Sports Lady®

Sports Lady®

1.1.2017

Vuoden 2016 päätössanat ja 11 vinkkiä vuodelle 2017


Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Kun katson taaksepäin vuotta 2016, se oli oikein hyvä. Toki oli vastoinkäymisiä, mutta kuitenkin aika pieniä sellaisia verrattuna viimeisten viiden vuoden aikaisiin tapahtumiin. Päällimmäinen tunne on iloinen ja kiitollinen. Mielestäni olin todella terveeenä, vaikka tarkemmin mietittynä kuntoutin olkapäätä kesällä kun hauis repesi ja olkapää vaurioitui rattia kääntäessä. Selänkin kanssa oli ongelmaa.. Mutta muutoin terveys oli oikein hyvällä mallilla. Osasin hidastaa tarpeeksi vuonna 2016 ja vältyin monelta kipeilyltä. Kalenterissa oli väljääkin ja erityisesti niitä omia, kivojakin menoja, karsin reilulla kädellä. Niistäkin väsähtää jos elämässä on liikaa kaikkea. Oli se sitten mieluisaa tekemistä tai vähemmän mieluisaa. Välillä jopa tylsistyinkin, kun menoja ei ollutkaan niin paljon kuin aikaisempina vuosina. Ja se mehukoneen hankinta ja avanto... Kyllä ne vain boostaa vastustuskykyä. 

Henkisen kehityksen kannalta vuosi 2016 on ollut paras pitkään aikaan. Vuodessa on tapahtunut niin paljon ja olen oikeasti pysähtynyt niin monen asian äärelle. Alkuvuodesta jouduin tiukasti tarkastelemaan omaa arvomaailmaani ja pitämään omista arvoistani kiinni, silläkin uhalla että se ei ollut välttämättä helppoa. Alkuvuodesta jouduin pettymään ja keräilemään itseäni henkisesti ja koko vuoden olen itse asiassa lukenut paljon ja pohtinut asioita. Olen miettinyt myös omaa käytöstäni ja omia toimintamallejani. Monta uutta asiaa ja "työkalua" on tänä vuonna tullut elämääni parantamaan henkistä hyvinvointia. Olen käynyt hyviä keskusteluita rakkaiden ystävien kanssa. Ihmisenä olen vuodessa muuttunut varmasti taas aika lailla. Materialla ja ulkoisilla asioilla on vuosi vuodelta vähemmän merkitystä ja vähän nolonakin olen viime aikoina katsonut facebookin tarjoamia muistoja, päivityksiäni menneiltä vuosilta. En ole oikeastaan tunnistanut niistä itseäni. Tällä hetkellä tuntuu, että olen todella todella onnellinen ja kiitollinen kaikesta siitä mitä minulla on. Hyvää oloa, sisäistä rauhaa, ystäviä, rakkaita läheisiä. Olen opetellut luopumaan tavarasta ja käynyt elämääni läpi siivoamalla vuosien takaisia papereita ja valokuvia. Tirauttanut monta kyynteltä ja joutunut katsomaan elämääni taaksepäin. Käymään läpi kipeitäkin asioita uudelleen. Ulkoiset puitteet ja asiat eivät tuo onnea. Sisäinen rauha löytyy jostain ihan muusta,  ja se todellakin löytyi viime vuonna.

Käden loukkaamisen aikaan jouduin todella nöyrtymään ja peloteltiinpa minua alanvaihdollakin. Mitä enemmän vastoinkäymisiä elämään tulee, sitä suuremmalla vaihteella olen pusertanut eteenpäin enkä ole antanut niiden koskaan lannistaa. Kaikella on aina joku tarkoitus. Treenit on muutettava, jos tulee loukkaantumisia ja oikeastaan oli melko opettavaista jälleen tänä kesänä, kun treenit muuttuivat käden ehdoilla täysin. Aloin uimaan, pyöräilemään, tekemään pitkiä kävelylenkkejä enemmän. Ja jaksoinkin niitä tehdä paremmin kun oli levännyt hyvin. Kiitollisin olen ehkä palautumisesta ja levosta viime vuonna. Olen rennompi ja mukavampi ihminen kun en ole stressantunut ja väsynyt. Ja ruuan suhteen olen myös ottanut todella rennosti. Lisännyt hiilareita reippaasti ruokavalioon (ja silti paino on pudonnut muutaman kilon!) ja ollut vähemmän tarkka siitä mitä syön. Olen käyttänyt maitotuotteita, olen syönyt gluteenia, sokeria.. Syönyt vähemmän lisäravinteita tai ateriankorvikkeita. Olen syönyt puhdasta, tavallista ruokaa, liikaa siitä stressaamatta. Tietysti kohtuus on pidettävä sokerin kanssa, mutta muutoin vuosi 2016 meni todella rennosti syömisten kanssa. Tai ehkä vuonna 2016 oli olennaisempaa mietittävää kuin se miten "optimaalisesti syön" :D

Vuonna 2016 tutustuin myös uusiin, upeisiin ihmisiin. Sain uusia, ihania ystäviä. Hyviä ystäviä voi todellakin saada aikuisenakin! Olen ollut enemmän tekemisissä ja yhteydessä ystävien ja sukulaisten kanssa (kun on ollut virtaa enemmän ja olen karsinut muista menoista pois). Kavereilta ja lähipiiriltä voi oppia niin paljon asioista kun pitää vain aistit auki. Erityisesti lapsilta. Lapset ovat upeita, ihania ja fiksuja. Vuoden 2016 opetus myös oli, että asioista ei voi koskaan puhua liikaa. Puhua, puhua ja puhua. Selvittää asioita. En tarkoita että pitää vatvoa. Puhua sopivasti ja rakentavasti. Myös todelliset ystävät ovat tulleet esille siinä, miten saa olla eri mieltä tai välillä vähän kiukutellakin ja sinua ei hylätä. Nykyään on niin helppoa pyyhkiä ihmisiä pois elämästä, tuntuu olevan kovastkin muodissa sellainen ajatusmalli. On helpompaa pyyhkiä elämästään joku ihminen kuin selvittää asiat vai mitä? Todelliset ystävät eivät ikinä hylkää. Sekin lisää hyvinvointia valtavasti kun voit olla sellainen kuin olet. Ikinä ei myöskään ole liian myöhäistä selvittää asioita. Siihen tarvitaan rohkeutta ja pitkänkin ajan jälkeen voi olla hyvä puhua, myöntää virheensä, antaa anteeksi. Tunteisiin on oltava oikeus, niin hyvässä kuin pahassakin. Kiitos kaikille ihanille ystävilleni että olette olemassa. Toivottavasti olen muistanut sen kertoa teille monta kertaa muutenkin. Miten tärkeitä olette, miten paljon teistä välitän.  Ja miten rakkaita olette. Ystävät ovat parasta, mutta lapsi kyllä kaikkein parhainta kaikista asioista elämässä. Koskaan ei voi sanoa liikaa hyviä asioita muista ihmisistä tai kertoa heille miten rakkaita he ovat.

Ja kiitos kaikillle teille blogin lukijoille viime vuodesta. Tänä vuonna fokus tulee edelleen olemaan riittävässä levossa, palautumisessa, ihmissuhteissa. Ne lisäävät hyvinvointia ja parantavat terveyttä. Rennolla, luonnollisella asenteella tämäkin vuosi eteenpäin. 

Viime vuoden perusteella antaisin teille 11 neuvoa, mitä voit kokeilla tänä vuonna. En kehota tekemään näin, mutta annan ajattelemisen aihetta. Muutos lähtee aina itsestä ja omasta halusta ja omista oivalluksista. Nämä ovat minun oivallukseni vuosien varsilta. Ehkä niistä löytyy sinullekin jokin oivallus?

  1. Nuku vähintään 8 tuntia joka yö (mieluiten enemmän). Vuodessa huomaat muutoksen ja elämä on niin paljon parempaa levänneenä.
  2. Ota rennosti ruokien kanssa, älä niuhoita tiukkapipoisesti. Nauti mauista ja herkuttele myös hyvällä omatunnolla.
  3. Vietä aikaa rakkaiden kanssa <3
  4. Juttele ja keskustele eri ikäisten ihmisten kanssa. Elämään saa niin erilaista lähestymiskulmaa eri ikäisiltä ihmisiltä. Ovat he sitten lapsia tai vanhempia ihmisiä.
  5. Liiku luonnossa, hengitä raitista ilmaa. Päästä irti.
  6. Hanki mehukone ja boostaa vastustuskykyä ihanilla vihermehuilla.
  7. Uskaltaudu avantoon ja sauno paljon!
  8. Ole armollinen itseäsi kohtaan ja muita kohtaan. Kiitä ja pyydä anteeksi. 
  9. Käy rohkeasti kodin kimppuun ja järjestä koti kuntoon. Turha tavara pois ja rakkaat tavarat jätät iloa tuottamaan.
  10. Uskalla tuntea ja näyttää tunteesi. Naura ja itke kun siltä tuntuu. Ääneen nauraminen ja ääneen itkeä vollottaminen ovat todella puhdistavaa puuhaa.
  11. Lue hyviä kirjoja, jätä some vähemmälle. 


Postausta kirjoittaessa huomasin sen, miten jätin siitä pois kaiken "mitä olen saavuttanut ja mikä on muuttunut" jutut. Ehkä suurin, ja paras kaikista muutoksista ja käännekohdista on juuri ollut tuo henkinen puoli, sisäinen hyvä olo ja onnellisuus. 

Vuodesta 2017 taitaa tulla melkoisen hyvä. Olen valmis uuteen vuoteen! Ihanaa vuotta myös teille kaikille.

kuvat Juha Laitalainen/Valokuvamaailma

4 kommenttia:

  1. Sinulla on upea kroppa? Paljonko painat, 60kg kenties?

    VastaaPoista
  2. Kiitos. Tärkeintä on hyvä olo ja se, että pysyy terveenä. Painolla ei niinkään ole merkitystä. Alle sen 60 se kyllä on.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Hanna!! En nyt uskallakaan tarkemmin kirjoittaa, mutta olen saanut blogistasi niin paljon ajattelemisen aihetta ja alkanut jopa toimimaan asioiden muuttamiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla. Musta on tärkeää jakaa tietoa ja omia kokemuksia, sillä niiden avulla pystyn antamaan ajattelemisen aihetta ja auttamaan muita. Ihanaa viikonloppua ja kiva kun kommentoit!

      Poista