Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

28.2.2012

Sports Lady goes Paleo

2 days to go.. Paleo -haasteeni alkaa. Olen luvannut koko maaliskuun noudattaa Paleo -ruokavaliota ja aion tehdä tämän juuri niin kuin kuuluu, yhtään fuskaamatta missään.

HelsinkiPaleon ihana Jaska koutsailee mua haasteessa
Nämä on ne vaikeimmat jutut, mistä nyt luovun kuukauden ajaksi:
  • kaurapuuro
  • raejuusto
  • vähäkalorinen marjakeitto
  • protskupatukat
  • viljat, maitotuotteet, pavut
  • maitorahka
(Ts. kaikki entinen lemppariruoka on kiellettyä...)

Kielletyllä listalla ovat myös smoothiet ja keitot (ellen pureskele niitä..). Suklaata, pähkinöitä, marjoja, hedelmiä syön myös harkiten tästä eteenpäin.. OIh.. kaikki nykyiset lempparit on "rajoitettu"...

Mutta tavallaan kaikki lähtee kuitenkin nyt siitä mitä MÄ SAAN SYÖDÄ, JEE. RAJATTOMASTI!!! Niin mä tän homman ajattelen. Ja Jaakolta olen yrittänyt selvittää mahdollisimman perinpohjaisesti sen mitä suuhuni saan laittaa. 
  • lihaa, kanaa, kalaa
  • vihanneksia
  • hyviä rasvoja
Ollaan pari kertaa treffattu Jaakon kanssa ja jutskattu Paleo ruokavaliosta. Ekalla kerralla ajattelin, että en ikinä voi lopettaa maitotuotteiden syömistä. Sitten perehdyin juttuihin... Toisella kerralla olin sitä mieltä, että no problem, täysillä mennään. Ei mitään mikä ei kuulu Paleo ruokavalioon. Alla oleva luettelo on otettu HelsinkiPaleon sivuilta.


Paleosyömisen perusteet
  1. Reippaasti eläinproteiinia: lihaa, kalaa, mereneläviä, lintuja, kaikenlaista riistaa, kananmunia
  2. Kasviksia niin paljon kuin napa vetää, pohjana vähähiilihydraattiset kasvikset (esimerkiksi salaatit, kurkku, tomaatti, kaalit, paprikat…) ja tarpeen mukaan enemmän hiilareita sisältäviä juureksia (ei perunaa) ja marjoja
  3. Rasvoja: kookos, voi, kaakao, avokado, extra neitsytoliiviöljy
  4. Välillä vähän hedelmiä (rajoitetusti fruktoosisisällön takia) ja pähkinöitä/siemeniä (rajoitetusti omega-rasvahappotasapainon takia)
  5. Yleisesti: Suosi oikeaa ruokaa. Se on käsittelemätöntä, mahdollisimman lisäaineetonta ja sokeroimatonta. Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen parempi ja mielellään ei tuoteselostetta ollenkaan.
Ja mielenkiintoista oikeastaan on se, että mm. raejuusto on jo alkanut tökkiä. Samoin maitorahka ja marjakeitto. Makuaistini on niin muuttunut viimeisten kuukausien aikana mitä puhtaampaan ruokaan olen siirtynyt. Viime vuonna ehdoton lempparini oli Lidl'n raejuusto. Ostin sitä taannoin ja en pystynyt enää syömään sitä, se maistui niin pahalle. Viimeisen kuukauden aikana olen hylännyt kaiken tuollaisen ruuan. Basic ruokavaliossa on ollut smootheja aamuisin, munakasta viikonloppuisin. Lounaaksi keittoa tai smoothia tai salaattia.. Päivälliseksi myös jotain protskupitoista ja kasviksia. Okei...leipää on tullut syötyä ehkä enemmän kuin koskaan. Sillä tiedän sen, että leipää ei tee enää kuukauden kuluttua mieli. Ja tottakai olen syönyt pizzan joskus ja pullankin joskus, karkkiakin on mennyt, mutta ne loppuvat nyt. Eilen söin niin paljon leipää että en kehtaa edes sanoa montako :)

Wish me luck! Tulen blogissa raportoimaan kuinka projekti etenee :)

12 kommenttia:

  1. Ei kai raejuusto kuitenkaan mitään ns. epäpuhdasta ravintoa ole, vai onko juttu se ns. maidottumuus?

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä haasteeseen!

    Toivottavasti tulee paljon päivityksiä asian tiimoilta, sen verran mielenkiintoista on :)

    t. raejuuston suurkuluttaja

    VastaaPoista
  3. Olen lukenut kamalasti tosta paleo jutusta ja sun innoittamana päätin lähteä mukaan maaliskuun haasteeseen! Koska olet jutskannut jaakon kanssa niin mitä aiot syödä esimerkiksi aamupalaksi? Se aiheuttaa itselleni eniten päänvaivaa:) tsemppiä meille, tulen päivittäin lukemaan juttuja sun blogista että saisi itselleenkin vinkkejä!

