Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

7.4.2015

5 vinkkiä parempaan kuntoon


Tie tiukempaan olemukseen on johdonmukaisuus. Treeneistä on tehtävä tapa. Sellainen tapa joka kantaa läpi elämän tai ainakin sen nykyisen elämänvaiheen! Kokosin muutaman vinkin, joilla pääset helpommin alkuun.

1. Mihin aikaan päivästä olet kaikkein energisin?

Onnistuuko treeni parhaiten töiden jälkeen vai kenties aamulla aikaisin? Vai kannattaako käydä kodin kautta? Toisille maistuvat myös myöhäisemmät treenit. Varaa kalenterista aikaa näille. Itsellä treeni kulkee parhaiten aamulla ja aamupäivällä. Usein kotitreeni jää illalla tekemättä jos säästän sen sinne.



2. Mitkä ovat tavoitteesi?

Suosittelen määrittelemään sekä lyhyen- että pitkän tähtäimen tavoitteet. Lyhyellä aikavälillä tavoite voi olla vaikka "tiputan viisi kiloa toukokuun loppuun mennessä". Pitkän tähtäimen tavoite voi taas olla uusi elämäntyyli. Terveelliset ruokailutottumukset ja puhtaampi syöminen. 

3. Suhteuta treenit arkeen

Jokainen perheenäiti tietää, että omat tarpeet tulee viimeisenä. Ensin työ ja perhe, sitten treenit. Monella (naisella) se helposti menee näin. Minulla myös. Voisin sanoa, että kannattaa olla vähän itsekäs ja ottaa se aika myös itselle. Mutta käytännössä se vaan ei aina mene niin (ainakaan naisten kohdalla). Tai joskus taloudessa on vain yksi aikuinen ja oman ajan ottaminen on eri juttuSilloin kannattaa miettiä kuinka treenit saa hoidettua kaiken ohella. Voitko hoitaa osan treeneistä kotona tai yhdistää ne työmatkoihin? Oma treenaaminen on muuttunut täysin lapsen myötä. En halua iltaisin lähteä harrastamaan, jos vaihtoehto on tehdä jotain yhdessä. Olen sopeuttanut treenit oman elämäntilanteen mukaan. Kuntosalikorttia ei tarvita hyvään kuntoon pääsemiseen. Kävisin varmasti tanssitunneilla ja ratsastamassamutta niiden aika on sitten taas joskus! 


4. Säilytä motivaatio, mutta miten :)

Joskus motivaatiota on vähemmän ja joskus enemmän. Huomaan itse kiireisinä aikoina sen lopahtavan, kun ei vain jaksaisi aina olla tekemässä ruokaa ja pilkkomassa vihanneksia. Ja omia treenejä ei enää tahdo jaksaa tehdä jos on tosi väsynyt töistä tai jos niihin vain kyllästyy. Mutta sekin on jatkuva tila elämässä, että välillä on kiirettä. On löydettävä keinot jaksaa kun on paljon töitä. Se tuskin tulee muuttumaan. Toivottavasti! Ja kyllästymisen taas estää silläettä vaihtelee treenejäKuten ruokiakin!

Tavoitteet ovat myös osa motivoitumista. Tee siis itsellesi tavoitteet. Ystävän kanssa voi myös sopia yhteisestä projektista. Tässä vaarana on tosin aina se, että ystävykset saattavat raportoinnin ja kontrolloinnin osalta olla tosi erilaisia. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Ja sitten kannattaa tottakai hankkiutua urheilullisten ystävien seuraan. Tai ainkin kertoa parille hyvälle ystävälle omasta projektista ja saat tarvittaessa tukea heikkoina hetkinä! Vanhojen kuvien katsominen auttaa myös. Ovat ne sitten motivoivia tai vähemmän motivoivia. Toiselle sopii katsoa itsestään hoikkaa kuvaa ja toiselle kannustimena taas toimii se pahimpana hetkenä otettu kuva. Tee itsellesi myös aikataulu. Merkitse treenit kalenteriin.

5. Ota itsellesi PT

Hän auttaa näissä kaikissa kohdissa ja helpoimmillaan sinun harteillesi jää "vain" tekeminen. Omien asiakkaiden kanssa parhaisiin tuloksiin on päästy juuri heidän kanssaanjoita tapaan säännöllisesti, kerran tai kaksi viikossa. Pitkän ajan ajanjaksona. Vuosi on aika hyvä aika, silloin saat kiinni tavoitteista ja opit uuden elämäntavan varmasti. Motivaatio säilyy myös paremmin kun ammattilainen suunnittelee treenit. Käyn ihmisten kotona paljon treenauttamassa heitä, näin kynnystä myöskään lähtemiseen ei tule. Ja kun säännöllisesti treenaa PT:n kanssa siitä tulee helpommin tapa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti