Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

6.3.2012

Eroon ruokahimoista, käteviä kala eväitä ja ruokapäiväkirjaa



Eilen en ehtinyt pitkästi kiroittaa tuosta ruokahimoista eroon pääsemisestä, arvasin että myös te haluatte tietää, joten tässä hieman eilisestä harjoituksesta jotain. Eevi teki minulle harjoituksen, jossa istuin häntä vastapäätä silmät kiinni. Valitsin ruokahimon kohteeksi suklaan, siihen on kehittynyt suoranainen addiktio ja minua kiinnostaa voiko siitä päästä yli (niin että suklaansyönti todella jää pariin palaan). Minun piti valita myös inhokkiruokani, joka on maksalaatikko ja kaikki läskinen punainen liha tai läskiliha yleensä. Tätä on vaikea lähteä selittämään, sillä harjoitus kesti jonkin aikaa. Ideana kuitenkin oli, että suklaata oli sotkettu inhokkiruokaan ja olin kuvitteellisella illallisella, jossa ruokaa piti syödä. Lisäksi minun piti mielessäni kuvitella tilanne, jossa alan syödä suklaata (liikaa). Sitten piti kuvitella jokin korvike sille, ja tilanne jossa näen itseni syömässä tätä suklaan korviketta (porkkana). Minun piti myös "astua kuvasta ulos" ja nähdä itseni molemmissa tilanteissa. 


Toinen harjoitus oli itselle tehtäväksi ja siihen valitsin mulperimarjat (sama juttu kuin suklaassa, otan yhden ja hetkessä 800g pussi on tyhjä...). Tätä harjoitusta pystyy tekemään niin, että kuvittelen mulperimarjat johonkin. Kuvittelen myös jonkin tosi ällöttävän jutun (koirankakka) ja sille paikan. 3 kertaa siirrän mulperit koirankakkaan kuvitelmissani sen sijaan että söisin ne. Näitä on hankala selittää sen kummemmin, mutta voin kertoa että tänään ei ole tehnyt mulpereita mieli sitten yhtään :) Suklaata söin 2 palaa aamupäivällä kahvin kanssa, mutta paleollahan se on ihan sallittuakin. 


Tässä pari kuvaa viikonlopulta parista ihanasta herkusta.
Marjasekoitusta, kanelia ja kookosmaitoa
Munakas jonka päällä kraavia lohta
Uudessa Evitassa oli resepti munakkaasta, joka oli koristeltu anjoviksella ja rucolalla. Koska niitä ei juuri ollut, laitoin kraavia lohta. Ihanaa!
Ihania luomukalasäilykkeitä, jotka tulevat ensi viikolla Ruohonjuureen (Kamppi, Itis ja verkkokauppa) myyntiin
Sports Ladylla on ilo päästä maistamaan ensimmäisten joukossa herkullisia kaloja, joita tulee Ruohonjuureen ensi viikolla myyntiin. Baarilla minua odotti laatikollinen tällaisia herkkuja testattavaksi. Nyt on todella kätevä paleo -evästys käsillä ja tämän sujauttaa käsilaukkuun niin hyvin, jos vertaa esim. tämänpäiväistä lounastani (jonka toki sotken salaattiin...). On tonnikalaa, silakkaa, sardiinia, lohta, makrillia.. Fish4ever -säilykkeistä olen maistanut makrillia (mums mums!) ja silakkaa ja sardiinit ovat aivan herkkua varmasti.  Kirjoitan makuelämyksistä paremmin sitä mukaan kun purkkia aukenee. 
Tuesday lunch
Ruokapäiväkirja maanantai:


Aamiainen:
munakas 2 munaa ja graavia lohta
marjoja, kuituvalmistetta ja kookosmaitoa
kahvia kookosmaidolla


Lounas:
porkkanaa
savustettua lohta


Välipala
pähkinöitä
kananmuna
broilerfilettä


Päivällinen
kookosöljyssä paistettu broilerfile, chili -loimulohta, parsakaalia, paprikaa, tomaattia, salaattia, oliiviöljyä


Ja hyvä olo jatkuu. Kaikille on tullut hehkutettua tänäänkin miten pirteä ja voimakas olo voikaan olla.

