Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

29.9.2015

Järveen jäävät huolet ja murheet




Aloitin tänä syksynä talviuinnin. Tai voiko sitä nyt vielä talviuinniksi kutsua. Homma kävi vähän kuin puolivahingossa. Ystävä pyysi mua uimaan ja saunomaan Kuusijärvelle. Jäin koukkuun välittömästi. Sen jälkeen olen käynyt siellä joka toinen päivä. Vienyt pari kaveriakin sinne. Viisi vuotta sitten olin sitä mieltä, että voin uida vain Thaimaassa, tai jossain missä vesi on vähintään 30 asteista. Mutta olikohan tuo vesi jotain 15 asteista kun aloitin ja tänään se oli 12 astetta. Avantoa kohti mennään..

Sanotaan, että avantoon jäävät niin stressi, mielipaha, kolotus kuin hengenahdistuskin. Avanto auttaa astmaan, verenkiertovaikeuksiin, nivelreumaan, MS-tautiin, fibromyalkiaan ja nivelkulumien aiheuttamiin kipuihin. Kylmässä vedessä itseään karaistavat ihmiset myös sairastavat vähemmän virusinfektioita. Immunitetti paranee. 

Järveen todellakin jäävät huolet ja murheet. Kylmä vesi palauttaa ja uinnin jälkeen olo on mahtava. Hurmioitunut on kai hyvä sana sitä kuvaamaan. Sitäpaitsi saunalla ja järvellä tapaa vain hyväntuulisia ihmisiä. Se on oma maailmansa. On ihanaa pulahtaa järveen kun aurinko paistaa ja upea tunnelmansa on myös illalla kun on aivan pimeää ja kuu loistaa taivaalla. 

Ja on tällä koukuttumisella tieteellisempikin selitys. Hormonit ovat avantouinnin aiheuttaman hyvänolontunteen taustalla. Stressihormonien, kuten kortisoli- ja adrenaliinihormonien vapautuminen kiihtyy, kuten psyykkisissä stressitilanteissa. Hormonit hyrräävät jo veteen mennessä, jos jännität kylmää vettä. Uinnin aikana vapautuneet stressihormonit eivät kuitenkaan jää käyttämättä, kuten usein henkisen jännityksen aiheuttamassa stressitilanteessa, vaan käytät ne elimistön puolustustaistelussa kylmää vastaan. Hormonipitoisuudet laskevat kylmässä vedessä ja uimari kokee, että henkisen jännityksen aiheuttama stressi jäi avantoon. Avantouinnin sanotaan tasapainottavan adrenaliinitasoa niin, että korkealla olevat pitoisuudet laskevat ja matalalla olevat nousevat. Siksi avantouinnin koetaan sekä rauhoittavan että virkistävän – tarpeen mukaan. Avantouinti kiihdyttää myös beetaendorfiinin eli mielihyvähormonin eritystä, ja se viettelee avantoriippuvuuteen: elämys on saatava aina uudestaan.


Avantouinti on vanha luonnonparannusmenetelmä, ja luonnonparannusta saa mun mielestä jo tällä hetkellä tuolla kaksitoista asteisessa vedessä. Kuusijärvellä on hienot ulkoilumaastot ja aloitin sauvakävelemällä järveä ympäri. Sitten saunaan ja uimaan. Tänään kävin neljä kertaa uimassa. Metrejä kertyi yhteensä 300. Uin laiturilta toiselle ja sieltä takaisin. Matkaa tuli 100m parilla pulahduksella ja parilla 50. Ja sitten jään vielä hetkeksi hengailemaan veteen. Niin että nipistelee :) Kuuntelen mitä keho kaipaa.. Keho kertoo myös sen montako kertaa on hyvä saunasta pulahtaa. Olen koukussa. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti