Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

15.12.2011

Uusi tapa kaamosmasennuksen ja tavallisen masennuksen ehkäisyyn ja hoitoon



Minulla on viikon alusta ollut testattavana Valkeen kirkasvalokuulokkeet. Näiden luvataan poistavan kaamosmasennusta ja ennalta ehkäisevän sekä hoitavan tavallista masennusta. Kirkasvalokuulokkeet lisäävät valon määrää tuomalla korvan kautta valon äärimmäisen lähelle hoidettavaa kudosta eli aivoja. Valon määrä on olennaista aivoissa, ei silmissä. Aivoissamme on valovasteellisia osia, jotka reagoivat masennuksessa ja joita voidaan valolla hoitaa. Parhaiten näille alueille valoa saadaan korvakäytävästä, jossa kallon luut ovat ohuimmat. Normaaliolosuhteissa kirkkaana päivänä kallon läpi pääsee aivoihin niin paljon valoa, että aivojen keskiosissa olevassa valossa voisi tunnistaa kirjaimia. 


8-12 minuuttia päivässä riittää


Kirkasvalon normaaliohje on vähintään puoli tuntia päivittäin hyvin lähellä lamppua. Näiden kuulokkeiden kanssa riittää 8-12 minuuttia päivässä ja koska laite on pieni (muistuttaa mp3 soitinta) se on helppo pitää matkassa mukana. Itse olen käyttänyt laitetta kotona ensimmäisen kerran kun perehdyin samalla käyttöohjeisiin ja lueskeliln infoa laitteesta. Seuraavana päivänä laite oli mukana käsilaukussa ja kuuntelin valoa odotellessani pääsyä Annelle Biosignatureen. Keskiviikkona istuin kuulokkeet päässä työmatkalla. En tiedä johtuiko se valosta vai ihanasta aamiaisestani (mustaherukka smoothie ja raakasuklaata), mutta kahvakuulatunti kulki aivan käsittämättömän hyvin :) Loistava kombinaatio joka tapauksessa. 


Miten Valkeeta käytetään?

Yksi 8-12 minuutin annos päivittäin yhdellä napin painalluksella. Hoitoaikaa ja tehoa voi säätää kytkemällä laitteen USB-portin kautta koneeseen ja menemällä osoitteeseen http://www.myvalkee.com - suurin osa käyttäjistä saa kuitenkin hyvän tehon vakiona olevasta 10 minuutin annoksesta. Useimmille paras aika ottaa valoa on aamuisin, 30-60 minuuttia heräämisestä; mutta noin 20% meistä saa parhaan tehon ottamalla valoa illalla, 30-60 minuuttia ennen nukkumaanmenoa. Piristyminen ja kaamosoireiden poistuminen alkaa tuntua viimeistään viikon käytöllä. 
Paras aika käytölle on lokakuun loppu - helmikuu.


Mitä urheilija hyötyy laitteesta?

Kirkasvaloa ja urheilusuorituksia on tutkittu jonkin verran ja tulokset ovat olleet hyviä esimerkiksi keskittymiskyvyn ja aerobisen suorituskyvyn suhteen. Valkeen aiemmissa tutkimuksissa on ei-urheilijoilla lisäksi saatu huomattavaa reaktioajan ja kognitiivisen suorituskyvyn lisäystä. Tämä johtuu pikkuaivojen ja ydinjatkeen alueiden säätelemistä toiminnoista ja valon stimuloivasta vaikutuksesta näissä. 


Omat fiilikset


Olen aivan intona näistä ja huomaan laitteen todella tepsivän. Olen nyt testannut sitä sekä aamulla, päivällä että illalla. Yöunia se ei ole vienyt, piristänyt kyllä mukavasti. Aamuaika tuntuu olevan minulle paras tähänastisen kokeilun perusteella. Minulle paras asia tässä on se, että laitteen voi ottaa mukaan ja käyttää sitä missä tahansa. Aikani ei ikinä riittäsi kirkasvalolampun edessä istumiseen. Lisää fiiliksiä testin edetessä. Nythän olen kokeillut tätä vasta kolme päivää.

4 kommenttia:

  1. Heippa,

    pysyykö kuulokkeet hyvin korvissa?
    :)

    VastaaPoista
  2. Sain Valkeen joululahjaksi jo vuosi sitten. Paras lahja ikinä. Tänä syksynä aloitin Valkeen käytön jo lokakuussa. Mulla on laite yöpöydällä ja otan valot ennen sängystä nousemista. Koko päivä pysyn pirteenä! Hyvänä apuna toimii myös Poliqin lisäravinteet jojon olet ymmärtääkseni tutustumassa. Suosittelen! :)

    VastaaPoista
  3. Pysyy ihan ok, päitä on eri kokoisia kuulokkeiden mukana :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos anonyymille vinkistä. Tuota pitääkin myös kokeilla :)

    VastaaPoista