Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

9.1.2012

Vinkit onnistuneeseen painonpudotukseen ja hyvään oloon

Uuden vuoden lupauksia en oikeastaan tehnyt, mutta reissun paluumatka meinasi muuttua melkoiseksi katastrofiksi

Laskeutumisen aikana päätän seuraavat asiat:
- yritän välttää ihmisiä, jotka eivät tee minua onnelliseksi
- yritän olla parempi ihminen ja auttaa enemmän muita
- muistan rakastaa ja arvostaa itseäni enemmän 

Tähän viimeiseen asiaan liittyen hyvän tekstin "You cant' fix a body you hate" löydät täältä. Tuossa linkin tekstissä on hyvin tiivistetty muutama asia:
  1. Love your body
  2. Do not allow anyone into your life who harmfully criticizes your body! Ever! Life is too short to let assholes take anything from you, and your self worth is no exeption.
  3. Change your goals. If you can force yourself to focus on your fitness capacity and health instead of the size of your things or belly, you will find that its much easier to stay motivated and confident. Then one day you will wake up to a body you love, and the change will have happened while you weren't paying attention.
Sports Ladyn 10 vinkkiä hyvään ruokavalioon:
  1. proteiinia joka aterialla: kanaa, kalaa, äyriäisiä, lihaa, kananmunia, raejuustoa, juustoa...
  2. kasviksia niin paljon kuin jaksat syödä (salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, erilaisia kaaleja)
  3. juureksia ja marjoja jonkin verran
  4. hedelmiä on hyvä välttää (sisältää enemmän sokeria kuin marjat)
  5. muista myös rasvat (kookosöljy, voi, hamppuöljy, udo's oil...)
  6. rasvoja saat myös siemenistä ja pähkinöistä, näitä rajoitetummin
  7. yritä suosia mahdollisimman puhdasta ruokaa (mielestäni ei tosin ole katastrofi "sortua" myös "epäterveellisyyksiin" kuten vähäkaloriseen marjakeittoon tms. kunhan ei jatkuvasti myrkytä kehoaan näillä E-koodeja sisältävillä tuotteilla
  8. kuitua tarpeeksi (hyviä lisäkuituja ovat mm. chia -siemenet, psyllium, pellavansiement)
  9. hiilareita tarpeen mukaan: urheilun jälkeisellä aterialla olisi hyvä olla enemmän hiilareita. Kovan punttitreenin jälkeen ei välttämättä tarvitse olla niin paljon kuin esim. spinning -tunnin tai muun rankemman sykettä nostattavan treenin jälkeen
  10. syö tarpeeksi, jotta homma ei viikonloppuna karkaa käsistä (yleensä koko viikon liian vähän syöneenä perjantaina tulee syötyä koko viikon edestä ja syöminen jää helposti päälle koko viikonlopuksi)
Ja sitten vielä muutama muu hyvänolon vinkki:
  1. kävele luonnossa
  2. muista lihashuolto
  3. harrasta lajeja joista pidät
  4. kokeile tänä vuonna jotain uutta urheilumuotoa
  5. muista hyötyliikunta (painonpudotuksessa kuntoliikunnan osuus on paljon hyötyliikuntaa vähäisempi)
  6. varaa hieronta tai muu hemmotteluhoito itsellesi
  7. tee kotona jalkahoito
  8. hanki kirkasvalokuulokkeet
  9. lepää tarpeeksi
  10. tapaa ystäviä ja nauti myös yksinvietetystä ajasta

5 kommenttia:

  1. Suuret kiitokset tästä ihanasta postauksesta. Tekee ihan mieli antaa etähali :) Nää on just niitä tärkeitä perustuskiviä, jotka vaan meinaa unohtua matkassa.

    VastaaPoista
  2. Hei! Ensinnäkin kiitos, kun pidät tätä blogia. Postauksesi ovat aina niin innoittavia ja mukavaa luettavaa. (:

    Minulla olisi kysymys, johon ei ole pakko vastata, jos se tuottaa liikaa vaivaa. Käännyn nyt sinun puoleesi, koska en uskalla mennä lääkäriinkään. :D

    Ongelmana on siis vasemman jalan takareisi. Epäilen, että se on revähtänyt, sillä se on ollut 2 viikkoa kipeä ja sama jalka on ennenkin revähtänyt. Kipu tuntuu kuitenkin vain venyttäessä, paitsi tänään kun kävin lenkillä, niin takareisi alkoi kramppaamaan. Mitä minä siis voisin tehdä? Venytellä? Levätä? Liikkua vai olla liikkumatta? Ja onkohan kyse ylipäätään revähtämisestä vai mitä muuta se voisi olla?

    Kiitos suuresti, jos ehdit vastata. Hyvää talven jatkoa! :)

    VastaaPoista
  3. Moi tyttönen,
    Sen paremmin tilaasi tietämättä, sanoisin että itse ottaisin rauhallisemmin nyt. Lääkärikään ei täältä käsin voisi antaa sinulle ohjeita, joten en anna minäkään. Maalaisjärjellä ajateltuna sanosin ettei kovia venytyksiä, eikä juoksua, kävisin kävelyllä ja varovasti ehkä venyttäisin jalkaa. Mutta jos kipu olisi kestänyt jo pari viikkoa, niin varmasti menisin näyttämään sitä lääkäriin. Urheilla ehtii koko lopun elämän, nyt on tärkeintä saada paikat kuntoon. Pikaista paranemista!

    VastaaPoista
  4. Tosi hyödyllisiä vinkkejä, kiitos näistä :) Olisiko sulla mitään ehdotusta, millä voisi korvata leipää? Mielellään jotain sellaista, jota voisi syödä samalla tapaa kuin leipää (eli päälle voita, juustoa, tomaattia jne), mutta olisi terveellisempi vaihtoehto.

    VastaaPoista