    VastaaPoista
  4. Ihan mahtavaa! Olen itsekin miettinyt paleojuttuja paljonkin, mutta kun se vain tuntuu niin vaikealta... Että joka ateriallako mä oikeesti vedän sen liha+vihannes-setin? Kai laitat ruokapäiväkirjaa ja reseptiä! Haluaisin oikeasti tietää, mitä paleolainen syö muilla aterioilla kuin perinteisillä lämpimillä aterioilla (lounas ja päivällinen).

    VastaaPoista
  5. Onnea vaan, ihanaa kun ei tarvi. Noudatin vuoden ajan paleota ja siitä seurasi kilpparin vajaatoiminta, lihominen ja suorituskyvyn lasku. Nyt syön riisiä ja quinoaa sekä runsaasti hedelmiä, kokemuksesta viisastuneena. Kandee vierailla paleoblogeissa, usealla paleota noudattavalla liikkuvalla ihmisellä on samoja kokemuksia.

    VastaaPoista
  6. karppaus on saanut siis toisen nimen... ainakin lähestulkoot...

    VastaaPoista
  7. Nopeana kommenttina kahteen viimeiseen anonyymin kommenttiin: Paleon ei tarvitse olla vähähiilarinen, eli kyseessä ei ole karppaus. Mun on vaikea nähdä miten paleo sinänsä aiheuttaisi kilpparin vajaatoimintaa. Kova treeni minimaalisilla hiilareilla sitä varmasti voi aiheuttaa. Kovaa treenatessa kannattaa siis muistaa riittävät hiilareiden syöminen esimerkiksi kasviksista ja hedelmistä sekä tietty myös yleisesti riittävä energiansaanti. Toivottavasti kilpparivaivat ovat helpottaneet!

    www.helsinkipaleo.com sivuilta löytyy paljon vinkkejä myös käytännön tilanteisiin, esim näistä teksteistä:
    http://www.helsinkipaleo.com/2011/06/paleovalintojen-maailma/
    http://www.helsinkipaleo.com/2011/08/normipaiva-ja-muut-menut/

    Tsemppiä haasteeseen Hannalle ja muille sitä kokeileville :)

    VastaaPoista
  8. Jaskalle vielä vastauksena, että kasvisten hiilarit eivät todellakaan riitä pelkästään liikkuvalle ihmiselle. Kilpparivaivat paranivat vain ja ainoastaan lisäämällä hiilareiden määrää ravinnossa.

    VastaaPoista
  9. Jotkut paleogurut ovat suosineet vähähiilarista ruokavaliota, mutta viime aikoina mielipiteet ovat alkaneet muuttumaan. Yhä useampi on höllentänyt mielipiteitään eikä pidä kohtuullisissa määrin nautittuja hiilareita ongelmana, kunhan ne vain tulevat turvallisista lähteistä (eli sellaisista, missä ei ole antiravinteita) kuten bataatti ja valkoinen riisi. Etenkin liikuntaa harrastavan kannattaa huolehtia siitä, ettei glukoosipuutos pääse yllättämään.

    Paleo ei ole mikään kovin tiukasti määritelty ruokavalio, vaan pikemminkin viitekehys.

    Mitä omaan ruokavaliooni tulee, niin aika pitkälti syön vain lämpimiä aterioita. Jos tekee mieli napostella, niin ehkä jotain hedelmiä/vihanneksia, hapankaalia tai jääkaapista kalaa (esimerkiksi savulohta). Kuivaliha on myös ehdoton suosikki, kunhan vaan onnistuu saamaan jostain laadukasta kohtuuhinnalla.

    Nestemäisiä kaloreita kai kannattaisi välttää, mutta kun ei ylimääräistä painoa pahemmin ole, niin en ole jaksanut. Eli treenin jälkeen saattaa mennä kookosvesi+heraproteiini, aamupalaksi sienikahvikaakao ja aika usein jotain lihasoppaa, jossa on paljon rasvaa.

    VastaaPoista
  10. Anonyymi, olisiko nyt kyse eri tavasta määritellä "kasvikset"? Jotkut käsittävät kasvisten ja vihannesten olevan sama asia, toiset taas käsittävät kasvisten pitävän sisällään kaikki syötävät kasvit kuten vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät. Vai oletko kokenut, ettei juuresten, marjojen ja hedelmien hiilarit ole riittäneet sinulle? Mä liikun niin vähän, että omakohtaisia kokemuksia hiilareitten riittämättömyydestä ei ole. :)

    -Laura

    VastaaPoista
  11. Tosi hieno juttu että kilpparivaivasi paranivat! :)

    Lisäämällä reippaasti bataattia, punajuuria, talvikurpitsoita ja vaikkapa banaania ruokavalioon saa varmasti niin paljon hiilareita kuin vain jaksaa syödä :) Valkoinen riisi on myös useille ok hiilarin lähde koska se ei ole vahvasti allergisoiva. Se tosin on ravinneköyhä yllä oleviin vaihtoehtoihin verrattuna.

    Hanna: älä turhaan vältä kananmunan keltuaisia :) Ne ovat kaikista ravinteikkain osa kananmunassa ja ruuassa olevaa kolesterolia ei todellakaan tarvitse pelätä :)

    VastaaPoista
  12. Kiitos loistavista kommenteista! Hyviä vinkkejä ja asiaa. Reseptejä ja kuvia ja ruokapäiväkirjaa laitan varmasti.

    VastaaPoista