Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

12.7.2011

Vinkkejä ravitsemukseen



Tässä tulee muutama vinkki muistuttamaan kesän houkutusten keskelle. Itse olen ainakin unohtanut monet järkevän syömisen perusteet lomalla, joten tämä myös hyvänä muistutuksena allekirjoittaneelle! 


Montako kertaa päivässä syöt?
Hyvä ruokailukertojen määrä päivässä on 5-6 kertaa. Näistä aamiainen, lounas ja päivällinen ovat hieman suurempia. Välipalojen tulisi kuitenkin myös olla täysipainoisia kokonaisuuksia, pienempiä kuin edelliset. 


Pienennä energiatiheyttä
Lisää kasvisten, hedelmien ja marjojen osuutta ruokavaliossa. Etenkin nyt kesällä ne maistuvat taivaalliselle. Syö kasviksia ja hedelmiä/marjoja joka aterialla. Puoli kiloa on sopiva annos kun haluat kiinteytyä. 


Hyviä proteiinin lähteitä
Vähärasvaiset maitotuotteet, kala, kana, vähärasvainen liha, kananmunat, rahka ja raejuusto ovat erinomaisia lähteitä. Valitse aterialle mieluummin kaksi proteiinin lähdettä kuin yksi iso. Esim. vähän kanaa ja raejuustoa. 


Hyviä hiilihydraattien lähteitä
Näitä tulisi nauttia lähes jokaisella aterialla. Puurot, murot, myslit, leipä, riisi, pasta, peruna, kasvikset, hedelmät, marjat... Suosi täysjyväviljavalmisteita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Vältä valkoisia ja sokeroituja, pitkälle jalostettuja valmisteita


Rasva
Suosi kasvisöljyjä, rasvaisia kaloja, pähkiköitä, siemeniä. Karsi pois piilorasvat: makkarat, grilliruuat, suklaa, sipsit, piirakat, pasteijat, croissantit. Näissä on tyydyttynyttä, kovaa rasvaa. Sen lisäksi että ne lihottavat, ne altistavat myös sydän- ja verisuonitaudeille. 


Muista juoda
Päivän aikana pitäisi nauttia 2-3 litraa nestettä. Helteet ja runsas liikunta lisäävät nesteen tarvetta. Jokaista liikuttua tuntia kohden nauti yksi lisälitra vettä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti