Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

6.6.2015

Kesäflunssan pelastajat


Ihana, aurinkoinen viikonloppu, eikä mitään sovittua. Lupa tehdä mitä haluaa kun lapsikin on isällään. Tunnollinen ihminen kai sairastuu juuri silloin, kun siihen on lupa ja aikaa. Eilen jo aavistuksen olo ilmoitteli mahdollisesti alkavasta kesäflunssasta. Ja eilinen menikin hyvin rauhallisesti. Tosin kevyt treeni tuli tehtyä kun kävin Stadikalla treenaamassa. Treeniä oman kehon painolla ja aika paljon palloa apuna käyttäen. Silloin kun oireet ovat lieviä, ei treenaaminen ole kiellettyä, mutta pitää aina kuulostella itseään. Piti mennä uimaan treenin jälkeen, mutta sen jätin suosiolla väliin. Treenin jälkeen oli ihan hyvä olo. Kipeänä en ikinä treenaisi kovaa. Tai edes puolikuntoisena, niin kuin nyt. Kuumetta ei onneksi ole. Tällaiseen olotilaan auttaa aina lepääminen, kevyt ulkoilu, hyvä ruoka ja kirja. Ja hyvä seura ehdottomasti. Eilinen ilta menikin tosi mukavasti kun sain toisen flunssaisen ystävän naapurista kylään ja yhdessä parannettiin olotilaa sienikahvin ja jätskin avulla :)


Tänään aamulla kävin tosi tosi rauhallisella kävelyllä. Puoli tuntia. Sen jälkeen oli parempi olo. Ja aion voinnin mukaan kyllä nauttia tästä ihanasta päivästä. Kaupunki on taas täynnä kivoja kesätapahtumia ja Käpylän Kyläjuhlilla pitää ainakin käydä!



Mutta sitten kun flunssa yllättää.. Tällaisilla rohdoilla mä flunssaa aina lääkitsen. Tosin inkivääri ja valkosipuli ovat muutenkin päivittäisessä käytössä. Ne tunnetaan bakteereja tuhoavista ominaisuuksistaan ja selvittävät hengitysteitä. Säännöllisesti käytössä on myös D-vitamiini ja C-vitamiini. Nyt niitä menee vain extra annos. Kissankynsi, Cats claw, on myös mainio vastustuskyvyn boostaamiseen. Ja kipeänä kannattaa myös muistaa ruokavalion merkitys. Maitotuotteet (joita muutenkin käytän tosi vähän) jätän heti pois, sillä ne ruokkivat kehon tulehdustilaa ja happamoittavat kehoa. Ja myös pahentavat liman eritystä. Hapan keho on aina alttiimpi taudeille. Ja sitten kuumia juomia tottakai! 


Pakuritee:

Keitä 1 litra vettä
Lisää veden joukkoon:
1 rkl pakurijauhetta tai 1-2 pss pakuriteetä
inkivääriä 
gojimarjoja (pilko kuivat marjat ja lisää veden joukkoon)
lakritsinjuurta n. 1 tl tai pari pussia Clipperin lakritsiteetä


Anna hautua pari tuntia, mieluiten yön yli. Sihtaa ainekset pois veden joukosta ja kiehauta vielä tee lämpimäksi. Voit käyttää ainekset uudelleen ja uudelleen niin kauan kun niistä väriä/makua irtoaa)!


Hyvä juttu on kuitenkin se, että flunssa tuli nyt eikä viikon kuluttua kun loma alkaa ja lähden viikoksi reissuun. Jos tästäkin pitää jotain positiivista keksiä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti