Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

3.3.2016

Ravitsemussuositukset - järkeä vai ei



Mun on ehkä ihan pakko ottaa myös omalta osaltani osaa keskusteluun ravitsemussuosituksista, kun siitä nyt tällä viikolla kohu nyt velloo medioissa. Tomi Kokon vielä julkaisematon dokumentti on herättänyt niin paljon keskustelua ja pöhinää somessa, että tämä kyseinen valmentaja on varmasti saanut näkyvyyttä. Ehkä parasta sissimarkkinointia ikinä. En ota sen isommin kantaa hänen suosimaan malliinsa tässä, ajattelin keskittyä kirjoittamaan omasta näkemyksestäni ravitsemussuosituksiin. 



Ravitsemus on tulenarka-aihe, joka saattaa joskus toisille muistuttaa jopa uskontoa. Se on tunteita herättävää, ja kiinnostaa aina kaikkia. Mikä laihduttaa, mikä lihottaa? Mikä on terveellistä ja mitä kannattaa välttää? Isommat valmennustalot toteavat, että hyvä valmentaminen on sellaista joka perustuu vertaisarvioituun tieteelliseen näyttöön ja luotettavien asiantuntijatahojen suosituksiin, ei omiin kokemuksiin tai uskomuksiin. Tutkimuksia tuleekin kuin sieniä sateella, ja vähän riippuen tutkimuksen tilaajasta, ovat tuloksetkin ristiriitaisia. Ymmärrän, että isojen talojen on helppo ottaa tällainen kanta. Lääkäritkin suosittelevat syömään lautasmallin mukaan. Jopa kilpirauhasvaivoista tai syövästä kärsiviä potilaita. Olen itse saanut kuulla useasti lääkäreiltä, miten sillä ei ole mitään merkitystä mitä kilpirauhaspotilaan pitäisi suosia tai vältellä. No onhan sillä. Mutta lääkärit eivät voi sanoa muuta. En ole heitä uskonut ja olen lopettamassa lääkitystä nyt kokonaan. Sen verran on ravitsemus vaikuttanut arvoihin. 

Surullista on se, miten somessa nykyään uutisoidaan lähes kaikesta mahdollisesta miten sieltä ja täältä löytyy myrkkyä ja miten se ja tuo on epäterveellistä. Ravitsemusta lähestytään negaation kautta mun mielestä liikaa. Ruokahan on iloinen asia, siitä pitäisi nauttia. Olen itse lopettanut tuollaisten linkkien jakamisen.. Tuli jossain vaiheessa sellainen olo, että julistan ikäänkuin maailmanloppua facessa kun postaan sellaisia linkkejä ;) Lähden mieluummin lähestymään asiaa positiivisuuden kautta. Toki luen niitä, mutta en "pelottele" kanssasomettajia jatkuvasti kaikella. Ensireaktiohan vaikka paljon maitotuotteita nauttivalla henkilöllä on maidon epäterveellisyyteen suuttumus ja tuohtumus. Olen itsekin syönyt joskus rahkaa (paljonkin) ja tuohtunut kun joku on minulle sanonut sen olevan epäterveellistä :D 

No lautasmalli ja ravitsemussuositukset ovat minun mielestäni ihan ookoo juttu ja tottakai vähän tulkinnanvarainen juttu. Ensinnäkin. Mitää hyvää niissä on? Niissä on paljon hyvää, kun valitsee oikein :D Suosituksiin voitaisiin vielä lisätä kannanotto ruuan laatuun.. Silloin ne alkaisivat olla jo kohdillaan. Kun välttää prosessoitua ruokaa, niistä löytää paljon hyvää. 

Lautasmallin/ravitsemussuositusten plussat

  • suositellaan syömään puoli kiloa kasviksia/marjoja päivässä. Jees! Tämä on hyvä juttu. Ja mielellään syö vielä tuoreita kasviksia.
  • suositellaan käyttämään hyviä rasvoja (jokainen voi valita tarttuuko prosessoituun margariiniin tai rypsiöljyyn vai valitseeko oliiviöljyn, pähkinät tai avocadon hyvän rasvan lähteeksi)
  • viljatuotteet.. lautasmallissa ei käsketä suoranaisesti syömään pelkkää leipää, hyviä viljojen ja hiilarien lähteitä ovat vaikka cous cous, kvinoa, ohra, kaura. Niitä suosin itsekin. Tosin virallinen lautasmalli on melkoisen hiilaripitoinen.. Tuota määrää voi jokainen kohdallaan soveltaa, mutta yhtä lailla liian hiilaripitoisen ruokavalion lisäksi mua huolestuttaa liian vähähiilariset dieetit..
  • proteiinin lähteet. Näistä voi kukin valita itse. Voi ostaa prosessoitua leikkelettä tai hookooplööriä. Voi myös syödä erilaisia kaloja, luomubroileria, luomulihaa.. 
Ainoa mitä en ravitsemussuosituksista allekirjoita on maito ja maitotuotteet (ja tottakai se prosessoitu ruoka). Maitotuotteistakin on tehty tutkimuksia niin puolesta kuin vastaan, niitä voi jokainen itse kaivaa. En sen suuremmin ota kantaa nyt maitoasiaan. Meillä ei käytetä maitotuotteita. Ja sokeriin taas ravitsemussuositukset suhtautuvat paljon löyhemmin kuin moni muu taho. Oma suhtautumiseni sokeriin on se, että sitä pitäisi välttää. Ja onnistunkin usein välttämään, mutta välillä ihmisluonto on heikko :D Ja kas, huomaan istuvani sohvalla lapsen kanssa Magnum kädessä telkkaria katsomassa tai olen ostanut leivoksia tyttöjen illanviettoon.. Sokeri vanhentaa, ruokkii elimistön tulehdustilaa ja vaikka mitä, mutta välillä on saatava vähän suklaata. Se on kai inhimillistä? Eihän alkoholikaan ole terveellistä, mutta en silti ole absolutisti. 

uups.. mitenkäs tässä nyt on eksynyt sokeria lautaselle :D
Oma motto ruuan suhteen on sellainen, että syön melkeinpä vain sellaista mitä kasvaa jossain.. Kananugetteja ei kasva missään, niitä en syö (ei noita leivoksiakaan kyllä kasva). Broileria saatan syödä. No, älkää ottako liian kirjaimellisesti kuitenkaan tuota :D Valmistan ruuan itse. Käytän tuoreita kasviksia ja mahdollisimman puhtaita raaka-aineita.  Yritän välttää sokeria ja alkoholia. En halua kuitenkaan olla fanaatikko ruuan suhteen. Ruoka on iloinen asia. Siitä pitää nauttia. Hyvässä seurassa ja itse valmistettu herkullinen ateria on parasta! Ja hyvistä ruuista ja resepteistä fiilistely on parasta. 

Mitä ajatuksia teissä herää viikon keskustelusta?


4 kommenttia:

  1. Tärkeintä on ainakin itselle, että ruokavaliolla voi hyvin iekä ruokavalio aiheuta stressiä. Maidoton ja gluteeniton olen ollut 1,5 vuotta. Tällä hetkellä pyrin lisäämään ruokavaliooni luomutuotteita entistä enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta. Jos jatkuvasti olo on huono jollain tavalla, niin ei maksa mitään kokeilla syödä vähän puhtaammin ja jättää esimerkiksi maito pois :) Ja tuo stressin aiheutuminen on hyvä pointti. Liikaa ihmiset miettii nykyään mitä voi syödä ja mitä ei ja koetaan huonoa omatuntoa jos syödään jotain "väärää" ruokaa. Ihanaa viikonloppua!

      Poista
  2. Missä ravitsemussuosituksissa kannustetaan syömään prosessoitua ruokaa? Minusta sitä enemmänkin kehoitetaan välttämään, kerrotaan sen (lihavalmisteet, energiajuomat ym) lisäävän sairastavuutta ja että siitä saa liikaa suolaa, sokeria, energiaa, rasvan laatu on heikko jne. Mutta kokonaisuus ratkaisee, kuten sinunkin tapauksessasi, ei se leivos/herkku silloin tällöin haittaa, jos muuten on ruokailu monipuolista ja terveellistä (ja iloisella fiiliksellä, kuten kirjoitit).

    Mirja

    VastaaPoista
  3. Vaikkapa margariini on juuri sellainen tuote mitä suositellaan ja se ei kuulu mielestäni terveyttä edistäviin tuotteisiin. yhtenä esimerkkinä. Kohtuus kaikessa kuitenkin :) Mukavaa viikkoa Mirja!

    VastaaPoista