Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

4.6.2012

Rasvanpolttoa



Tänään oli Hesarin Elämä -osiossa mielenkiintoisia myyttejä liikunnasta! "Aamulenkki tyhjällä vatsalla polttaa rasvaa tehokkaamin" ei tämän mukaan pidä paikkaansa ja sitten on taas vannoutunut koulukunta joka nimenomaan on sitä mieltä että rasvanpoltollisesti on juuri tehokkainta lenkkeillä aamulla tyhjällä vatsalla


Itse olen sitä mieltä että tyhjällä vatsalla (lasi vettä ennen lenkkiä) aamulenkkeily on kaikista tehokkainta ja mukavinta (ja tarkoitus on kävellä reippaasti eikä juosta). Juoksemaan en tyhjällä vatsalla lähtisi sillä juoksu kyllä stoppaa taatusti jossain vaiheessa ja sitten kun ei enää jaksa niin siihen ei mikään auta! Mä teen mun juoksulenkit (pitkät ja tasavauhtiset) mieluiten iltapäivisin!


Jokin aika sitten minulta toivottiin juttua aiheesta "rasvanpoltto" ja tässä sitä tulee! Eli jos haluaa päästä kiloista eroon se on periaatteessa yksinkertaista

  1. 3-5 aamulenkkiä viikossa tyhjällä vatsalla reippaasti kävellen
  2. lihaskuntoharjoittelu (salille tai kahvakuulailemaan vaikka oman olohuoneen matolle) on tosi tärkeää ja näin perusaineenvaihduntasi nopeutuu kun lihasmassa kasvaa
  3. syö vähemmän kuin kulutat
  4. syö tarpeeksi usein (pieniä aterioita)
  5. joka aterialla proteiinia
  6. unohda hedelmät ja syö herkullisia marjoja joita on nyt helposti saatavilla
  7. unohda viinin lipitys siksi aikaa kun karistelet kiloja (alkoholissa ei ole mitään ravintoaineita - pelkkää turhaa energiaa)
  8. hyötyliikuntaa kehiin (nouse bussista pois vaikka yhtä pysäkkiä aiemmin tai vielä parempi jos pyöräilet/kävelet työmatkat!)
  9. kaikki herkut pois
  10. paljon vihanneksia

Mä tein tänään mun aamulenkin reippaasti kävellen sauvojen kanssa (tyhjällä vatsalla)! Ihanaa ja aurinkoista ja lähti päivä hyvin käyntiin! Ja olen ihan koukussa sauvakävelyyn!





14 kommenttia:

  1. Moi, minkäköhän pituinen tuon aamulenkin tulisi olla? Siis ajassa mitattuna. -Outi

    VastaaPoista
  2. Mitä oot siitä mieltä, että itselläni tuo aamulenkki kestää 20-30min ja itse kyllä teen kevyttä hölkkä niin että saan hien tosi kivasti pintaan?:) Oma PTni niin neuvoi, mutta ainahan on kiva kuulla monen ihmisen mielipiteitä!:) Lenkin jälkeen kuitenkin olo on energinen ja hyvin jaksan aina hölkkäillä kyseisen ajan!

    VastaaPoista
  3. Kun aikanaan harrastin kilpahiihtoa , otimme aamulenkit ja iltalenkit ohjelmaan, alkoi kyllä kummasti kuntopiikki löytymään ja samalla rentoutti. Aamulenkki oli niin paras päivän aloitus! Se oli n. 20 min pitkä ja kevyen kevyt. Iltalenkki hölköttelyä ja hyppelyä sekä venyttelyä, pituudeltaan myöskin n. 20 min.

    VastaaPoista
  4. Kun aikanaan harrastin kilpahiihtoa , otimme aamulenkit ja iltalenkit ohjelmaan, alkoi kyllä kummasti kuntopiikki löytymään ja samalla rentoutti. Aamulenkki oli niin paras päivän aloitus! Se oli n. 20 min pitkä ja kevyen kevyt. Iltalenkki hölköttelyä ja hyppelyä sekä venyttelyä, pituudeltaan myöskin n. 20 min.

