Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

11.1.2016

Diet day 2 maidottomasti ja lähes gluteenittomasti & kurkuman terveysvaikutukset

Moniko on aloittanut dieetin alkuvuodesta? Varmasti moni. Täällä tarkistellaan itsekin syömisiä, lähinnä annoskokoja ja sitä että herkut lähtee kokonaan veks. Eli ihan rehellisesti sanottuna läskitalkoot on kyseessä. On päässeet niin sanotusti konvehdit maistumaan joulukuussa :D Mä en ole pudottanut painoa oikeastaan puoleentoista vuoteen. Toki olen tehnyt tiettyjä korjausliikkeitä, mutta nyt on tarkoitus pitää tiukka linja muutaman viikon, tai kuukauden. Hiihtolomalla me lähdetään Rovaniemelle, siellä voin vähäsen lipsua luvan kanssa. Vaikka syön puhtaasti ja terveellisesti, tykkään kyllä herkuista (terveelliset raakasuklaat lihottavat myös) ja tykkään sellaisesta elämästä mihin kuuluu joskus ulkonasyöminen ja viinilasi silloin tällöin viikonloppuisin. Musta vaan ei ole elämään kiristelyssä ja askeettisessa elämäntyylissä lopun elämääni. Joku sanoo sitä jojoiluksi, mä sanon elämästä nauttimiseksi. Etenkin kun kyseessä ei ole mitään suuria kilomääriä. 

Nyt on ihana syödä kunnolla ja tasaisin ateriarytmein, kun arki on palannut. Maidotonta ja lähes gluteenitonta ruokavaliota olen noudattanut pitkään. Maidosta kokonaan luopuminen kesti varmaan pari vuotta. Nyt ei tee edes kauheasti mieli enää ostaa vaikka turkkijugurttia tai luomumaitoa. Luopumisprosessi oli pitkä...  Mutta toki en sano, etten koskaan ikinä enää ota mitään maitoon liittyvää. Gluteenittomuuden osalta taas voisi puhua lähes. Sitä vältän, mutta joskus en ole niin tarkka. Muutenkin "lista siitä mitä välttää" on melkoisen pitkä. On tiettyjä ruokia, mitä kannattaa välttää kilpirauhasen vajaatoiminnan näkökulmasta. Sen lisäksi en syö prosessoitua ruokaa, lisäaineita, sokeria, kahviakin yhden kupin päivässä. Eli jotakuinkin sellainen "järki käteen ajattelu" on mun mielestä sallittua. 

No miten meni lomalla syömiset? Joulukuun lopussa en enää vetänyt tunteja ja omaa treeniäkään ei lomalla tullut, ensin reissun vuoksi ja sitten reissun jälkeen tulin kipeäksi. Tunnit alkoi eilen ja oli mahtava päästä kahvakuulaan taas kiinni. Tänään oli taas illalla kahvakuulaa ja sen perään Method Putkistoa. Ja on ihanaa kun taas on sellainen terve näläntunne. Koska urheiltua ei juuri loman aikana tullut samassa mittakaavassa kuin yleensä, en myöskään ollut niin nälkäinen. Syöminen alkoi lipsua sellaiseen, että aamulla ei ollut nälkä ja aamupala oli lähinnä mehu, smoothie ja kahvipainotteinen. Lounaaseen saattoi olla väliä pitkäänkin ja välipaloja ei tullut syötyä. Aamupala, isompi lounas ja päivällinen. Ja ehkä joku herkku sieltä täältä.. Ja päivälliseksi laitettiin usein kalaa ja uunijuureksia. Annoskoko oli varmasti 2 tai 3-kertainen :) Joulukuussa paino nousi kilon verran, tai vähän alle.. Kotona siis näin. Mutta sitten oli erikseen se meidän all inclusive reissu, jossa todella en karttanut mitään. Sen sokeri- ja gluteenimäärän jälkeen ei ollut hyvä olo. Mutta kun ruoat putsasi taas kotiin tullessa, meni melkein pari viikkoa että kivut hellitti. Ruokavaliolla on niin suuri merkitys myös kiputiloihin, vireystilasta puhumattakaan. Mutta varsinaista läskituhoa en saanut aikaiseksi kuin kilon verran. Noh, onhan sekin parin voipaketin verran rasvaa kehossa.. Mutta joskus loma on lomaa, myös syömisistä. Ja ihminen tuntuu olevan sen verran hassu olento, ettei se hevillä opi mitä kannattaisi tehdä, vaikka tietoa löytyy ;) Puhtaastisyöminen houkuttaa siis ihan oman hyvinvoinnin vuoksi. Sen olotilan huomaat vasta sen jälkeen, kun siirryt puhtaaseen ruokaan. Väsähtänyt ja tukkoinen olotila, jossa jotain paikkaa kolottaa vähän väliä saattaa johtua (ja hyvin todennäköisesti johtuu) ihan puhtaasti siitä mitä syöt. Huono olotila on normiolotila, eikä sitä edes tiedosta. 

