Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

15.7.2014

Millainen on hyvä aamiainen?

Moni jättää kiireen vuoksi aamiaisen väliinja perustelee tätä myös silläettä aamulla ei ruoka maistuAamiainen kannattaa kuitenkin nauttia päivittäin ja kannattaa myös kiinnittää sen laatuun huomiota

Millainen on hyvä aamiainen?

Hyvä aamiainen sisältää (hyviä hiilareita,) protskuja ja rasvaaToiset vannovat protsku/rasva -aamiaisen nimeen ja itsekin oon huomannutettä aamiaisen jälkeen tehty treeni kulkee huomattavasti paremminjos syön munakkaan kuin että söisin puuroaamiaisen. Itse teen aina aamukävelyn/HIIT treenin tyhjään vatsaanmutta ennen sali- tai kotitreeniä syön aamiaisenHyvät aamiaisvaihtoehdot sisältävät vähän sokeria ja sitä on valitettavasti hirmuisesti erilaisissa jugurteissa ja mehuissa sekä muroissa ja mysleissäPyri valitsemaan aamiaiseksi prosessoimaton kotona tehty aamiainenja unohda valmiit mehut ja muutvaikka purkissa olisi mitä tahansa terveysväittämiäAamiainen on yksi päivän tärkeimmistä aterioista ja se tukee painonpudotusta ja painonhallintaaItse olen joskus syönyt aamupalaksi fitness muroja maidon kanssa ja gefilus mehua. Enää en tällaista aamupalaa söisiSanotaankoettä olen harvemmin kipeä nykyään kun en syö prosessoitua ruokaa (ja pyrin välttämään maitotuotteita ja gluteenia) ja pysyn paremmin kylläisenä.

Omat aamiaiset - TOP5 eri variaatioin 
   
Tänään tein aamiaiseksi taas munakkaankun ei ollut kiire mihinkäänLaitan siihen yhden tai kaksi kokonaista munaaja 3-4 valkuaistaSen lisäksi laitan ihan reippaasti vihanneksiaTänään sipuliatomaattiavalkosipuliachiliä ja pinaattiaAika usein paloittelen seuraavankin aamun munakasta varten täytteet valmiiksi jääkaappiinSilloin se on nopeampi tehdäKokkailuun menee munakasta tehdessä vähän aikaamutta on tää sitten kyllä hyvääkin. Ja basilikaa ihan reilusti päälle kun munakas on valmis!
kaurapuuroa
tuorepuuroa
Toinen vakkariaamupala on puuroSe on helppo syödä raejuuston tai kananmunan kanssaYleisin aamiainen ehkä kun olen jossain kylässä tai yövyn hotellissa. Puuroa löytyy joka paikasta ja yleensä myös raejuustoa tai kananmunaa! Kotona mulla on gluteenittomia kaurahiutaleitamutta en ala hysteeriseksi jos niitä ei löydySilloin menee ihan normipuurokin. Tosin lomareissulla hotellissa kannattaa aina kysyä henkilökunnalta myös sitä gluteenitonta vaihtoehtoaPuuron joukkoon laitan aina marjoja. Joko tuoreita tai pakastemarjoja (kotimaisia aina)! Joskus laitan puuroon myös protskujauhettamutta enemmin syön sen sijaan oikeaa ruokaa! Tuorepuuroon taas sopii protskujauhe! Sitä tulee tehtyä aika harvoinsillä syötävää on paljon vähemmän kuin kattilassa keitetyssä puurossaMutta taivaallisen hyväähän se on! Esimerkiksi tänään HIIT treenin jälkeen kaipasin ison munakkaan! Huomenna saatan syödä tuorepuuron kun menen vain kävelylle.

Sunnuntaina mä söin aamulla pitkästä aikaa leivänTuli kiire lähteä Mustasaaren lautalle ja leipä on aina nopea. Jos asuisin yksinen edes ostaisi leipäämutta lapsi tykkää syödä sitäTäytteeksi voit laittaa leipään kananmunaa tai raejuustoavähärasvaista leikkelettäkasviksia ja avocadoaTää oli aivan ihanaaLeipää syön tosi tosi harvoinVältän gluteeniaMyös noita teollisia leikkeleitä syön tosi harvoinmutta jostan syystä niitä nyt on meillä ollutSama setti toimii myös parin näkkärin kanssa! Eli sopivasti hyviä rasvoja (avocado)protskua (kananmuna/raejuusto/leikkele) ja sitten se leipä
Smootheja ei ihme kyllä nyt oo tullut tehtyä kovin paljonmutta silloin kun teen niin laitan aina protskua joukkoon. Kesällä tuoreet marjat maistuu parhaalle ihan sellaisenaanja niitä en laita smoothieenSyön ne usein luomurahkan joukossa steviatipoilla maustettunaSuperfoodeja käytän tosi vähänmutta esimtähän mansikkasmoothieen laitoin Life Drink -jauhettaSmoothien kaava on mulla aina vettäkotimaisia pakastemarjoja ja luomulaatuista protskujauhetta sekä jotain hyvää rasvaa (kookosöljy tai pähkinät)Mulla on kaapit täynnä kaikenmaailman lisäravinteita ja superfoodeja mitä olen blogin kautta saanut testiinmutta aika harvoin käytän niitäEhkä kerran viikossa? Jotenkin mun vaisto sanooettä niiden kanssa on turha läträtä liikaa vaikka miten luomua ja superfoodia olisivatkinNiinkuin minkä tahansa jutun kanssaKohtuus kaikessa ja mieluummin aina sitä oikeaa ruokaa

Tästä perusrungosta saa hyvän ja terveellisen aamiaisen ja vaihtelemalla munakkaan/leivän täytteitä ja käyttämällä smoothiessa/puuroissa eri makuisia marjoja/protskujaon vaihtelua aamiaisessa vaikka kuinka! Valitsetpa minkä vaihtoehdon hyvänsäniin on hyvä muistaa että aamiainen (kuten kaikkien muidenkin aterioiden pitäisi) sisältää hyviä hiilareitaprotskuja ja rasvoja.

Ja aamiaisen kanssa juon aina vettä reippaastiJa jotain hyvää kahviaTällä hetkellä mulla on Ruohiksesta ostettua luomu pikakahviaAivan mielettömän hyvää ja pikakahvi on aina helppo ja nopea! 

3 kommenttia:

  1. Minkä merkkistä kaffetta olet ostanut Ruohiksesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ostin viimeksi Africafe merkkistä pikakahvia. Yleensä ostan aina jonkin eri kahvin sieltä, kiva kokeilla aina uusia juttuja. Laitoin tästä kahvista instaan kuvan jokin aika sitten, käy katsomassa jos oot Instagramissa :) Kivaa keskiviikkoa!

      Poista
  2. Kiitos kivasta blogista :)
    Itse tykkään leivästä ihan liian paljon ja syönkin sen viipaleeni( esim Reissumiehen se uusi tumma) aamupalaksi. Reilusti kasviksia ja jotain juustoa. Lisäksi usein marjapirtelöä soijapohjaan tehtynä. Kesällä on ihanaa kun saatavilla on tuoreita kotimaisia marjoja. Pakastimeen säilöin eilen 15kg mansikoita, toivottavasti riittävät jouluun saakka :)
    Munakas on hyvä aamupala, silloin kun on aikaa. Vuorotyötä tehdessäni
    ja klo 7 mennessäni en kotona ehdi aamupalaa syödä, mutta mukaani otan usein pirtelön, puuron ja marjoja päälle. Sokeria vältän jos vain se on mahdollista.
    Aurinkoista kesää Sinulle :)
    Kirsikka

    VastaaPoista