    VastaaPoista
  5. @Outi
    Mä teen yleensä 50-60 min aamulenkin mutta vähempikin riittää esim 30min on jo hyvä aika

    VastaaPoista
  6. @Mokkis
    Kyllä mäkin joskus saatan aamulla "hölkötellä" mutta useimmiten kävelen. Varmasti on hyvä aamun aloitus myös tuollainen mutta kyllä mä ehkä tekisin sen 45-60 min kävelyn jos rasvanpolttoa ajatellaan!

    VastaaPoista
  7. @Ekaterina
    Kuulostaa hyvälle kyllä! Tehokasta onkin ehkä jakaa päivän suoritukset pieniin pätkiin!

    VastaaPoista
  8. olen (mm. sinun blogisi myötä) viime aikoina tajunnut syöväni aivan liian vähän proteiinia. en syö lihaa ja kalaakin harmittavan harvoin (syynä kai laiskuus). olisiko sulla antaa vinkkejä kasvissyöjän proteiinin lähteeksi? kananmunaa yritän syödä vähintään kerran-pari viikossa, ja papuja. ja rahkaa. mutta en todellakaan keksi miten saisin proteiinia JOKA ATERIALLE.

    t. vinkeistä kiitollinen riikka :)

    VastaaPoista
  9. @Riikka
    Jos maitotuotteet uppoaa niin raejuusto on hyvä protskun lähde! Ja maitorahka!

    Sitten Sun Warriorin proteiinijauheet mitä itse käytän (ja mitä CocoVi Bar'n Sports Lady smootheissa käytetään) ovat täysin vegaaniprotskuja! Ja hyviä sellaisia! Sellaista pirtelön joukkoon kerran päivässä! Ruohonjuuressa on myös hyviä protskupatukoita (vegaani) mitkä on hyviä välipaloja!

    VastaaPoista
  10. Hmm, mietin tota tyhjällä vatsalla lenkkeilyä, et kuinka paljon se oikeasti rasvanpolton kannalta merkitsee että lähtee aamulla liikkeelle syömättä mitään? Itellä on monesti aamuisin sellanen outo pahoinvointi ennen syömistä, et on semmone oksettava olo kun vatsa on tyhjä, siis ihan todella tuntuu että joko yökkään tai syön jotain. Ei puhettakaan että lähtisin esim. hölkkäämään sillä ololla. Ja en siis ole raskaana eli siinä mielessä ei ole kyse "aamupahoinvoinnista". :D

    VastaaPoista
  11. Heip!

    Osaatko sanoa, et pitääkö sen "rasvanpolttolenkin" jälkeen olla joku tietty aika syömättä? Ite oon lukenut jostain tällaista, että jos heti lenkin perään syö niin se idea menee harakoille. Mun on vähän mahdoton olla syömättä, kun teen rasvanpolttolenkin jälkeen välittömästi salitreenin, ja jotenkin tuntuu hurjalta et kävelis matolla tunnin tyhjällä vatsalla ja sen perään vielä teksi tyhjällä vatsalla tunnin salitreenin :o Eli nykyään kävelen matolla tunnin tyhjällä vatsalla, käyn pukuhuoneen puolella syömässä pika-aamiaisen (protskupatukka ja ruisleipä) ja sit jatkan heti salitreenillä. Kumoaakohan tämä aamupala rasvanpolttotreenin vaikutukset kun se syödään heti perään?

    -Mimi

    VastaaPoista
  12. Joo ehdottomasti ei kannata aamulenkkeillä tyhjällä vatsalla jos se ei hyvältä tunnu. Muutenkin kaikki ollaan niin erilaisia eikä kaikille sovi kaikki. Ruokaa siis kehiin ennen lenkkiä vain!

    VastaaPoista
  13. @Mimi
    Mä tekisin erikseen sen rasvanpolttotreenin ja salitreenin. Tai jos haluat aerobista tehdä salitreenin yhteydessä niin tee sali puntin jälkeen. Silloin 20-30min riittää hyvin!

    VastaaPoista