Sports Lady®

26.4.2016

Reissuruokia ja reissutreeniä

Oli loistava viikonloppu Tallinnassa. Ei ehkä mikään hemmotteluloma tai lepoloma, mutta ikimuistoinen viikonloppu lapsen kanssa. Poikien ensimmäinnen ulkomaanturnaus ja ensimmäinen turnausmatka ylipäätään yön yli Helsingin ulkopuolelle.

Mä kun lähden reissuun, suunnittelen ja pakkaan ensimmäiseksi ruuat ja eväät. Kotoa lähtiessä laitoin meille kassiin hedelmiä, vihanneksia, marjoja, pähkinöitä. Mukana oli kuorimaveitset ja kaikki. Yleensä hedelmät maistuu lapsillekin kuorittuna paremmin. Ensin ajattelin, että on hullun hommaa niitä raahata. Mutta perillä ei tarvinnut ottaa taksia lähimpään ruokakauppaan kuten osa joutui tekemään. Päästiin suoraan illallisen jälkeen lepäämään. Hotelli oli vähän syrjemmässä, noin 15 kilometriä Tallinnan keskustasta ja pelipaikalle oli saman verran matkaa.

Aamulla herättiin aikaisin aamupalalle. Lapset meni omana joukkueenaan ja aikuiset menivät itse syömään. Mun aamupalalla ei tällä hetkellä ole puuroa joka aamiaisella, muutaman kerran viikossa. Täällä siis koitin kerätä kananmunista ja vihanneksista lauantain aamupalan. Muuten se oli melkoisen nakki/pekoni/pulla voittoista.

Kahdeksalta lähdettiin kohti pelipaikkaa. Pojat jälleen menivät joukkueena ja vanhemmat saivat (tai sanotaanko meidän piti) mennä omia menojaan. Päästiin kuitekin samalla bussilla poikien kanssa. Käytännössä yritin saada ajan kulumaan aina silloin kun ei ollut pelejä. Kelit ei olleet ehkä ihan parhaat, mutta meidän pelien aikana ei tullut onneksi vettä kuin kerran. Oli tosi kylmä ja lauantaina kävelin välillä aina kentän ympärillä olevaa rataa ympäri.

Lounastakin piti löytää jostain. Paikanpäällä ei ollut kuin pieni kahvila, jossa oli hodaria ja kahvia ja herkkuja. Löydettiin läheisestä "Hortes" -kaupasta, Plantagenin tapaisesta kukkakaupasta, kahvila ja siellä oli käsittämättömän herkullisia juttuja, sellaiseksi paikaksi. Otin salaatin ja mantelimaito cappuccinon. Salaatti 3,30 eur ja kahvi 1,90 eur. Salaatissa oli bataattia, granaattiomenaa, fetaa, pinaattia.. Todella hyvät raaka-aineet. Oli ehkä reissu paras ruoka :)

Välipalana oli kisapäivien aikana paprikaa, porkkanaa, omenaa, päärynää, pähkinöitä, marjoja..Välillä kävin täydentämässä eväslaukkua läheisessä kaupassa joka löytyi myös pelialueen lähimaastoa kierrellessä.

Illallinen hotellilla oli mulle samaa ruokaa kuin ekana päivänä, kanaa ja vihanneksia. Buffeesta haettiin ruuat ja lauantain illallinen olisi ollut jauhelihapihvi ja perunaa. Perjantaina taas oli kanaa, pastaa ja kastiketta. Jätin vain pastan ja kastikkeen ottamatta. Otin vihanneksia kanan kanssa. Oltaishan me voitu ottaa taksi keskustaan ja mennä kivasti syömään, mutta poikien yhteishengen ja olemisen takia (ja ajoissa nukkumaan menemisen takia) on musta tärkeämpää viettää aikaa yhdessä joukkueena hotellilla ja syödä sitä mitä on tarjolla. Aamiainen ja päivällinen kuuluivat vanhemmillakin majoituksen hintaan.

Pojille tuli pelejä ja treeniä paljon. Mulla taas oli treeneistä lepoa. Lauantaina kuitenkin kilometrejä kertyi kävellen lähes 13, kun etsittiin ruokapaikkaa ja kun kävelin lämpimikseni rataa ympäri. Sen lisäksi venyttelin aina kun siihen oli tilaisuus.

Sunnuntaina oli aikaa käydä pelien jälkeen keskustassa ja käytiin syömässä Venekadulla Intialaisessa Elevant -ravintolassa. Venekadulla on paljon kivoja paikkoja.

Tästä reissusta voisi kirjoitella vaikka kuinka. Se oli ikimuistoinen kokemus, täynnä tunteita ja jännitystä. Pettymyksen ja ilon kyyneliä, iloa ja naurua. Sunnuntaina oltiinkin tosi myöhään illlalla kotona ja eilinen on mennyt töitä tehdessä ja pyykkiä pestessä. Pieni pelaaja halusi nukkua pelipaita päällä ja samassa paidassa halusi välttämättä lähteä myös kouluun maanantaina.