6 kommenttia:

  1. noita uusia kalajutskia pitää kyllä ehdottomasti testata ! tehotuotettu kala yleensä on täynnä myrkkyjä ja epäpuhtauksia, mut kala kuin kala rulettaa aina. suosikki kuha Joka muodossa !

    VastaaPoista
  2. Heissan,

    Jo pidemmän aikaa blogiasi seuranneena on aika krjoittaa ensimmäinen kommentti, ruuanhimo kun on se ikuisuusaihe :) Aluksi huomasin että ärsyynnyin ihan suunnattomasti tuosta sinun suklaa/mulperinmarjahimostasi ja ensimmäinen ajatus oli että mikäs tässä olisi ongelmana jos moisia ruokia himoitsisin, itsellä kun se himo kohdistuu jäätelöön, pakastekakkuihin jne.. Ärsyyntyminen johti kuitenkin ahaa-elämykseen ja oikeasti huomasin ymmärtäväni että myös hoikilla ja hyväkuntoisilla ihmisillä voi olla addiktioita ruuan suhteen. Kuulostaa ehkä naivilta mutta isokokoisena ihmisenä olen ikäänkuin hyväksynyt ainoastaan sen vaihtoehdon että minun ruuanhimoni on sitä "oikeaa" koska se näkyy myös ulospäin.. Aina voi onneksi oppia uusia näkökantoja :)Töitä olen tehnyt kovasti ja juurikin mielikuvaharjoitelua/hypnoosia jotta omat himotukseni saisin kuriin ja matka kohti pienempää minää on alkanut :)

    Terveisin Kati

    VastaaPoista
  3. Moi Kati,

    Kiitos rehellisestä kommentistasi. Kyllä kaikilla varmasti on ruokahimoja ja itselläni ne ruokahimot ovat kostautuneet 8 ylimääräisen kilon muodossa viimeisen vuoden aikana. Kun näistä rehellisesti puhuu ja kertoo, niin jokaisella niitä on. Ja väsymykseen syö niin moni ihminen, eikä siitä tule puhuneeksi ennen kuin joku toinen ottaa asian esille.

    Varmasti meillä kaikilla elämä on jonkinlaista "taistelua" näitä kohtaan ja uskon että jossain vaiheessa ja itselle sopivalla tavalla nekin on voitettavissa. Kaikille ei vain samat konstit tepsi, joten pitää löytää se oma hyvä lähestymistapa tähänkin asiaan.

    Ihanaa kevättä ja kiitos hyvästä kommentista vielä :)

    VastaaPoista
  4. Moi Juha,

    Ehdottomasti kannattaa. Makrilli ja sardiini olivat niin hyviä, oli kyllä tunakin... Mä tykkään kuhasta myös eniten, se on hyvä ja kevyt kala :) Miksiköhän en ole sitä pitkään aikaan laittanut, laiskuutta ehkä.. Itselle ei ole jaksanut alkaa sitä paistella. Kiitos vinkistä, sitä ostan seuraavaksi :)

    VastaaPoista
  5. Eikö ruokahimot ole kehosi viesti siitä, että syöt tai teet jotain väärää? Normaali ihminen ei tarvitse mielikuvaharjoitteita vaan syö mielitekojensa mukaan ja antaa kropan kertoa, mistä on puute.

    Ei nyt millään pahalla, mutta tuo himoja vastaan taisteleminen kuulostaa syömishäiriön alulta. Hoidat nyt oiretta mutta et syytä.

    VastaaPoista
  6. @anonyymi: olen kanssasi nyt täysin eri mieltä. Varmasti kaikilla meillä on jotain ruokahimoja, ei kaikilla ehkä mutta monilla. Minulla mieliteot johtuvat täysin väsymyksestä, ja väsymystä olen koko ajan hoitanutkin. Aiemmissa kirjoituksissa olen paljon kirjoittanutkin nukkumisesta ja sen tärkeydestä.

    Ja kyllä "normaaleille" ihmisille ne mielikuvaharjoitteet tekevät yhtä hyvää kuin "epänormaaleillekin". Mielikuvaharjoitteita käytetään paljon mm. huippu-urheilijoidenkin valmennuksessa ja toimivat mielestäni hyvin myös ravitsemuksen tukena.

    VastaaPoista