osa aamurutiinia - kollageenia kahvin joukkoon
loman aamiainen, nyt se täydentyy joko munakkaalla tai tuorepuurolla tai smoothiella
No mitenkäs nyt sitten. Tässä yhden päivän esimerkkiateriat. Tänään oli siitä hyvä päivä (syömisten kannalta hyvä siis), että tein päivällä vain yhden ohjauksen ja illalla kävin vetämässä tunnit. Eli ruokailut pystyi hoitamaan kotona, ilman eväitä. Aamulla tein luomuporkkanoista ja inkivääristä mehun. Sen kanssa tuorepuuroa ja kahvit. Eli oikeastaan tuo ylläoleva kuva nesteiden osalta ja sitten tää alemman kuvan puuro. Sun Warriorin Vanilla blendi vaan on liian äitelää puuroon. Solgarin Whey to go sopii siihen parhaiten. Muuten puurossa oli cashewmaitoa, chiaa, gluteenittomia kaurahiutaleita ja vähän ruususuolaa. Mulpereita päällä. 

aamupuuro
Lounaaksi lämmitin pakkasesta kasvissosekeiton. Teen keittoa aina ison satsin ja laitan osan pakkaseen näitä päiviä varten, jolloin jääkaappi on tyhjä. Keitossa oli nyt porkkanaa, paprikaa, inkivääriä, sipulia, chiliä ja vettä (vähän oliiviöljyä paistamisvaiheessa ja luomu kasvisliemikuutio keittovaiheessa). Keittoon kaveriksi paistoin pannussa kookosöljyssä seitä (noi pienet palat on käteviä pakkasessa kun voit ottaa kerralla vain tarvitsemasi määrän ja ne sopii hyvin keittoon). Maustoin kalat kurkumalla ja mustapippurilla. Kurkuman ja mustapippurin kombo on erittäin terveyttä edistävä ja sen sanotaan ehkäisevän mm. rintasyöpää ja melanoomaa. Maustekurkuma on inkiväärikasveihin kuuluva ruoho (ja sen juurista saatavaa maustetta sanotaan kurkumaksi) ja sen vaikutus tehostuu, kun sitä nauttii mustapippurin kanssa.  Mustapippurin sisältämä piperiini tehostaa kurkuman imeytymistä jopa 2000 %. Jos mietitään maustamista terveyden kannalta, on kannattavampaa nauttia pieni määrä kurkumaa mustapippurin kanssa kuin suuri määrä pelkkää kurkumaa. Mm. intialaisessa curryssa kolmannes on kurkumaa. Intiassa syöpä ei ole ollenkaan yhtä tavallista kuin lännessä. Syitä tähän on varmasti monia, mutta yksi syy saattaa olla runsas kurkuman käyttö. En tiedä miksi mulle tuli mieleen tätä tänään laittaa ruokaan taas pitkästä aikaa.. Ehkä siitä kun katsoin eilen Vallan linnaketta. Se on yksi mun lempisarjoista. Ja siinä nyt satuttiin käsittelemään taas aihetta rintasyöpä. 

Kurkuman terveysvaikutukset:  
  • ehkäisee bet-amyloidien kerääntymistä Alzheimerin taudissa ja jopa hajottaa taudissa muodostuneita plakkikertymiä
  • toimii tulehdusten hoidossa
  • suojelee maksaa
  • vähentää kaasujen muodostumista suolistossa
  • antikarsinogeeninen vaikutus
  • laskee kuumetta


lounas
välipalaksi banaanilettu ja granaattiomenaa
Välipalan jälkeen lähdin pitämään illan tunteja ja tuntien jälkeinen ateria oli ihan paistettua broileria ja salaattia sekä keitettyä ohraa (korjaus ja huom: ohra sisältää gluteenia). Loraus XCT-öljyä joukkoon. Ostin broilerin fileitä pitkästä aikaa, sen syönti on jäänyt tosi vähiin viime aikoina. Broileri on niin tehotuotettua, ettei kauheasti tee mieli sitä syödä. Toisaalta nyt, pitkästä aikaa, se maistui kyllä hyvälle. Annos jäi kuvaamatta, sillä oli niin nälkä kotiin päästessä. Ruoan olin tehnyt valmiiksi, lukuunottamatta ohran keittämistä. Ja iltapalaksi tein vielä smoothien, jossa marjojen ja chian lisäksi Sun Warriorin Vanilla blendiä.


Tästä se lähtee. Miten moni on siellä samassa jamassa? Onko teillä sokeriton tammikuu, herkkulakko tai kenties ihan tiukka linja meneillään?

8 kommenttia:

  1. Mutta kyllähän ohra sisältää gluteenia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Totta, ohra sisältää gluteenia. Oikeassa olet :) Korjattakoon siis tekstiin että syön lähes maidottomasti ja gluteenittomasti enkä ole niin ehdoton. Sitä olen yrittänyt alleviivata. Gluteenia yritän välttää. Toisaalta jos miettii aterian lisäkettä, on ohra kuitenkin parempi vaihtoehto kuin riisi. Kiitos huomiosta. Keliaakikolle on ihan eri asia syödä gluteenia sisältäviä ruokia, kun taas minulle sillä ei ole niin suurta väliä terveydellisesti.

      Poista
  2. Ei ole herkkulakkoa eikä sokeritonta, nuo ääripään jutut ei vain sovi elämääni. Siihen olen liian nautiskelija. Välillä kertyy ehkä pari kiloa ylimääräistä mutta kun taas palaa "ruotuun" niin aika nopeasti ne lähtevät. Tokihan sitä voisi olla täydellisessä bikinikunnosss ympäri vuoden.. Mutta toisaalta, elämästä pitää myös nauttia. Ja itse en nauti siitä, että elämä on liian kurinalaista. Kun kuitenkin muuten elämäntavat ovat terveelliset ja urheilee tehokkaasti & säännöllisesti... Balanssi kaikessa, sillä mennään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Elämästä pitää myös nauttia. Terveyden kannalta myös sosiaalinen puoli ja henkinen hyvinvointi on vähintään yhtä tärkeää kuin nukkuminen tai syöminen. Maalaisjärki kunniaan mun mielestä. Kivaa viikkoa Miia!

      Poista
  3. Mukana talkoissa ollaan, reilu viikko takana ja ihan kivasti mennyt :) Lähinnä herkut pois ja sun ohjeita pääosin noudatellen. Säännöllinen ruokarytmi on hyvä ja välipalat, säästyy monet makean himot ja parempi olo on kokoajan. Ja tällä ruokavaliolla saa kuitenkin syödä aika paljon puhdasta ruokaa eikä kärsiä nälästä..Olen töissäkin monille suositellut sua :) Kaiken maailman kitu dieeteistä tulee vaan kiukkuiseksi.. Se hyvä olo vaan on jotain mistä ei tiedä ennen kuin kokeilee,hih.Olen edelleen sitä mieltä että tää oli huippupäätös, että tarkistettiin mun ruokavaliota silloin!Eihän tässä nyt mitään isompaa korjattavaa ole mutta muutama kilo on kesän jälkeen kertynyt.Jep mutta nyt sitten iltapalaa vitamixiin pörisemään, siitä olen vieläkin niin iloinen että tuli hankittua :D Kuullaan taas, terkuin Henna

    VastaaPoista
  4. Hienoo Henna! Hyvä hyvä. Niin se vaan on, että syömällä laihtuu. Ja kaikki kitudieetit vain on haitaksi. On niitä kyllä tullut nuorempana kokeiltua, kaikkea mahdollista :D Vitamix on niin paras, samoin toi mehukone. Tsemppiä sinne ja kivaa viikkoa!

    VastaaPoista
  5. Hei, mistä olet ostanut tuon kollageenin? :)

    VastaaPoista
  6. Se on Kärkkäiseltä. Saatu itse asiassa mutta pitää ostaa lisää kohta. iHerbistä löytyy myös!

    VastaaPoista