Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

2.4.2014

Suolisto - terveyden perusta


vihreää savea 

Hyvinvointi lähtee suolistosta, joka pitää koko kehon hyvässä kunnossa ja lisää vastustuskykyä. Vihreä savi on mun jokaisen aamun ensimmäinen juoma! Täältä voit lukea siitä lisää! Esimerkiksi kiire ja stressi muuttavat elimistön tilaa. Suoliston huonosta kunnosta ja elimistön matalasta vastustuskyvystä kertovat usein erilaiset vatsaoireet, esimerkiksi vatsakipu, ummetus, ripuli tai ilmavaivat. Ravinnon avulla voi saada itsensä jopa muutamassa kuukaudessa huippukuntoon. Kun syö hyvin, vastustuskyky nousee kohisten. Suoliston sanotaan olevan terveyden kehto, mutta myös sairauksien syntypaikka. Krooniset tulehdukselliset nivelsairaudet ja ihottumat, jatkuvat nuhakuumeet, allergiat... Monet sairaudet ja ongelmat kumpuavat suolistosta, sillä sen vaikutus ulottuu kaikkialle elimistöön. 

Erilaisten suoliston toimintaa tukevien tuotteiden lisäksi kannattaa kiinnittää huomio ihan perusjuttuihin! Ensin kannattaa luopua teollisestiprosessoitujen öljyjen ja niitä sisältävien tuotteiden, kuten margariinien käytöstä. Voit käyttää levitteenä vaikkapa avocadoa tai tehdä levitteen itse. Rasvat ovat kuitenkin elintärkeitä eikä niiden käytöstä saa kokonaan luopua. Kun syö hyvää rasvaa, elimistössä muodostuu hyviä superhormoneja. Suosi kylmäpuristettuja öljyjä, kalaa, pähkinöitä, siemeniä ja avokadoa. Omega-3-rasvahappoja voi ottaa kalaöljyvalmisteista (useimmat kalat eivät laatunsa vuoksi sisällä näitä kovin hääppöisesti). Myös aivot tarvitsevat hyvää rasvaa! Ja moni kremppa katoaa kun kiinnität huomioon jo pelkästään hyviin rasvoihin! Teollisesti prosessoitu osittain kovetettu kasviöljy, transrasva, aiheuttaa elimistössä tulehdusta. Transrasvaa on muun muassa ranskanperunoissa, donitseissa, kekseissä ja monissa valmisruoissa.

Rasvojen lisäksi kuidut ovat terveellisen ruokavalion perusta, sillä kuitu hoitaa suoliston limakalvoa ja pitää yllä hyvää bakteerikantaa. Leipä, pasta, riisi ja muut viljatuotteet tulisi syödä aina täysjyväisinä, jolloin niissä on kaikki tärkeät ravintoaineet kuten seleeni, magnesium, sinkki ja b-vitamiinit tallella.

Kannattaa katsoa tuoteselostetta. Tuotteessa on tarpeeksi kuitua, kun sitä on yli 10 grammaa sadassa grammassa tai jos se on yli 50 prosenttisesti täysjyväviljaa. On myös tärkeää, ettei tuotteeseen ole lisätty gluteenia. Kaikki terveydelle oleellinen katoaa prosessoinnissa. Vaalea vilja ei ole syömäkelpoista ja moni sen nykyään jättääkin pois! Uskoisiko että vaalea vilja aiheuttaa vaikka päänsärkyä, flunssaa ja muista erinäisiä sairauksia, raivareitakin. Syö paljon kasiviksia ja marjoja! Niistä saat parhaita kuituja!



Näihin asioihin ja paljon muuhun tärkeään terveellisessä ravitsemuksessa pureudutaan Sports Ladyn Ravintovalmennuksessa jossa sinulle tehdään myös henkilökohtainen ruokavalio. Sen avulla syöminen ja vaikka painonpudotus on helppoa ja järkevää! Valmennus tapahtuu aina sähköpostitse ja puhelimitse! Lisää valmennuksesta voit lukea täältä.

Huhtikuun etuna Ravintovalmennus 1 kk -20%!


2 kommenttia:

  1. Aamen! Todella hyvä kirjoitus oikean ravitsemuksen tärkeydestä ja suoliston merkityksestä hyvinvoinnille. Itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää joidenkin ihmisten rasvakammo, jonka seurauksena jääkaapista löytyy suoranaisia myrkky-margariineja :( sait uuden lukijan blogiisi :)

    VastaaPoista
  2. Moi Heidi!

    Tervetuloa lukijaksi :) Joo on se kyllä kumma miten tiukassa kalori ajattelu ja kevyt tuotteiden suosiminen on.. Omalta osaltani toivon voivani vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin! Kaupat on täynnä ties mitä prosessoitua "terveystuotetta". Ei ilme että sairaudet ja etenkin autoimmuuni sairaudet jyllää. Mutta kiitos siis kommentista ja tervetuloa!

    VastaaPoista