 5km tai sitä pitemmät kilpailutTavoitteellisesti harjoittelevalle kuntojuoksijalle yksi tällainen treeni viikossa

Sitten mennään maksimikestävyysalueellejota tänään valmennettavan kanssa harjoiteltiinSe kehittää elimistön suorituskysyä ja hiilihydraattiaineenvaihduntaaKehittää myös vähän maitohapon sietokykyäsillä sitä alkaa kertyä tällä rasitustasolla enemmän lihaksiinHarjoitustapana voidaan käyttää ylämäkitoistoja (30s - 2 min) tai intervalleja (1-8 min) tai sitten voidaan tehdä lyhyt ja intensiivinen kestojuoksu 10-20 minTunne on tässä rasitustasossa kova ja ollaan lähellä anaerobista kynnystäKuntojuoksijalle silloin tällöin tälllaisia treenejä. Me tehtiin tänään mäkivetoja!

Kannattaa monipuolistaa juoksutreenejä ja käydä urheilukentällä välillä tekemässä vetoja tai lähteä mäkiseen maastoon ihan muuten vain lenkilleJa sitten tietty tehdä mäkivetoja ja alamäissä tulla reippaammin alas!

Summa summarum vaihtelua treeniin! Nauttikaa juoksusta <3

2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus, tämä pitäisi näyttää jokaiselle sunnuntai-lenkkeilijälle silmiä avaamaan! Välillä pitää juosta pk, välillä tv tai hiit ja joskus vaikka keskellä metsää!

    VastaaPoista
  2. Thanks! Se on totta ja niin moni menee sitä tasaista samaa vauhtia aina ja aika ei parane! Pitää mennä mukavuusalueen yli ja tehdä monipuolista treeniä!

    VastaaPoista