Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

8.2.2012

Kuinka muutokset ovat viikossa vaikuttaneet & Arvonta seminaariin

Olen viime viikot tsempannut unen ja aikataulujen kanssa. Ruokapuolella on myös pientä hienosäätöä, lähinnä lisäravinteiden puitteissa. Nyt on kyllä todella hyvä olo piiitkään aikaan. 


Uni


Olen nukkunut erittäin hyvin. Kiitos siitä Tempurin uuden tyynyn. Positiivinen tulos on ollut myös asioiden ja aikataulujen priorisoinnin ja uudelleen järjestelyjen vuoksi. Olen myös lukenut "Unikoulu aikuisille" -kirjaa. 


En ole koskaan luokitellut itseäni unettomaksi. Olen aina mieltänyt unettomuuden siihen, että on vaikeaa nukahtaa. En ole aikaisemmin ajatellut että minulla olisi uniongelmia. Olen ehkä ajatellut, että nukun hieman liian vähän. Ja vähätellyt sen vakavuutta.


Unettomuudella tarkoitetaan mm. seuraavaa:

  • Unesi on katkonaista. Nukahdat ja nukut kyllä, mutta heräät vähän väliä, katsot ehkä kelloa ja yrität taas jatkaa unta.
  • Sinulla on vaikeuksia nukahtamisessa. Pyöriskelet sängyssä ja etsit mukavaa asentoa, mutta uni ei tahdo tulla. Monenlaiset ajatukset risteilevät mielessäsi.
  • Heräät liian varhain aamuyöstä tai heräät, kun muut vielä nukkuvat, ylös nousemiseen olisi vielä aikaa, mutta uni ei enää tule.
  • Unesi on laadultaan huonoa, se ei virkistä. Nukut kyllä, mutta aamuisin tunnet olevasi väsynyt ja väsymys jatkuu koko päivän. Vaikka koet olevasi väsynyt, et kykene nukkumaan päiväunta.

Unettomuudella on kielteinen vaikutus aineenvaihduntaan ja elimistön kykyyn puollustautua erilaisia sairauksia vastaan. Lisäksi unettomuuden aiheuttama heikko stressinsietokyky altistaa monille fyysisille vaivoille. Lyhyt, alle seitsemän tuntia kestävä yöuni on väestötutkimusten mukaan yhteydessä myös ylipainoon ja lihavuuteen. Pitkittynyt univaje aiheuttaa muutoksia hormonitoimintaan, mikä lisää näläntunnetta ja kasvattaa ruokahalua. Väsyneenä kaupasta valitaan useimmin mukaan myös ruoka-aineita jotka sisältävät runsaasti hiilihydraatteja. Oletko tullut ajatelleeksi, että nukkumisesta tai unen puutteesta voi seurata tällaisia asioita?
(Unettomuus teksti on lainattu kirjasta Partinen/Huovinen Unikoulu Aikuisille)


Hyötyliikunta / lepo / palautuminen


Aina korostetaan hyötyliikunnan tärkeyttä. Kyllä, se varmasti onkin tärkeää. Mutta jos olet muuten kaikin puolin reipas ja työ fyysistä sekä muutenkin hommat kodin ulkopuolella, voi se myös olla turmioksi. Minulle ainakin. Asumme neljännessä kerroksessa ja hissiä ei ole. Kaikki matkat kuljin kävellen, pyörällä, rattailla, pulkalla. Raahasin tavaraa sinne ja tänne. Puoli vuotta sinnittelin ilman autoa. Ja olin aivan loppu. Nyt kun minulla on auto, jaksan aivan eri lailla arjen jutuissa (vaikka en sitä joka menoon käytä kyllä). Se säästää myös päivässä aikaan noin tunnin, kun aikaa siirtymisiin menee vähemmän. Sen tunnin voi käyttää vaikka nukkumiseen. En päässyt missään vaiheessa palautumaan kunnolla, ja väsymykseen tuli sitten tyhjennettyä välillä koko jääkaapin sisältö. Mutta huom huom! Nyt ei saa käsittää väärin, hyötyliikun edelleen oman jaksamisen rajoissa!


Treenit


Viikon sisällä treenejä on tullut seuraavasti:
Perjantai: Salilla tehokas liikepattereittain tehty treeni lyhyillä palautuksilla 
Lauantai: Tanssitreeni (kevyttä ihmettelyä kisatreeneissä)
Sunnuntai: Intervallitreeni
Maanantai: Sali (sama kuin pe)
Tiistai: Kävely
Keskiviikko: Kahvakuula


Treenaamiseen on mennyt vähemmän aikaa ja se on ollut tehokkaampaa. 


Hyvinvointipussi


Aikaa olen karsinut myös hyvinvointipussista. Siellä olen loikoillut vain pari-kolme kertaa viikossa 30 min kerralla. Ja lisäravinteita olen ottanut tehostamaan tätä. Täältä voit lukea juttuani hyvinvointipussista.


Ruuat


Ruuissa en ole muuttanut oikeastaan mitään. Mutta väsymykseen syöminen on loppunut nyt täysin, kun lepoa on tullut riittävästi. Puuroa pyrin vähentämään, ja siirtymään smootheihin aamuisin.. Sitten maaliskuusta tulee ehkä helpompi kun aloitan Paleo -haasteeni... 


