Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

14.3.2016

Viikon alkua ja 7 syytä miksi kannattaa venytellä




Maanantai. Työpäivä takana, treenit treenattu ja menin vielä töiden päätteeksi avantoon. Silloin ei ollut kyllä enää näin valoisaa, mutta eipä se haitannut. Avannon koukuttava ja rentouttava voima. Hyvä päivä :) Mä niin rakastan tätä talviuintia. 

Tänään vedin kuulatuntien lisäksi yhden venyttelytunnin, ja on tullut venyteltyä myös itse päivän aikana. Se tekee niin hyvää. Yhden asiakkaan kanssa ollaan pari viikkoa venytelty ja huollettu kehoa, kun hän on ollut flunssan jäljiltä hieman puolikuntoinen. Asiakas totesi mulle yhtenä päivänä, että ei olisi ikinä uskonut että venyttelystä on näin paljon hyötyä ja iloa. Ajatteli ensin, että treenit menee tavallaan hukkaan, kun ei voida kunnolla tehdä mitään. Mutta hänpä totesi sitten parin viikon jälkeen, että kroppa tuntuu aivan erilaiselle, mutta sen lisäksi se näyttääkin paremmalle. Kädet ja jalat ovat solakammat, ryhti parempi ja kehossa hyvä olla. Ja erään toisen asiakkaan kanssa on myös säännöllisesti huollettu kehoa erilaisin Method Putkisto venytyksin. Hän on myös ollut supertyytyväinen nykyiseen olotilaansa. Poissa ovat alaselkäsäryt. Method Putkisto kuitenkin eroaa tavallisesta venyttelystä siinä, että se on paljon tehokkaampaa ja siinä on se oma metodinsa. Jonka asiakkaatkin ovat ymmärtäneet.  

Muistutetaanpa kuitenkin niistä venyttelyn hyödyistä :) 
Miksi kannattaa venytellä?
  • venyttely palauttaa kehon rakenteen normaaliksi 
  • venyttely poistaa lihaskireyksiä ja lihasten epätasapainoa
  • parantaa ryhtiä ja kehon asentoa
  • venyttely on tärkeää, jotta harjoitus aktivoisi oikean lihaksen (tunnilla tai salilla voi vaikka ojentajaliike aktivoida väärän lihaksen jos venyttelyt on jääneet väliin, juoksussa taas sinulla voi olla väärä asento ja siihen vielä tärähtely päälle)
  • sidekudokset ja nivelet ovat valmiimmat suoritukseen, kun venyttelet kevyesti ennen treeniä dynaamisin venytyksin - vältyt loukaantumisiltä
  • palauttava venyttely raskaan treenin jälkeen tai hieman treenin jälkeen nopeuttaa palautumista
  • venyttely solakoittaa, kun kuonat lähtevät liikenteeseen

Illan viimeinen tunti olikin Method Putkisto -tunti ja sieltä ajelin avantoon. 



Hyvää alkanutta viikkoa kaikille <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti