Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

5.11.2015

My super fruit breakfast


Mulle on ten syksyn aikana iskenyt lievä granaattiomenahulluus. Sitä on ollut pakko saada aamupuuron päälle jatkuvasti. Ostin pitkästä aikaa tätä ollessani Espanjassa muutama viikko sitten, ja siitä se taas lähti :) Tai sitten mulla on alkamassa neljänkympin kriisi ;) Vai huutaako vaan ikääntyvä ihoni kaikkea ravitsevaa, hehe :D


Granaattiomena (Punica granatum)

Granaattiomenan alkuperä löytyy muinaisista Persian maista (nykyiset Iran ja Afganistan). Maurit toivat arabikulttuurin ja granaattiomenan Espanjaan, josta se myöhemmin levisi espanjalaisten valloittajien mukana latinalaiseen Amerikkaan. Nykyisin granaattiomenaa viljellään mm. Välimeren alueella, Väli-Amerikassa, USA:n Kaliforniassa sekä useissa Keski-Aasian maissa.

Granaattiomenan terveysvaikutukset

Yhä useammat tieteelliset tutkimukset tukevat vuosisataisia kokemuksia granaattiomenan terveysvaikutuksista. Granaattiomena on jo todettu erinomaiseksi sydän- ja verisuoniterveyden tukijaksi. Kun ikää tulee lisää, myös elimistömme paras taistelukyky vapaita radikaaleja vastaan heikkenee. Granaattiomenan runsaat antioksidantit tarjoavat avun hidastamaan useita kehomme ikääntymisestä johtuvia muutoksia. Ja moni meistä pyrkii ylläpitämään ihon elinvoimaisuutta erilaisilla voiteilla. Ne voivatkin olla toimivia paikallisessa ihonhoidossa, mutta ravinnon mukana nautittavat antioksidantit tukevat kuitenkin ihon lisäksi koko elimistön hyvinvointia ja auttavat meitä päivittäisessä kamppailussa vapaita radikaaleja vastaan. Ihon kimmoisuus vähenee mitä enemmän tulee ikää ja meille tulee ryppyjä. Se johtuu ihon sidekudoksen, eli kollageenin vähenemisestä (josta oon varmaan jo ihan liikaa toitottanut täällä). Ihon vanheneminen on seurausta mm. vapaiden radikaalien aiheuttamasta rasituksesta (UV-säteily, tupakointi...). 

Näiden lisäksi granaattiomena alentaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta, hillitsee LDL-kolesterolin hapettumista, vähentää verisuonten seinämiin muodostunutta plakkia, tukee typpioksidin vaikutuksia verenkierrossa, turvaa eturauhasen normaalia toimintaa vanhemmalla iällä ja heikentää useiden bakteerien ja virusten kasvua. 




Sitten vielä loppuun resepti eiliseen facepostauksen purkkipuuroon, jota kyseltiin. Lisää uorepuuroja löytyy tunnisteesta "Reseptit", kun selaat niitä eteenpäin. Sieltä kannattaa muutenkin kurkkia mun lempireseptejä. 

Purkkipuuro

1 dl gluteenittomia kaurahiutaleita
2 rkl chia-siemeniä
noin 2,5 dl mantelimaitoa

Liota yön yli kaurahiutaleet, chia ja mantelimaito.

Madagaskarin vaniljaa (Bulletproof) tai muuta vaniljajauhetta maun mukaan
ripaus suolaa

Aamulla lisää vanilja ja suola.

Lopuksi koristele marjoilla tai granaattiomenan siemenillä! Kansi päälle ja purkki mukaan. Purkkipuuro on kätevä ottaa mukaan, jos aamulla tulee kiire tai aamupala ei maistu. Saatan ottaa joskus sen mukaan, tai sitten teen smoothien lasipulloon. 


Niin, ja messulippujen voittajalle on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Marille onnea! Täällä on ollut toimistopäivää tämä päivä ja illalla on ohjauksia. Huomenna menen testaamaan Hoitola Lupauksen vartalohoitoa, siitäkin juttua sitten myöhemmin.

Ihanaa päivää kaikille!

P.S. Isänpäiväksi ehdit vielä tilaamaan lahjakortin isälle vaikka kuntosali- tai kahvakuulavalmennukseen. Tai mikset ottaisi samaan hintaan treenejä koko perheelle! Lisätiedot hanna@sportslady.fi!


2 kommenttia:

  1. Millä tavalla saat siemenet parhaiten pois?

    VastaaPoista
  2. Leikkaan neljään osaan ja taivutan sen vielä keskeltä, niin että kalvot tulee selkeästi esiin ja sitten ne on helppo ottaa pois, monta kerrallaan. Onhan se vähän työlästä kyllä :)

    Jos jollain on hyviä vinkkejä niin laittakaahan tulemaan!

    VastaaPoista