Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

4.12.2013

Wednesday and motivation

Treenattavien kanssa puhutaan usein motivaatiosta, viiime aikoina hyvinkin paljon. Meillä kaikilla se tulee vähän eri jutuista. Yhtä motivoi askelmittari ja toista taas vaatekaupassa käynti. Se, että mahtuu pienempiin vaatteisiin tai haluaa mahtua niihin. Askelmittarin 10 000 askelta kerätessä tulee lähdettyä kävelylle vaikkei ehkä huvittaisikaan. Toista motivoi jokin tietty tavoite. Häät, nelikymppiset, lomareissu lämpimään tai tietyllä lukemalla alkava paino.

Marras- ja joulukuu ovat monelle ne vuoden pahimmat kuukaudet. Etenkin nyt kun ei ole lunta. On pimeää. Ei vaan tee mieli lähteä liikkumaan. Muutenkin on jo arjen asettamat haasteet: "liian kiire" ja "aikaa ei vain ole" ja tähän vielä pimeys ja kylmyys päälle ja joulukiireet. Extra motivaatiota todella tarvitaan nyt! Millä sitä repii itsensä sohvalta ylös?

Mitä vinkkejä teillä on? Mikä teitä motivoi liikkumaan?


Omat motivaatiovinkit ovat tässä:

- Just do it! Treenistä tulee pirteämpi olotila ja hyvä mieli - lähde vaikka vähän puoliväkisin, tästäkin tulee vihdoin tapa
- osta joku uusi treenivaate (kyllä, turhamaisista ehkä mutta toimii)
- lataa uutta treenimusaa
- mene kävelylle johonkin kauniiseen paikkaan ja nauti uusista maisemista
- hanki askelmittari ja yritä saada se 10 000 askelta päivässä täyteen
- kokeile uutta lajia
- sovi glögitreffien sijaan treenitreffit
- hanki personal trainer tai ota kertatreenejä (itseä juuri tämä on motivoinut valtavasti kun Kati on vetänyt mulle treenejä. Kiitos <3 data-blogger-escaped-br="">- lue inspiroivia blogeja
- toivo pukilta liikunnallinen lahja
- aseta itsellesi tavoite?


Mutta toimiiko tavoite kaikilla? Luoko se enemmän paineita ja ahdistusta? Mitä mieltä te olette?

Oma mielipiteeni on, että toisilla toimii ja toisilla ei. Pahimmassa tapauksessa asetettu tavoite saattaa aiheuttaa ahdistusta ja stressiä. Jos et ole menossa mihinkään kisaan, niin mielestäni et tarvitse tarkkoja tavoitteita tai välitavoitteita. Tai siis tavoite on hyvä olla, mutta kaikille sitä ei ole hyvä asettaa tiettyyn aikaan sidotuksi.

Tarpeeksi hyvä tavoite on mun mielestä arjessa jaksaminen, hyvä olo ja paljon hyviä elinvuosia. Tai se, että painat vaikka x-alkavalla lukemalla tai mahdut vanhaan lempivaatteeseen. Tai näytät hyvältä juhlissasi muutaman kilon keveämpänä. Ennen kaikkea tavoitteena pitäisi olla, että saa uuden elämäntavan josta vielä tykkää! Moni myös kokee huonoa omatuntoa siitä, että ottaa aikaa itselleen. Siitä ei pidä potea huonoa omaatuntoa, päinvastoin. Olet parempi vanhempi tai puoliso kun voit hyvin. Ja hyvän treenin tekee kotonakin puolessa tunnissa :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommenttia:

  1. Mulla on, kuten tiedätkin, ensimmäinen ihan tosi paha motivaatiopula ja väsymyskausi. Tiedän sen liittyvän tähän pimeyteen. Onneksi mulla on pt joka ei syyllistä vaan tsemppaa positiivisen kautta! Vaikka nyt tuntuu, että ihan kaikki on sekaisin, syöminen, nukkuminen, treenaaminen, ei tulisi mieleenkään lyödä hanskoja tiskiin. Entinen minä olisi tässä asiassa ja tässä tilanteessa niin tehnyt, nykyinen minä näkee tässä vain vaiheen, jonka yli on keksittävä keino päästä. Viimeistään tammikuun kevätaurinko auttaa!

    VastaaPoista
  2. Mä oon huomannut että pitää vaan nukkua vähän enemmän :) Sitten on jo helpompaa! Power naps kehiin aina kun mahdollista. Se auttaa jo huimasti.

    Kyllä tää pimeys on ihan järkkyä, mutta ei auta kun keksiä kaikkea mukavaa!

    Ja et oo kyllä ainoa joka saman asian kanssa kamppailee.

    Tulis pian lunta :)

    VastaaPoista
  3. Mä en ole asettanut itselleni varsinaisia tavoitteita, koska en ole menossa minnekään kisoihin. Liikun, koska siitä tulee hyvä olo ja mieli. Jaksan paremmin lasten kanssa. Olen parempi äiti ja vaimo kun päästelen höyryt liikkuessa ja liikunnan ansiosta voin paremmin.

    Mä motivoin miestäni eilen lenkille kysymällä montako kertaa on lenkin jälkeen kaduttanut, että menit. Joutui sitten lenkiltä tultuaan toteamaan, että tulipa hyvä olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on Mari niin hyvä motivaattori :-) Harvemmin on treenin jälkeen huono fiilis! Ja kyllä mä ainakin olen parempi ihminen kun saan liikkua :)

      Poista