Teille, jotka kiinnostuitte Paleo ruokavaliosta on tarjolla huikea seminaari. Se järjestetään 18.2 Helsingissä Radisson SAS Blue Royalissa. Päivän puhujina on Helsingin Paleo guru Jaakko Savolahti, kaikkien rakastama ja viisas Jaakko Halmetoja sekä lääkäriaspektia päivän ohjelmaan tuo Olli Sovijärvi. 




Ohjelmassa käsitellään kokonaisvaltaista hyvinvointia paleoruokavaliosta- ja elämäntavasta, paleo -ruokavaliota ja elämäntyyliä länsimaisten sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, parhaita työkaluja optimaalisen vastustuskyvyn rakentamiseen. Päivän aikana käsitellään myös luonnollista liikkumista (tätä tulen itsekin kokeilemaan lähiaikoina!) ja stressin hallintaa. Loistavaa aihepiiriä tiedossa siis. 


Sports Ladylla on kunnia arpoa teidän lukijoiden kesken tänne yksi lippu. Kaikkien tämän jutun kommenttiboxiin viestin jättäneiden kesken arvotaan siis yksi kappale lippuja tähän huikeaan tilaisuuteen. Arvonta suoritetaan tämän viikon sunnuntaina. Jos onnetar ei suosi, voit myös ostaa lipun itsellesi täältä (myös ovelta saa lippuja jos tilaa on..). Ennakkoon lipun saat hieman edukkaammin.


Ravintoseminaari linkistä lisää tietoa seminaarista sekä ennakkoliput tapahtumaan. 

16 kommenttia:

  1. Moi. Kerro lisää hyvinvointipussista. Vai oletko jo esitellyt sen jossain postauksessa? Kuulostaa mielenkiintoiselta. Kuten sinun 'unikoulusi'. Kiitos taas kun muistutat hyvien öiden merkityksestä!

    VastaaPoista
  2. Ravintoseminaari kiinnostaa! :)

    VastaaPoista
  3. Aijai.. Heti kun näin tän bloggauksen, avasin kalenterin ja totesin, että juurikin kyseinen lauantai olisi VAPAA! Olis ihan mahtavaa päästä seminaariin mukaan!! Itsellä olis ravitsemuksesta paaaljon opeteltavaa ja tuolla pääsis kuuntelemaan eräänlaista näkemystä ravitsemuksesta! Ja kiitos mahtavasta blogista Sports Ladylle! :) Täältä saa motivaatiota ja ideoita joka päivälle :)

    VastaaPoista
  4. Moi Ak! Lisäsin juttuun hyvinvointipussista kirjoittamani linkin :)

    VastaaPoista
  5. Hei Hanna! seminaari kiinnostaa, haluan mukaan arvontaan! Kiitos kivasta blogista! Elina

    VastaaPoista
  6. Hanna, kiitos unikirja vinkistä! Nyt lompsin kirjastoon tsekkaamaan, josko sen saisi sieltä. Itselläni ei varsinaisesti ole ko. ongelmaa muuten kuin että olemme mieheni kanssa aivan eri unirytmissä. Herään kun hän tulee nukkumaan muutama tunti minun jälkeeni ja sitten minä en enää saa unta ja siinä sitä sitten onkin ihmettelemistä.

    Tuo seminaari kiinnostaisi, mutta olen nyt vielä nihkeä tämän asian suhteen. Itse pyrin noudattamaan periaatetta kohtuudella kaikkea. Voihan se olla kun seuraan maaliskuussa sinun matkaasi, niin joudun perumaan puheeni. Se ei haittaa kyllä ollenkaan. Mielelläni sen teen oman hyvinvointini eteen.

    Ihanaa aurinkoista talvipäivää toivottaen,
    Tiina

    VastaaPoista
  7. Katselin tuota seminaaria jo aikaisemmin, mutta korkean hinnan vuoksi hautasin sen mielestäni. Arvonnan voittaminen olisi huippua!

    VastaaPoista
  8. Varmasti mielenkiintoinen seminaari ja antaa lisänäkemstä ravitsemusasioihin. Mukana arvonnassa ollaan!

    VastaaPoista
  9. Vau! Lippu tuonne seminaariin olisi huippujuttu!

    Kiitos myös kivasta blogista. : )

    VastaaPoista
  10. Moikka Hanna,
    Edelleen kiva seurata blogiasi.
    Saan paljon hyödyllisiä vinkkejä elämääni.:-)
    Minuakin kiinnostaa kovasti seminaari, joten ilmoittaudun mukaan arvontaan.
    Mukavaa pakkaspäivää.
    terkuin Päivi

    VastaaPoista
  11. Seminaari kuulostaa mielenkiintoiselta, osallistun arvontaan. :)

    VastaaPoista
  12. Arpaonnea toivotaan täältäkin. Tuosta seminaarista olisi varmasti hyötyä oman ruokavalion saattamiseksi takaisin raiteilleen, kaikkien luentojen sisältö vaikuttaa todella mielenkiintoiselta!

    VastaaPoista
  13. Hyvinvointipussi kiinnostaa täälläkin: hintaluokka, miten toimii, mistä saa jne. Seminaari tulee olemaan mielenkiintoinen, joten osallistun mielelläni myös arvontaan :)

    VastaaPoista
  14. Kilpailun voittaja on Roosa! Sports Lady onnittelee!

    VastaaPoista