Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

7.6.2011

Tsemppipostaus - miksi hyvin alkanut laihtuminen pysähtyy?



Ajattelin kirjoittaa tsemppipostauksen teille, jotka olette kevään ja alkukesän urakoineet painonhallintaprojektienne kanssa. Tämä on omistettu niin omille ohjattavilleni kuin teille blogini lukijoillekin! 

Miksi hyvin alkanut laihtuminen pysähtyy?

Jokainen joka painoaan on pudottanut, tietää että jossain vaiheessa iskee "jumitus". Paino ei enää jatkakaa putoamistaan ja tekee mieli lyödä hanskat tiskiin. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että yksi laihdutettu tai lihottu kilo sisältää energiaa 7000 kcal. Kun sinun päivittäinen energiavajeesi on 250kcal, laihdut kuukaudessa kilon. Tai kun päivittäinen vaje on 500 kcal, laihdut puoli kiloa viikossa. No miksi kuitenkin painon aleneminen pysähtyy hyvän aloituksen jälkeen? Tähän on olemassa hyvin yksinkertainen vastaus: kevenevä keho kuluttaa vähemmän energiaa. 

Painon laskiessa erityisesti perusaineenvaihdunnan, mutta myös fyysisen aktiivisuuden energiankulutus pienenee (kevyemmän kehon siirtämiseen ei tarvita yhtä paljon eneriaa kuin ennen), jolloin päivittäinen energiantarve on luonnollisesti myös pienempi. Jos vaikkapa olet pudottanut painoa 2kg, on energiantarpeesi alentunut vuorokaudessa n. 100 kcal. 10kg pudotuksessa taas energiantarve on alentunut jopa 170-200 kcal päivässä. 

Ruuasta saatavan energiamäärän pienentäminen ja fyysisen aktiivisuuden aiheuttaman energiankulutuksen lisääminen tulee siis olla sitä suurempaa, mitä enemmän laihdutetaan. Jos et kevennä ruokavaliota ja lisää liikuntaa, niin laihtuminen aluksi hidastuu ja loppuu kokonaan. Lisää siis päivittäistä liikuntaa niin saavutat melko helposti pieniä energiavajeita. Pelkästään liikuntaa lisäämällä tämä ei todennäköisesti onnistu, parhaita tuloksia saat silloin kun huomioit tämän myös siinä mitä suuhusi pistät. 

Nopeasti vielä mistä järkevä laihdutusruokavalio koostuu:
  • sen pitää olla pysyvä osa elämää, pystyt aina toteuttamaan sitä 
  • sisältää vähintään 500g kasviksia päivässä (torilla on ihania suomalaisia kasviksia jotka maistuvat taivaallisen hyvälle! Sinne nauttimaan auringosta ja ostoksille!)
  • pitää olla riittävän monipuolinen (saat tarvittavan määrän kuitua, välttämättömiä rasvahappoja, proteiineja, vitamiineja ja kivennäisaineita)
  • sisältää energiaa n. 250-1000 kcal päivittäistä kulutusta vähemmän, mutta kuitenkin vähintään 1500 kcal
  • helppo toteuttaa myös kodin ulkopuolella (työpäivän aikana ruokailu, matkat, kyläilyt tms.)
  • pitää nälän loitolla
Ihanaa torstaita teille kaikille! Itse tankkasin hyvät välipalat juuri ja lähden nyt ulos pitämään ohjattavalleni kahvakuulatuntia!

3 kommenttia:

  1. Hmm... hyviä pointteja tuossa laihdutusruokavaliolistassa. Ainoa vika omalla kohdallani on, että vaikka kaikki muut kohdat onnistuisi, niin tuo viimeinen ei mitenkään... Kai se on se suurin hankaluus laihduttamisessa.

    VastaaPoista
  2. Hei Hanna,
    hyviä ohjeita olit listannut tuohon.Tästä hyvillä neuvoilla valjastettuna on hyvä jatkaa matkaa ominpäin.Kiitokset sinulle ravinto-ohjuksesta. Mukavaa yhteistyö oli :)
    Mukava oli lukea vielä tämä tsemppipostaus.
    kiitokset ja virtuaali kukkaset sinulle!
    -Charlotte-

    VastaaPoista
  3. Kiitos Charlotte! Ilo oli minun puolellani :) Nyt tosi paljon tsemppiä jatkoon ja laitahan kuulumisia miten edistyy!

    Henrica: niinpä, siinä on haastetta kerrakseen!

    VastaaPoista