Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

12.1.2012

Omenaviinietikka, maca ja muita lukijakysymyksiä



Kiitos niin ihanista kommenteistanne ja kysymyksistänne myös. Poimin tähän postaukseen muutaman kysymyksen. 


Ensimmäinen kysymys koskee omenaviinietikkaa. Anonyymi kummasteli miksi käytän sitä kun se on saanut "Laihdutuslimbo palkinnon" 2000-luvun alussa ja on painonpudotuksessa kyseenalainen tuote. 


Laihdutuslimbo palkinto myönnetään tuotteille, joita markkinoidaan harhaanjohtavasti laihdutukseen. Jotain omenaviinietikkavalmisteita näin on markkinoitukin, mutta tässä tapauksessa kyse ei ole laihdutuksesta vaan kehon puhdistamisesta. Detox kuurin aikana omenaviinietikan funktio on toimia ruuansulatuksen edistämisessä. Omenaviinietikka sisältää paljon lähes samoja kemiallisia aineita, joita ihmisen maha luonnollisesti erittää. Siksi se parantaa ruuansulatusta sekä aineenvaihduntaa. Omenaviinietikka tappaa ja tuhoaa ruuansulatuskanavissa olevia haitallisia bakteereja. Haluan vielä korostaa, että tarkoitukseni tällä detoxilla ei ole pudottaa painoa vaan puhdistaa kehoa. Kiitos hyvästä kommentista.


Toinen kysymys koski macaa. Teresa kyseli vinkkejä siihen kuinka käyttää macaa niin ettei sen maku liikaa tulisi esiin. Itse tykkään mausta, mutta macaa voi käyttää myös niin että maun saa peitettyä jos ei siitä pidä. Smoothieen sitä voi laittaa vain vähän, esim. 1/2 tl jolloin se ei varmasti maistu. Itse laitan sitä ihan reilusti. Macaa voi laittaa sekä kylmiin että lämpimiin ruokiin. Itse olen kyllä sitä mieltä, että ei kannata käyttää mitään foodia mistä ei pidä. Tai ylipäätään syödä ruokia joita inhoaa. Suu tosin tarvitsee muutaman maistamiskerran ennen kuin tottuu, mutta väkisin ei mitään kannata syödä. Macassa, niin kuin muissakin foodeissa vain mielikuvitus on rajana. Kaikkeen voi laittaa sitä, itse käytän puuron, smoothien, rahkan, munakkaan ja suklaan joukossa. (Maca on korkealla Perun vuoristossa kasvava retiisimäinen kasvi. Maca sisältää 18 aminohappoa, erilaisia kasvisteroleja, runsaasti vitamiineja (B1, B2, B6, C, E) sekä kivennäis- ja hivenaineita, joista erityisesti kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, rikkiä, rautaa, fosforia, sinkkiä, kuparia, piitä ja mangaania.)


Kolmas kysymys koski sitä, millä voisi korvata leivän (jonka päälle voisi laittaa voita, juustoa, tomaattia jne), mutta olisi terveellisempi vaihtoehto. Tähän en osaa antaa sen parempaa vinkkiä kuin että syö leipää silloin tällöin. Ei leipä ole epäterveellistä, joskus voi hyvin nauttia ruisleivän tai vaalean leivän jossa on paljon voita ja juustoa ja kaikkea muuta hyvää :) Jos jollain muulla on tähän hyviä vinkkejä niin ne ovat tervetulleita. Tämä on oma mielipiteeni. Toisten mielestä leipä on myrkkyä, minusta ei. Itse en syö leipää enää, mutta ostan sitä kyllä kotiin lapselle. Ja joskus saatan sitä itsekin ottaa jos mieli tekee. Matkalla syön aina leipää, ja ravintolassa myös. Ja karppileipääkin ostin kerran kokeeksi, hyvältä maistui. 

6 kommenttia:

  1. kiitos vastauksestasi! :)
    kai se mulle on viel sellanen maku,ettei siihen viel oo tottunut. Mut kun toi yksikin pussillinen Macaa on niin suuri, aijon valistaa tuttaviani Macan ihmeelliseen maailmana ja pussittaa sitä pienempiin aanoksiin myös muille (jollen varsinkaan nyt ite liikaa sitä tuu käyttään).
    Mut just ajattelin,et voiko sitä "salakavalasti" laittaa vaikka makaroonilaatikkoon 1/2-1tl.... mut jos kerran voi, niin eikun kokeiluun :P

    VastaaPoista
  2. Leivän voi helposti korvata esim. riisikakuilla, joka on gluteiiniton vaihtoehto ja siksi perinteistä leipää parempi. Jos on valmis näkemään hieman enemmän vaivaa, niin voi leipoa gluteiinittomia leipäsiä itse. Esim. Luolalaboratoriossa (http://luolalaboratorio.blogspot.com/) on monia hyviä vaihtoehtoisia ohjeita.

    VastaaPoista
  3. Jos välttelee leipää siksi, että karppaa, tässä mainio resepti: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=196

    Muitakin ohjeita löytyy samalta sivulta. Karppiversiot ovat toki rasvaisempia, eli mitä kukakin sitten pitää terveellisenä ja omiin tavoitteisiin sopivana.

    VastaaPoista
  4. Joku raaka kräkkerin tyyppinen leipä viritys? Itse en pidä styroksin syömisestä :0

    Tai sitten tekee jotain ohutta lättyleipää eikä yritäkkään kuohkeita virityksiä. Käyttää jauhoina kaikkea vähähiilarista jos hiilareita välttelee. Pähkinä/siemen jauhoja jne. Psyllymia, ksantaania jne koostumuksen ja jauhojen vähentämisen vuoksi. Kun nuita kuituja laittaa likoamaan veteen ennen jauhoja, niin huomaa, että ei niitä "jauhoja" siihen leivän tekoon voikkaan paljoa käyttää.,

    VastaaPoista
  5. Minä niitä leivän korvaajia kyselin :) Kiitoksia vain vinkeistä kaikille. Gluteeniton on se juttu, miksi korvaajia oikeastaan haen. Haluan kokeilla, mikä ruokavalio ja ruoka-aineet sopii itselle parhaiten. Gluteenittomat leivät vain tuntuvat olevan aika kiven alla ja hinnaltaan melkoisia. Ehkä pitää sitten kokeilla riisikakkuja tai leipoa itse :)

    VastaaPoista
  6. Minäkään en pidä/en pitänyt macasta, mutta jostain syystä raakasuklaassa maku ei tule läpi vaan sopii comboon hienosti.

    Kaveri neuvoi silti aikoinaan tavan totutella lähes mihin tahansa superfoodiin. Sekoittaa veteen ja lisää veteen sitruunan mehua. Sitruuna peittää maut alleen, ja suu alkaa tottua pikkuhiljaa aineeseen.

    Makaroonilaatikosta tuli mieleen yksi juttu. En ole varma kannattaako mitään superfoodia kovasti kypsentää/kuumentaa? Joidenkin kohdalla ainakin sanotaan ettei kannata kun ravintoaineet tuhoutuu. Mutten nyt ole äkkiseltään varma koskeeko se kaikkea?

    VastaaPoista