Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

2.7.2012

Työkaluja syömisen hallintaan arjessa

kuva Jarmo Glader
Olin kesäkuun puolivälissä NLP-Opiston kurssilla "Eroon Ruoan Himosta"Ensinnäkin kiitos Eeville loistavasta setistä! Kolmen tunnin aikana ehdittiin käydä paljon juttuja läpi ja kurssilta sai hyviä työkaluja omaan arkeen ja syömisrutiineihinMutta pelkkä kurssi ei tietenkään auta sinua pääsemään "huonoista" tavoista eroonItseä on haastettava ja muistututeltava näistä jutuista aina välillä.


Uskomuksettavat ja ympäristö vaikuttavat käyttäytymiseemmeOmia tunteitaan on mahdollista hallita ja tähänkin tehtiin yksi harjoitusJos sinulla on huono fiilis ja nostat katseen ylösniin se jo saattaa auttaaMun mielestä positiivinen ajattelu auttaa aina ja jos jää vellomaan kaikkeen huonoon juttuun niin silloin fiilis takuulla vain huononeeSyömiseen vaikuttaa myös tavatOmalle lapselle en koskaan anna itkun jälkeen tai ilon aiheeseen mitään herkkuajotta hänelle ei tule isompana ruoasta lohtua tai palkitsemistaJoskus aiemmin kirjoittelin mallittamisesta ja toisia (hoikkia ihmisiä) mallittamalla voi oppia ruokailutavoista ja rutiineista. Ottaako hän lisää vai jättääkö osan annoksestaan lautaselle? Ympäristö vaikuttaa myösJos työpaikalla on aina pullaa tarjolla niin kiusauksiakin toki on enemmänJa juhlissa tottakai on herkkuja tarjolla


Eevi sanoikin hyvin sen että mihin keskityt se lisääntyyJos laihdutat ja laihdutat ja laihdutatniin takuuvarmasti tekee mieli syödä koko ajan. Sitäpaitsi laihdutus ei ole oikea tapa elää! Tavoista on saatava pysyviäsillä "laihdutuskuurin" jälkeen paino palaa takaisin moninkertaisena usein (80% lihoo korkojen kanssa takaisin)Mutta silloin kun syöt niin syöÄlä lue tai tee töitä samallaNauti ruuasta ja pureskele hyvinMä syön hyvällä omalla tunnolla kaiken nykyään mitä syön ja yritän myös olla tekemättä töitä tai lukematta samaan aikaan (vaikeaa myönnetään!)


3 kysymystä ennen ateriaa 
(tämän jokainen voi ottaa itselleen haasteena)

  1. Onko tämä hyvä vai huono valinta?
  2. Mitä nyt oikeasti kaipaan (onko oikeasti nälkä? kaipaanko rakkautta tai seuraa?) Sen sijaan että tartut suklaalevyyn niin soita kaverille?
  3. Jos syön näin olenkohan hyvällä mielellä sen jälkeenkin? Huomenna? Vuoden kuluttua?
Niin usein meillä lähtee syöminen lapasesta ja kun on ottanut yhden keksin tulee otettua monta lisää"Samaan konkurssiin se menee." "Peli on kuitenkin menetetty joten ihan sama" Hyvä vertaus oli "Jos kävelet sepalus auki niin lasketko housut alas?"

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus ja noi jutut on muuten niin totta! Mua käy himottamaan aina jokin asia (esim. herkut) aivan mielettömästi, jos yritän kieltää ne täysin itseltäni. Jos taas annan luvan syödä vähän herkkuja silloin, kun niitä tekee mieli, ei niitä enää kohta huomaakkaan kaipaavansa kovinkaan usein.

    VastaaPoista
  2. Sama juttu! Pitää omaksua sellainen ruokavalio itselleen mitä voi noudattaa lopun elämäänsä!

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoinen bloggaus laittaa ajattelemaan.
    Kiitos tästä tekstistä.
    Here is my page :: e-tupakka

    VastaaPoista