Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

29.1.2016

Vastustuskyvyn lisäämisestä ja vitamiineista


Ajattelin kirjoittaa hieman lisäravinteista, vitamiineista. Tai oikeastaan tällä kertaa nyt sinkistä. Mulla oli viime vuoden puolella pidempi tauko, jolloin en syönyt juuri mitään extra vitamiineja tai käyttänyt sen enempää lisäravinteitakaan. Vuoden alusta jälleen kaivoin tutut purkit esiin. Välillä pidän niistä yksinkertaisesti sen vuoksi taukoa, etten usko että on hyvä napsia synteettisiä valmisteita, vaikka miten hyvälaatuisia olisivatkin. Yksi käyttämistäni valmisteista on sinkki. 

Sinkki on elintärkeä ja välttämätön hivenaine. Erityisesti sitä tarvitaan kehon immuunisysteemissä, koska se on monen immuniteettiin vaikuttavan entsyymisysteemin rakenneosa. Sinkillä on myös oma tärkeä merkityksensä insuliinin aineenvaihdunnassa. Sinkkiä saa ruokavaliossa lihasta, viljatuotteista ja maitotuotteista. Lihaa ja maitotuotteita ei mun ruokavalio esimerkiksi sisällä, viljatuotteita hieman. Gluteenittomien kaurahiutaleiden muodossa. Oon miettinyt miksi olin niin kipeä syksyllä ja uudelleen myös joulun jälkeen. Tiedä häntä, mutta vitamiinit on taas otettu käyttöön. Flunssat on kyllä tänä talvena olleet sitkeitä, ja moni sellainen ihminen on sairastanut, joka ei "koskaan sairastu". Niin kuin minäkin :)

No takaisin sinkkiin.. Ihmisen tulee saada ravinnosta sinkkiä joka päivä.  Elimistö ei toimi normaalisti ilman sitä, sillä sinkki

       on välttämätön normaalille kasvulle ja kehitykselle
       auttaa vastustamaan infektioita ja edistää yleistä vastustuskykyä
       edistää haavojen parantumista
       edesauttaa haju- ja makuaistin toimintaa
       pitää hiukset ja kynnet terveinä
       auttaa ihoa pysymään terveenä
       pitää yllä oikeaa testosteroniasoa.

Sinkin puute on melko yleistä ja sen puute voi nostaa riskiä sairastua sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen. Sitä esiintyy yleisimmin lapsilla, vanhuksilla, syöpäpotilailla, tupakoitsijoilla, alkoholinkäyttäjillä, kasvissyöjillä, diabeetikoilla, reumaatikoilla ja odottavilla sekä imettävillä äideillä. Sinkkiä on turvallista käyttää, koska ylimääräinen sinkki poistuu elimistöstä. Se ei varastoidu. Yleisimmät syyt puutostilaan ovat yksipuolinen ruokavalio, huonot ruokailutottumukset, runsas alkoholin käyttö, runsas hikoilu, lääkkeet, imeytymishäiriöt ja diabetes.



Kuinka puutostila ilmenee?

•   katkeilevat kynnet
•   huono vastustuskyky
•   akne
•   huono iho
•   huonokuntoiset hiukset
•   huono makuaisti
•   allergiaherkkyys
•   hengitystiesairaudet
•   jatkuvat tulehdustilat

•   huono ruokahalu

Viikko on mennyt niin arjen jutuissa, etten ole ehtinyt blogiakaan päivittämään. Auto tuli vihdoin huollosta ja elämä on helpottunut. Kuitenkin kaipaan bussilla matkustamista ja hyötyliikuntaa. Se tulee jatkumaan aina kun mahdollista. Tänäänkin hoidin osan liikkumisesta kävellen ja bussilla. Vapaat alkoi nyt ja hetkeksi linnoittaudun keittiöön valmistelemaan viikonlopun ruokia ennen kuin lähdetään illan fudistreeneihin. Luvassa on Thaimaalaista kanaa (laitoin juuri jääkaappiin marinoitumaan kanat valkosipulin, chilin, limen, inkiväärin, korianterin, kalakastikkeen ja seesamiöljyn sekä hunajan kanssa). Seuraavaksi valmistuu lehtikaalista ja pinaatista uunimunakas ja huomenna olisi tarkoitus tehdä kaalimehua. Näistä lisää pian. Mahtavaa viikonloppua kaikille!

Xo
Hanna

2 kommenttia:

  1. Kivaa viikonloppua sinnekin! Täällä on vapaat pidetty ja viikonlopuksi töihin.. Olin TAAS flunssassa, en tajua..nyt on niin ihme tauteja liikkeellä vähän kaikilla.. Sinkkiä olen syönyt jo muutaman vuoden, välillä lyhyitä taukoja kans pitänyt. Hiukset ja kynnet on sillä kyllä vahvistuneet paljon, sais vielä pitää kaikki tauditkin poissa ;) Toki meillä töissäkin pyörii kaikenlaista ja paljon ihmisten kanssa tekemissä mutta loppuvuodesta tähän asti olen ollut paljon kipeenä. Noh, ei auta ku yrittää pitää ruokavalio kunnossa ja liikkua sopivasti. Syömiset on mennyt hyvin, liikkumaan pitää päästä enemmän..vielä tässä taas kuntoon ehditään :D Meillä tänään päivälliseksi lohta, perunoita ja uunikasvikset. Laitahan Thaimaalaisen kanan ohjetta tulee ni menee testiin, kuulostaa hyvälle. Sun shoppailuista innostuneena tilasin Minimumin pitkän neuletakin :)Mutta kivaa perjantai iltaa sinne, terkuin Henna

    VastaaPoista
  2. Kiitti Henna! Ihme näitä flunssia. Mä en kans tajua. Kaikki on olleet kipeänä, moneen otteeseen. Lapsi ei tosin oo kertaakaan ollut. Onneksi. Sullakin sellainen työ vielä, että varmasti tarttuu helposti. Syödään hyvin, liikutaan sopivasti ja muistetaan levätä myös. Parantele rauhassa ennen kuin lähdet liikkumaan. Linkkaan sen thaikkuohjeen tähän, löytyy vanhoista postauksista. Ehkä laitan sen myös tuohon uusimpaan postaukseen. Siitä se on helpompi ottaa. Kanojen kannattaa tosiaan antaa marinoitua monta tuntia, tulee parasta silloin. Ja kun käyttää luomuinkivääriä ja etsii korianterin joka tuoksuukin jollekin, niin hyvää tulee! Kivaa viikonloppua :) Tässä linkkiä http://sportslady-h.blogspot.fi/2015/01/saturday-relax-ja-muutama-kevyt.html

    VastaaPoista