Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

15.4.2016

Juokse kevyesti


Miten mahtavat ilmat on olleet tällä viikolla. Lähdin eilen iltapäivällä lenkille. Mä teen yleensä lenkit kävellen, oon koittanut säästää tuota oikeaa polvea, joka silloin reilut kaksi vuotta sitten meni tuntia pitäessä. Kierukan takaosa repesi kun liukastuin. Harmittaa vielä kun ei ollut edes oma moka, vaan lattia oli niin järjettömän liukas. Mutta polvipa on parantunut ja jopa kestänyt tämän talven laskettelutkin, joten päätin eilen pitkästä aikaa ottaa juoksuaskelia lenkillä. Juoksu jäi pois oikeastaan kokonaan silloin, kun aloitin myös Method Putkisto opiskelut. Sitä ennen olin niin juntturassa (etten edes tajunnut miten jumissa olen!) ja selkä sattui. Syy miksi halusin opiskella MP ohjaajaksi oli se, että selkä kipeytyi juostessa. Halusin saada kehon kuntoon, jotta juokseminen onnistuisi taas. No sitten meni tuo polvi, mutta siitä huolimatta olen pystynyt tekemään lähes kaikkea kun kuntoutin polven ja oon tehnyt MP harjoitteita. Mulla on omassa rangassa välilevyn pullistumaa alaselässä, keskiselässä ongelmaa ja kaularangassa rappeumaa ja pullistumaa. Ja tuo polvi. Mutta ne ei oikeasti haittaa mun liikkumista, kun tiedän mitä teen ja pidän kehosta huolta. 

Kehon lihastasapaino on tärkeä asia. Se vaihtelee ylä- ja alavartalon kesken sekä oikean ja vasemman puolen välillä. Myös kehon etu- ja takapuolen välillä. Jos vaikka pakarat tai takareidet ovat kireät, ne vetävät lantion pois sen neutraalista asennosta. Näin selkävaivat vaikkapa juostessa ovat taattu juttu jos ja kun kireyksiä on takareisissä ja/tai pakaroissa. Ja miettikääpä paljon on painoa lantion päällä, kun siihen ladataan selkärankaan ripustettu rintakehä ja pää ja kaikki ylävartalon massa käsineen. Onhan siinä painoa kannateltavaksi. Ja se painon määrä ja liikunnan tuoma rasitus ja tärinä vielä kehoon, jos se on väärässä asennossa.



Viimeisten viikkojen aikana olen panostanut syvävenyttelyyn super paljon ja viimeisen vuoden aikana oma syvien lihasten hallinta on mennyt aivan uudelle tasolle. Kuluneet viime vuodet ovat tehneet mun kehosta aivan eri kehon. En meinannut sitä eilen edes tunnistaa omakseni kun lähdin juoksemaan! Aah miten keveyeltä jalat tuntui ja miten kivasti jalat liikkui kun etureidet ei tuntuneet "tukeilta" ja jalka liikkui nätisti taakse, kun lonkankoukistaja ei kiristänyt. Method Putkistossa lihakset pystytään palauttamaan niiden optimaaliseen pituuteen oikein tehdyn syvävenyttelyn avulla ja tässä myös hengitystekniikalla on tärkeä roolinsa. Siinä missä Pilates ja oman kehon painolla tehtävä treeni vahvistavat syviä lihaksia, niin syvävenyttely palauttaa kehon sen neutraaliin asentoon. Myös kun syvät lihakset ovat hommissa, saa liikkeeseen voimaa ja keveyttä aivan eri tavalla. Rakastan sitä oloa lenkin jälkeen. Kun naama punoittaa ja hiki valuu. Ja juokseminen metsässä itsessään on niin terapeuttista. Eihän juokseminen ole mikään hyvä laji tai tee kauhean hyvää keholle, mutta kivaa se on. 

Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa nyt, että on todella mahtavaa ottaa niitä juoksuaskelia kun keho on tasapainoisempi. Nyt lihakset ovat myös paljon elastisemmat ja pidemmät. Itse asiassa lihasten elastisuus alkoi muuttua siinä vaiheessa, kun vaihdoin salitreenin oman kehon painolla tehtävään treeniin. Siihen kun lisättiin päälle vielä Pilates ja syvävenyttely.. Kehon asento on parempi. Mä oon kärsinyt aina selkävaivoista ihan puhtaasti sen vuoksi että olen laiminlyönyt lihashuollon. Selkä ei vain yhtäkkiä "mene". Siihen on aina syynsä. Mua kauhistuttaa ihan kun katson ajassa taaksepäin. Kävin salilla, juoksin, tein tosi kovia lajeja... Kyllähän mä venyttelin, vähän. Mutta en aina, en kauaa, enkä oikeasti osannut venyttää tarkasti lihaksia. Kauhulla katson myös salilla kun joku kävelee ovesta sisään ja suoraan jalkaprässiin ilman minkäänlaista lämmittelyä. Siihen päälle muutama muu liike laitteissa ja ulos ovesta.. Suurimmalla osalla ihmisistä ranka ei loputtomiin kestä, jos kehoa ei huolla. 

No tällainen perjantaipaasaus. Täällä aamu alkoi venyttelyllä. Surprise :) Eilisen juoksun lisäksi vedin myös melkoisen rankan body weight training tunnin tuntilaisille, eli keho todellakin huusi huoltoa kun heräsin. Illalla kävin tuntien jälkeen vielä Kuusijärvellä uimassa ja sen jälkeen olo oli taivaallinen. Nyt pystyy uimaan jo vähän pidempää matkaa kun veden lämpötila on noussut nollasta viiteen ;) Vaikka huh miten pisteli kehossa kun pakotti itsensä olemaan vedessä kauan, uimaan vähän pidemmälle. Siihen kunnon löylyt päälle. Kolme kertaa käytiin uimassa. Ja tottakai sitten tää perus aamumehumeininki. Varmasti kolme parasta asiaa tässä viikossa on olleet järvi, mehut ja venyttely. Ne lisäävät kaikki hyvinvointia 1000%. Ja tottakai hyvä seura. On ollut kiva viikko. Nyt töihin! Huomenna on luvassa viikonlopunviettoa Haikon kartanossa hyvän ystävän kanssa. Rentoutumista ja lillumista uudistetulla allasosastolla.

mehun ainekset menossa linkoon
valmis aamuherkku


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti