Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

26.4.2012

Kävely ja sen terveysvaikutukset

Tällä viikolla olen tehnyt pari intervalllihölköttelyä ja eilen lähdin kävelylleTeki mieli juosta ihan tosi paljon! Huomaa että on taas päässyt "juoksemisen" (tätä hölköttelyä ei kai vielä juoksemiseksi voi kutsua hetkeen) makuun kun ei malttaisin kävellä lainkaan! Mutta silti pitäisi matalatehoistakin liikuntaa olla ja tässä muutama hyvä syy miksi kannattaa myös kävellä


Itse olen matalatehoisen liikunnan kannalla erittäin paljon ja se helposti unohtuu kun innostuu menemään lujempaaSuurin synti meillä liikunnan aloittamisessa onkin se että mennään liian kovilla sykkeillä ja sitten kroppa menee ylirasitustilaan ja tullaan kipeäksi.  Kävelyä kävelyä siis! Ja juoksun aloittaminen maltilla myöskin! Omien treenattavien kausiohjelmissa on aina paljon matalatehoista liikuntaa


Kävelyn terveysvaikutukset



Reipas kävelylenkki vaikuttaa edullisesti sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan. Vaikutukset kestävät kuitenkin enintään kaksi vuorokautta. Tämän jälkeen liikunta-annos tulee uusia, jotta muutokset säilyvät. Siksi jokaisen aikuisen tulisi liikkua vähintään 30 minuuttia viitenä päivänä viikossa. Liikkumisen tulisi olla teholtaan reipasta kävelyä vastaavaa. Puolen tunnin liikunta-annoksen voi kerätä useammasta, vähintään 10 minuutin liikuntatuokiosta. Esimerkiksi kävely tai pyöräily kauppaan, harrastuksiin tai töihin ovat hyviä tapoja lisätä päivittäistä liikkumista.
Säännöllinen reipas kävely alentaa verenpainetta ja leposykettä, tehostaa verenkiertoa ja parantaa kestävyyskuntoa sekä parantaa kolesteroliarvoja.
Vaikutukset saavutetaan 2-6 kuukauden kuluessa:
  • aineenvaihdunta paranee (välittömästi)
  • verenpaine laskee (2 kk)
  • leposyke laskee (2 kk)
  • kestävyyskunto kohoaa (3 kk)
  • verenkierto paranee (3 kk)
  • kolesteroliarvot paranevat (6 kk)

6 kommenttia:

  1. Minäki tykkään kävelystä. Sauvoilla tai koiran kanssa.

    Se on hyvää palauttavaa liikuntaa. Mulla on myös motto, että jokainen askel kuluttaa kaloreita :)

    VastaaPoista
  2. Tosi hyvä motto! Koira olisi kyllä ihana kävelykaveri!

    VastaaPoista
  3. Nyt on aivan pakko kommentoida, että sinulla on aivan MAHTAVA blogi :) Ihanaa, että sinunkaltaisia ihmisiä löytyy.. ja tarjoavat samalla apuja ja vinkkejä :) Tosi huippua. Aurinkoista kevättä! :)

    VastaaPoista
  4. Tosi kiva lukea, että joku pitkästä aikaa hehkuttaa matalasykkeisen liikunnankin puolesta :) minua henkilökohtaisesti on kenkuttanut ihan valtavasti "blogistaniassa" vallalla oleva intervallien & raskaan painoharjoittelun ihannointi ja liikunnan "optimointi". Monessa blogissa on jopa annettu vähän negatiivinen sävy pitkille kävelylenkeille.

    Vaikka itse harrastankin paljon monipuolista liikuntaa (niin intervalleja kuin raskasta peruspainoharjoittelua) niin en suostuisi luopumaan mistään hinnasta pitkistä lenkeistäni..ihan jo pään tyhjennysmielessäkin. Kyllä siinä mieli ja sielu lepää kun saa laittaa hyvän musiikin soimaan ja kävellä meren rantaa ja luontoa ihemtellen, ihan omaan tahtiin.

    VastaaPoista
  5. Kiitos Vanilla-Ninja! Ihana kuulla! Mahtavaa kevättä myös!

    VastaaPoista
  6. @Anonyymi
    Joo mä olen tällanen kävelyfriikki ja ehkä liian itsestään selvyytenä olen pitänyt tuota kävelyä eikä ole tullut tarpeeksi sitä hehkutettua! Mutta se on parasta!

    VastaaPoista