Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

21.6.2011

Pelottava totuus istumisesta

Lainaan tässä Trainer4You kollegani, Liikuntafysiologi, Arto Pesolan esitelmää hänen luvallaan. Hän piti Trainer4You'n tiimipäivässämme, Oulussa, mielekiintoisen luennon istumisesta eilen otsikolla "Pelottava totuus istumisesta". Refereoin nyt omassa tekstissä hänen hienoa luentoaan ja graduaan.




Pelottava totuus istumisesta 


Nyky-yhteiskunta pakottaa meidät istumaan. Istut 70% hereilläoloajastasi, mikä tarkoittaa sitä että lihaksesi ovat inaktiiviset 70% ajastasi. Puolet suomalaisissta raportoi istuvansa 6 tuntia päivässä, mutta totuus on valitettavasti vielä suurempi. Otetaan esimerkiksi 30 vuotias mieshenkilö, joka painaa 80 kiloa. Keräilijä/metsästäjä -mies ennen kulutti päivässä energiaa 4200 kcal edestä, kun nykyään toimistotyötä tekevä mies kuluttaa keskimäärin noin 1600 kcal päivässä. Ero on 2600 kcal päivässä, keräilijä/metsästäjä kulutti jopa 6 kertaa enemmän energiaa kuin nykyajan toimistotyöläinen. 


Kehomme on tehty liikkumaan, mutta mitä tapahtuu kun liike loppuu?


USA'n kansalaiset ovat viimeisen 20-30 vuoden aikana lihavampia kuin koskaan, 30% heistä on ylipainoisia.  No mistä lihominen johtuu? Verrataanpa energiankulutusta viimeisten 30 vuoden aikana. Kuntoliikunnan määrä on pysynyt samana tai hieman lisääntynyt. Energian saanti on pysynyt samana (ehkä vähän noussut) ja lihavien ihmisten määrä on kuitenkin kaksinkertaistunut. Istumisaika on lisääntynyt 8%. Arkista elämää helpottavien laitteiden myyntiluvut ovat kasvaneet dramaattisesti. Sen sijaan että kävelisimme töihin, ajamme autolla. Tiskit pestään koneella, ei käsin...


Voidaankin siis väittää, että istumisajan lisääntyminen ja arkiaktiivisuuden väheneminen on maailman lihavuuden lisääntymisen syy. 


Jos verrataan vähän istuvia ja paljon istuvia... Eräässä tutkimuksessa verrattiin bussikuskien ja konduktöörien eroja. Bussikuskeilla on yli 2 kertaa suurempi kuolleisuusriski (sydänkohtauksesta johtuva) jos verrataan konduktööreihin. Kun verrataan henkilöitä, joilla on paljon vs vähän arkiaktiivisuutta, on vähän arkiaktiivisuutta harrastavilla henkilöillä 2-kertainen riski kuolla sepelvaltimotauteihin. 


Nouse ylös sohvalta!


Yli 3 tuntia päivässä tv:tä katsovilla henkilöillä on yli 64% korkeampi riski kuolla sydäntauteihin. 3 tuntia päivässä tv:tä katsovat, liikuntaa harrastat henkilöt, ovat yhtä lihavia kuin liikuntaa harrastamattomat. Kuntoliikunnalla on hyvin pieni merkitys verrattuna arkiaktiivisuuteen siis. 


Istumisen aikana kehossa ei tapahdu mitään. Lihasten sähköinen aktiivisuus istuessa on mitätön. Kun noustaan seisomaan, se lisääntyy. Kun kävellään, se lisääntyy. Ihminen kuluttaa 1 kcal tunnissa kun istutaan. Portaiden nouseminen lisää energiankulutusta +240%. Luentoa kuunnellessamme, oli koko tiimimme noussut seisomaan. Ei tehnyt kenenkään mieli enää istua. 


Oli kyllä erinomaisen hyvät Trainer4You tiimipäivät Oulussa. Kaksi päivää upean jengin kanssa ideointia ja loistavia puheenvuoroja ja toistemme tsemppaamista. Ja sitten vähän urheiluakin tietysti. 




Trainer4You'n valmennusaseman laajennus Hukassa, Oulussa

Kollegani, synttärisankari, Heli
Ja onnittelut vielä meidän uudesta Hukan valmennusasemamme laajennuksesta Oulun poppoolle. Trainer4You'lla on nyt siellä hienot, uudet, laajennetut tilat! Ja vielä ihanalle, aina pirtsakalle, Helille synttärionnittelut näin bloginkin kautta! 

2 kommenttia:

  1. Hei SportsLady. Kiitos mielenkiintoisesta blogistasi! Nappasin tästä vinkin omaakin työtäni varten. Jokainen askel, jokainen liike on talletus hyvinvointipankkiin :)
    Aktiivista, mutta rentoa juhannusta ;) T. Anne-Mari

    VastaaPoista
  2. Moikka Anne-Mari! Kiitos kommentistasi ja hienoa että jutusta oli apua sun työhön! Ihanaa juhannusta!

    VastaaPoista